Gå til innhold

XP dobbelt så rask som Vista


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I 10 av 10 tilfeller starter jeg Office kjappere i Vista enn i XP.

Hvilket testsystem brukte du til sammenligningen? Hvordan tok du den nøyaktige tida? Det hadde vært morsomt å sammenlignet din test med denne her og sett på forskjeller, likheter og analysert hvorfor du fikk et annet resultat.

 

Litt av poenget mitt var at for å starte f.eks. Word i XP, så må jeg finne igjen ikonet på skrivebordet eller bla i startmenyen. I Vista trykker jeg Windows-tasten, skriver wo, trykker enter, så er jeg inne i word. Mye kjappere.

Lenke til kommentar

Mange synes Vista er dårlig, men jeg synes det er bra! Min maskin ble dobbelt så bra da jeg gikk fra XP Pro til Vista Ultimate. Ikke noe tull, eneste som er så dritt er at mye HW ikke er støttet.

 

Det er grunnen til at jeg kjører XP i dag og ikke Vista. Det er jo ikke Vista sin feil at for eksempel Intel ikke gidder å lage drivere? :(

Lenke til kommentar
De som har forsøkt å kjøre Vista med 1GB RAM skjønner at denne "testen" er søppel, særlig hvis du har forsøkt å kjøre XP med 1GB RAM.

 

2GB RAM er minimum for Vista, 4GB er å anbefale. Du bil merke forskjell i Office ved å gå fra 4GB til 8GB RAM i Vista.

 

Ved 8GB RAM har ikke XP store muligheter lenger. Linux, ja det er helt annen historie.

Takker! jeg som hadde tenkt å kjøpe en billig bærbar til å sitte i word i xp! JAJA kjøper heller en ailenware bærbar til 50 000 så jeg kan kjøre vista med word

Lenke til kommentar
De som har forsøkt å kjøre Vista med 1GB RAM skjønner at denne "testen" er søppel, særlig hvis du har forsøkt å kjøre XP med 1GB RAM.

 

2GB RAM er minimum for Vista, 4GB er å anbefale. Du bil merke forskjell i Office ved å gå fra 4GB til 8GB RAM i Vista.

 

Ved 8GB RAM har ikke XP store muligheter lenger. Linux, ja det er helt annen historie.

 

Vel, da snakker du isåfall om 64-bits systemer som kun en liten promille av de som har vista kjører, siden XP og Vista 32 bit ikke støtter mer enn 3(,2) GB minne.

Lenke til kommentar

Denne testen er meget bra SELVOM MAN KJØRER MED 1GB minne.

 

Testing har sin absolutt største verdi for meg, hvis jeg kan avgjøre hva som vil være best for meg til samme pris!

 

Å teste xp med 1gb og vista med 2gb ville vært helt tullete fordi vista da ville vært et dyrere (og da burde det vært bedre).

Hadde forsåvidt vært interessant med en test med 2gb på begge systemene, men jeg er stygt redd for at mange vil bli skuffet når de ser at xp sp3 også der er raskere...

Lenke til kommentar
Den er jo ikke helt til å stole på denne testen vist dere ikke har kjørt OSene med sine anbefalte minneverdier!

 

tingene med dem minneverdiene er at det bare er snakk om os-et. så må en legge til minnet som er foreslått for kjøring av enhver programvare du skal bruke osv...

 

alt i alt, det blir veldig for veldig mye!

Lenke til kommentar
Mange synes Vista er dårlig, men jeg synes det er bra! Min maskin ble dobbelt så bra da jeg gikk fra XP Pro til Vista Ultimate. Ikke noe tull, eneste som er så dritt er at mye HW ikke er støttet.

 

Det er grunnen til at jeg kjører XP i dag og ikke Vista. Det er jo ikke Vista sin feil at for eksempel Intel ikke gidder å lage drivere? :(

 

Hvem sin feil det er er ikke så viktig for brukeren, hovedpoenget er om det fungerer bra eller ikke (dog synes jeg Vista har få problemer igjen, drivermessig). XP har endel "feil", men de fleste større feilene er ikke reparert i Vista, istedet får man tileggsfunksjoner som er mindre nyttige, og et seigere system, det er vel neppe slik at kun world påvirkes hastighetsmessig av Vista. Personlig synes jeg XP er bedre enn vista, men ikke så mye bedre at jeg gidder å avinstallere Vista før en reinstall er på sin plass, bare for å gå over til XP igjen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Vel, da snakker du isåfall om 64-bits systemer som kun en liten promille av de som har vista kjører, siden XP 32bit og Vista 32 bit ikke støtter mer enn 3(,2) GB minne.

Jeg la til til et par vitale tall og bokstaver (uthevet). Det finnes jo en 64bit-utgave av XP også og den har fungert fint på jobben siden vi begynte med den for ca tre år siden. Vi har ingen planer om å bytte det ut med Vista med det første, ei heller på nye maskiner vi kjøper inn.

Lenke til kommentar

Helt hinsides er det nå ikke. Dessuten hjelper det godt på at det kommer nye OS med større krav. Det gjør at folk oppgraderer seg på maskinvarefronten og kan møte fremtiden lettere, samt at enkelte IT-kjeder ikke lenger får solgt svindelvaren sin (les: utgåtte prodtuker) fordi det ikke kjører med Vista.

 

Edit: Jeg sier ikke at det er Microsofts hensikt, men at det er en av følgene... Og i mine øyner ikke negativ.

Endret av atomtissetasen
Lenke til kommentar

Hva med Readyboost, ReadyDrive? Kan XP kjøre det? starter OpenOffice på 1 sek, med mitt innebygde Turbomemory.

 

Men,men.

 

Savner XP masse.

Savner at den jævla harddisken ikke jobber i hele 8 minutter etter oppstart.

Savner at minneforbruket er 50% av Vista sitt

Savner at alt var enkelt og greit med programmer som ikke klikka pga inkompabilitet.

 

Savner ikke nettverksdelen på XP. Der er Vista MYE bedre.

Lenke til kommentar

Ehhh... Alle som følger med litt i dataverden skjønner vel at Vista krever mer ressurser enn XP. Det står sikkert even på boxen programmene er pakket i. Jeg fatter ikke at noen kan bli overrasket over dennen "nyheten".

 

Følg med på Hardware.no i morgen, da vil den superspennende saken "GTA 4 dobbelt så tregt som GTA 1" bli lagt ut.

Endret av bo0ze
Lenke til kommentar
Ikke noe nytt dette. Windows har alltid hatt en enorm økning i maskinvare-krav for nye versjoner (selv om Vista er helt hinsides).

Kanskje man burde tenke over hvorfor konkurrenter klarer seg med 1/10 av ressursene til å dra vel så mye funksjonalitet.

 

Helt enig. Er selv newbie med Linux, men ser et stort potensiale. Minnebruken er helt vanvittig lav selv med Compiz fusion. 250-300 mb.

Når linux får en velfungerende Wine oppe å gå som hvermannsen kan bruke, og gjøre installeringer enklere å bruke uten å måtte bruke det forferdelige Terminal-sudo-apt-get-install-greiene. (Ubuntu har et veldig godt verktøy til dette under add/remove, men der ligger jo bare en brøkdel av alle programmer som eksisterer)

 

En installasjonsmanager hadde vært greit, sånn som i Windows der man bare dobbeltklikker på en exe-fil, så skjer resten av seg selv.

 

Oi nå har jeg sporet helt av :D

Lenke til kommentar
Sikkert så lenge man har aktivert det systemet som spør og maser og graver om alt og ingenting til det blir så irriterende at man slår det av til slutt.

Det du ønsker å slå av i vista lar seg ikke slå av i eks ubuntu, derfor er linux langt sikrer en XP

dersom man opretter en brukerkonto i vista, får man på samme måte som i linux mulighet til å utføre administrator handlinger dersom man vet dette passordet, dette var svært tungvint i xp, da man ofte måtte logge seg ut som bruker og på som administrator for å utføre disse handlingene..

 

Fordelen med dette er også at med litt fornuftig bruk trolig kan slippe å ha ett plagsomt virus programmene som kjører i xp til enhver tid med spørsmål om oppdateringer og starte maskinen på nytt..

Endret av Daytona*
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...