Gå til innhold

Intervju: Mannen bak Linux i norske skoler


Anbefalte innlegg

Nå føler jeg at jeg gjenntar meg selv, men noen må vel ha det inn med teskje: Poenget med datamaskiner i grunnskolen er ikke å lære seg å bruke en spesifik plattform, men å bruke datamaskinen som et læremiddel. Da er det irellevant om det skjer i SkoleLinux med OpenOffice og Firefox eller i Windows med MS Office og IE. Fokuset bør ligge på det faget man faktisk lærer (engelsk/norsk/mattematikk/fransk/natur og miljø osv), ikke hvordan platform man bruker.

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå føler jeg at jeg gjenntar meg selv, men noen må vel ha det inn med teskje: Poenget med datamaskiner i grunnskolen er ikke å lære seg å bruke en spesifik plattform, men å bruke datamaskinen som et læremiddel. Da er det irellevant om det skjer i SkoleLinux med OpenOffice og Firefox eller i Windows med MS Office og IE. Fokuset bør ligge på det faget man faktisk lærer (engelsk/norsk/mattematikk/fransk/natur og miljø osv), ikke hvordan platform man bruker.

Du glemmer at hele grunnlaget skal ligge på Linux. Ungene kommer til å betegne det som skoleopplæring, og Linux kommer til bli derers intrykk av data.

Lenke til kommentar

Nå har sam_oslo gjentatt seg selv på 3 sider i denne tråden :shrug:

 

Diskuteres det her hva elevene bør gjøre på skolen i forhold til hva de nå gjør på skolen og hva de nå skal lære seg av "data" i løpet av grunnskolen?

 

Man kan begynne med å lese den øverste rapporten her:

http://wiki.skolelinux.no/Dokumentasjon/Rapporter

 

Program for digital kompetanse 2004-2008 fra Kunnskapsdepartementet:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/Ryddem....html?id=414840

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Linux og OpenOffice er perfekt på skoler for alle nivåer. Det er ekstra viktig at skolevesenet ikke sløser penger der det ikke er nødvendig.

 

Dette burde også gjelde alle bærbare de kjøper til elever, dropp alt som heter MS og kjør linux hele veien. Windows kan man lett lære seg om det blir nødvendig.

 

Det som kunne vært litt interessant er å se de faktisk utgiftene skolene har ved å bruke Linux, går det alikevel unødvendig mye penger ut her? Sørger de for å ha noe lokal kompetanse på systemene eller legger de alle eggene i eksterne leverandører og deres kompetanse/føringer?

 

 

EDIT:

Jeg kunne forøvrig ikke tenke meg noe bedre grunnlag for generell datakompetanse enn at elevene starter med Linux fra dag 1.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg har ikke erfaring denne dingsen, men det virker at det har en god del mangel.

 

Skolene bør får de beste datautstyr og programvare fordi dette er tross alt vår tids viktigste teknologi. Hvis elever får feil start, da vil de gå glipp av kunnskap/programvarer som er viktig og aktuelt i arbeidslivet. kostbar. Hvorfor skal de øve på noe som ingen i næringslivet gidder å bruke?

 

En slik skolepolitikk vil til syvende og sist resultere i manglende kunnskap om aktuelle OS og programvare hos elever. Og til slutt vil det bli veldig dyrt og kostbart, mener jeg.

 

Hvis hensikten er å spare penger, da bør de heller sparke disse folka som har valgt mangelfull hardware og software for skolene, mener jeg.

 

Hardware kjøper man ut fra det budsjettet man har fått tildelt.

Hvilket OS synes du passer bedre i grunnskolen?

 

*EDIT*

Etter å ha tenkt meg om trekker jeg meg fra en eventuell Win/Linux diskusjon...

Endret av romhelten_spiff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...