Gå til innhold

Kulturo: Topplista: Bassister


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan går det an å IKKE ha med Victor Wooten her? :ermm:

Mest kjent på youtube. Veldig stødig bassist, men skal han på noen annen liste enn "profilerte youtube artister" så bør den lista bli farlig lang...

 

Roger Waters over både Les Claypool, Trevor Dunn og John Myung i en kåring over bassister.

Og argumentet er at han ikke er en spesiellt teknisk god bassist, men har spilt i et stort band :roll:

 

Hvordan skal man klare å ta det seriøst da? Er jo ikke et bands størrelse som sier noe om kvaliteten på et instrument, og spør du meg et helt på tryne grunnlag å legge vekt på i en kåring over personer som har utmerket seg på et enkelt instrument.

Ja bandet hans er brilliant og Money har sikkert et kult bassriff, men noen topp bassist er og blir han aldri, og 2 plass er nærmere latterlig.

Denne støttes. Waters er en høyt overvurdert bassist og at han sluttet/ble erstattet gjorde bare musikken mer spennende å høre på, da de fikk inn en mer leken bassist. God låtskriver dog. Kanskje noe for en låtskriver-liste?

 

 

Men at Beatles er større en Pink Floyd er jo ingen subjektiv vurdering, det er jo et faktum. (ikke ut fra personlig smak, men bandets betydning og salgstall osv.)

Du sa jo selv "Det var vel ikke så mye det at Roger Waters spilte i et stort band, men heller at han var en av hovedgrunnene til at bandet ble så stort som det ble., og da blir det jo rimelig skeiv vurdert liste i beste fall.

Personlig er jeg av den oppfatning at hverken McCartney eller Waters har noe på den lista å gjøre... men jeg er rimelig sikker på at Beatles hadde kommet til å klart seg svært bra uten McCartney også...

Pink Floyd er jeg ikke så sikker på hadde klart seg like fint uten Waters, så at Waters rangerer over McCartney er helt stuereint som jeg ser det.

 

Forøvrig er det litt galt at Beatles er større enn Pink Floyd. Ikke galt som at det ikke stemmer, men galt som i at det er for jæ**** at det er slik.

Beatles besto jo av en knippe gode låtskrivere, revolusjonerende i sin tid, men lets face it... stort sett alle gjør låtene deres bedre enn dem. Helt greie musikere med en tørr sound og et liveopptreden som før Mark Knopfler til å ligne en turner på scenen...

 

Pink Floyd hadde en stor låtskriver og flere gode, men besto av brilliante musikere. Kanskje ikke de mest spenstige sceneopptredener de heller, men i allefall så de ikke ut som de hadde wiplash i alle ledd...

Lenke til kommentar

La det være sagt, jeg liker egentlig ikke Beatles eller Pink Floyd noe voldsomt, de har sine gode låter.

Jeg bare mener denne lista virker som de ikke har klart å bestemme seg for om det skal være nostalgi eller mer på det tekniske, og slik lista fremstår nå er den en god mix av begge, hvor uansett hvordan du ser på den blir den ganske merkelig.

Lenke til kommentar
Personlig syns jeg at denne sammeligningen blir litt feil, siden den referer til to tekniske ferdigheter (sang og gitarspill), i motsetning til det jeg mener er to ferdigheter som har mer sammenheng (det å kunne spille et instrument, og det å kunne skrive sanger).

 

Mulig du er uenig, men jeg mener at låtskriving ikke er en like teknisk ferdighet som det å spille et instrument. Spiller du gitar 12 timer om dagen i 20 år er det mer sannsynleg at du blir flink til å spille gitar, enn det er at du blir en god låtskriver om du skriver låter 12 timer om dagen i 20 år.

Jeg ser ikke noen større sammenheng mellom det å være en god bassist og en god låtskriver. En god låtskriver må ha en god del tekniske ferdigheter, og man blir ikke en god bassist uten å ha "følelsen" for musikk i tillegg til tekniske ferdigheter.

 

Men sammenheng i seg selv er uinteressant, da spørsmålet må være om det er en større betinget sammenheng. Blir man en bedre bassist av å være en god låtskriver?

Lenke til kommentar
Personlig syns jeg at denne sammeligningen blir litt feil, siden den referer til to tekniske ferdigheter (sang og gitarspill), i motsetning til det jeg mener er to ferdigheter som har mer sammenheng (det å kunne spille et instrument, og det å kunne skrive sanger).

 

Mulig du er uenig, men jeg mener at låtskriving ikke er en like teknisk ferdighet som det å spille et instrument. Spiller du gitar 12 timer om dagen i 20 år er det mer sannsynleg at du blir flink til å spille gitar, enn det er at du blir en god låtskriver om du skriver låter 12 timer om dagen i 20 år.

Jeg ser ikke noen større sammenheng mellom det å være en god bassist og en god låtskriver. En god låtskriver må ha en god del tekniske ferdigheter, og man blir ikke en god bassist uten å ha "følelsen" for musikk i tillegg til tekniske ferdigheter.

 

Men sammenheng i seg selv er uinteressant, da spørsmålet må være om det er en større betinget sammenheng. Blir man en bedre bassist av å være en god låtskriver?

 

Nei jeg tenkte mer motsatt. At i bunn for Waters' låtskriverferdighet så ligger det gjerne gode tekniske ferdigheter, selv om de kanskje ikke er av historiens beste. Og at han kanskje ikke hadde blitt en like god låtskriver om de ikke hadde vært tilstede. Slik sett ser jeg det relevant å nevne hans låtskriveregenskaper i begrunnelsen av hans plass på listen. Samtidig tror jeg at det å være en god låtskriver slår positivt ut på det du kaller "følelsen" for musikk.

Lenke til kommentar

Macca høyrer heime i lista. Om ikkje anna er han ein av verdas mest betydningsfulle bassistar i musikkhistoria.

 

To personar burde ha vore i lista

 

Geddy lee(Rush) og Chris Squire(Yes)

 

Dømer: Høyr basslinjene på Roundabout av Yes:

http://www.youtube.com/watch?v=WIVi7KY_WJ8

 

fann eit anna klipp: http://www.youtube.com/watch?v=rnQ70LIPqos...feature=related (close to the edge)

 

Yes er forresten eit av dei beste progressive banda, anbefalar alle å sjekke ut albumet Fragile først :]

 

Er uenig i at Burton høyrer heime i lista over top 10 bassistar.

Endret av AshtraY
Lenke til kommentar

Slike lister vil jo alltid provosere, både på grunn av de som er med og ikke minst på grunn av de som ikke er med. Denne lista her er ikke helt på jordet men man burde kanskje klargjort premissene litt på forhånd. Er det en liste over de "beste" bassistene (som om det er mulig å kåre)? De som har hatt størst betydning for instrumentet? De som har hatt størst innvirkning utover sitt eget instrument? De som er mest kjent blant folk flest? Denne lista her virker som en lett blanding av alle disse.

 

Av de som har fått plass:

 

Jaco Pastorius: Ingen over, ingen ved siden og burde vært på topp. Ingen bassister har hatt større betydning for bassister (og andre musikere) verden over, noen sinne.

 

Niels Henning Ørsted Pedersen: Først og fremst en fantastisk musiker og lag-spiller. Hans trio-arbeid med Oscar Peterson er legendarisk.

 

Charles Mingus: Uventet toppvalg. Flott at han er på lista men har kanskje hatt ennå større betydning som komponist og band-leder.

 

Paul McCartney: Har absolutt fortjent en plass i topp 10, uansett kriterier. De som ikke anerkjenner hans plass har ikke hørt nok på Beatles.

 

Mark King: Vel, han fortjener en plass for å ha gjort slapping bedre kjent blant det brede publikum gjennom sin musikk. Men han har hverken vært særlig nyskapende eller teknisk suveren sammenliknet med en del andre. Er ikke på min topp 10.

 

Roger Waters: Vel vel... Som bassist er han helt ordinær. Han har vel heller fått plassen for sitt arbeid med Pink Floyd enn for sitt arbeid som bassist.

 

John Myung: Tja, tjo, vel... Har gjort veldig mye bra men det er ikke noe utover det veldig mange andre har gjort.

 

Stanley Clarke: Fullt fortjent plass på lista. Ikke kjent for det brede publikum men kan gjøre ting på bass som ingen andre er i nærheten av, både teknisk og musikalsk.

 

Les Claypool: Har ikke klart å sette det store preget hverken som bassist eller musiker IMO. Dyktig men ingen nyskaper. Ikke på min liste.

 

Trevor Dunn: Har gjort utrolig mye rart men har ikke klart å sette store spor som bassist. Artig valg på lista men alt for høyt.

 

De som kunne/burde vært med på lista:

 

James Jamerson: Verdens første virkelige el-bassist og den som satt sin umiskjennelige signatur på alt som kom fra legendariske Motown på 60- og 70-tallet. Satte en standard som alle andre sliter med å nå opp til. Burde vært høyt på topp 10-lista.

 

Victor Wooten: Tja, fantastisk bassist teknisk og han gjør en del ting ingen andre gjør. Virtous men ikke alltid like musikalsk.

 

Anthony Jackson: Kongen av seks-strengs-bassing. Har gjort utrolig mye forskjellig, fra Jackson Five og Chaka Kahn til Michel Camilo og Mike Stern. Tar sjelden stor plass men setter sitt umiskjennelige preg på musikken. Teknisk uovertruffen.

 

Geddy Lee: Kunne absolutt fått en plass på lista. Rush uten Geddy hadde ikke vært noe å samle på.

 

Bootsy Collins: Ingen er så funky som Bootsy!

 

Andre verd å sjekke ut:

 

John Entwistle - The Who

John Paul Jones - Led Zeppelin

Charlie Haden - Alt fra Ornette Coleman til Pat Metheny

Chris Squire - Yes

Marcus Miller - Solo

John Pattitucci - Alle, Solo

Richard Bona - Solo, Pat Metheny, Bobby McFerrin, Steps Ahead etc etc.

Gary Willis - Solo, Tribal Tech

Tony Levin - Solo, King Crimson, Peter Gabriel

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

Hvis folk er uenige med listen, skriv heller en liten anbefalning om deres favoritter, istedet for å rakke ned på Kulturo sine. ;)

 

Forøvrig, søtt sitat fra en eller annen youtube video:

"Doesn't even make sense how fucking good these two are. I think if God had a bass guitar teacher, it would be Stanley Clarke."

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Roger Waters over både Les Claypool, Trevor Dunn og John Myung i en kåring over bassister.

Og argumentet er at han ikke er en spesiellt teknisk god bassist, men har spilt i et stort band :roll:

 

Hvordan skal man klare å ta det seriøst da? Er jo ikke et bands størrelse som sier noe om kvaliteten på et instrument, og spør du meg et helt på tryne grunnlag å legge vekt på i en kåring over personer som har utmerket seg på et enkelt instrument.

Ja bandet hans er brilliant og Money har sikkert et kult bassriff, men noen topp bassist er og blir han aldri, og 2 plass er nærmere latterlig.

 

Helt enig med deg. Skjønte virkelig ikke hva fyren gjorde der når jeg leste listen.

Lenke til kommentar

Nei, Waters har ingenting å gjøre på en toppliste over bassister...

Har lest flere steder at Gilmour faktisk lærte Waters noen av bassriffene. Er enig, som flere har foreslått, at han hører mer hjemme på en toppliste over låtskrivere. For mannen er jo definitivt et musikalsk geni!

 

Ellers savner jeg Stu Hamm på listen. Fantastisk dyktig bassist som blant annet har jobbet med Steve Vai og Joe Satriani.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...