Gå til innhold

Satser videre på XP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En annen årsak kan være at Vista selger dårlig. Etter 9 måneder på markedet har de ikke nådd 8% markedsandel ennå. Kilde. Med under 1% per måned så tar det svært lang tid å få markedsandelen opp på nivå med XP som for øyeblikket ligger på 79%.

 

Ellers så synes jeg det er positivt at Microsoft fortsetter å selge OS som fungerer ok på PCer som ikke er splitter nye og er stappfull av ram. For slike PC-er har på ingen måte utdaterte egenskaper i kombinasjon med andre OS enn Vista.

Lenke til kommentar

Dette virker da helt latterlig, hvem er det som ikke har en gammel xp lisens på en maskin eller kan få tak i det, da kan man altså kjøpe ny windows xp pro til billig pris når man kjøper ny maskin og bare installere den med helt gyldig lisens. Ingen som vil kjøpe "ny" windows lisens lenger da når en slik mulighet åpner for (kanskje) mye lavere pris.

Lenke til kommentar
En annen årsak kan være at Vista selger dårlig. Etter 9 måneder på markedet har de ikke nådd 8% markedsandel ennå. Kilde. Med under 1% per måned så tar det svært lang tid å få markedsandelen opp på nivå med XP som for øyeblikket ligger på 79%.

 

Ellers så synes jeg det er positivt at Microsoft fortsetter å selge OS som fungerer ok på PC-er som ikke er splitter nye og er stappfull av ram. For slike PC-er har på ingen måte utdaterte egenskaper i kombinasjon med andre OS enn Vista.

Åh, selger det så tregt? Det var litt uventet.

 

Er enig i den: "For slike PC-er har på ingen måte utdaterte egenskaper .."

Endret av G
Lenke til kommentar
Dette virker da helt latterlig, hvem er det som ikke har en gammel xp lisens på en maskin eller kan få tak i det, da kan man altså kjøpe ny windows xp pro til billig pris når man kjøper ny maskin og bare installere den med helt gyldig lisens. Ingen som vil kjøpe "ny" windows lisens lenger da når en slik mulighet åpner for (kanskje) mye lavere pris.

Ja, men det er nok isåfall tilsiktet fra Microsofts side. D.v.s. at det de i virkeligheten gjør er å senke prisen på gamle XP til den nye MAR-prisen, f.eks. 290 kroner. Så fortsetter de å selge Vista til nåværende priser. Det er mange _____ (sett inn ditt favorittutrykk på naive mennesker med alt for mye penger her) som heller kjøper det nyeste nye - Vista.

Lenke til kommentar

Lurer på hvor lang tid det skal ta før Vista slår XP på ytelse og problemfri drift med stabile drivere etc.

Det er jo sprøtt at ikke Vista fungerer sømløst sammen med XP-pro på nettverk o.l.

Man skulle ikke behøve å google seg ihjel for å finne løsninger på ting som burde fungere i utgangspunktet?

Det er jo ingen grunn til å gå over til Vista bortsett fra kanskje sikkerhet pr dato (sett fra mitt ståsted).

Lenke til kommentar

Jeg venter også på SP3 til XP. Skal reinstallere XP Pro på en annen partisjon og da hadde jeg foretrukket å ha SP3 for hånden, slik at jeg kan oppdatere med én gang.

 

Ellers skjønner jeg ikke helt hvorfor Microsoft har slikt hastverk med å fase ut XP. Det er forståelig at de ikke ønsker å lappe på et seks år gammelt OS i det uendelige og at det også tar fokuset fra Vista, men på den annen side er det vel god butikk å fortsette å selge XP til dem som vil ha det istedet for Vista. De trenger jo stort sett bare trykke opp flere sett med XP, samt rette noen bugs nå og da. Resten er ren fortjeneste.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Utvidet livssyklus?

På nettsiden til Windows livssyklus ser vi at sluttdatoen for XP er definert som 30. juni 2008, men det spørs om ikke denne snart blir utvidet.

Livssyklusen (support lifecycle) for XP SP2 er nå utvidet til 14. april 2009.

Nye lisenser vil selges frem til 31. januar 2009.

Kilde. "extended support" vil vare til 8. april 2014.

Jepp, der har vi beviset på at vista er nå i MS sine øyne en stor flopp på samme måte som ME.

Lenke til kommentar

Apropos Vistas fremgang så har det nettopp kommet nye tall for markedsandeler. De er nå, etter 10 måneder oppe i 9,19% markedsandel i følge denne undersøkelsen. Andelen til XP var på sitt høyeste 85,3% og det nådde det etter 5 år og 2 måneder på markedet. Hvis Vista stiger jevnt og like raskt i årene fremover som det har gjort fra lanseringen i januar til november i år så vil det ta 7 år og 9 måneder før de når XP's rekord på 85,3%. Siden MS skal lansere en etterfølger til Vista om bare 2-3 år så spørs det om Vista noen gang passerer 50% markedsandel.

Lenke til kommentar

"Windows 7" vil antagelig heller ikke bli noen stor suksess for Microsoft, dersom de ikke tenker nytt og gjør noe med hastigheten. Men det ser ikke ut som kode- og hastighetsoptimalisering er blant målene for Windows 7, hvis man skal dømme etter det som er lekket ut (fra artikkelen du lenket til, Simen):

 

* Mer brukervennlig

* Forbedret søkefunksjon

* Sikrere

* Bedre støtte for eksterne enheter

* Bedre nettfunksjon

* Lavere driftskostnader

* Ny Internet Explorer

* WinFS?

 

...hvis de da ikke inkluderer øket hastighet i begrepet "Mer brukervennlig".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...