Gå til innhold

Årets kamera - Redaksjonens valg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uten å være fanboy så var jeg ikke videre imponert over at Nikon var totalt fraværende her, spesielt på speilrefleks. D300 knuser Canon 40d i de fleste tester, og jeg vet ikke om denne arikkelen skal derfor tas seriøst eller rett og slett om den er utdatert i det dere publiserte den :thumbdown:

Lenke til kommentar
Uten å være fanboy så var jeg ikke videre imponert over at Nikon var totalt fraværende her, spesielt på speilrefleks. D300 knuser Canon 40d i de fleste tester, og jeg vet ikke om denne arikkelen skal derfor tas seriøst eller rett og slett om den er utdatert i det dere publiserte den :thumbdown:
Det var vel et kriterium at kameraene som ble anbefalt skulle ha vært testet. Redaksjonen har ennå ikke publisert noen test av D300, så det er ikke så rart at den ikke er med... Kan ikke se at noen Nikon-kamerahus ble testet i 2007, muligens D40x... Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Uten å være fanboy så var jeg ikke videre imponert over at Nikon var totalt fraværende her, spesielt på speilrefleks. D300 knuser Canon 40d i de fleste tester, og jeg vet ikke om denne arikkelen skal derfor tas seriøst eller rett og slett om den er utdatert i det dere publiserte den :thumbdown:

 

Nå har vel Nikon 300D vært knapt å skaffe i 2007, så det er ikke _så_ rart at de ikke har testet det. En annen liten detalj er at huset til Nikon 300D er 50% dyrere enn huset til Canon 40D. De stiller mao ikke helt i samme klasse. Canon 5D ligger omtrent i samme prisklasse, og når arvtakeren til den modellen kommer vil være interessant å sammenlikne med Nikon 300D.

Lenke til kommentar
En annen liten detalj er at huset til Nikon 300D er 50% dyrere enn huset til Canon 40D. De stiller mao ikke helt i samme klasse. Canon 5D ligger omtrent i samme prisklasse, og når arvtakeren til den modellen kommer vil være interessant å sammenlikne med Nikon 300D.
D300 koster i skrivende stund 12999 for kamerahus, 5D koster over 18000. 40D koster litt over 9000. Med andre ord er forskjellen i pris til 40D mindre enn til 5D...
Lenke til kommentar
Jeg driter i det jeg personlig, bare litt merkelig at Nikon ikke er med i det hele tatt.
Har nok mest med timing å gjøre, at Nikon kom med sine modeller rett før nyttår i forfjor og så tett på nyttår i år at de ikke rakk å publisere testene. Jeg vet ikke sikkert, men jeg vil gjette på at de andre i redaksjonen har en D300 til test omtrent i disse dager...
Lenke til kommentar

Er ikke Panasonic FZ18 litt i grenseland av hva man kan kalle kompakt? Greit nok at det ikke kommer under definisjonen systemkamera, og derfor som oftest kommer under kategorien kompaktkamera, men det er jo på ingen måte spesielt kompakt.

Jeg skjønner at det var dette som passet best til journalistens krav til f.eks zoom, men det det burde likevel gå an å foreslå noe i den faktisk kompakte klassen. Det er gjerne den mer kompakte klassen folk går til når de vil ha kamera til ferien og familiebesøket.

Dere har testet et godt knippe kompaktkameraer (både kompakte og mindre kompakte), men kun greid å kåre én ordentlig kompakt modell (Olympus µ750).

Lenke til kommentar
Nå har vel Nikon 300D vært knapt å skaffe i 2007, så det er ikke _så_ rart at de ikke har testet det. En annen liten detalj er at huset til Nikon 300D er 50% dyrere enn huset til Canon 40D. De stiller mao ikke helt i samme klasse. Canon 5D ligger omtrent i samme prisklasse, og når arvtakeren til den modellen kommer vil være interessant å sammenlikne med Nikon 300D.

Man kan jo også spekulere i hvorfor Canon har dumpet prisen på 40D såpass kraftig på så kort tid. Prisen var oppgitt til 13500,- fra Canon Norge ved lansering.

Lenke til kommentar
Jeg driter i det jeg personlig, bare litt merkelig at Nikon ikke er med i det hele tatt.

 

Hvis man vil lese seriøse tester av fotoutstyr, så leser man andre plasser på nettet. At Nikon er helt fraværende på denne liste, beviser vel bare useriøsiteten her på akam? Personlig har jeg helt sluttet å besøke akam, da jeg finner innholdet der under enhver kritikk. Men denne saken var linket på forsiden av hardware.no, då derfor tar jeg meg bryderiet med å kommentere listen. :no:

Lenke til kommentar
Jeg driter i det jeg personlig, bare litt merkelig at Nikon ikke er med i det hele tatt.

 

Hvis man vil lese seriøse tester av fotoutstyr, så leser man andre plasser på nettet. At Nikon er helt fraværende på denne liste, beviser vel bare useriøsiteten her på akam? Personlig har jeg helt sluttet å besøke akam, da jeg finner innholdet der under enhver kritikk. Men denne saken var linket på forsiden av hardware.no, då derfor tar jeg meg bryderiet med å kommentere listen. :no:

 

Hvis du gidder er det fint om du sender oss en mail til [email protected] og forteller oss hva du synes er kritikkverdig, så kan vi se om det er noe vi kan gjøre med det du synes ikke er bra.

Lenke til kommentar

Jeg vil forresten bare påpeke i sakens anledning at

 

1) De speilrefleksene som Akam eier er et Canon 350D og et Nikon D80, sistnevnte kjøpt for ca ett år siden.

 

og

 

2) Pga timing testet vi ikke noe Nikon-dSLR i 2007 - ikke fordi vi ikke liker Nikon. Undertegnede er faktisk eks-Nikonbruker og har hatt ca 14 forskjellige Nikoner opp gjennom årene. Jeg har alltid likt måten Nikon gjør ting på men da jeg skulle gå digitalt hadde ikke Nikon noe bra nok på markedet i min prisnisje, så jeg kjøpte Canon 5D. En uke senere slapp Nikon D200. Timing også her, mao.

 

og

 

3) Vi har enda ikke fått en d300 til test, men det vil selvsagt bli testet når vi får det. Skulle konseptet for artikkelen løsnes til alt som ble sluppet i 2007 istedet for hva vi selv testet, ville Nikon D300 være en meget sterk kjøpskandidat for både meg og Erik, basert på hva vi vet om kameraet nå.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Jeg blir virkelig lei av syting om useriøs testing.

 

Akam har i alle fall testet kameraene i den virkelige verden, jeg er lei av sider som ikke går utenfor døra og bare tester i lab, jeg. :)

 

Et sterkt fokus på faktisk bruk, og ikke på minimale forskjeller man oppdager primært i programvare.

 

Akam er tross alt ikke på størrelse med de største, men likevel syns jeg de får til både det ene og det andre.

 

De skriver ikke bare av pressemeldingene, de går uttafor døra, de tester i rimelig ekte situasjoner, og til syvende og sist understreker de det faktum vi alle er klar over men ikke liker å innrømme (:)). Alle speilrefleksene på markedet er gode.

 

(Unntatt Sigma SD14 - jeg vil heller ha klamydia)

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke akam har useriøs testing, dog syns jeg de fleste kamera får alt for lett "anbefalt" merket til Akam. Dessverre.

 

Når det er sagt kjøper folk som oftes de merkene som blir "anbefalt". Akkurat som når dagbladet har tips om gode vinkjøp er de utsolgt på polet samme dag, så folk er blinde og kjøper det som kanskje oppfattes som best. En rekke folk innbiller seg nå at Canon 40D er det beste kjøpet, noe det kanskje langt fra er... Som andre påpeker er det nesten halvert i pris i løpet av veldig kort tid nettopp for ikke å konkurere med et kamera som er i en helt annen liga....

 

Dette burde kanskje komme frem i artikkelen, slik at folk ikke gjør bomkjøp, samtidig som denne artikkelen ikke blir latterliggjort av folk som har peiling...

 

 

Uansett trives jeg med å lese artiklene på akam og syns de gjør en god jobb....

Lenke til kommentar
(Unntatt Sigma SD14 - jeg vil heller ha klamydia)
Faktisk ikke, jeg tar gjerne en SD14... Den ville bli brukt til to ting, landskap og portrett. Så kunne jeg heller bruke GX-10 til andre ting ;o)

 

Men det forutsetter at man får med noe av det beste Sigma har å by på når det gjelder optikk da, f.eks. 14mm f/2.8, 20-40mm f/2.8 28-70 f/2.8 og 70-200 f/2.8. Sigma og Foveon er virkelig på rett spor når det gjelder sensorteknologi, jeg synes bare det er synd at de andre produsentene gir Sigma hele regningen til finansieringen av Foveon. Den dagen Sigma leverer et ekte 8MP kamera med 3x8MP sensorer (3 farger), kan du være trygg på at det er flere produsenter som henger seg på. Jeg anser Samsung/Pentax som en ikke usannsynlig førstekandidat, og tenk for et løft det ville gi Foveon-teknologien dersom Samsung med sine milliarder spyttet penger i utviklingen? Min fremtidsutopi må vel være en Pentax K3D med fullformat 10MP Foveon-sensor. Et lite hakk mer realistisk er kanskje en K40D (GX-40?) med 8MP 1.7x crop-sensor...

 

Jeg vet det er veldig vanskelig å se bort fra hvordan et kamera er i bruk, og jeg vet at oppløsningsevnen ligger på 4.6MP i romlig oppløsning, uansett hvordan du vender og vrir på det. Som Erik skriver i testen:

"Til å være et kamera med 4,6 megapiksler, er det meget imponerende."

og

"For å oppsummere bildekvaliteten, vil vi si at vi er imponert over skarpheten på original oppløsning (4,6 megapiksler), og fargegjengivelsen med manuelt målt hvitbalanse på lave ISO-verdier."

Lenke til kommentar
Jeg driter i det jeg personlig, bare litt merkelig at Nikon ikke er med i det hele tatt.

 

Hvis man vil lese seriøse tester av fotoutstyr, så leser man andre plasser på nettet. At Nikon er helt fraværende på denne liste, beviser vel bare useriøsiteten her på akam? Personlig har jeg helt sluttet å besøke akam, da jeg finner innholdet der under enhver kritikk. Men denne saken var linket på forsiden av hardware.no, då derfor tar jeg meg bryderiet med å kommentere listen. :no:

 

Hvis du gidder er det fint om du sender oss en mail til [email protected] og forteller oss hva du synes er kritikkverdig, så kan vi se om det er noe vi kan gjøre med det du synes ikke er bra.

 

Var kanskje litt flåsete av meg. Beklager. Selvfølgelig leser jeg akam, av og til, med det er ikke det nettstedet jeg setter mest lit til når det gjelder tester av kamerautstyr. Men har da lest gode artikler her også. Spesielt er det morsomt å se at dere ikke er allergisk mot andre slr produsenter enn Canon og Nikon.

Lenke til kommentar
(Unntatt Sigma SD14 - jeg vil heller ha klamydia)
Faktisk ikke, jeg tar gjerne en SD14... Den ville bli brukt til to ting, landskap og portrett. Så kunne jeg heller bruke GX-10 til andre ting ;o)

 

Men det forutsetter at man får med noe av det beste Sigma har å by på når det gjelder optikk da, f.eks. 14mm f/2.8, 20-40mm f/2.8 28-70 f/2.8 og 70-200 f/2.8. Sigma og Foveon er virkelig på rett spor når det gjelder sensorteknologi, jeg synes bare det er synd at de andre produsentene gir Sigma hele regningen til finansieringen av Foveon. Den dagen Sigma leverer et ekte 8MP kamera med 3x8MP sensorer (3 farger), kan du være trygg på at det er flere produsenter som henger seg på. Jeg anser Samsung/Pentax som en ikke usannsynlig førstekandidat, og tenk for et løft det ville gi Foveon-teknologien dersom Samsung med sine milliarder spyttet penger i utviklingen? Min fremtidsutopi må vel være en Pentax K3D med fullformat 10MP Foveon-sensor. Et lite hakk mer realistisk er kanskje en K40D (GX-40?) med 8MP 1.7x crop-sensor...

 

Jeg vet det er veldig vanskelig å se bort fra hvordan et kamera er i bruk, og jeg vet at oppløsningsevnen ligger på 4.6MP i romlig oppløsning, uansett hvordan du vender og vrir på det. Som Erik skriver i testen:

"Til å være et kamera med 4,6 megapiksler, er det meget imponerende."

og

"For å oppsummere bildekvaliteten, vil vi si at vi er imponert over skarpheten på original oppløsning (4,6 megapiksler), og fargegjengivelsen med manuelt målt hvitbalanse på lave ISO-verdier."

Det er jeg faktisk helt enig i. Jeg gadd bare ikke å nevne det. Jeg er ikke portrettfotograf, og når jeg tar portretter liker jeg å gjøre det mer levende og mer mobilt - aldri stativ. Og da blir SD14 alt for tregt. Landskap gjør jeg heller ikke mye, men et SD14 kunne nok fungert for det formålet, ja. :)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...