Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm jeg tenkte litt mer på det med SSD og boot tid av Vista. Jeg tok å slo av Aero (2 services), satt til Windows classic, tok bort wallpaper og slo av noen små programmer fra oppstarten.

 

Resultat : 35 sec fra der den starter å laste Windows og til jeg kan bruke det helt. Jeg vet at jeg kan tweake enda mer i services.

Mulig jeg skrur Aero på igjen senere.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Hmm jeg tenkte litt mer på det med SSD og boot tid av Vista. Jeg tok å slo av Aero (2 services), satt til Windows classic, tok bort wallpaper og slo av noen små programmer fra oppstarten.

 

Resultat : 35 sec fra der den starter å laste Windows og til jeg kan bruke det helt. Jeg vet at jeg kan tweake enda mer i services.

Mulig jeg skrur Aero på igjen senere.

 

Ta tiden fra du såvidt ser progressbar, til du ser desktop bakgrunnen. Da får du en direkte sammenligning med mine 11.7 sekunder i Server 2008...Er du sikker på at ICH ikke står på Raid Mode? Selv med 1 disk fikk jeg enormt mye høyere bootid sammenlignet med AHCI. Har funnet årsaken til den treige booten, men er dessverre ikke noe jeg får fikset selv, det problemet må løses av Intel og deres Raid driver/bios.. Både Vista/Server 2008 og XP er like, så her er det noe surr med Raid Biosen eller driveren som sliter med å få "rette" svaret fra X25-M diskene under boot.. Så har dere ICH9R, så ha dette i bakhodet... Og siden 3xRaptorX ikke hadde dette problemet i Raid0, så er det sine egne SSD disker intel sliter med under boot.......

 

Nå skal det sies at jeg booter skjeldent, men under og rett etter en OS install er det irriterende, da man rebooter man i eninga...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

@Ourasi:

Sjekka at jeg kjører AHCI modus ja. Tror ikke vi kan sammenlikne boot tid uansett. Da måtte vi hatt de samme services, programmer i oppstarten og ikke minst samme OS. Tror jeg bare lar det være for nå.

 

Ahh Windows Classic theme er ikke helt det samme om i XP. I Vista og W7 så funker Aero best synes jeg.

Lenke til kommentar
@Ourasi:

Sjekka at jeg kjører AHCI modus ja. Tror ikke vi kan sammenlikne boot tid uansett. Da måtte vi hatt de samme services, programmer i oppstarten og ikke minst samme OS. Tror jeg bare lar det være for nå.

 

Ahh Windows Classic theme er ikke helt det samme om i XP. I Vista og W7 så funker Aero best synes jeg.

 

Jeg tweaker nok OS'et langt mer enn vanlig, også register og pisseapps som legger inn boot med OS. Men det visuelle er som alle andre, med Aero etc... Men under benching har jeg aero av..

Fyrte igang en Server 2008 64bit install til i natt, denne gangen med 64kb stripe, endel fordeler i real world apps og OS flyt, noe som gjenspeiler seg i PCMark Vantage med pers, dette på en OS installasjon med endel dilldall og spill...71 289 poeng er ville tall sammenlignet med Raid0 med 3 stk. RaptorX 150gb................. :yes:

post-72177-1239265006_thumb.jpg

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Har nå fått testet flere stripestørrelser, 32kb-64kb-128kb, alle med standard Vista/Server 2008 alignment. Og mine erfaringer fra flere år med forskjellige modeller av Raptor i raid0 med 3-4 stk. på onboard kontroller, ser ut til å stemme ganske godt også med SSD. Da med tanke på en OS stripe.

Har ikke fått testet PCIe HW kontroller, men mye tyder på at det er store forskjeller i hvordan de takler større stripestørrelser og allikevel kan være knall på OS også.

ICHxR var slakkere som OS stripe jo større stripestørrelsen ble på HDD, og det er akkurat det samme på mine 2 stk. X25-M SSD's også, bare ytterligere forsterket. Forskjellen i windows mellom 32kb og 128kb er bemerkelsesverdig stor.

 

Nå er jo min raid0 stripe en ren OS og spill partisjon, så jeg bryr meg mitt i toeren om den kanskje taper litt på liten stripestørrelse i enkelte sammenhenger, siden dette er noe jeg ikke bruker den til... Nå er hvordan OS'et føles mye synsing, men PCMark Vantage som en av de få som tester OS/Apps o.l., bekrefter dette med å ha en forskjell i score på hele 16 000 poeng mellom 128kb og 32kb stripe.. Bildene under viser 60 000 til 128kb, 71 289 til 64kb og 76 570 til 32kb, alle med samme mengde data ombord, og på fersk installasjon...Nå skal det sies at noen av enkelt testene forsterker forskjellene i score langt mer enn det forskjellen er i realworld, men den er der, dog ikke så ekstrem som som totalscoren tilsier...

post-72177-1239308687_thumb.jpg

post-72177-1239308703_thumb.jpg

post-72177-1239308853_thumb.jpg

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Gikk ikke helt veien det der...

 

Fikk ikke slettet dem pga "security feature"?

 

Når den siste meldingen kommer opp, velger du bare "Y" ja, og da vil den avslutte. Etter dette skriver du bare inn "HDDErase" uten å reboote, og gjør det samme om igjen, og da kommer du tilslutt frem til målet....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Gikk ikke helt veien det der...

 

Fikk ikke slettet dem pga "security feature"?

 

Når den siste meldingen kommer opp, velger du bare "Y" ja, og da vil den avslutte. Etter dette skriver du bare inn "HDDErase" uten å reboote, og gjør det samme om igjen, og da kommer du tilslutt frem til målet....

 

 

Hehe....kan ikke si at jeg visste om det nei...Takker skal prøve det :)

Lenke til kommentar
Gikk ikke helt veien det der...

 

Fikk ikke slettet dem pga "security feature"?

 

Når den siste meldingen kommer opp, velger du bare "Y" ja, og da vil den avslutte. Etter dette skriver du bare inn "HDDErase" uten å reboote, og gjør det samme om igjen, og da kommer du tilslutt frem til målet....

 

Gikk ikke det heller gitt....Noen som har fått samme feilmelding?

 

post-66324-1239312748_thumb.png

Lenke til kommentar
Gikk ikke helt veien det der...

 

Fikk ikke slettet dem pga "security feature"?

 

Når den siste meldingen kommer opp, velger du bare "Y" ja, og da vil den avslutte. Etter dette skriver du bare inn "HDDErase" uten å reboote, og gjør det samme om igjen, og da kommer du tilslutt frem til målet....

 

Gikk ikke det heller gitt....Noen som har fått samme feilmelding?

 

post-66324-1239312748_thumb.png

 

Den er ny for meg, men du kan like greit ta en firmware oppdatering, enten med samme versjon som du har på diskene, eller en nyere versjon.. Det wiper diskene effektivt og greit... Kikk på supertalent sidene, eller prøv på Vertex tråden om du trenger hjelp... Har ikke Vertex eller Supertalent selv..

Lenke til kommentar
Gikk ikke helt veien det der...

 

Fikk ikke slettet dem pga "security feature"?

 

Når den siste meldingen kommer opp, velger du bare "Y" ja, og da vil den avslutte. Etter dette skriver du bare inn "HDDErase" uten å reboote, og gjør det samme om igjen, og da kommer du tilslutt frem til målet....

 

Gikk ikke det heller gitt....Noen som har fått samme feilmelding?

 

post-66324-1239312748_thumb.png

 

Den er ny for meg, men du kan like greit ta en firmware oppdatering, enten med samme versjon som du har på diskene, eller en nyere versjon.. Det wiper diskene effektivt og greit... Kikk på supertalent sidene, eller prøv på Vertex tråden om du trenger hjelp... Har ikke Vertex eller Supertalent selv..

 

Viser til post 2447, noen hakk opp..

 

Alt dette startet da jeg skulle ta en ny firmware oppdatering..Jeg får ikke til å oppdatere firmwaren pga "disk has partition table".

Har brukt disk behandlings verktøyet og slettet hele disken. Så det skal ikke være problemet.

Lenke til kommentar

aloha !

 

Har nå kørt 2 stk Intel X-25M i onboard raid0 > Rampage II Extreme / vista 32 /

i litt over 14 dager og har registrert redusert ytelse i Diskmark hva angår skrivehastighet/lesehastighet. Har gjort unna endel tweaks underveis og lister dem opp:

 

1. Defrag > av

2. Index > av

3. Virtuelt minne > av

3. alle nedlastinger går til snurrdisk

 

overnevnte ble gjort tidlig i 14d perioden. men kom nylig over en side som redgjorde for ytterligere tweaks som nå også er gjennomført:

 

4. Superfecth > av (tjenester)

+ Regedit > HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Contro l\Session Manager\Memory Management\PrefetchParameters

 

*EnablePrefetcher -> set value 0

*EnableSuperfetch -> set value 0

 

5. Hibernation > av

(cmd.exe -> powercfg.exe -h off)

 

7. HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\TMM her inne klikker man på "UseIViewHelper" og setter denne på "0".

 

8. Firefox cache > RAM

 

 

Jeg lurer på å kjøre HDD erase og reinstall av OS + alle tweaks..., men håper på noen kommentarer vedr. listen jeg har over tweaks før jeg går i gang. Har også forstått at MYE benching kan ta noe av ytelsen, men har kjørt DiskMark max 25 ganger på 14d, og kan ikke forstå at det er *mye*...?

 

Er det forresten blitt konkludert noe positivt/negativt ved bruk at program som Crap Cleaner på SSD/OS...?

 

Har i7 920 og 3gb 1600 ram, og ser at det blir litt i underkant når det cache's så mye til ram, så jeg ser frem til W7(64) og 6gb ram... Har andre erfart at 3gb ram med samme type OS-tweaks blir litt lite ?

 

her er DiskMark resultater ca etter install av OS:

post-173370-1239378592_thumb.jpg

 

og her 14 dager senere:

post-173370-1239378604_thumb.jpg

Endret av flu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...