Gå til innhold

Kulturo: Topplista: Bassister


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Roger Waters over både Les Claypool, Trevor Dunn og John Myung i en kåring over bassister.

Og argumentet er at han ikke er en spesiellt teknisk god bassist, men har spilt i et stort band :roll:

 

Hvordan skal man klare å ta det seriøst da? Er jo ikke et bands størrelse som sier noe om kvaliteten på et instrument, og spør du meg et helt på tryne grunnlag å legge vekt på i en kåring over personer som har utmerket seg på et enkelt instrument.

Ja bandet hans er brilliant og Money har sikkert et kult bassriff, men noen topp bassist er og blir han aldri, og 2 plass er nærmere latterlig.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Roger Waters over både Les Claypool, Trevor Dunn og John Myung i en kåring over bassister.

Og argumentet er at han ikke er en spesiellt teknisk god bassist, men har spilt i et stort band :roll:

 

Hvordan skal man klare å ta det seriøst da? Er jo ikke et bands størrelse som sier noe om kvaliteten på et instrument, og spør du meg et helt på tryne grunnlag å legge vekt på i en kåring over personer som har utmerket seg på et enkelt instrument.

Ja bandet hans er brilliant og Money har sikkert et kult bassriff, men noen topp bassist er og blir han aldri, og 2 plass er nærmere latterlig.

 

Det var vel ikke så mye det at Roger Waters spilte i et stort band, men heller at han var en av hovedgrunnene til at bandet ble så stort som det ble.

 

Så er spørsmålet: Er en stor bassist en som kan spille hva det måtte være av vanskelige komposisjoner? Er det en som er nyskapende i sin bruk av instrumentet? Eller er det en som lager stor musikk?

 

Denne listen tar for seg et knippe bassister fra de ulike delene av spekteret, og vil således fremheve ulike musikere som redaksjonen mener fortjener det.

 

Min mening er at det blir feil å utelate en såpass viktig musikkhistorisk skikkelse som Roger Waters fra en slik liste, bare fordi han ikke kan spille like fort som enkelte andre.

Lenke til kommentar
Så er spørsmålet: Er en stor bassist en som kan spille hva det måtte være av vanskelige komposisjoner? Er det en som er nyskapende i sin bruk av instrumentet? Eller er det en som lager stor musikk?

Det ene er meritter som bassist, og det andre som låtskriver. Og dette er da vel en liste over store bassister, ikke store personer som tilfeldigvis også er bassister?

Lenke til kommentar
Så er spørsmålet: Er en stor bassist en som kan spille hva det måtte være av vanskelige komposisjoner? Er det en som er nyskapende i sin bruk av instrumentet? Eller er det en som lager stor musikk?

Det ene er meritter som bassist, og det andre som låtskriver. Og dette er da vel en liste over store bassister, ikke store personer som tilfeldigvis også er bassister?

 

Jeg vil påstå at det er en helhetsvurdering. Selv om Roger Waters ikke er verdens beste tekniske bassist, så vil jeg påstå at han er/var på et ferdighetsnivå som er langt over noe jeg vil putte i kategorien "tilfeldigvis også er bassist".

 

Personlig foretrekker jeg gode låtskrivere som er flinke med et instrument, fremfor en som spiller som en Gud, men som ikke skriver gode låter. Slik sett skulle jeg gjerne ha sett McCartney høyere på listen. Men folk har jo alltid forksjellige preferanser for hvilke kriterier de legger til grunn for utvelgelsen, og siden dette er en liste fra flere ulike individer så ser den slik ut.

 

Og med den argumentasjonen burde vel strengt tatt Paul McCratney vært over Roger Waters, ettersom han har gjort bandet sitt enda større en godeste Waters, og han har betydd mer for musikk historien.

 

Det kommer selvsagt an på hvem du spør:) Noen liker Pink Floyd, noen liker Beatles, og siden musikklidenskap ikke er kvantitativt målbart, så vil en slik liste aldri bli objektv, men en subjektiv vurdering fra en gruppe mennesker, i dette tilfellet Kulturo-redaksjonen:)

Lenke til kommentar

Men at Beatles er større en Pink Floyd er jo ingen subjektiv vurdering, det er jo et faktum. (ikke ut fra personlig smak, men bandets betydning og salgstall osv.)

Du sa jo selv "Det var vel ikke så mye det at Roger Waters spilte i et stort band, men heller at han var en av hovedgrunnene til at bandet ble så stort som det ble., og da blir det jo rimelig skeiv vurdert liste i beste fall.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Men at Beatles er større en Pink Floyd er jo ingen subjektiv vurdering, det er jo et faktum.

Du sa jo selv "Det var vel ikke så mye det at Roger Waters spilte i et stort band, men heller at han var en av hovedgrunnene til at bandet ble så stort som det ble., og da blir det jo rimelig skeiv vurdert liste i beste fall.

 

Da har jeg formulert meg noe vagt, beklager det. Det jeg mente med stort var ikke antall solgte plater, men mer i forhold til hvor stor selve musikken er, det vil si: hvor gode de ulike platene er. Og dette er jo helt klart en subjektiv vurdering.

 

Men som sagt så skulle jeg personlig ha sett McCartney høyere på listen:)

Lenke til kommentar
Jeg vil påstå at det er en helhetsvurdering. Selv om Roger Waters ikke er verdens beste tekniske bassist, så vil jeg påstå at han er/var på et ferdighetsnivå som er langt over noe jeg vil putte i kategorien "tilfeldigvis også er bassist".

 

Personlig foretrekker jeg gode låtskrivere som er flinke med et instrument, fremfor en som spiller som en Gud, men som ikke skriver gode låter. Slik sett skulle jeg gjerne ha sett McCartney høyere på listen. Men folk har jo alltid forksjellige preferanser for hvilke kriterier de legger til grunn for utvelgelsen, og siden dette er en liste fra flere ulike individer så ser den slik ut.

Jeg er enig i det du sier, og Roger Waters har så absolutt sin plass på en og annen toppliste, men ikke denne. På samme måte som f.eks. Jeff Buckley ikke har noe å gjøre på en toppliste over gitarister fordi han synger som en gud, selv om han absolutt er en kompetent gitarist også.

Lenke til kommentar
Jeg vil påstå at det er en helhetsvurdering. Selv om Roger Waters ikke er verdens beste tekniske bassist, så vil jeg påstå at han er/var på et ferdighetsnivå som er langt over noe jeg vil putte i kategorien "tilfeldigvis også er bassist".

 

Personlig foretrekker jeg gode låtskrivere som er flinke med et instrument, fremfor en som spiller som en Gud, men som ikke skriver gode låter. Slik sett skulle jeg gjerne ha sett McCartney høyere på listen. Men folk har jo alltid forksjellige preferanser for hvilke kriterier de legger til grunn for utvelgelsen, og siden dette er en liste fra flere ulike individer så ser den slik ut.

Jeg er enig i det du sier, og Roger Waters har så absolutt sin plass på en og annen toppliste, men ikke denne. På samme måte som f.eks. Jeff Buckley ikke har noe å gjøre på en toppliste over gitarister fordi han synger som en gud, selv om han absolutt er en kompetent gitarist også.

 

Personlig syns jeg at denne sammeligningen blir litt feil, siden den referer til to tekniske ferdigheter (sang og gitarspill), i motsetning til det jeg mener er to ferdigheter som har mer sammenheng (det å kunne spille et instrument, og det å kunne skrive sanger).

 

Mulig du er uenig, men jeg mener at låtskriving ikke er en like teknisk ferdighet som det å spille et instrument. Spiller du gitar 12 timer om dagen i 20 år er det mer sannsynleg at du blir flink til å spille gitar, enn det er at du blir en god låtskriver om du skriver låter 12 timer om dagen i 20 år.

Lenke til kommentar
Mulig du er uenig, men jeg mener at låtskriving ikke er en like teknisk ferdighet som det å spille et instrument. Spiller du gitar 12 timer om dagen i 20 år er det mer sannsynleg at du blir flink til å spille gitar, enn det er at du blir en god låtskriver om du skriver låter 12 timer om dagen i 20 år.

 

De som burde fått plass på denne listen er vel de som har talentet til begge over gjennomsnittet.

De som havner på en slik liste er personer som er født med en viss porsjon talent mer enn de fleste stort sett, og da følger vel det ene det andre talentet i hånda.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...