Gå til innhold

Kulturo: Topplista: Bassister


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I mine øyer er det litt hysterisk at dere ikke har med noen av de tre øverste fra min liste da de er bunnsolid annerkjente som en av de viktigste.

 

Min liste:

 

1. John Entwistle - forandret bassens rolle i rocken. Langt mer dynamiske basslinjer og ikke minst trebly. De var ikke lenger dumdumdumdumdididum

2. James Jamerson - spilte på en rekke soullåter. Uforglemmelige vakre basslinjer

3. Geddy Lee - som en sa lenger oppe i tråden. Rush uten Geddy hadde ikke vært så fett

4. Jaco Pastorius - Entwistle endra bass i rocken, Jaco endra den i jazz

5. Larry Graham - oppfinneren av slapping. Groovy og laidback som pokker

6. Chris Squire - rålekre basslinjer med en basstone som er å dø for.

7. Stanley Clarke - slapping og herlige komposisjoner

8. Les Claypool - rett og slett fordi mannen er kreativ

9. Geezer Butler - tidenes metalbassist

10. Peter Hook - kanskje min listes Roger Waters. Minimale tekniske kunnskaper men fryktelig viktig for Joy Divisions kalde og sterile lydbilde. Særdeles viktig for ettertiden

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Hadde jeg lagd en liste så hadde Flea klart toppet den, pga jeg liker han best. Men det er jo min subjektive mening.

 

Det er umulig å lage lister over hvem som er best i å spille bassgitar, det blir bare feil. Alle bassistene som er listet opp er så klart personer som har påvirket sjangrene og nye bassister noe enormt. Men å lage noe rangering på denne måten er ikke mulig.

 

Men det var en god artikkel, for all del. ;)

Lenke til kommentar

Disse listene er vel over bassister Kulturo mener fortjener litt oppmerksomhet, og nødvendigvis ikke de beste bassistene?

 

Selv synes jeg John Myung OG Tony Levin skulle vært på den listen, ikke bytt ut Myung!

 

Synes også Christopher Wolstenholme fortjener å bli nevnt. Kanskje for galt å la han komme på topp 10 listen, men jeg synes iallefall han har gjort mye med bassen som få andre har gjort. Ikke noe teknisk vidunder, men han greier å la bassen fylle ut det som "mangler" i Muse og bruker bassen på en annen måte en mange andre bassister. Jaja, får vel en haug av kommentarer på at jeg tar feil nå :p

Lenke til kommentar
Han har ikke gjort noe for bassen utenom å spille fort på den og väre med i et oppskrytt band.

 

At DT er et oppskrytt band går vel mest på smakssak da, for er det på teknisk dyktighet er de på ingen måte oppskrytt.

Men hvor mye han har gjort for basshistorien er en annen sak, men han er høyt opp blandt de tekniske innenfor rock/metal sjangeren.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...