Gå til innhold

Intervju: Mannen bak Linux i norske skoler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hehe, så det er noen år siden? mye skjer på linux fronten på noen år...

Nærmere bestemt to år ja. :)

 

fat/fat32 (32 står bare for at fat bruker 32 bits eller noe for addressering, fremfor 16 som var default når dos først kom ut, noe som øker lagerplassen som kan brukes uten å måtte øke cluster størrelsen, svjv) skulle funke ganske greit. kunne vært filsystemskade eller noe i den dur, men linux er gjerne mer tolerant der den windows (jeg har lest fat partisjoner som har fått hovedtabellen overskrevet for eksempel).

NTFS var det nok ikke. Og at en klasse på 30 stykk alle har formatert (der maksimalt halvparten vet hvordan de formaterer/partisjonerer) til NTFS er nok også heller usannsynelig.

 

Men det kan være at en måtte bruke en spesiell teknikk for å få åpnet dem. (noe som i mine øyne hadde vært helt tullette/ubrukelig på skolelinux)

Setter man i et eksternt media, så skal det poppe opp, og du skal ikke kunne linux for å få åpnet et dokument. (naturligvis)

 

Men at det har skjedd på noen år kan nok hende.

 

Uansett, det reddet meg for en tentamen, så da er det greit. ;)

Lenke til kommentar

Skolelinux var förste Linuxen jeg brukte. Det saa jævlig ut, men slo Windows 98'en som var paa PCene fra för av helt ut. Var masse smaa kule spill der og var lett aa bruke. Kan nesten si at spillet Rocks´n´Diamonds var det som virkelig lokket meg til Linux (hadde ikke Internett eller noe da, saa dette var stort ^^)

 

Fikk utdelt Live-CDer fra skolen, og det var det som virkelig fikk meg til aa söke det opp et par aar senere da slik at oppdaget Ubuntu.

 

SkoleLinux er et ganske bra prosjekt for aa introdusere folk til Linux, bare litt synd at de ikke kan lokke med finere grensesnitt, da jeg brukte det var det jo akseptabelt, siden det eneste alternativet var kjedelige og graae Windows 98.

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar
Unnskyld jeg sier det men http://images.gfx.no/525/525214/Skolelinux_3.jpg må være den styggeste Desktoppen jeg har sett :/

 

 

Bildet ser ut til å være fra Skolelinux 1, med KDE 2.2. Skolelinux 3 bruker KDE 3.5, og ser atskillig sprekere ut. Her synes jeg nok at hardware.no kunne ha spandert et oppdatert skjermbilde for å yte Skolelinux rettferdighet. Dette blir som å bruke et skjermbilde fra Windows 95 for å illustrere en artikkel om Windows XP.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke erfaring denne dingsen, men det virker at det har en god del mangel.

 

Skolene bør får de beste datautstyr og programvare fordi dette er tross alt vår tids viktigste teknologi. Hvis elever får feil start, da vil de gå glipp av kunnskap/programvarer som er viktig og aktuelt i arbeidslivet. kostbar. Hvorfor skal de øve på noe som ingen i næringslivet gidder å bruke?

 

En slik skolepolitikk vil til syvende og sist resultere i manglende kunnskap om aktuelle OS og programvare hos elever. Og til slutt vil det bli veldig dyrt og kostbart, mener jeg.

 

Hvis hensikten er å spare penger, da bør de heller sparke disse folka som har valgt mangelfull hardware og software for skolene, mener jeg.

Lenke til kommentar
Unnskyld jeg sier det men http://images.gfx.no/525/525214/Skolelinux_3.jpg må være den styggeste Desktoppen jeg har sett :/

 

 

Bildet ser ut til å være fra Skolelinux 1, med KDE 2.2. Skolelinux 3 bruker KDE 3.5, og ser atskillig sprekere ut. Her synes jeg nok at hardware.no kunne ha spandert et oppdatert skjermbilde for å yte Skolelinux rettferdighet. Dette blir som å bruke et skjermbilde fra Windows 95 for å illustrere en artikkel om Windows XP.

 

Joda, er da sikkert mulig det. Skjønner ikke hvorfor jeg bryr meg, lenge siden jeg har gått på skolen så :p

Lenke til kommentar

Sam_Oslo:

 

Hvordan mangler? Muligheten til å spille Crysis?

 

Ser ikke helt hvorfor SkoleLinux skulle være mangellfult for grunnskolen.

 

Kanskje flere i næringslivet "tør" satse på linux hvis framtidens ungdom har kompetanse på det. Jeg ser absolutt bare fordeler ved å satse på gratis og åpen programvare kontra windows og mac i grunnskolen.

Lenke til kommentar
Unnskyld jeg sier det men http://images.gfx.no/525/525214/Skolelinux_3.jpg må være den styggeste Desktoppen jeg har sett :/
Da har du ikke sett mye:

http://www.youtube.com/watch?v=tGvHNNOLnCk

Standard Amiga Desktop er vel heller ikke så mye å skryte av, og bakgrunnbildet er vel det eneste du kan skryte av på din, og det er vel neppe standard. Du har naturligvis et poeng uansett, men dette har som kjent blitt endret dramatisk med KDE4, ingen pynting er nødvendig lengre:

http://www.kde.org/announcements/4.1/scree...kwin-wobbly.png

 

Vel min Amiga OS er 3.1 fra 1993, den nyeste AmigaOS 4.0 er jo en del bedre å se på da :)http://www.vesalia.de/pic/os4ss6.jpg

Lenke til kommentar
Sam_Oslo:

 

Hvordan mangler? Muligheten til å spille Crysis?

 

Ser ikke helt hvorfor SkoleLinux skulle være mangellfult for grunnskolen.

 

Kanskje flere i næringslivet "tør" satse på linux hvis framtidens ungdom har kompetanse på det. Jeg ser absolutt bare fordeler ved å satse på gratis og åpen programvare kontra windows og mac i grunnskolen.

Hvis du leser litt mer nøye, jeg prater ikke om Crysis. Jeg mener at elevene går glipp av det som er aktuelt i næringlivet, bedrifter, arbeidsplasser, beklager at jeg måtte stave.

 

Jeg ser ingen fordeler i et gratis OS, som vil føre til manglende kunnskap hos elever og senere arbeidstakere. Det er nemlig veldig dyrt.

Lenke til kommentar
Sam_Oslo:

 

Hvordan mangler? Muligheten til å spille Crysis?

 

Ser ikke helt hvorfor SkoleLinux skulle være mangellfult for grunnskolen.

 

Kanskje flere i næringslivet "tør" satse på linux hvis framtidens ungdom har kompetanse på det. Jeg ser absolutt bare fordeler ved å satse på gratis og åpen programvare kontra windows og mac i grunnskolen.

Hvis du leser litt mer nøye, jeg prater ikke om Crysis. Jeg mener at elevene går glipp av det som er aktuelt i næringlivet, bedrifter, arbeidsplasser, beklager at jeg måtte stave.

 

Jeg ser ingen fordeler i et gratis OS, som vil føre til manglende kunnskap hos elever og senere arbeidstakere. Det er nemlig veldig dyrt.

 

Hvor ofte bruker du OS'et i jobbsammenheng? De færreste sitter vel å knoter med Windows i jobbsammenheng? Det er vel mer et program som kjører i Windows som blir brukt, et program du kanskje også får (tilbudt) opplæring i å bruke? Er ikke OS'et som er problemet her, er tilgjengeligheten av programvare over forskjellige OS.

Lenke til kommentar
Sam_Oslo:

 

Hvordan mangler? Muligheten til å spille Crysis?

 

Ser ikke helt hvorfor SkoleLinux skulle være mangellfult for grunnskolen.

 

Kanskje flere i næringslivet "tør" satse på linux hvis framtidens ungdom har kompetanse på det. Jeg ser absolutt bare fordeler ved å satse på gratis og åpen programvare kontra windows og mac i grunnskolen.

Hvis du leser litt mer nøye, jeg prater ikke om Crysis. Jeg mener at elevene går glipp av det som er aktuelt i næringlivet, bedrifter, arbeidsplasser, beklager at jeg måtte stave.

 

Jeg ser ingen fordeler i et gratis OS, som vil føre til manglende kunnskap hos elever og senere arbeidstakere. Det er nemlig veldig dyrt.

 

Er ikke akkurat den store forskjellen mellom OpenOffice og MS Office da, som er de programpakkene som blir mest brukt i grunnskolen. AutoCAD, Photoshop, Final Cut osv. er uintressant for 99% av grunnskoleelevene, og i allefall for lærerne.

 

Har du noen konkrete eksempler på hvordan det å bruke Linux i grunnskolen blir et problem for næringslivet senere? Jeg er ganske sikker på at de aller fleste har en windows-maskin hjemme uansett. Erfaring med flere oprativsystemer må jo være en fordel når man skal ut i arbeid?

 

Grunnen til at jeg nevnte Crysis, var at du mener Linux har store mangler i forhold til Windows, uten å si hvilke.

Lenke til kommentar
Sam_Oslo:

 

Hvordan mangler? Muligheten til å spille Crysis?

 

Ser ikke helt hvorfor SkoleLinux skulle være mangellfult for grunnskolen.

 

Kanskje flere i næringslivet "tør" satse på linux hvis framtidens ungdom har kompetanse på det. Jeg ser absolutt bare fordeler ved å satse på gratis og åpen programvare kontra windows og mac i grunnskolen.

Hvis du leser litt mer nøye, jeg prater ikke om Crysis. Jeg mener at elevene går glipp av det som er aktuelt i næringlivet, bedrifter, arbeidsplasser, beklager at jeg måtte stave.

 

Jeg ser ingen fordeler i et gratis OS, som vil føre til manglende kunnskap hos elever og senere arbeidstakere. Det er nemlig veldig dyrt.

 

Er ikke akkurat den store forskjellen mellom OpenOffice og MS Office da, som er de programpakkene som blir mest brukt i grunnskolen. AutoCAD, Photoshop, Final Cut osv. er uintressant for 99% av grunnskoleelevene, og i allefall for lærerne.

 

Har du noen konkrete eksempler på hvordan det å bruke Linux i grunnskolen blir et problem for næringslivet senere? Jeg er ganske sikker på at de aller fleste har en windows-maskin hjemme uansett. Erfaring med flere oprativsystemer må jo være en fordel når man skal ut i arbeid?

 

Grunnen til at jeg nevnte Crysis, var at du mener Linux har store mangler i forhold til Windows, uten å si hvilke.

 

Skolens først oppgave er å lære aktuelle kunnskaper til elevene!, og de bør ikke spare her.

 

Selv om mangfold er bra, og de kunne ha noen Linux timer på skolene. Men å basere hele grunnlaget på noe så banalt, vil føre til store forvitringer og manglende kjennskap om de viktige OS og programvare hos elever, mener jeg.

Elevene bør få riktig start og kunnskap om det som er aktuelt i arbeidslivet, og la oss bli enige at skolene bør la være å ha dampmaskin-modeller i labben, mens bensinmotoren foreligger.

 

Jeg mener at elevene danner sitt første inntrykk av alle teknologier (bla. data) på skolen, og da er det viktig at de får riktig start. Det er viktig at elevene får lov å leke/lære med OS og programvare som er aktuelt i næringslivet.

Lenke til kommentar

Igjen. Hva er galt med Linux som skolesystem? En ting som er VIKTIG å lære elevene er enkelklikk, dobbelklikk, peke med mus, bruke tastatur... Dette er så og si likt på alle operativsystemer. Hva ellers bruker du OS til i arbeidslivet? Starte et program som du benytter i jobbsammenheng? De eneste som faktisk KNOTER med operativsystemet i jobbsammenheng er vel teknisk avdeling, og DE bør kunne OS'et de driver med...

 

Og hva bruker barn av programvare på barne/grunnskole anywajs? Firefox og OpenOffice? Var det vi brukte fra barneskolen til VGS. Og det var Windows baserte maskiner... Så det vi faktisk trenger å kunne er å bruke menyen for å starte Firefox og/eller Openoffice... Glad vi brukte oss av Windows maskiner ellers hadde HELE klassen gått tapt! *not*

Lenke til kommentar
Jeg mener at elevene danner sitt første inntrykk av alle teknologier (bla. data) på skolen, og da er det viktig at de får riktig start. Det er viktig at elevene får lov å leke/lære med OS og programvare som er aktuelt i næringslivet.
Samme argument ble brukt for DOS og imot Mac, så folk slet seg gjennom DOS-baserte programmer selv på universitetene. Gjett hva som ville forberedt dem best på næringslivet? Å spå om fremtiden er meget vanskelig. I dag fremstår GNU/Linux alternativer som bedre for de fleste formål i skolen (og for store deler av næringslivet for den del), så jeg ser ingen grunn til å stappe skattepengene i lomma på MS.
Lenke til kommentar
Selv om mangfold er bra, og de kunne ha noen Linux timer på skolene. Men å basere hele grunnlaget på noe så banalt, vil føre til store forvitringer og manglende kjennskap om de viktige OS og programvare hos elever, mener jeg.

Banalt? Dette kan ikke karakteriseres som annet enn et dårlig forsøk på trolling.

Elevene bør få riktig start og kunnskap om det som er aktuelt i arbeidslivet, og la oss bli enige at skolene bør la være å ha dampmaskin-modeller i labben, mens bensinmotoren foreligger.

Du får skrive ut en feit sjekk til skolene så de kan kjøpe inn state-of-the-art datamaskiner. Problemet er dårlig kommuneøkonomi og beinharde prioriteringer. Hvis Linux gjør at man kan få flere datamaskiner ut i skolen, så er det flott! Bedre med én linux-maskin til hver elev, enn noen få supermaskiner på deling i klassen.

 

Og hvordan i huleste kan du vite hva som aktuelt i næringslivet når dagens unge vokser opp? Da jeg begynte på skolen var Commodore 64 det hotteste!

 

6-åringene som begynner på skolen i dag trer kanskje ikke inn i arbeidslivet for fullt før om 13-20 år. Jeg tør i hvertfall ikke spå hva slags OS folk bruker når den tid kommer. Skolens oppgave er ikke å utdanne spesialister på Vista og Office 2007. Slikt kan man lære på kurs hvis man skulle få behov for det i framtida. Andre igjen (slik som undertegnede) lærer seg nye programmer rimelig kjapt på egenhånd når behovet melder seg.

 

Det gjelder å tenke litt pragmatisk her. Det som er verdifullt er å lære seg å bruke data som et verktøy, ikke å bli spesialist på ett bestemt program. Selv har jeg f.eks. byttet tekstbehandlingsprogrammer ørten ganger opp igjennom årene, og vært innom WordPerfect, Lotus WordPro, MS Works (huffameg!), MS Word, Applixware, OpenOffice Writer, KOffice, Abiword og sikkert et par til. Jeg trenger ikke gå 10 år grunnskole om igjen for å lære et nytt dataprogram :p

Jeg mener at elevene danner sitt første inntrykk av alle teknologier (bla. data) på skolen, og da er det viktig at de får riktig start. Det er viktig at elevene får lov å leke/lære med OS og programvare som er aktuelt i næringslivet.
Se over! Selv "gamle" meg vokste opp med C64 på privaten, og i dag har vel nær sagt alle norske elever PC hjemme. Dermed danner de seg et inntrykk av teknologien allerede før de begynner på skolen.

Jeg støtter heller ikke oppfatningen om at elevene skal leke med OS på skolen. Kan fort bli mye kluss med sånt. For skal man lære seg OS på det detaljnivået du tydeligvis ønsker, må man være root/admin. Man får tross alt ikke "lekt" mye med en Windows-boks om man er limited user. Å bytte wallpaper er ikke å lære seg OS.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

De som mener at elevene bør lærer "enkelklikk, dobbelklikk, peke med mus, bruke tastatur..." på skolen, og de som er opptatt av å spare skattepenger på skolen, og andre med slike holdninger som mener skattepenger er viktigere enn kunnskapen på skolene, kan like godt forsaver Linux i norske skoler.

 

De som mener elevene bør lære mer om vår tids viktigeste teknologi, og har liit høyre håp og forventinger av norske skoler, kan forsvare en liten sum for oppdatert hardware, software og OS på skoler. Tross alt er det koster mye mer skattepenger å ha uduglige og kunnskapsløse arbeidstakere. Da er vi alle enige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...