Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Ta en ATTO og en crystal med både 64kb og 128kb stripe så får du se hva som er best på din kontroller, men det er sansynligvis en av de to ja.

Når det gjelder sektorstørrelse velger du denne når du formaterer partisjonen. Vista lager 4KB sektorer som standard på SSD (mener jeg på).

Cache instillinger kan du velge når du lager raidet, men det er også mulig du kan bytte mellom de mens du har et raid, men det er mulig det krever en restart (eller at du gjør det under oppstart).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du skal IKKE ha write-back, du skal ha write-through for raid-0.

Om du ikke har raid med bruker en annen form for buffer skal du fortsatt ha write-through, ikke write-back.

EDIT: men du skal ha sektor størrelse 4096 Bytes, ikke 512. 512 er for harddisker.

 

ok.., her er det tydlig at jeg har en jobb å gjøre... !

 

Settes denne write-through verdien og sektor størrelse i Matrix Storage Manager i det man lager raidet...dvs før install av OS...?

 

EDIT: er det noen som har testet X-25M/raid i 64 kb stripezize med bedre reultater enn med 128 kb

 

Les min post her : https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=13505020

Her tester jeg 32kb-64kb-128kb stripestørrelser..... Prøv å slå på Volume Write Back Cache, denne gjør en nyttig jobb på ICH9R/10R, se bilde for hvordan..

 

Ta en ATTO og en crystal med både 64kb og 128kb stripe så får du se hva som er best på din kontroller, men det er sansynligvis en av de to ja.

Når det gjelder sektorstørrelse velger du denne når du formaterer partisjonen. Vista lager 4KB sektorer som standard på SSD (mener jeg på).

Cache instillinger kan du velge når du lager raidet, men det er også mulig du kan bytte mellom de mens du har et raid, men det er mulig det krever en restart (eller at du gjør det under oppstart).

 

ATTO og Crystal viser lite eller ingen forskjell mellom 32-64-128 stripe, men opplevelsen i OS og Apps er klart favorisert av 32kb understøttet av PCMark Vantage HDD testene, 32kb og 64kb har marginalt lavere sekvensiell lesehastighet enn 128, men denne bryr vi oss lite om, ikke sant :innocent:

64kb kanskje er et greit kompromiss, men siden min array er kun for OS Apps og Spill, og disse gjør det best på 32kb, nøler jeg ikke med å anbefale denne stripa til andre med samme kriterier..

post-72177-1239412142_thumb.jpg

post-72177-1239412152_thumb.jpg

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Du skal IKKE ha write-back, du skal ha write-through for raid-0.

Om du ikke har raid med bruker en annen form for buffer skal du fortsatt ha write-through, ikke write-back.

EDIT: men du skal ha sektor størrelse 4096 Bytes, ikke 512. 512 er for harddisker.

 

Alle diskutilities rapporterer 512b fysisk sector på mine SSD disker..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

:ohmy:

Aha: Me has a theory!

Intel bruker write attenuation og NCQ, så selv om SSDen oppgir 512byte sektorer er de fysiske NAND FLASH sidene 4096byte, bare at kontrolleren skriver 4 logiske blokker inn i èn fysisk. Det vil både øke IOPS og redusere bortkastet lagringsplass.

 

EDIT: men er du sikker på at du fikk bedre resultater med write-BACK enn med write-THROUGH? Det skurrer litt for meg, men kanskje fake RAID oppfører seg forskjellig fra hardware RAID? Eller er det windows caching du snakker om?

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
:ohmy:

Aha: Me has a theory!

Intel bruker write attenuation og NCQ, så selv om SSDen oppgir 512byte sektorer er de fysiske NAND FLASH sidene 4096byte, bare at kontrolleren skriver 4 logiske blokker inn i èn fysisk. Det vil både øke IOPS og redusere bortkastet lagringsplass.

 

EDIT: men er du sikker på at du fikk bedre resultater med write-BACK enn med write-THROUGH? Det skurrer litt for meg, men kanskje fake RAID oppfører seg forskjellig fra hardware RAID? Eller er det windows caching du snakker om?

 

Volume Write Back Cache er en teknikk man kan enable gjennom Intels Storage Manager inne i OS når man har Raid, denne er ikke tilgjengelig på singeldisk. Hva hvem og hvor rundt denne har jeg ikke satt meg så mye inn i (opprinnelig et Raid 5 hjelpemiddel), men den funker bra for de fleste, og gir ICH9/10R veldig flatterende scores i så og si alle bencher. Selv har jeg alltid brukt den, i lange tider, og kan med sikkerhet si at den i allefall ikke medfører noe negativt på SSD, mens de positive sidene er ganske åpenbare når man titter på benchene. Den synes å fungere bedre på SSD enn HDD, siden den på HDD hadde noen drawbacks, selv om de var få. Slik er det ikke på SSD, og jeg anbefaler alle på ICH9/10R å slå denne på...Man kan vel si at denne er med på å utligne/minimere forskjellene mellom HW PCIe kontroller og ICH med 2 til 3 disker i Raid0...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
OK... Det strider mot det jeg har sett tidligere, men det er interresant å se.

Hvilken kontroller og SSDer bruker du? Hvor mange? Og hva slags stripe?

 

4 vertex 30GB R0 på Highpoint RR3510.

 

256 striper gir best ytelse for vertex på disse kortene :)

 

Kan du teste med HdTach, hdtune og kanskje litt crystaldiskmark?

 

Må bare ha noe å sammenlikne med når jeg tester diskene mine nå :p

 

Tester på Areca kontrolleren.

 

Tusen takk :)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
OK... Det strider mot det jeg har sett tidligere, men det er interresant å se.

Hvilken kontroller og SSDer bruker du? Hvor mange? Og hva slags stripe?

 

4 vertex 30GB R0 på Highpoint RR3510.

 

256 striper gir best ytelse for vertex på disse kortene :)

 

Kan du teste med HdTach, hdtune og kanskje litt crystaldiskmark?

 

Må bare ha noe å sammenlikne med når jeg tester diskene mine nå :p

 

Tester på Areca kontrolleren.

 

Tusen takk :)

 

Kjører du HDD testene i vantage? Artig å se hvilken forskjell en high-end kontroller kan gjøre på OS og Apps...

Lenke til kommentar

Sveinl:

 

Hva slags Align, stripe og allocation unit size har du på diskene?

 

256 stripe har jeg funnet ut at du bruker på de 4 vertex'ene.

 

Gullars: Åssen går det med testinga av saskontrolleren og ssd diskene? Kommer det noen oppdatering av 1 post når det gjelder tweaks til ssd og hvordan man setter forskjellig Align? Kanskje litt om firmware update på forskjellige typer ssd'er?

 

Skal ikkje mase da :p

 

PS: så at du tittet innom i halv 4 tia i natt :grin2:

Lenke til kommentar

Jeg har fokusert en del for mye på dette i forhold til skolearbeid, og nå som jeg har jobbet for å ta igjenn litt har jeg blitt omtrent helt utbrendt, men det kommer ;)

Når jeg får flashet vertexene til 1.10 skal jeg benche de på AMD sørbro, adaptec 5805, den kontrolleren du sendte meg, og et PCIe x1 ST-Labs kort(hvis jeg gidder). Jeg får se om jeg tester fra både vista ultimate x64 og W7 nyeste build, eller om det bare blir vista. Etter det vil jeg sammenligne Mtron Pro med Vertex i laptoppen min.

Lenke til kommentar
Hva slags Align, stripe og allocation unit size har du på diskene?

 

256 stripe har jeg funnet ut at du bruker på de 4 vertex'ene.

 

Har prøvd mange forskjellige offset-verdier men kom fram til at alle gir like god ytelse hos meg. Bruker derfor 1024K som er standardverdi for Vista 64.

 

Stripene derimot, der var det stor forskjell på ytelse. Overraskende nok ble det best med 256 striper, selv om det egentlig er 128 som er anbefalt. Lurer litt på om 128 striper kanskje er best på HK Raid, men ikke for de med eget raidkort. Eller om Highpoint skiller seg ut.

 

Allocation unit size = 4096. Har prøvd kun denne ene.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Puh, da fikk jeg fiksa iastor timeouts og laaang bootid på ICH9R med X25-M i Raid0, og det krevdes en ganske brutal metode..

Jeg måtte oppgradere Raid biosen til hovedkortet ved å modde orginalbiosen og bytte Raid ROM versjonen, var veldig spent når jeg flasha og boota for første gang :wow:

Jeg var temmelig sikker på at det var ICH9R biosen som fåkka det til, og jeg hadde rett, nå booter den som en reser igjen, og iastor timouts i Eventviewer er fullstendig borte... Et lite bonus fikk jeg jo da, det er nå ICH10R på hovedkortet istedenfor ICH9R :roll:

 

Edit: To Googlers: The really annoying issue: "Event ID 9: The device, \Device\Ide\iaStor0, did not respond within the timeout period. with Raid0 2x Intel X25-M and single SSD X25-M on Raid the controller was fixed by updating the ICH9R Raid Bios/Firmware, ask for more details, and I'll help you the best I can. This may fix the Event ID: 9 iastor issues with some VelociRaptor drives as well.. There are updated ICH Raid ROM out there, you just have to know where to look and how to modd you mainboard biosfile...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Hva slags Align, stripe og allocation unit size har du på diskene?

 

256 stripe har jeg funnet ut at du bruker på de 4 vertex'ene.

 

Har prøvd mange forskjellige offset-verdier men kom fram til at alle gir like god ytelse hos meg. Bruker derfor 1024K som er standardverdi for Vista 64.

 

Stripene derimot, der var det stor forskjell på ytelse. Overraskende nok ble det best med 256 striper, selv om det egentlig er 128 som er anbefalt. Lurer litt på om 128 striper kanskje er best på HK Raid, men ikke for de med eget raidkort. Eller om Highpoint skiller seg ut.

 

Allocation unit size = 4096. Har prøvd kun denne ene.

 

128kb stripe på hovedkort raid er vel det som får "best" scores i de vanligste benchene, men IKKE på de viktige tingene som appload og gameloading og vanlig OS jobbing. Det er helt svett å stor forskjell det er på appload av tunge apps og systemutilities, og ikke minst Vantage HDD, mellom stor og liten stripe. Dette overassker jo ikke egentlig, 128-256kb striper raider jo kun 256k-512kb filer eller større.. Det er klart at ved les og skriv av store filer, så jobbes det mye mer med liten stripe, men dette er marginalt med SSD Raid0 siden den har så ekstrem hastighet, mens med HDD var det større forskjeller og man "måtte" velge mellom lagrings stripe eller OS stripe...

Lenke til kommentar
Puh, da fikk jeg fiksa iastor timeouts og laaang bootid på ICH9R med X25-M i Raid0, og det krevdes en ganske brutal metode..

Jeg måtte oppgradere Raid biosen til hovedkortet ved å modde orginalbiosen og bytte Raid ROM versjonen, var veldig spent når jeg flasha og boota for første gang :wow:

Jeg var temmelig sikker på at det var ICH9R biosen som fåkka det til, og jeg hadde rett, nå booter den som en reser igjen, og iastor timouts i Eventviewer er fullstendig borte... Et lite bonus fikk jeg jo da, det er nå ICH10R på hovedkortet istedenfor ICH9R :roll:

 

Syke mann :p

 

Skal si man måtte jobbe for å få fiksa boottiden! Kult at det virker som det egentlig skal nå da :)

 

JEg kjørte på litt fort med oppgradering av firmware på den ene Supertalent SSD disken min rett før påske. Så nå sitter jeg med en ubruklig ssd disk :(

 

Har sendt mail til Supertalent, så håper de har noe svar på hvordan jeg skal få fiksa disken. Flasha med riktig firmware tilogmed. Lurer nesten på om jeg skal prøve å legge inn Vertex firmware på den :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...