Jump to content

( ´Д`) VIP QUALITY!!

Medlemmer
  • Content Count

    2133
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

12 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Ikke oppgitt
  1. Hmm, bedre sent enn aldri; mulig de kunstneriske interpretasjonene tok lengre enn forv- GJ!
  2. Det er vell og bra at du mener å presisere følgende, mr. blog-forfatter, men vi tror deg ikke! Vi tror at du og gamer.no-redaksjonen har onde hensikter!! Mobben vil se til at dine ytringer får uforutsette konsekvenser, grr.. Jeg mener å si at andre postere antagelig har det like morro.
  3. Man har lyst til å si noe - kommentere saken - som jo er forumets funksjon, men det skal ikke alltid være så enkelt. Man skal ikke bare komme her og komme her og forsøke å fornuftiggjøre sakens tema, det er nemlig "politisk ukorrekthet" som kommenteres. En retorisk joker, trumf, wildcard om du vil. Linjen mellom overlagt politisk ukorrekthet og idioti er smal. Risikoen er følgelig at man kan avsløres som den idioten man kan vise seg å være av den intellektuelle, på den annen side kan man høste ros, latter og glede av lekmannen. Lekmannen er verdifull for opinionen, da deres rolle strekker seg utover den retoriske responsen, og inn i den emosjonelle defensiven om situasjonen tillater det. Den som ønsker å belyse tåpeligheten risikerer å smake lekmannens forsvar, og lekmannen er mange. Enten er du med på leken, ellers må du tåle steken - som det heter. Hmm, det var morsomt å skrive; jeg håper blog-forfatteren hadde det like morsomt med sitt respektive innlegg. Angående responsen så er det mye som forventet; det lille som forundrer meg kommer fra kritikernes lag - nemlig den oppfatning om at gamer.no-s journalister er arrogante, og at denne arrogansen kom til syne i dette blog-innlegget. Fornemmelser av arroganse og ignorans er relativt fjerne i seg selv, men det som naturlig kan fornemmes som arroganse fra ett parti kan like naturlig oppfattes som ignorans fra et annet. Mao: jeg synes synd på de som oppfatter dette som a) et verdig forsøk på kvalitativ forskning; b) lol politisk ukorrekthet. Jeg synes derimot ikke synd på de som av en hvilken som helst grunn oppfatter det gitte innlegget som humoristisk, fordi jo - det er lov å le sammen i blant. Vit dog at det ikke er like verdig å råflire av forskningsmetodikk mens man sparker støv i dets generelle retning. Jeg impliserer intet av hensikt å fornærme, jeg vet allerede hvor hårsåre journalister kan være; jeg skulle bare ønske at man sparte kreftene man bruker på marginalisering av intellektuelle verdier til noe mer produktivt. Hvis man absolutt må ytre aggresjon, finn en felles fiende, det er ikke så jævelig vanskelig (om noe kjedelig/uoriginalt?). PS. Ut i fra hva jeg leste var dette blog-innlegget i virekeligheten en (intetsigende) rapport - ikke en objektiv anmeldelse. Kudos for forsøket, stå på.
  4. Nei hvis du sier det er slik, så er det vel slik. Hør, din logikk er svak. Du påstår at en bedrift og dets medlemmer har som et endelig mål å tjene penger. Det er vell og bra hvis vi går ut i fra at gitte subjekter kun innehar én rolle - rollen som en kapitalist. I den sosiale virkelighet er det ingenting som heter rolleeksklusivitet, det er et mangfold av roller - alltid. Hva med maksimer, hva innbiller du deg du vet om ymse spillutvikleres handlinger og deres gitte maksimer? Selv om du styres av din obskure form for fornuft så behøver du ikke påtvinge andre intensjoner du selv mener er fornuftige i gitte situasjoner for gitte individer. Profitt er ikke et universalt paradigme. Hvis du mener at donering og sponsing er samme greia så er det kanskje like greit at vi slutter der.
  5. Siden når var det lønnsomt å drive foretning strengt på grunnlag av moralsk korrekthet? Skulle det være tilfellet så er det sannsyneligvis en tilfeldig konsekvens om foretningene går bra - sett fra et historisk perspektiv. Hvem kan uansett si noe fornuftig om årsak/virkning i dette tilfellet? Ord mot ord, tall uten mening og ingen blir klokere. Det er din mening. Som drivende opinion har man et ansvar å drive diskusjonen i en retning som tjener allmeningen. En opinion tar per definisjon beslutninger på andres vegne. Spillskapere gjør det samme, og man kan bedømme de som er mer grådig enn nyskapende; det tjener derimot ingen hensikt å bedømme allmennheten, det gjør man bare ikke. Edit: Jeg har hørt om spillutviklere som donerer intellektuell eiendom til veldedige formål, teller det? Nei kanskje gjør det ikke det, fordi de tjener vel penger på det på et eller annet mystisk vis; eller kanskje gitte spillutviklere ikke er signifikante til å begynne med?
  6. Ser fortsatt ikke problemet. Restetorget åpner en del senere, og da vil trafikken sannsyneligvis være roligere.
  7. More importantly: Hvordan er det mulig å "miste" studieplasser i løpet av få timer når svarfristen er på minst en uke (9 dager i dette tilfellet)? Er du kvalifisert så har du entent tilbud, eller så står du på venteliste; eller hva? Begynner å bli en stund siden "førstemann til mølla" var det herskende prinsippet i studieutvalget?
  8. Tror du mener 12 år. Uansett, spillbransjens utvikling er alltid interessant. Hva man velger å generalisere til bestemte stadier i dets utvikling er lite viktig, og å personifisere det hele med uttrykk som "midtlivskrise" blir litt vulgært. Videre er eksemplene dine svake; Hacker, Cliff B. og Major Nelson opplever jeg som noe søkt og magert. Husk at markedsføring er markedsføring, og ikonifiserte veteraner flest har vokst opp med roller som geek, nerd, weirdo, etc. De oppfører seg gjerne deretter til en viss grad. Unge voksne finnes generelt i alle bransjer og former. PR, hype og markedsføring er etter min mening av de mindre interessante aspektene ved spillbransjen, men andre kan føle annerledes. Jeg applauderer ditt initiativ, men det blir for mye unyttig pjatt og flåsete ord, i tillegg til et snevert perspektiv.
  9. Flott! Det gjenstår å se om dette indikerer hva det burde indikere. En plage med rollespill som gir deg en illusjon om hvor relativ historiens utfoldelse kan være tvinger deg til å aktivere de samme plotelementene uansett hvilke valg du tar, hvilket er falsk frihet. Riktig. Andre uttalelser i intervjuet ser ut til å underbygge dette utsagnet, så man har grunn til å vise optimisme. Dette liker jeg å høre. Et bestemt ideal innen kunst eller hva det skal være, er at sjanger og setting er billig og svært relativt i forhold til hva en ønsker å oppnå i skapelsen av et hvilket som helst media. Jeg kategoriserer den siterte kommentaren som en tilhører av dette idealet. Jeg stiller meg noe kritisk til artikkelforfatters bruk av sitat i overskriften. Når man leser intervjuet i sin helhet oppleves sitatet i overskriften som skamløst dratt ut av konteksten for sensasjonismens skyld. Typisk journalisme, så jeg frastår fra å kritisere direkte. Med andre ord: jeg liker det ikke, men vedkommende vet kanskje ikke bedre. Jeg opplever sitatet i sin helhet som en passiv kritikk til dagens spillpublikum, ikke nødvendigvis som et personlig ideal. Hva man skal mene om sånt er irrelevant, det vi skal bry oss om er utviklingen av det gitte spillet. Med et evolverende marked med sine tilhørende konflikter blir det stadig nytt rom for a) kompromiss b) nyvinning og sofistikasjon. Spillutviklere ønsker nødvendigvis å avgi en visjon som ligner alternativ b ad hoc å skape hype, via intervju kan man se om dette er tilfellet. Intervju kan i stor grad handle om å finne motsigelser. Finner man motsigelser kan man trygt neglesjere subjektets budskap og troverdighet derav. Jeg fant derimot ingen alarmerende motsigelser i dette intervjuet. --- Edit: Korreksjon: mennesker er ikke objekter. For det andre, jeg tror en del lar fordommene ta styring i diverse lignende kommentarer. Jeg er enig i at ordene er klønete i den nevnte kommentaren, dette er dog andregradsinformasjon på grunn av oversettelsen; personlig lar jeg tvilen komme subjektet til gode. Man skal alltid være skeptisk til alt som heter reklamasjon, men provokasjon er ikke like nødvendig - ikke i dette tilfellet.
  10. Fascinerende historie. Kanskje DRM var skyld i den snedige vansklighetsgradkurven også?
  11. Som sagt, strikking har alltid vært kult. En kan lage mye rått med litt garn, bomull og kreativitet.
  12. Se der ja, var spent på om denne enheten ville få oppmerksomhet på hardware.no/. Testresultatet var som forventet, så jeg krysser fingrene for at denne havner i noen norske nettbutikker om ikke alt for lenge. 1000-1100kr mener jeg skulle være et konkuransedyktig prisområde; går den opp i 1200-1300kr-området konkurerer den direkte med Seasonic sitt design - med 100W i ekstra effekt. Jeg hadde gått med på alt opp mot 1250kr om den kunne skilte med en garanti lik den Seasonic tilbyr. Selv med gode tall og fine komponenter blir det vanskelig å si noe objektivt om holdbarheten riktig ennå. Jeg skulle gjerne vite om teamets erfaringer o.l.
  13. Nå har det lenge vært populært å proklamere om PC-spillingens kommende eller faktiske død. Steam er et interessant element i denne noe ensidige diskusjonen. En kan kalle dette elementet en motpol, da Steam er enormt populært; ymse drama, intriger og konspirasjonsteorier medfølger. Hvis man mener å ta et meta-ideologisk standpunkt, så kan man alltids kverulere seg fram til at Steam er et manifest av PC-spillingens død, eller hva det enn skal være. Jeg har ingenting å legge til ved det punktet. Et legitimt ankepunkt for Steam er selvfølgelig tekniske usikkerheter. La det være det scenario hvor man mister muligheten til å spille sine spill, midlertidig eller permanent. Sistnevnte er selvfølgelig skremmende, det kan jeg ikke benekte, men sett det i perspektiv: Hva om det rom en lagrer sine fysiske spill-medium tar fyr? Du mister spillene dine. Har du Steam så minker skaden betraktelig for spilleren i oss. Vice versa. En kan være smart og ta backup på spillene sine, og det kan også Steam-teamet. Sistnevnte er antageligvis flinkere til denslags, men det er helt åpent for debatt. Angående kjøp og salg; hvis man går over på makro-nivå - der man studerer strukturene - må man medgi at Steam har stor innvirkning på markedet. Det blir sagt at én sesjon med tilbudssalg kan snu en spillutviklers markedsplan på hodet over uken. Dette fenomenet er nesten umulig å gjenskape i dette omfanget via tradisjonell salg av varer, med en lang liste over forhandlere en må forholde seg til; med mindre distributør pøser inn uendeleige mengder ressurser. Dette er for meg et av de mer interessante aspektene ved digital distribusjon - tilgjengeligheten. Sluttbruker, utgiver, utvikler, analytiker, partner, konkurrent, etc. Steam-partnere skulle kunne ha en greitfungerende elektronisk plattform til bruk av markedsføring, salg og analyse; og alle med de samme premissene. Paradoksalt nok så kunne saken være den at konkurransen likestilles, selv om Steam skulle få monopol på PC-spilldistribusjonen en plass i det hypotetiske universet. Valve skulle i teorien inneha de samme verktøyene som enhver annen partner, men dette er et terreng utenfor min rekkevidde, så jeg lar diskusjonen stå der. Jeg føler meg altså ikke riktig kompetent til å fastsette en objektiv konklusjon i noen form om disse faktorene i sin helhet utgjør er en god eller dårlig ting, og i så fall for hvem, hva, hvordan, etc. Et rykte skal ha det til at Steam Holliday Sale har nå gitt oss en kommende oppfølger til Risen fra Piranha Bytes. På et rent subjektivt plan er dette god nok grunn for meg å underkaste seg Gabe Newell som industrikonge. But that's just me. Edit: Til syvende og sist: hvis man er som meg - lat - så er Steam en gave.
×
×
  • Create New...