Gå til innhold

PCspill vs. konsollspill?


Anbefalte innlegg

Jeg hører flere som mener at konsollene vil ta over for PC-spill og at PC-spill kommer til å bli veldig begrenset eller kanskje til og med forsvinne helt. Grunnen til dette er piratkopiering, og at konsollene i større og større grad kan gjøre akkurat det samme som pc'n når det gjelder spill.

 

Hva tror dere om det?

 

Jeg tror ikke PC-spill kommer til å forsvinne, men de kommer kanskje til å være begrenset til spill som spilles online og som tradisjonelt sett er "bedre" å spille med tastatur og mus mens man sitter tett opp til skjermen.

 

Men også dagens konsoller er knyttet opp til nett, og man kan enkelt koble til mus og tastatur. Store flatskjerm-tv'er har både så god oppløsning og er så store at man kanskje ikke føler behov for å sitte tett opp til en dataskjerm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det jo noen spillsjangre som mer eller mindre har "emigrert" fra PC til konsoll, som f.eks. fighting-games og bilspill. Trur at konsoller gradvis vil ta en enda større del av spillkaka fremover i tid, så det er nok en fare for at det går den veien.

Lenke til kommentar

Jeg tror markedet vil gå mot konsoller helt til noen av produsentene finner ut at det er minst like lett, om ikke lettere, å piratkopiere konsollspill. Kopibeskyttelse på konsoller fungerer, såvidt jeg vet, på en bestemt måte for hver konsolltype, og straks denne er "cracket", er det bare å sette igang å spille kopiene sine.

Lenke til kommentar
Jeg tror markedet vil gå mot konsoller helt til noen av produsentene finner ut at det er minst like lett, om ikke lettere, å piratkopiere konsollspill. Kopibeskyttelse på konsoller fungerer, såvidt jeg vet, på en bestemt måte for hver konsolltype, og straks denne er "cracket", er det bare å sette igang å spille kopiene sine.

8430056[/snapback]

du har ikke hørt om firmwareoppdateringer du?

Lenke til kommentar

Ser en klar trend når det gjelder PC og konsoll spill, men vil nok ikke klandre utviklerne for å gjøre det de mener og tror vil gi de inntekter både til lønn, framtidige spill og de grådige rassene som sitter lengre oppe. Pirat kopiering skjer både på konsoll og PC, men det ser ut som PC spillene blir truffet hardest.

 

Hvert nytt spill som kommer ut ser jeg alle sikle, måpe eller komme med alskens kommentarer angående grafikk, grafikk og grafikk. Spill ser bedre ut enn noen gang før, men de er også dyrere å lage enn noen gang og at pirat kopiering går oppover så sier det seg selv at mange utviklere møter veggen. Så og si alle går mot online og eller konsoll, man trenger jo bare se på MMO spill som pøses ut for tiden for å merke det. De fleste spill uansett sjanger setter fokus på multiplayer, altså man "må" kjøpe spillet.

 

Tror at både PC og konsoll markedet vil fortsette, men at begge vil forandre seg når det kommer til spillene som kommer ut. Om vi, som kunder og fans, kan forandre våre vaner så blir det sikkert mye fler, og bedre, singelplayer spill til både PC og konsoll. Å overbevise noen, spesielt om det er ungdom uten fast inntekt, å betale for noe de kan skaffe gratis er ikke lett ;)

Lenke til kommentar

Det har "akkurat" vært en generasjonsskifte i konsoll og da er det ikke rart at det er masse fokus på konsoll-spill. Jeg har ikke spilt dataspill siden Wii har kommet ut ;) Men spill som FPS og RTS er bedre med tastatur og mus. Man kan da lett koble til dette på en konsoll også... så vi får se.

Lenke til kommentar
Det ironiske med denne utviklingen er jo at konsollene bare blir mer og mer like datamaskiner :!:

8440616[/snapback]

Akkurat. Eg har ingen tru på at PC-spel vil forsvinne, ei heller konsollen, men det er jo klart at ein PC og ein konsoll blir meir og meir lik kvarandre, om ein generasjon og to kan du kanskje oppgradere hardware i ein konsoll?

 

Ein PC har folk uansett, til kontorarbeid, internett osv...kvifor ikkje bruke den til spel samtidig? Du er mykje meir fleksibel på ein PC enn ein konsoll.

Lenke til kommentar

PCspill blir å tutle å gå, men jeg tror og det blir en markant nedgang i spill til PC og mer satsing på konsoll. Det er konsoll markedet som er på vei oppover nå.

 

Jeg har både PC og konsoller, jeg velger faktisk mye heller å spille på konsollene enn PC, mye grunnet at jeg er lei av å måtte tweake til jeg ser mannen med ljåen for å få spillet til å kjøre med stabil framerate. Oblivion har jeg faktisk gitt opp, ettersom uansett hva jeg gjør så dukker det stadig opp noe annet som må tweakes, som leder til andre ting som må tweakes. Etter 3 timer med tweaking ble jeg møkka lei av å få framedrops f.eks i skogen, men ikke i byen.

 

Da synes jeg konsollen er en engel, kjøp spillet, plug it in, play the game. Ikke noe tweaking eller annet jorr for å få det til å fungere stabilt.

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
PCspill blir å tutle å gå, men jeg tror og det blir en markant nedgang i spill til PC og mer satsing på konsoll. Det er konsoll markedet som er på vei oppover nå.

 

Jeg har både PC og konsoller, jeg velger faktisk mye heller å spille på konsollene enn PC, mye grunnet at jeg er lei av å måtte tweake til jeg ser mannen med ljåen for å få spillet til å kjøre med stabil framerate. Oblivion har jeg faktisk gitt opp, ettersom uansett hva jeg gjør så dukker det stadig opp noe annet som må tweakes, som leder til andre ting som må tweakes. Etter 3 timer med tweaking ble jeg møkka lei av å få framedrops f.eks i skogen, men ikke i byen.

 

Da synes jeg konsollen er en engel, kjøp spillet, plug it in, play the game. Ikke noe tweaking eller annet jorr for å få det til å fungere stabilt.

8444461[/snapback]

 

Men der igjen så er det ikke så mye å gjøre om det er problemer med et konsoll spill.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
PCspill blir å tutle å gå, men jeg tror og det blir en markant nedgang i spill til PC og mer satsing på konsoll. Det er konsoll markedet som er på vei oppover nå.

 

Jeg har både PC og konsoller, jeg velger faktisk mye heller å spille på konsollene enn PC, mye grunnet at jeg er lei av å måtte tweake til jeg ser mannen med ljåen for å få spillet til å kjøre med stabil framerate. Oblivion har jeg faktisk gitt opp, ettersom uansett hva jeg gjør så dukker det stadig opp noe annet som må tweakes, som leder til andre ting som må tweakes. Etter 3 timer med tweaking ble jeg møkka lei av å få framedrops f.eks i skogen, men ikke i byen.

 

Da synes jeg konsollen er en engel, kjøp spillet, plug it in, play the game. Ikke noe tweaking eller annet jorr for å få det til å fungere stabilt.

8444461[/snapback]

 

Nå er det jo usedvanlig vanlig at konsollspill har dårlig FPS og er fulle av bugs også ... dette fordi spillene blir rushet ut så fort som mulig. Jeg er redd for at kvaliteten på spillene kommer til å gå ned kraftig de neste årene med tanke på utviklingen jeg har sett. Selvsagt kan dette rettes opp med patcher på konsollene også da, men uansett. Tror nå uansett ikke at PC markedet kommer til å gå under, det er jo tross alt her mye av forskningen og fremskrittene for fremtiden foregår, og det er fortsatt et marked det går fint an å tjene penger på. Piratkopiering eller ei. Tror nok mange her overvurderer piratkopieringen også.

Lenke til kommentar
For meg virker det som om PC-spill er blitt mer "sport", mens konsollspill er "kultur". Noen som er med på den tankegangen?

 

Personlig går jeg for kultur :)

8444840[/snapback]

 

PC-spill som sport er kanskje mer utbredt en konsollspill som sport, men det finnes. Konsollspill som Halo 2, Gears of War og Super Smash Bros. Melee har alle store turneringer, og offisielle ligaer (som for eksempel MLG).

 

Men ja, skjønner hva du mener :)

Lenke til kommentar
Men der igjen så er det ikke så mye å gjøre om det er problemer med et konsoll spill.

8444688[/snapback]

 

Nei det er sant, men jeg har heller ikke opplevd det på konsoll. Dette fordi konsoll spill er for det meste optimalisert for 1 hardware, eller om det er porta for det meste testet for flere HW oppsett. Ettersom PC er bygget så innmari forskjellig, er det nærmest umulig å luke ut alle bugs for all HW, noe konsollen slipper ettersom det er snakk om 3 forskjellige hardware typer om du porter, ikke flere hundre.

 

Nå er det jo usedvanlig vanlig at konsollspill har dårlig FPS og er fulle av bugs også ... dette fordi spillene blir rushet ut så fort som mulig. Jeg er redd for at kvaliteten på spillene kommer til å gå ned kraftig de neste årene med tanke på utviklingen jeg har sett. Selvsagt kan dette rettes opp med patcher på konsollene også da, men uansett. Tror nå uansett ikke at PC markedet kommer til å gå under, det er jo tross alt her mye av forskningen og fremskrittene for fremtiden foregår, og det er fortsatt et marked det går fint an å tjene penger på. Piratkopiering eller ei. Tror nok mange her overvurderer piratkopieringen også.

8444773[/snapback]

 

Mange spill ja blir rushet, men som jeg sa over, det er mye lettere å optimalisere spillene for 3 konsoller enn det er å gjøre det på PC, mye grunnet alle de forskjellige HW oppsettene som finnes til PC.

 

Tror heller ikke at PCmarkedet blir å gå under, det blir som jeg sa å tutle å gå fremover slik det har gjort hele tiden. Men jeg tror over tid at PC blir å gå mer å mer ut til fordel for konsoll, som blir mer og mer lik PC. Tiden vil i alle fall vise hva som blir å skje.

Lenke til kommentar
Jeg har både PC og konsoller, jeg velger faktisk mye heller å spille på konsollene enn PC, mye grunnet at jeg er lei av å måtte tweake til jeg ser mannen med ljåen for å få spillet til å kjøre med stabil framerate. Oblivion har jeg faktisk gitt opp, ettersom uansett hva jeg gjør så dukker det stadig opp noe annet som må tweakes, som leder til andre ting som må tweakes. Etter 3 timer med tweaking ble jeg møkka lei av å få framedrops f.eks i skogen, men ikke i byen.

 

Da synes jeg konsollen er en engel, kjøp spillet, plug it in, play the game. Ikke noe tweaking eller annet jorr for å få det til å fungere stabilt.

8444461[/snapback]

 

Akkurat dette argumentet kjøper jeg fordi jeg selv har opplevd det samme. Jeg har vært tilhenger av PC-spill i mange år, men jo mer jeg bruker konsoll - jo mer positivt innstilt blir jeg, nettopp på grunn av det du sier.

 

Et spill til konsoll vil alltid se likt ut, og du risikerer ikke å komme hjem og finne ut at et spill ikke fungerer av ukjente grunner. Når et konsollspill ikke virker, er det etter all sannsynlighet feil med disken, og du kan gå tilbake til forhandleren og bytte i et nytt eksemplar. Hvis pc-spillet ditt ikke funker, kan det være et hav av ting som er problemet. Det er flere og flere som ser fordelen med å slippe å troubleshoote, og slippe å skifte hardwarekomponenter i tide og utide.

 

Men samtidig - en PC er jo noe annet. Spill der det er fordelaktig å sitte tett ved skjermen kommer nok til å fortsette å ha sitt publikum - eksempelvis RTS og FPS. I tillegg mener folk jeg har snakket med at pc og konsoll appellerer til forskjellig publikum - at konsoll er mer casual, og PC mer for hardcore gamere.

Lenke til kommentar
De eneste spilla jeg spiller på PC er FPS og Strategi spill. Ellers går det bare i konsoll her.

Samme her, og med FPS mener jeg spill som CS btw, ikke som Rainbow Six og GeoW ;)

 

Det ironiske med denne utviklingen er jo at konsollene bare blir mer og mer like datamaskiner :!:

Hvordan skulle de ellers vært bygd opp? Med biomateriale og rotter som løper rundt inni hjul?

Det med ekstrafunksjoner er jo fint, men det er en konsoll none the less.

 

Vil tro at konsoll vil forsvinne, og at vi om noen år får kjøpt små pc'er som vi plugger rett i tv'en, og som det følger med en gamepad og eget OS bare til spilling osv.

Populært kalt Konsoll ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...