Gå til innhold

Intervju: Mannen bak Linux i norske skoler


Anbefalte innlegg

Militæret benytter seg av Solaris i (dyr-maskin jeg ikke kan nevne noe info om her). Synd at jeg brukte Windows på skolen for jeg skjønner jo ikke en... Ååå har man sett! Hvis man trykker på denne knappen så skjer det ting, AKKURAT SOM I WINDOWS! :O

 

Det er ikke akkurat den nyeste solaris-utgaven, og maskinen har bare 433mhz. Men sannelig koster den over 50mill kroner. JADA!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan ikke ha dampmaskin i skole labben, bare fordi du mener bensinmotoren vil utvikle seg til noe annet om 10 år.

 

Hvorfor vil du ha windows i skolen da? :p

 

Er jo strengt tatt windows som begynner henger etter Linux these days. Linux mangler en del programvare, men det kommer nok etter ganske snart vil jeg tro.

Det er her du (og flere i denne tråden) har blitt litt forvirret. dere håper og tror og mener at Lunix vil bli forvandlet til noe dugelig og brukelig.

 

Men jeg frykter at dere kan bli skuffet, og hvis min påstand er rikitg, vil skolene og elevene lære noe som er på "bær tur"?

 

Vel, Adobe har vel blant annet bidratt til å få Photoshop til å virke i Wine om jeg ikke husker feil. Det er i allefall ett skritt i riktig rettning.

 

Uansett er ikke poenget med datamaskiner i grunnskolen å lære seg å bruke et system, men heller å bruke datamaskinen som et hjelpemiddel i læringa. Det kan være norskstiler, regneark nettoppgaver, innleveringer over itslearning etc. Altså ting man ikke trenger programvare som bare finnes til windows til.

 

Edit: la til quote.

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar
Elevene bør lære det som nringslivet bruker idag.

Det høres ut som det dårligste valget mulig å ta. Hvorfor skal en så urelevant faktor ha noe med valget?

Hvis det som næringslivet bruker er urelevant, hva mener du er relvant da?

Det som er relevant er å velge en platform som ikke legger begrensninger i fremtidens valg, en platform som har utviklingsmuligheter, og som samtidig tilbyr alt av dagens muligheter uten at det som sagt går på bekostning av fremtidens valg og bruk. En platform med levetid lengre enn det tar å utdanne en sysadmin, og som heller ikke setter begrensninger i maskinvarebruk. Hva næringslivet bruker har ingenting med saken å gjøre, da næringslivet ikke er enkel eller statisk ting, men har høy diversitet og er mer dynamisk enn hele nasjoners skolevesen. Næringslivet har et mye kortere scope, og er for det meste styrt av det enkleste og billigste valget , en styringsmetode som for meg høres helt hull i hodet ut for et nasjonalt skolevesen.

Lenke til kommentar

Hvis vi skal se paa dette fra et rent pengemessig standpunkt er det faktisk ikke smaapenger vi snakker om her, selv en liten kommune med tusen innbyggere (der jeg bodde för) betaler flere (og det er mildt sagt) titusenvis (tror det var rundt en del hundre tusen) av kroner paa Windows-lisenser, og disse maa betales inn aarlig.

 

Selv om kommunen kjöper inn en standard PC i en vanlig butikk med Windows installert maa lisensen registreres inn og betales for aarlig. Fakta faen, er jo ren galskap jo.

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar
Elevene bør lære det som nringslivet bruker idag.

Det høres ut som det dårligste valget mulig å ta. Hvorfor skal en så urelevant faktor ha noe med valget?

Hvis det som næringslivet bruker er urelevant, hva mener du er relvant da?

Det som er relevant er å velge en platform som ikke legger begrensninger i fremtidens valg, en platform som har utviklingsmuligheter, og som samtidig tilbyr alt av dagens muligheter uten at det som sagt går på bekostning av fremtidens valg og bruk. En platform med levetid lengre enn det tar å utdanne en sysadmin, og som heller ikke setter begrensninger i maskinvarebruk. Hva næringslivet bruker har ingenting med saken å gjøre, da næringslivet ikke er enkel eller statisk ting, men har høy diversitet og er mer dynamisk enn hele nasjoners skolevesen. Næringslivet har et mye kortere scope, og er for det meste styrt av det enkleste og billigste valget , en styringsmetode som for meg høres helt hull i hodet ut for et nasjonalt skolevesen.

Hvis du skal avvise næringslivet så enkelt, da kan du gjerne bruke Lunix, eller kanske Atari blir det samme. Da vil jeg bare si, lykke til med å stange på virkligheten.

Lenke til kommentar

Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg:

 

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's.

Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. :)

 

(Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.)

Lenke til kommentar
Hvis du skal avvise næringslivet så enkelt, da kan du gjerne bruke Lunix, eller kanske Atari blir det samme. Da vil jeg bare si, lykke til med å stange på virkligheten.

Næringslivet skal aldri diktere skolens læreplaner.

 

Hva blir det neste? Mange unge jobber jo på Mac'ern og RIMI. Kanskje Mat og helse (heimkunnskap) burde omgjøres så ungene blir indoktrinert i burgerflipping? Og i mattetimene kan man drive hardtrening i å punche inn matvarer på kasseapparat. Dette ville jo være flott for næringslivet, eller hva? Hvertfall i følge det snevre og statiske synet Sam_Oslo ser ut til å ha på "næringslivet".

 

Jeg gjentar: du har INGEN anelse om hvilke dataprogrammer som er nyttige å kjenne til i næringslivet når dagens unge blir voksne. Og det spiller heller ingen rolle, fordi det kommer en tid og stund for alt. Med andre ord kan man lære seg slike ting når det blir behov for det. Og sånn må det jo være uansett, da ikke alle velger samme yrke. En som vil jobbe som dataprogrammerer trenger annen kunnskap enn en arkitekt eller fotograf.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Hvis du skal avvise næringslivet så enkelt, da kan du gjerne bruke Lunix, eller kanske Atari blir det samme. Da vil jeg bare si, lykke til med å stange på virkligheten.

Næringslivet skal aldri diktere skolens læreplaner.

 

Hva blir det neste? Mange unge jobber jo på Mac'ern og RIMI. Kanskje Mat og helse (heimkunnskap) burde omgjøres så ungene blir indoktrinert i burgerflipping? Og i mattetimene kan man drive hardtrening i å punche inn matvarer på kasseapparat. Dette ville jo være flott for næringslivet, eller hva?

 

Jeg gjentar: du har INGEN anelse om hvilke dataprogrammer som er nyttige å kjenne til i næringslivet når dagens unge blir voksne. Og det spiller heller ingen rolle, fordi det kommer en tid og stund for alt. Med andre ord kan man lære seg slike ting når det blir behov for det. Og sånn må det jo være uansett, da ikke alle velger samme yrke. En som vil jobbe som dataprogrammerer trenger annen kunnskap enn en arkitekt eller fotograf.

Jeg lurer på en ting, jeg har flere ganger hørt at du og resten av Lunix-gjengen er tilhengere av gode og gamele saker. Dere har ofte avvist nye hardware, software, OS og andre dagsaktulle saker. Jeg har ett intrykk at Lunix-gjengen lever ofte i gårsdagen, hvordan nå plustlig tenker du på fremtiden og prater om når disse "ungene blir voksne"?

 

Uansett hva som kommer til å bli fremtiden's teknologi, elevene bør lære det som er aktuelt og gjeldene hos nærinslivet idag!

Lenke til kommentar
Uansett hva som kommer til å bli fremtiden's teknologi, elevene bør lære det som er aktuelt og gjeldene hos nærinslivet idag!

 

Det er ikke det som er lærerplanmålet. Lærerplanmålet er å bruke pc og internett som et læremiddel, altså til å skrive med, bruke regneark, gjøre oppgaver på nett osv. Til de oppgavene er Linux billigere og bedre.

Lenke til kommentar
En gammel mann som meg har hørt om Linux i årevis, alltid det samme; Skal bli, skal bli. Men det blir jo aldri noe?

 

Nå går du vel litt off-topic? Om eller når Linux overtar som det dominante operativsystem (noe jeg håper ikke skjer) har ingenting med Linux i skoler å gjøre...

Lenke til kommentar
Jeg lurer på en ting, jeg har flere ganger hørt at du og resten av Lunix-gjengen er tilhengere av gode og gamele saker.

Hvor har du det fra? Men joda, gammelt kan såklart være godt, f.eks. en god gammel whiskey.

 

Hvis jeg mimrer litt og snakker om Commodore 64 betyr det såklart IKKE at jeg mener denne er bedre enn dagens datamaskiner :p

Dere har ofte avvist nye hardware, software, OS og andre dagsaktulle saker. Jeg har ett intrykk at Lunix-gjengen lever ofte i gårsdagen, hvordan nå plustlig tenker du på fremtiden og prater om når disse "ungene blir voksne"?

Quotes?

 

Hvis du tenker på OS så ligger Linux teknisk sett foran Windows på mange områder. Ved hver nye Windows-lansering dukker det opp nye funksjoner som er hermet fra Linux eller MacOS. Ikke at det er noe galt i det såklart, det er slik utviklingen går framover. Linux låner også fra andre.

 

Du burde kanskje prøve Linux en dag selv. Men det hjelper å skrive det riktig da, f.eks. hvis du skal google så må du skrive 'linux', ikke 'lunix', for da kommer du til noe annet.

 

 

Ellers avviser jeg selvsagt ikke ny teknologi, men med årene har jeg også fått et mer pragmatisk syn på teknologien. Man skal ikke investere i teknologien kun for teknologiens skyld, for å si det på en enkel måte.

 

For de aller fleste er økonomi noe man også må ta med i betraktningen, både for privatpersoner, næringsliv, skoler osv. Så med mindre man er pappagutt som får ny PC hver gang man knipser, så må utstyret betales for. Og da må man gjøre en liten cost/benefit-vurdering. Det lønner seg sjelden å ha det nyeste og hotteste til enhver tid.

Uansett hva som kommer til å bli fremtiden's teknologi, elevene bør lære det som er aktuelt og gjeldene hos nærinslivet idag!

Hvorfor skal de det når de er for unge til å arbeide? Og når de blir gamle nok til å begynne å jobbe, så bruker ingen dagens programmer uansett.

 

Da er det bedre at de bruker løsninger som er tilpasset situasjonen de er i der og da, dvs. programmer som passer godt i skolen. Kanskje det er helt andre programmer? F.eks. nettbaserte programmer som gjør det lettere å jobbe sammen i grupper.

 

 

Et eksempel til slutt: Mac har vært brukt veldig mye i skoleverket i USA, selv om Mac'er er i mindretall i samfunnet/arbeidslivet ellers. Men elevene ser ut til å ha klart seg fint likevel. Så da tror jeg norske elever også overlever om de bruker Linux i skolen, selv om Linux ikke er dominerende ellers. De blir nok ikke utrangerte på framtidas arbeidsmarked, som Sam_Oslo ser ut til å frykte. :p

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Uansett hva som kommer til å bli fremtiden's teknologi, elevene bør lære det som er aktuelt og gjeldene hos nærinslivet idag!

 

Det er ikke det som er lærerplanmålet. Lærerplanmålet er å bruke pc og internett som et læremiddel, altså til å skrive med, bruke regneark, gjøre oppgaver på nett osv. Til de oppgavene er Linux billigere og bedre.

Jeg mener at ungene danner sitt første inntrykk av datateknologien på grunnskolen. Mange av dem er mye mer opptatt av data/mobil/teknologi enn eldere. Da er det viktig at de får riktig start (med beste hardware, software, OS, osv... ) på grunnskolen, mener jeg.

 

Ungene utforsker mye mer enn bare regneark, gjøre oppgaver på nett osv... . I motsetning til de elder, ungene liker å leke og utforske. Og de bør få lov til å leke med det som er dagsaktult teknologi og det som gjelder hos bedrifter idag, mener jeg. fordi da vil de være mye bedre rustet for fremtiden.

 

Linux er nok billigere i kortere sikt, men er slett ikke bedre for elever. I lengre sikt, forsømmelse i å tilby det beste til elevene, blir deyere for sammfunnet.

Lenke til kommentar
Hvis du skal avvise næringslivet så enkelt, da kan du gjerne bruke Lunix, eller kanske Atari blir det samme. Da vil jeg bare si, lykke til med å stange på virkligheten.

Næringslivet skal aldri diktere skolens læreplaner.

 

Hva blir det neste? Mange unge jobber jo på Mac'ern og RIMI. Kanskje Mat og helse (heimkunnskap) burde omgjøres så ungene blir indoktrinert i burgerflipping? Og i mattetimene kan man drive hardtrening i å punche inn matvarer på kasseapparat. Dette ville jo være flott for næringslivet, eller hva?

 

Jeg gjentar: du har INGEN anelse om hvilke dataprogrammer som er nyttige å kjenne til i næringslivet når dagens unge blir voksne. Og det spiller heller ingen rolle, fordi det kommer en tid og stund for alt. Med andre ord kan man lære seg slike ting når det blir behov for det. Og sånn må det jo være uansett, da ikke alle velger samme yrke. En som vil jobbe som dataprogrammerer trenger annen kunnskap enn en arkitekt eller fotograf.

Jeg lurer på en ting, jeg har flere ganger hørt at du og resten av Lunix-gjengen er tilhengere av gode og gamele saker. Dere har ofte avvist nye hardware, software, OS og andre dagsaktulle saker. Jeg har ett intrykk at Lunix-gjengen lever ofte i gårsdagen, hvordan nå plustlig tenker du på fremtiden og prater om når disse "ungene blir voksne"?

 

Uansett hva som kommer til å bli fremtiden's teknologi, elevene bør lære det som er aktuelt og gjeldene hos nærinslivet idag!

 

nokia bruker linux i sine surfeplater. intel bruker linux som grunnramme for mid-platformen. google bruker linux som utgangspunkt for anroid. pokker og, apple bruker bsd som basis for osx, og bsd er en avart av unix, på lik linje med linux.

Lenke til kommentar

Jeg hører at flere vil gjerne argumentere direkte/indirekte at Lunix er fremtidsrettet. Denne påstanden gjenstår til å bevises, og i beste fall er litt naivt. Nærligslivet bruker IKKE Lunix som kleint OS idag, og de som mener at dette kan forandre seg i fremtiden bør være forbrett at de kan bli skuffet.

 

Uansett, man kan ikke bruke "fremtidsrettet" som argument for skole Lunix!

Lenke til kommentar
Linux er nok billigere i kortere sikt, men er slett ikke bedre for elever. I lengre sikt, forsømmelse i å tilby det beste til elevene, blir deyere for sammfunnet.

 

Kan ikke se at noen jeg gikk i på skole i lag med på ungdomskola har lidd noe av å ha brukt linux der i to og et halvt år. Tvert i mot tror jeg vi tjente på det, da vi fikk bruke maskinene til blant annet norsk og engelsktentamen (og kanskje eksamen, jeg husker ikke), noe vi hadde måttet gjort for hand hvis det ikke var for skolelinux. Skola hadde ikke nok raske nok maskiner til å kunne tilby windows til alle som hadde tentamen/eksamen samtidig. Ikke hadde de penger til ny maskinpark heller.

 

I dag bruker de fleste jeg fortsatt har kontakt med fra ungdomskola Windows, uten store problemer.

Lenke til kommentar
Jeg hører at flere vil gjerne argumentere direkte/indirekte at Lunix er fremtidsrettet. Denne påstanden gjenstår til å bevises, og i beste fall er litt naivt. Nærligslivet bruker IKKE Lunix som kleint OS idag, og de som mener at dette kan forandre seg i fremtiden bør være forbrett at de kan bli skuffet.

 

Uansett, man kan ikke bruke "fremtidsrettet" som argument for skole Lunix!

 

Når du sier Lunix, så går jeg ut i fra at du drar Linux og Unix under samme kam. Omtrent alle mediebedrifter bruker da Mac, som er Unix. (edit: med unntak såklart :))

 

Man kan heller ikke bruke fremtidsrettet som argument for windows, mange bedrifter tviholder jo på Windows Xp, et produkt som er 7 år gammelt.

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar
Jeg hører at flere vil gjerne argumentere direkte/indirekte at Lunix er fremtidsrettet. Denne påstanden gjenstår til å bevises, og i beste fall er litt naivt. Nærligslivet bruker IKKE Lunix som kleint OS idag, og de som mener at dette kan forandre seg i fremtiden bør være forbrett at de kan bli skuffet.

 

Uansett, man kan ikke bruke "fremtidsrettet" som argument for skole Lunix!

 

Når du sier Lunix, så går jeg ut i fra at du drar Linux og Unix under samme kam. Omtrent alle mediabedrifter bruker da Mac, som er Unix.

 

Man kan heller ikke bruke fremtidsrettet som argument for windows, mange bedrifter tviholder jo på Windows Xp, et produkt som er 7 år gammelt.

Det er lett å gå surr i full fart skriving, jeg mener Linux.

 

Ingen kan si noe om fremtiden, men idag de fleste i næringslivet bruker Windiws! Og vi må ikke glemme at Windows 7 er like rundt gjørnet også. Alt kan forandre seg i fremtiden, men forløpig bør skolene sørge for å lære det som er utbtrett og aktualt idag.

 

Det er litt farlig å anta at MS vil la gull-gruven forsvinne så enkelt. Bedrifter bruke det som er best, og skolene bør lære ungene det som er best, koster hva det koster.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...