Gå til innhold

Intervju: Mannen bak Linux i norske skoler


Anbefalte innlegg

Man lærer da ikke noe mer om man skriver en stil i MS Office eller i OpenOffice? Nettbasert læring forandrer seg heller ikke fra firefox til ie. (hvis nettsidene følger standarer sånn nogenlunde)

 

Det er ikke snakk om å ha avansert opplæring i bruk av datamaskiner på skolen, men heller som et verktøy i læringa. Det spiller absolutt ingen rolle om det skjer i linux eller windows. OpenOffice ligger såpass nært MS Office (og andre alternativer) i praktisk bruk, at ingen vil ha problemer med å bytte mellom dem.

 

edit:

Det eneste faget jeg kan komme på hvor vi bruker noe annet, er i medie og informasjonskunnskap (5timers allmen-valgfag), der bruker vi macer med final cut express til filmredigering.

noe som bekymrer meg vel så mye som bruken av windows ellers i utdannelsen...

 

Vel, det finnes ikke så mange brukbare linux-alternativer når det kommer til filmredigering egentlig :(

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sam_Oslo: Si meg, jobber du som lisenspusher?

 

Elever blir såklart ikke noe dummere om de ikke får skrive oppgavene sine i nyeste Word-versjon med animerte toolbar-knapper.

 

Et solid kunnskapsløfte i matematikk og språk er uendelig mye viktigere for fremtidens arbeidstakere her i landet enn detaljkunnskaper i et bestemt dataprogram som du mener blir uvurderlig om 10-20 år. Jeg kunne også tenke meg mer filosofi i skolen. Mindre religion, mer filosofi :)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Vel, det finnes ikke så mange brukbare linux-alternativer når det kommer til filmredigering egentlig :(

Stadig flere av proffene har jo gått over på Final Cut Pro da, så da må man ha Mac gitt.

 

Det illustrerer jo bare at detaljkunnskaper i Windows ikke akkurat er noe sjakktrekk. I framtiden vil vi nok se at flere og flere i arbeidslivet vil bruke andre alternativer. Ikke at det er noe nytt fenomen akkurat. Grafisk bransje har f.eks. i alle år vært veldig Mac-dominert. Moralen er: Rktig verktøy for rett jobb, det være seg Linux, MacOS X, Windows... Men akkurat i grunnskolen er Linux et allsidig OS som kan brukes på de aller fleste maskiner med hell. Så får man heller hive inn noe annet på akkurat de maskinene som skal brukes til videoredigering o.l.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
..og de som er opptatt av å spare skattepenger på skolen, og andre med slike holdninger som mener skattepenger er viktigere enn kunnskapen på skolene..

Pent satt opp. Hva om du får valget mellom én datamaskin til hver elev i et klasserom eller halvparten av det fordi den programpakken som selges mest av i dag ble utvalgt som det ypperste av teknologi av en eller annen historieløs person?

 

Teknologi er verktøy for å svare på spørsmålene vi har og for å gjøre arbeidsoppgaver lettere, det er det som må læres bort, og ikke hvordan ett system eller program kan brukes.

 

Jeg lurer også på hvordan personer med mer, og mer spredd kunnskap kan kalles kunnskapsløse?

Lenke til kommentar

Jeg mener at data er vår tids viktigeste teknologi, og ingen bør få lov til å begrense elevenes muligheter for lære de aktualle OS og programvarene. La det koste hva det koster, fordi dette er en av de viktigeste teknologiene i vår tid. Og grunnlaget for læring ligger i skolen og elevene bør ha alt av nødvendig utstyr i dette feltet.

 

Ingen bør få lov å sytre om kostnader og skatepenger i så viktig sak.

Lenke til kommentar
De som mener at elevene bør lærer "enkelklikk, dobbelklikk, peke med mus, bruke tastatur..." på skolen, og de som er opptatt av å spare skattepenger på skolen, og andre med slike holdninger som mener skattepenger er viktigere enn kunnskapen på skolene, kan like godt forsaver Linux i norske skoler.

 

De som mener elevene bør lære mer om vår tids viktigeste teknologi, og har liit høyre håp og forventinger av norske skoler, kan forsvare en liten sum for oppdatert hardware, software og OS på skoler. Tross alt er det koster mye mer skattepenger å ha uduglige og kunnskapsløse arbeidstakere. Da er vi alle enige.

 

whiskey tango foxtrot?

 

at noe kan spore arvematerialet sitt tilbake til stormaskiner på 70-80-tallet betyr ikke at det er avleggs.

 

vil du påstå moderne menneske er avleggs fordi vi kan spores tilbake til en eller annen ur-ape fra den afrikanske jungel?

 

konstant evolusjon og raffinering, det er tingen, ikke noen "gaver" fra oven med skjulte prislapper i etterkant.

 

du burde tatt ett titt på hva dem bruker som utgangspunkt for tungregneklynger i trondheim og andre steder.

 

pokker og, hollywood bruker linux for effekt-rendering (og mac på skrivebordet til kunstner, go fig).

 

tingen er den at du kan gå fra en livecd hele veien opp til en solid regneklynge, uten å betale dyre brukslisenser for oset.

 

ta en solid maskin med raid, max ram og solid nettverk, sett den opp som terminal server, sleng ut noen lett avdanka pcer rundt om i klasserommene, satt til å boote over nettverket opp mot server. eneste en betaler om en har en litt mer kompetent admin (altså mer den ms sertifisert, som jeg etter personlig erfaring vil heller kalle en trent selger for ms produkter den en admin) så er ting i gang.

 

skulle en gjort det samme med windows så hadde en måtte ut med os lisens for hver terminal server, og x antall brukerlisenser+serverlisens (x er da antallet personer en tror en vil ende opp logget inn samtidig), eller noe i den dur.

 

og om en ønsker å gi ungene admin-erfaring så gi dem adgang til en installasjon i VM. kjører dem den på dynga er det bare å laste image på nytt...

Lenke til kommentar
Det eneste faget jeg kan komme på hvor vi bruker noe annet, er i medie og informasjonskunnskap (5timers allmen-valgfag), der bruker vi macer med final cut express til filmredigering.

noe som bekymrer meg vel så mye som bruken av windows ellers i utdannelsen...

 

Vel, det finnes ikke så mange brukbare linux-alternativer når det kommer til filmredigering egentlig :(

sant nok, men jeg banner på det jobbes med saken. til dels ganske aktivt skulle jeg tro.

Lenke til kommentar
Vel, det finnes ikke så mange brukbare linux-alternativer når det kommer til filmredigering egentlig :(

Stadig flere av proffene har jo gått over på Final Cut Pro da, så da må man ha Mac gitt.

 

Det illustrerer jo bare at detaljkunnskaper i Windows ikke akkurat er noe sjakktrekk. I framtiden vil vi nok se at flere og flere i arbeidslivet vil bruke andre alternativer. Ikke at det er noe nytt fenomen akkurat. Grafisk bransje har f.eks. i alle år vært veldig Mac-dominert. Moralen er: Rktig verktøy for rett jobb, det være seg Linux, MacOS X, Windows... Men akkurat i grunnskolen er Linux et allsidig OS som kan brukes på de aller fleste maskiner med hell. Så får man heller hive inn noe annet på akkurat de maskinene som skal brukes til videoredigering o.l.

 

Og der har man grunnen til at jeg velger å bruke Mac (omtrent alt av (skole)arbeid), Linux (server) og Windows (spill), jeg ser ikke noen grunn til at hvis jeg bruker en av platformene, så utelukkes de andre. Kan jo sammenligne det med at man ikke bruker ett brekkjern til å slå inn spiker feks.

 

Når det er sagt, platformene smelter jo bare mer og mer sammen. Det meste av programvare for linux feks. finnes det jo en eller annen Mac-port til. Blir jo litt vanskligere andre veien, da mye av Mac-programvaren er kommersiell, og bygger på en del apple-pattenterte APIer, men det ser i allefall ut til å gå i rett rettning.

Lenke til kommentar
Elevene bør lære det som nringslivet bruker idag. Alt annet er bare bærtur, menr jeg.

Hvorfor skal en f.eks. en 6-åring måtte terpe på Office 2007 når det kanskje er 20 år til vedkommende skal ut i full jobb etter endt skolegang og studier?

 

Tror du MS Office 2027 likner på dagens versjon? Hvis det i det hele tatt finnes noe slikt.

Lenke til kommentar
Elevene bør lære det som nringslivet bruker idag. Alt annet er bare bærtur, menr jeg.

 

Det er jo helt hundreprosent umulig å spå hva de som begynner i grunnskolen i dag bruker om 13 år når de er ferdig med VGS (også legg på 4-5-6-7år med universitet/høyskole hvis de ikke går yrkesfag).

 

Jeg hadde iallefall sett på det som en nedtur om næringslivet fortsatt brukte windows 95 i dag. (Var vel det som var det hotteste i 97? Var i allefall det vi hadde på pcen vår)

Lenke til kommentar
Det eneste faget jeg kan komme på hvor vi bruker noe annet, er i medie og informasjonskunnskap (5timers allmen-valgfag), der bruker vi macer med final cut express til filmredigering.

noe som bekymrer meg vel så mye som bruken av windows ellers i utdannelsen...

 

Vel, det finnes ikke så mange brukbare linux-alternativer når det kommer til filmredigering egentlig :(

sant nok, men jeg banner på det jobbes med saken. til dels ganske aktivt skulle jeg tro.

 

En del spesialisert programvare finnes vel. Linux brukes mye til rendringsfarmer. CinePaint brukes også en del til retushering. edit: men det blir en del nivåer høyere enn grunnskole/vgs da :p

 

Er ellers en del film og videorelatert programvare for linux i denne tråden, men er vel ingenting som er på høyde med Final Cut Pro/Avid/Adobe Premiere enda. (Tror jeg, er ikke helt inne på det for tiden)

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar
Elevene bør lære det som nringslivet bruker idag. Alt annet er bare bærtur, menr jeg.

Hvorfor skal en f.eks. en 6-åring måtte terpe på Office 2007 når det kanskje er 20 år til vedkommende skal ut i full jobb etter endt skolegang og studier?

 

Tror du MS Office 2027 likner på dagens versjon? Hvis det i det hele tatt finnes noe slikt.

Jeg starter med mye værre enn dette, men det var dagsaktuelt den gangen. Grunnlaget var riktig (det var det som næringslivet brukte den gangen), og derfor klarte jeg å bygge på den gjenomm arbeidslivet.

 

Du kan ikke ha dampmaskin i skole labben, bare fordi du mener bensinmotoren vil utvikle seg til noe annet om 10 år.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Du kan ikke ha dampmaskin i skole labben, bare fordi du mener bensinmotoren vil utvikle seg til noe annet om 10 år.

Her er en akkurat like saklig og dårlig analogi:

Du bør ikke tilby Segway-opplæring på ungdomsskolen selv om mopeden er hundre år gammel.

( Hvor moralen bak historien er at det som fungerer fungerer, og er i konseptform noe vi kan se leve videre i lang fremtid. )

Lenke til kommentar
Du kan ikke ha dampmaskin i skole labben, bare fordi du mener bensinmotoren vil utvikle seg til noe annet om 10 år.

 

Hvorfor vil du ha windows i skolen da? :p

 

Er jo strengt tatt windows som begynner henger etter Linux these days. Linux mangler en del programvare, men det kommer nok etter ganske snart vil jeg tro. (edit: riktignok programvare som ikke er relevant for skoleundervisning)

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar
Du kan ikke ha dampmaskin i skole labben, bare fordi du mener bensinmotoren vil utvikle seg til noe annet om 10 år.

 

Hvorfor vil du ha windows i skolen da? :p

 

Er jo strengt tatt windows som begynner henger etter Linux these days. Linux mangler en del programvare, men det kommer nok etter ganske snart vil jeg tro.

Det er her du (og flere i denne tråden) har blitt litt forvirret. dere håper og tror og mener at Lunix vil bli forvandlet til noe dugelig og brukelig.

 

Men jeg frykter at dere kan bli skuffet, og hvis min påstand er rikitg, vil skolene og elevene lære noe som er på "bær tur"?

Lenke til kommentar
Jeg starter med mye værre enn dette, men det var dagsaktuelt den gangen. Grunnlaget var riktig (det var det som næringslivet brukte den gangen), og derfor klarte jeg å bygge på den gjenomm arbeidslivet.

 

Du kan ikke ha dampmaskin i skole labben, bare fordi du mener bensinmotoren vil utvikle seg til noe annet om 10 år.

Jeg tror fortsatt ikke du helt har innsett at vi snakker om grunnskolen her.

 

Utviklingen går såpass fort og selv dine favorittprogrammer fra Microsoft endrer seg veldig mye i løpet av en komplett skolegang. Det som er viktig er at elevene lærer basisferdigheter som kan overføres når ny teknologi dukker opp. Sånn er det i andre utdanningsløp også. Tenk på utviklingen innen medisin. En som utdannet seg til lege for 30-40 år siden lærte selvfølgelig ikke om all den nye kunnskapen som har kommet i ettertiden. Men den 6-årige medisinutdannelsen er ikke verdiløs alikevel, fordi den gir et solid fundament som man senere kan bygge på via kurs som gir mer oppdatert kunnskap/ferdigheter innen spesifikke områder. Med andre ord skal man drive med livslang lærng i skolen. Har man fundamentet på plass kan man lett plukke opp et nytt dataprogram i framtiden. Dagens unge kaster seg over ny teknologi som bare det.

 

Til slutt et lite mimrebilde av Windows anno 1987 og 2007. Du skal nok se at forskjellen mellom MS Word og OOo Writer er minimale i forhold :p

 

post-6040-1223240683_thumb.jpgpost-6040-1223240691_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...