Gå til innhold

Musikkgigant selger mp3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
æsj, hva skal vi pirater bruke som unnskylding nå?

 

Arrr!!

9252088[/snapback]

Tja, laber kvalitet på MP3? Hadde virkelig likt det om de hadde gitt oss mulighet til filer "komprimert" med FLAC

 

edit: Jeg synes dette er et stort steg i riktig retning! Skjønner dog ikke poenget med å lage en tidsbegrensning på tilbudet/tjenesten.

Endret av clvn
Lenke til kommentar
æsj, hva skal vi pirater bruke som unnskylding nå?

 

Arrr!!

9252088[/snapback]

 

At produktet du kan kjøpe er dyrt og dårlig? Fint de fjerner kopibeskyttelsen, men personlig kommer jeg nok til å kjøpe CDer en god stund til, ikke er det dyrere, og kvaliteten er bedre. Baksiden er at rippingen koster tid.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

En ting er faktafeil når digi.no rapporterer, men jeg trodde bedre om HW/Amobil. iTunes musikk med DRM er kun tilgjengelig på iPod, iPhone og via iTunes, men dette er pga krav fra akkurat Universial og andre plateselskaper. Det er ikke Apple som krever dette.

 

Et bevis på dette er at Apple allerede selger DRM-fri musikk via iTunes Music Store så lenge plateselskapet gir de lov til det. Dette blir da solgt som 256kbps AAC filer, og AAC er da et åpent format, mer åpent enn MP3.

 

Er det noen som fortsatt skal henges ut som skurker her er det Universal, ikke Apple.

 

 

Og tidsbegrensningen er vel lagt der så de enkelt skal kunne stoppe salget når de ikke øyeblikkelig ser forandringer i piratkopiering og kun får bekreftet sine egne tanker og ideer. Jeg venter på første rapport fra Apple om hvordan DRM-fri musikk selger i forhold til DRM-befengt. Jeg oppfordrer alle til å faktisk kjøpe litt DRM-fri musikk, som et hint til plateselskapene. Jeg hadde derimot ikke kjøpt den DRM-frie musikken Universial planlegger å selge. Dette fordi de bruker et gammelt patent befengt format og viser at de fortsatt ikke tar kundene på alvor ved å gi den største forhandleren like konkuranse vilkår.

Lenke til kommentar

At de ikke tar kundene på alvor er jo litt feil da. Ikke alle spillere kan spille av AAC, mens MP3 kan brukes på alle spillere. Ved å dermed bruke dette formatet er de sikret at sangene kan bli spilt av på alle markedets spillere. De burde kanskje tilby flere format, men dette er et pilotprosjekt som sagt, så det er vel helt greit at de bare prøver med en i starten. Skal ikke se bort i fra det etterhvert vil bli mulig med flere format om etterspørselen er stor nok.

Lenke til kommentar
En ting er faktafeil når digi.no rapporterer, men jeg trodde bedre om HW/Amobil. iTunes musikk med DRM er kun tilgjengelig på iPod, iPhone og via iTunes, men dette er pga krav fra akkurat Universial og andre plateselskaper. Det er ikke Apple som krever dette.

At DRM-musikken til iTunes ikke er tilgjengelig når man prøver å laste det inn på andre mp3/aac-spillere er jo ikke noe musikkinsdustrien har pålagt dem. Musikkindustrien gir vel blaffen i det, bare musikken blir betalt for. Ellers så er det jo i Apples interesse at DRM-musikk som kjøpes via deres programvare ikke skal kunne spilles av på konkurrentenes spillere. En lock-in strategi.

 

Et bevis på dette er at Apple allerede selger DRM-fri musikk via iTunes Music Store så lenge plateselskapet gir de lov til det. Dette blir da solgt som 256kbps AAC filer, og AAC er da et åpent format, mer åpent enn MP3.

9261460[/snapback]

Vel, enten er det åpent eller så er det lukket. AAC er defintitivt en lukket standard (proprietær). Kilde: wikipedia.

For mp3 er det derimot uenigheter om det er lukket eller åpent. Dvs. om patentene har utløpt eller ikke.

Lenke til kommentar
æsj, hva skal vi pirater bruke som unnskylding nå?

 

Arrr!!

9252088[/snapback]

 

At produktet du kan kjøpe er dyrt og dårlig? Fint de fjerner kopibeskyttelsen, men personlig kommer jeg nok til å kjøpe CDer en god stund til, ikke er det dyrere, og kvaliteten er bedre. Baksiden er at rippingen koster tid.

 

AtW

9261405[/snapback]

 

 

Kjøp heller musikk over nettet som ER god kvalitet. Ved å kjøpe CD'er sender du et signal ut om at du helst vil beholde det formatet. Det betyr at vi blir bakstreversk og den digitale revolusjonen holdes tilbake enda et par tiår.

Endret av Fangs78
Lenke til kommentar
æsj, hva skal vi pirater bruke som unnskylding nå?

 

Arrr!!

9252088[/snapback]

 

At produktet du kan kjøpe er dyrt og dårlig? Fint de fjerner kopibeskyttelsen, men personlig kommer jeg nok til å kjøpe CDer en god stund til, ikke er det dyrere, og kvaliteten er bedre. Baksiden er at rippingen koster tid.

 

AtW

9261405[/snapback]

 

 

Kjøp heller musikk over nettet som ER god kvalitet. Ved å kjøpe CD'er sender du et signal ut om at du helst vil beholde det formatet. Det betyr at vi blir bakstreversk og den digitale revolusjonen holdes tilbake enda et par tiår.

9262101[/snapback]

 

Jeg vil heller ha CDer enn dyr mp3.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg vil heller ha CDer enn dyr mp3.

 

AtW

9262140[/snapback]

 

Det er utallige grunner til å ikke kjøpe CD'er. Jeg mener disse er de viktigste:

 

* miljøet

 

* bryte lock-in effekten platestudioer har mot artistene

 

* hjelper oss til å få fortgang på den digitale revolusjonen

 

 

Er enig i at prisen på filene burde reflektere sparte kostnader hos plateselskapene. Men trøst deg med at plateselskapene til slutt vil dø ut pga for stor konkurranse fra andre PR-aktører.

Lenke til kommentar

Jeg vil heller ha CDer enn dyr mp3.

 

AtW

9262140[/snapback]

 

Det er utallige grunner til å ikke kjøpe CD'er. Jeg mener disse er de viktigste:

 

* miljøet

 

* bryte lock-in effekten platestudioer har mot artistene

 

* hjelper oss til å få fortgang på den digitale revolusjonen

 

 

Er enig i at prisen på filene burde reflektere sparte kostnader hos plateselskapene. Men trøst deg med at plateselskapene til slutt vil dø ut pga for stor konkurranse fra andre PR-aktører.

9262178[/snapback]

 

Det er utallige grunne til å kjøpe CDer kontra download-mp3er også, for meg veier disse tyngre.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er utallige grunne til å kjøpe CDer kontra download-mp3er også, for meg veier disse tyngre.

 

AtW

 

Slik det er nå ja. Men hvis vi kan kjøpe og laste ned musikk med CD-kvalitet. Har du da også grunner for å kjøpe CD'er?

9263136[/snapback]

 

Nei, fikk man det i CD-kvalitet til en akspetabel pris, så ville jeg ikke hatt det.

 

AtW

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...