Gå til innhold

Windows 7 - Diskusjon, erfaringer og forslag (utdatert).


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Virker mest som driverproblemer relatert til skjermkortet. ATI har en egen preview driver som du kan laste ned fra siden deres. Tror ikke den på Windows Update er til å stole på. Har ingen problemer med WMP12 i det hele tatt, bortsett fra en slowdown ved Aero Preview og bytte av vinduer nå og da.

 

Jepp, driverproblemer relatert til 64 bit W7. Windows Update driveren er den samme som ATI's nye tror jeg, men jeg prøvde begge, den fra ATI ga meg beskjed om at jeg ikke hadde noen ATI hardware installert..

 

Men men, det blir vel fiksa etterhvert. Er mulig WMP 12 har problemer på grunn av stort library, har vel ~50gb musikk og ~175gb filmer, på laptopen fungerer den greit og der er det ikke så mye data å behandle. Er uansett utrolig frustrerende, spesielt siden jeg foretrekker den nye WMP 12 layouten over WMP 11.

Lenke til kommentar
Jepp, driverproblemer relatert til 64 bit W7. Windows Update driveren er den samme som ATI's nye tror jeg, men jeg prøvde begge, den fra ATI ga meg beskjed om at jeg ikke hadde noen ATI hardware installert..

Nå tenkte jeg i retning av WMP12 og driverne til skjermkortet. Skjer dette med en gang? Har du latt WMP12 indeksert disse filene før du fortsatte? Det kan være begrensninger i diskoperasjoner som gjør at WMP12 henger seg, altså ikke et programproblem egentlig.

 

Men men, det blir vel fiksa etterhvert. Er mulig WMP 12 har problemer på grunn av stort library, har vel ~50gb musikk og ~175gb filmer, på laptopen fungerer den greit og der er det ikke så mye data å behandle. Er uansett utrolig frustrerende, spesielt siden jeg foretrekker den nye WMP 12 layouten over WMP 11.

Du burde ikke irritere deg over noe som du egentlig skulle forvente. Dette er et betaprodukt. Ser du en feil rapporterer du det til MS. Ikke bruk dette som en erstatning for noe annet OS. Forvent ikke at alt skal fungere 100%.

Lenke til kommentar
Jeg valgte å teste Windows 7 betaen på mine to pc'er, dualboot me xp på laptop og vista på desktopen. Det blir forresten ikke laget boot entry for Vista automatisk, bare for XP.. Prøvde meg på 64 bit på desktopen først siden den har 8 gb ram, men var såpass mye problemer der at jeg valgte å skifte.

 

For eksempel var det mye strev å ordne skjermkort driver, da windows update installerte en beta ATI driver som ikke fungerte (i 64bit), og etterpå endte jeg med å måtte ta system restore for å få skjermkortet til å virke.. Det trådløse nettverkskortet mitt fungerer heller ikke fra installasjonen og det var litt skuffende, realtek 8187, innebygd i mitt Asus hovedkort, er vel ganske vanlig kort?...

 

Er for såvidt ganske fornøyd, bortsett fra hyppige "not responding" så virker det som et fint OS. Men, et meget stort problem for meg er at WMP 12 er utrolig ustabilt. Det krasjer i hytt og pine, som oftest når jeg skal skifte fra video til musikk eller også bare mens jeg blar gjennom sjangre, album, osv... Er også litt irriterende at man ikke kan kjøre dedikert søk for å oppdatere biblioteket, kan ta evigheter å få alt inn der, og er også en del Divx filer som WMP nekter å kjøre (divx low 3 eller noe sånt?).

 

Kan jeg spørre deg hvordan du opprettet boot entry til Vista? Antar at du gjorde det fra W7? Eller fra XP?

Lenke til kommentar
Jepp, driverproblemer relatert til 64 bit W7. Windows Update driveren er den samme som ATI's nye tror jeg, men jeg prøvde begge, den fra ATI ga meg beskjed om at jeg ikke hadde noen ATI hardware installert..

 

Men men, det blir vel fiksa etterhvert. Er mulig WMP 12 har problemer på grunn av stort library, har vel ~50gb musikk og ~175gb filmer, på laptopen fungerer den greit og der er det ikke så mye data å behandle. Er uansett utrolig frustrerende, spesielt siden jeg foretrekker den nye WMP 12 layouten over WMP 11.

 

 

Laptop ? Prøvd å patche driverene fra ATI?

Lenke til kommentar
Nå tenkte jeg i retning av WMP12 og driverne til skjermkortet. Skjer dette med en gang? Har du latt WMP12 indeksert disse filene før du fortsatte? Det kan være begrensninger i diskoperasjoner som gjør at WMP12 henger seg, altså ikke et programproblem egentlig.

 

Du burde ikke irritere deg over noe som du egentlig skulle forvente. Dette er et betaprodukt. Ser du en feil rapporterer du det til MS. Ikke bruk dette som en erstatning for noe annet OS. Forvent ikke at alt skal fungere 100%.

 

Er ferdig indeksa nå ja og skjer ennå men er mer langvarig frysing nå, ala 1 minutt av gangen. Har jo som sagt Vista dualboot så forventer ikke å erstatte det helt enda nei, bare litt skuffet over at en såpass sentral brikke som WMP virker såpass uferdig.

 

Kan jeg spørre deg hvordan du opprettet boot entry til Vista? Antar at du gjorde det fra W7? Eller fra XP?

 

Det brukte jeg EasyBCD for.

 

Laptop ? Prøvd å patche driverene fra ATI?

 

Laptopen har Nvidia skjermkort og fungerer fint.. Desktopen også nå, var bare i 64 bit jeg hadde problemer.

Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk det er bedre ATI-drivere på Windows Update enn hos ATI akkurat nå. Med en 64-bitsmaskin jeg har satt opp, ble det bare krøll og trøbbel da jeg installerte ATIs egne previewdrivere fra nettsiden. Uten dem funket alt utmerket, også spill. Så jeg tilbakeførte imagebackupen fra før jeg installerte dem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Min liste over programmer jeg har installert, testet og gitt "fungerer-stempelet" på:

  • CCleaner
    Flash player plug-in for Opera
    Opera 9.63
    Windows Live Messenger (build 14.0.8050.1202)
    Windows Live Mail (build 14.0.8050.1202)
    uTorrent 1.8.1
    World of Warcraft: The Frozen Throne (Ytelsen er FAKTISK bedre enn på xp for mitt vedkommende)
    I tillegg kom alle drivere inn uten problemer. Eneste jeg måtte laste ned var driverene til lydkortet mitt; Creative Audigy 2 eX, men ingen problemer med vista-driveren.)

Har forøvrig ikke installert noen andre programmer enda heller, så med andre ord; Alt fungerer så langt.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

Når det gjelder CCleaner burde du holde deg unna Register Cleaner delen, det gjelder forøvrig alle programmer som skal rydde opp i registret ettersom ingen av programmene er optimalisert for Windows7 sitt register og fort kan skade mer enn det hjelper!

 

Har ikke sett trådstarter i tråden her på flere dager tror jeg?

 

Nå har jo tråden tatt helt av etter BETA1 ble lagt ut offentlig da, er jo ikke mulig å holde følge her lenger :p

Drar på jobb.. Kommer hjem og det har plutselig blitt 2-4 sider med SPAM siden jeg var i tråden sist? :blink:

Lenke til kommentar

Kan jo ta en liten oppsummering av mine erfaringer med diverse applikasjoner til nå:

 

- DivX7.0 som med DivX6.x i Windows Vista vil ikke åpne Register Product når jeg kjører X64, men det fungerer med X86 (32bit) så det virker som det er noe relatert til 64-bit da dette oppstår med både DivX6 og DivX7 i både Vista 64bit og Win7 64bit, men verken i Vista 32bit eller Win7 32bit?

 

- Symantec AntiVirus Corp Edition 10.2.2 x64 klager over at den ikke klarer å laste noen filer i Win7 64bit, dog virker Symantec AntiVirus Corp Edition 10.2.2 x86 med Win7 32bit?

 

- Auzentech Prelude 7.1 lydkort driverne vil ikke kjører 7.1 uansett hva jeg gjør, kan sette 7.1 i både Windows og i Auzentech kontrollpanelet med det forblir 5.1 uansett?

Kjører jeg Windows sin lydtest når jeg har satt til 7.1 så vil både side-left og rear-left komme fra samme høyttaler, og side-right og rear-right kommer fra samme høyttaler..

 

- DriveSweeper må tilsynelatende blir kjørt som administrator

 

- Endel spill som ikke blir automatisk lagt til i Games Explorer, og oppdatering funksjonen i Game Explorer fungerer ikke (dette tester jeg aldri i Vista, så vet ikke om det noengang har fungert?)

 

- Deamon-Tools lar seg fremdeles ikke installere

 

- Diverse drivere og applikasjoner krever at du kjører installasjonen i Vista RTM (noen faktisk WinXP SP2) kompatibilitet modus

 

- PerfectDisk 8 fungerer ikke! Vil ikke fungere før PerfectDisk 9..

 

- Acronis Disk Director Suite fungerer som det skal uten noe ekstra dilldall

- Creative Alchemy osv.. fungerer uten større problemer, dog er det flere spill som ikke blir gjenkjent som jeg må legge til selv

- Battlefield2, Battlefield 2 Special Forces, FarCry2, Battle for Middle-Earth 2 og GTAIV fungerer, GTAIV måtte bli installert i "WinXP SP2" modus

- K-Lite Codec Pack og MediaPlayer Classic HomeCinema fungerer

- MediaMonkey 3.1 fungerer

- Mozilla FireFox 3.1 BETA2 har endel stabilitet problemer, dog er nok dette mer relatert til FireFox i seg selv og ikke Win7?

- Mozilla Sunbird fungerer

- Microsoft Office 2007 fungerer

- Nero 8 fungerer

- QuickTime Alternative, Windows Live, UltraISO, WinRAR, VideoLan, Java, Flash, Shockwave osv.. fungerer

- CoreAVC og DirectX fungerer

- PowerDVD ser ut til å fungere

- Adobe Reader, CCleaner, Messenger Plus! Live add-on og uTorrent fungerer

 

Når det gjelder Messenger Plus! Live add-on for Windows Live Messenger så kom det nettopp en ny BETA build for Live Messenger 9 som fikser problemet med at i Win7 så var det ikke alltid at samtalene blinket når noen snakket til deg :)

Lenke til kommentar
Når det gjelder CCleaner burde du holde deg unna Register Cleaner delen, det gjelder forøvrig alle programmer som skal rydde opp i registret ettersom ingen av programmene er optimalisert for Windows7 sitt register og fort kan skade mer enn det hjelper!

Joda, for en stund siden.

 

http://www.ccleaner.com/download/version-history

 

v2.15.815

--------------------------------------------

- Added command-line secure deletion.

e.g. ccleaner.exe /delete "folder\*.*|MyFile.txt"

- Added Google Chrome thumbnail cleaning.

- Moved language files to /lang folder.

- Improved options cookie list browser detection.

- Fixed minor bug in XP prefetch cleaning.

- Fixed bug in IE History Index.dat cleaning.

- Fixed two minor compatibility bugs with Win98.

- Installer engine updates.

- Minor architecture improvements.

 

v2.14.763

--------------------------------------------

- Fixed minor bug in Firefox 2 cookies support.

 

v2.14.750

--------------------------------------------

- Added support for Windows 7.

- Improved Google Chrome support (build 0.4).

- Opera cookie management added.

- Improved Recycle Bin cleaning.

- Added a warning when cleaning Google Chrome and it's running.

- Search Autocomplete cleaning now XP only.

- Improve file association Registry Cleaning.

- Fixed bug with context menus and excessive CPU usage.

- Fixed GUI colors on high contrast themes.

- Minor GUI bugs fixed.

- Minor performance improvements.

Lenke til kommentar

Mine erfaringer med Windows 7 Beta build 7000 64bit:

 

(Maskinspecs: asus p5q pro, c2d e6600@3,2ghz, 4gb mushkin minne @ 1000mhz, 2x 4850 i crossfire, biosmoddet)

 

Install gikk kjapt, var instalert noen minutter raskere enn XP 64bit som jeg brukte før.

Manglet 2 drivere når jeg kom inn, ene var nettverkskortet mitt, realtek, men for den så fungerte 64bit xp driveren, og en sm-bus kontroller, intel ich10,som jeg også hadde drivere liggende til.

 

Crossfire fungerte ikke med de innebygde driverene, men etter at jeg la inn "preview" driverene fra amd sine sider, så fungerte crossfire som bare det :D

 

Alt fungerer meget raskt, og jeg har ikke hatt noe problem med noen ting så langt.

 

Programmer som funker:

Speedfan 4.37

World of warcraft

ventrilo 2.1.4

gpu-z 0.31

Steam

Left 4 Dead

 

Hadde ikke noe problem med fildeling (old-school måte), uten wizard, så jeg fikk delt alt jeg skulle som før.

 

Noen som har erfaringer med windows 7 med 8gb ram istede for 4?

Superfetch burde jo kose seg med mer ram, så jeg lurer på å bestille meg 4gb til.

 

Hos meg blir det Windows 7 framover (med mindre Microsoft "bloater" den til ;D )

Lenke til kommentar

Kjører 32bit på stasjonære hvor jeg har 6GiB RAM, må få bytta nå før jeg får GTX295 :)

På den bærbare så er det slik at med 64bit så henger Windows logoen seg under oppstart? Jeg ser egentlig bare to bitte små prikker, mens når jeg kjørte 32bit så kom hele logoen frem? Er det noe rart med min bærbare eller er det bare en slags Win7 64bit bug?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...