Gå til innhold

XP dobbelt så rask som Vista


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo ikke akuratt overaskende at et medicore system kjører office kjappere på et mindre resusskrevende OS enn på et mer resusskrevende OS.

 

Vistabasherene kan ta seg en bolle og skru tiden litt tilbake samt bytte ut XP/Vista med 98/XP.

 

edit: +på

Endret av Fredrik-
Lenke til kommentar

Hehe, morsomt lesing. Leste dette for noen dager siden.

Men, skjønner ikke poenget med dette. Javel, hvor mye raskere er det nødvendig å få Office? I 10 av 10 tilfeller starter jeg Office kjappere i Vista enn i XP.

Skal jeg skrive fortere? Lagre fortere?

 

Jeg arbeider nå kjappere i Vista enn jeg gjorde i XP, etter noen ukerse bruk av Vista.

Lenke til kommentar

Har selv enda ikke funnet en grunn til å installere Vista utenom i spillings øyemed. Noe jeg vurderte å gjøre med tanke på Crysis, med i og med at det gikk utrolig seigt på High settings i XP, så ville det sett penere ut, men vært uspillbart på Very High i Vista. Så derfor skrinla jeg "installer Vista"-prosjektet enda en gang. Sikkerhet i XP har aldri vært et problem for meg, og de programmene som følger med Vista har jeg ikke bruk for.

Lenke til kommentar

Vil det si at det da lønner seg å skrive en master/diplom/doktorgrad i Windows XP da, for så å ta seg 3mnd surfeferie i Australia? Siden det er dobbelt så kjapt...

 

Men det hørtes ut som en tvilsom test da.. Hvilke fornuftige mennesker kjører Vista med 1GB ram? Windows 98 er sikkert mye kjappere enn XP hvis man kun har 128mb ram.

 

Selvfølgelig krever ny software kraftigere hardware. Ikke mange som sutrer over de absurde kravene til Crysis. Nei, der løper man lykkelig til butikken og svir av 5-6000kr på ny cpu, hovedkort, skjermkort og ram. Men krever Vista mer enn PC-en klarer å levere, da er det M$ sin skyld

Lenke til kommentar
Men det hørtes ut som en tvilsom test da.. Hvilke fornuftige mennesker kjører Vista med 1GB ram? Windows 98 er sikkert mye kjappere enn XP hvis man kun har 128mb ram.

 

De fleste som kjøper ny "billig"-pc eller bærbar på elkjøp, expert etc med vista forhåndsinnstallert.

 

Spørsmålet er vel heller om den økte minnebruken til vista kan forsvares. Xp er mye mer stabilt enn 98, men jeg har ikke sett noen indikasjoner som skal tyde på at vista er mer stabilt enn Xp.

Lenke til kommentar
Det er jo ikke akuratt overaskende at et medicore system kjører office kjappere på et mindre resusskrevende OS enn på et mer resusskrevende OS.

 

Vistabasherene kan ta seg en bolle og skru tiden litt tilbake samt bytte ut XP/Vista med 98/XP.

 

edit: +på

 

 

vel, jeg vil påstå xp, med sin NT kjerne, var en klar stabilitetsforbedring i forhold til 98...

 

men overgangen mellom xp og vista på det området er en del mindre etter hva jeg forstår...

 

men så skal det vel nevnes at jeg kjørte 2k lenge, og i dag kun bruker xp for spill ;)

Lenke til kommentar
Vistabasherene kan ta seg en bolle og skru tiden litt tilbake samt bytte ut XP/Vista med 98/XP.

Windows 98 er vel ganske så utdatert: Støtter ikke over 1GB minne, støtter ikke 2 prosessorer eller prosessorkjerner, massevis av ny hardware kommer ikke med drivere til det, en haug med sikkerhetsproblemer osv. Poenget er jo ikke å bruke et eldst mulig OS, poenget er å bruke et som er best mulig og blant alle Windows OS så er nok Windows XP SP3 det beste for svært mange. Windows 2000 er også bra, men mangler litt funksjonalitet i forhold til XP. Vista kommer vel på en tredjeplass etter min mening, fremfor Windows 98 og Me.

 

I 10 av 10 tilfeller starter jeg Office kjappere i Vista enn i XP.

Hvilket testsystem brukte du til sammenligningen? Hvordan tok du den nøyaktige tida? Det hadde vært morsomt å sammenlignet din test med denne her og sett på forskjeller, likheter og analysert hvorfor du fikk et annet resultat.

Lenke til kommentar

De som har forsøkt å kjøre Vista med 1GB RAM skjønner at denne "testen" er søppel, særlig hvis du har forsøkt å kjøre XP med 1GB RAM.

 

2GB RAM er minimum for Vista, 4GB er å anbefale. Du bil merke forskjell i Office ved å gå fra 4GB til 8GB RAM i Vista.

 

Ved 8GB RAM har ikke XP store muligheter lenger. Linux, ja det er helt annen historie.

Lenke til kommentar
De som har forsøkt å kjøre Vista med 1GB RAM skjønner at denne "testen" er søppel, særlig hvis du har forsøkt å kjøre XP med 1GB RAM.

De som har forsøkt å kjøre bil med 150 kW motor og en tilhenger med 6 tonn stein og sammenlignet med en lett bil med 150 kW motor og uten tilhenger vet at den bilen med den tunge tilhengeren går i sirup i forhold til lette bilen uten tilhenger. Poenget er: Hvorfor drasse på et tungt lass stein når det går så mye lettere og bedre med en lett og kjapp bil? Hvorfor drasse på en overvektig treg Vista når man like gjerne kan bruke lette og kjappe XP? Klart man kan motvirke det ved å oppgradere bilen til en V8'er på 5 liter og pøse på med drivstoff for å motvirke problemet, men det kan man jo også gjøre med den lette bilen ;) Pøs på med noen GB ram, flere prosessorkjerner og raskere harddisk til XP og det vil rase av gårde ennå kjappere enn før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...