Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe er ikke negativt ment det da, er jo bare en realitet at folk ikke vil kjøpe brukte SSDer fra en butikk nå. Til det er det for mange "Ifs and buts".

 

Ellers ser jeg med stor entusiasme frem til produktene vi får se utover 2009.

 

EDIT:

Hadde jo vært gøy å få testa det, missforstå meg ikke, men tror nok man må kjøpe dem gitt heh.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
@Ourasi:

Sjekka at jeg kjører AHCI modus ja. Tror ikke vi kan sammenlikne boot tid uansett. Da måtte vi hatt de samme services, programmer i oppstarten og ikke minst samme OS. Tror jeg bare lar det være for nå.

 

Ahh Windows Classic theme er ikke helt det samme om i XP. I Vista og W7 så funker Aero best synes jeg.

 

Jeg tweaker nok OS'et langt mer enn vanlig, også register og pisseapps som legger inn boot med OS. Men det visuelle er som alle andre, med Aero etc... Men under benching har jeg aero av..

Fyrte igang en Server 2008 64bit install til i natt, denne gangen med 64kb stripe, endel fordeler i real world apps og OS flyt, noe som gjenspeiler seg i PCMark Vantage med pers, dette på en OS installasjon med endel dilldall og spill...71 289 poeng er ville tall sammenlignet med Raid0 med 3 stk. RaptorX 150gb................. :yes:

 

Måtte jo teste Pcmark Vantage med mine 4 ssd på Arecakontrolleren :)

 

hdd test suite: 86990 poeng

post-42975-1239653818_thumb.jpg

 

Mitt oppsett VS 80 gb IOdrive :D

 

http://service.futuremark.com/resultCompar...reResultType=18

post-42975-1239654332_thumb.jpg

 

:ph34r:

 

Hva er verdensrekorden på HDD testsuite pcmark vantage?

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Imponerende Nizzen! :)

Det som er litt kjipt når man har mange SSD'er i maskina si er vel den dagen du skal/må kjøre HDDErase på dem eller flashe for å gjenopprette ytelsen...

 

Da kjøper man bare nye :p

 

Neida.. Flash er det kjappeste. Det er også det kjappeste hvis man vil ødelegge ssd, som jeg gjorde med en Supertalent Ultradrive 30gb :(

Lenke til kommentar
:ph34r:

 

Hva er verdensrekorden på HDD testsuite pcmark vantage?

 

Den er vel satt på allt annet enn SSD, så han som har rekorden totalt hadde en HDD Gaming score på 7680mb/s og 21.8gb/s på Importing photos....

 

Det er tydelig at den kontrolleren din er et bra hjelpemiddel, du slo mine 78 510 poeng iaff, dog ikke med så mye :innocent:

Lenke til kommentar
Eva2000 har MFT på Vista og kjører på i7 plattformen. I7 har jo noe sinnsyk minnebåndbredde. Har nyeste MFT selv, og vurderer og installere det bare for å se om det hjelper i reallife, og ikkje bare på syntetiske tester :)

 

Nyeste MFT skal fungere på Vista 64 :)

 

Den koster vel penger, synd, den benchen ser kjekk ut...

 

Hva er verdensrekorden på HDD testsuite pcmark vantage?
Den er vel satt på allt annet enn SSD,

Hvis ikke SSD, hva da? En snurredisk som roterer med nært lysets hastighet?

 

IRam eller Ramdisk, om ikke du kaller disse SSD også da :whistle:

Mener jeg så det var en som fikk ekstreme tall på en Ramdisk, men det er jo juks da, er det ikke det?

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

For de som bruker Opera, så kan det jo være greitt å flytte cachen bort fra SSD til ramdisk eller en annen disk.

 

1. Go to Help -> About Opera and find the location of your opera6.ini file.

2. Close Opera.

3. Open opera6.ini in a text editor.

4. Under [user Prefs], add the entry "Cache Directory4=" and enter the path.

 

Example:

 

[user Prefs]

Cache Directory4=H:\Cache

Lenke til kommentar
Antagelsen din stemmer. Ramdisk og iRam er selvsagt bare varianter av SSD. (Solid State Drive). Det er selvsagt ikke juks å benytte gode eller svært gode SSDer selv om selve minnebrikkene bruker en annen Solid State teknologi.

 

Ordet juks, brukte jeg her mer som noe jeg annser det som for meg selv, ikke noen anklage mot rekordsetterne, bare så det er sagt. Litt løs bruk av ordet kanskje, ikke så lett for andre å høre stemmleiet og humøret når jeg sier det :innocent:

Kriteriene jeg setter for hva som kan kalles "disk" i tradisjonell forstand er kanskje litt gammeldagse, men bootbar og holde på data uten strøm er et par av dem..

Lenke til kommentar
For de som bruker Opera, så kan det jo være greitt å flytte cachen bort fra SSD til ramdisk eller en annen disk.

 

1. Go to Help -> About Opera and find the location of your opera6.ini file.

2. Close Opera.

3. Open opera6.ini in a text editor.

4. Under [user Prefs], add the entry "Cache Directory4=" and enter the path.

 

Example:

 

[user Prefs]

Cache Directory4=H:\Cache

 

Gidder du å teste PCMark HDD suite med 16kb stripe og se om du kan matche din forrige score? Kunne vært artig å sett om grunnen til at scorene øker på så små stripestørrelser på onboard kontroller, uten tap i IOPS, er pga. at den bruker CPU som I/O Prosessor.. CPU bruken er jo veldig mye høyere på små striper...

 

Forøvrig synd du ikke kan bruke OCZ's TRIM utility på raid, ellers kunne du antagelig sluppet unna mye HDDErase o.l.

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Antagelsen din stemmer. Ramdisk og iRam er selvsagt bare varianter av SSD. (Solid State Drive). Det er selvsagt ikke juks å benytte gode eller svært gode SSDer selv om selve minnebrikkene bruker en annen Solid State teknologi.

 

Ordet juks, brukte jeg her mer som noe jeg annser det som for meg selv, ikke noen anklage mot rekordsetterne, bare så det er sagt. Litt løs bruk av ordet kanskje, ikke så lett for andre å høre stemmleiet og humøret når jeg sier det :innocent:

Kriteriene jeg setter for hva som kan kalles "disk" i tradisjonell forstand er kanskje litt gammeldagse, men bootbar og holde på data uten strøm er et par av dem..

 

Er enig med deg der. Derfor kaller jeg også MFT for juks innen benchmark av harddsik/ssd. Man bencher egentlig med rammen med MFT, ikkje ssd diskene.

Lenke til kommentar

Ourasi: Orker ikkje å mekke mere på stripesize og slikt på ssd'ene på et par dager. Har akkurat lagt inn win7 7077 på ssd arrayet og småkoser meg litt med det :)

 

Tror jammen jeg må spille litt Battlefield 2 for å se om det er noen kommer inn på banene fortere enn meg, noe jeg tviler på :p

 

Skjedde ikkje èn gang at noen kom fortere inn enn meg når jeg brukte 10x SAS i raid-0 heller da :!:

 

Fra nå av så er de ikkje noe mere snurredisker på OS for min del :D (Bombe)

Lenke til kommentar
Antagelsen din stemmer. Ramdisk og iRam er selvsagt bare varianter av SSD. (Solid State Drive). Det er selvsagt ikke juks å benytte gode eller svært gode SSDer selv om selve minnebrikkene bruker en annen Solid State teknologi.

 

Ordet juks, brukte jeg her mer som noe jeg annser det som for meg selv, ikke noen anklage mot rekordsetterne, bare så det er sagt. Litt løs bruk av ordet kanskje, ikke så lett for andre å høre stemmleiet og humøret når jeg sier det :innocent:

Kriteriene jeg setter for hva som kan kalles "disk" i tradisjonell forstand er kanskje litt gammeldagse, men bootbar og holde på data uten strøm er et par av dem..

 

Er enig med deg der. Derfor kaller jeg også MFT for juks innen benchmark av harddsik/ssd. Man bencher egentlig med rammen med MFT, ikkje ssd diskene.

 

Ser MFT v0.993a ligger ute på torrents, men dette koster vel penger? Så ikke om noen svarte på dette tidligere, har ikke brydd meg om dette programmet siden det "jukser" slik du beskriver det. Men den innebygde benchen så jo grei ut..

 

Er det forøvrig en bench som tester random read IOPS på, f.eks 0-1mb (som atto), på en grei og enkel måte? Install, test og fjern...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...