Gå til innhold

PCspill vs. konsollspill?


Anbefalte innlegg

Har ikke Sony selv uttalt at de ser for seg at PS3 skal kunne oppgraderes med mer minne og slikt i fremtiden (sånn med tanke på at de forventer at levetiden skal være ~10år?)

 

Da har du en situasjon der du i praksis har en PC som må oppgraderes for å holde følge.

 

(om da dette viser seg å stemme eller bare var noe de kom med i forkant av PS3 launch??)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da synes jeg konsollen er en engel, kjøp spillet, plug it in, play the game. Ikke noe tweaking eller annet jorr for å få det til å fungere stabilt.

8444461[/snapback]

 

Nåja. Har sett flere konsollspill både kræsje og lagge. Husker for eksempel hvor lett det var å gå GTA Vice City til å kræsje på konsoll. Bare å stable opp litt biler og fyre løs, det. PC'n kan jeg oppgradere så den takler det. Konsollen står fast.

Lenke til kommentar
Jeg tror markedet vil gå mot konsoller helt til noen av produsentene finner ut at det er minst like lett, om ikke lettere, å piratkopiere konsollspill. Kopibeskyttelse på konsoller fungerer, såvidt jeg vet, på en bestemt måte for hver konsolltype, og straks denne er "cracket", er det bare å sette igang å spille kopiene sine.

8430056[/snapback]

du har ikke hørt om firmwareoppdateringer du?

8430074[/snapback]

..og de hjelper hvor lenge?

Lenke til kommentar

Er på grunn av at jeg ikke gidder og oppgradere PC jeg iallefall aldri bruker den til spill.. Når jeg fikk ny laptop brukte jeg den litt til spill først, men så kom releasen på Wii.. :p Men, pc'n vil nok alltid ha spill.. Siden det er noe man lett kan koble av med når man sitter og gjør lekser osv.. Her er riktignok minesweeper det pc spillet jeg har spilt mest i det siste.. :p

Lenke til kommentar

Jeg tror vi får Windows Xbox 720 Live Everywhere DirectX 13. Fra spøk til alvor.

 

Jeg tror konsollene og pcene vil bli mer og mer like. MS kommer til å bygge broer mellom de to platformene og etter hvert vil vi kanskje få 1 platform (OS) som kan kjøre på forskjellig maskinvare og tilby de samme tjenestene.

 

Seriøst, hva er egentlig en konsoll? Jo det er en datamaskin som er spesiallaget for spill og multimedia og har et OS som er spesiallaget for spill og multimedia. Jeg tror at neste generasjons datamaskiner og OS vil bli likere slik at man kan tilby de samme tjenestene (spill, multimedia osv) på forskjellige platformer.

 

Jeg kunne tenkt meg en billig datamaskin som jeg kunne spille på, surfe på, se film, skrive mail osv. Denne maskinenen vil jeg koble til tv, jeg vi ha mus, tastatur, kontroller osv. Jeg er ganske sikker på at vi ender opp der (vel om 5 år ler jeg kanskje av det jeg skriver nå :) )

Lenke til kommentar

Hva er poenget med emnet? Om du liker å spille på konsoll eller PC, verden bryr seg ikke, for det er din mening. Hva som er best av konsoll eller PC kan til en viss grad diskuteres, men i bunn og grunn kommer det alltid til hva en selv liker. Men jeg skal svare på emnet, slik at jeg ikke er helt ubrukelig. :p

 

La oss dele opp PC og konsoll. PC innebærer at du sitter foran en PC-skjerm med mus og tastatur. Konsoll innebærer at du sitter i en sofa litt vekke fra TVen, kanskje med et bord i mellom. Greit? Mye enklere nå, jeg vet at man kan sitte i sofa og spille på en PC-skjerm litt vekke, eller sitte inntil en PC-skjerm og spille med joypad. Grunnen til at jeg liker konsoll best, er komforten. Jeg liker å slenge meg ned i sofaen, plukke opp kontrollen og fyre opp konsollen automatisk. Ha en skål med snop og glass med brus på bordet, skru lyset av og se TVen lyse opp rommet. Snike meg rundt som Sam Fisher, og selv bestemme nøyaktig hvor raskt han skal bevege seg der han går sakte over bakken. Løpe som faen i Gears of War, slenge meg til cover ved hjelp av A-knappen, snu meg rundt og skyte med shotgun fra hoftehøyde. Vite når jeg blir beskutt fordi kontrollen rister. Liker best konsoll jeg!

Lenke til kommentar
Nåja. Har sett flere konsollspill både kræsje og lagge. Husker for eksempel hvor lett det var å gå GTA Vice City til å kræsje på konsoll. Bare å stable opp litt biler og fyre løs, det. PC'n kan jeg oppgradere så den takler det. Konsollen står fast.

8450852[/snapback]

 

Men da går du og inn for å få konsollen til å hakke, husker i Soldier of Fortune 1, jeg spawna masse soldater og hunder, og blåste dem i fillebiter. Maskinen gikk i blå tilstand.

 

Om man går inn for det kan man selvfølgelig gjøre det med en konsoll, helt klart, men om man spiller på vanlig måte er problemraten lavere på konsoll enn på PC.

Lenke til kommentar

Jeg setter meg heller ned foran dataen og spiller, syns kontrollene og oppsettet er så mye greiere, der kan du jo også regulere grafikken ved å oppgradere dataen ;)

 

Men er også gøyalt å legge seg i sofaen med kontrollen og spille :)

Endret av Nekroh
Lenke til kommentar

PC'en har fortsatt et langt mer variert spillutvalg enn konsollene. De generiske skytespillene,sportspillene og bilspillene du får til konsoll fins det mer av nok av på pc også, men hvilke alternativer har du til f.eks Civilization, Total War, Runaway: The dream of the Turtle, UFO, osv har du på konsoll?

 

Konsoll=VG lista, mens PC er for de som setter pris på bredde, dybde og variasjon...

 

Min første konsoll var 360'en som sist var i bruk en eller annen gang før jul, siden da har det bare vært pc-spill det har gått i.

Endret av JohnMerrick
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå begynner jo til og med og selle spill som man er nødt til og ha et spesielt ps3/ps2/360 tastatur for og bruke.

 

Da er det ikke rart at det blir mindre og mindre PC spill.

Rett og slett lager de tilbehør som nesten kunne vært tatt vekk fra en Pc :hrm:

 

Vel det er jo mange Pc brukere som fortsatt spiller GTA spillene på Pc men man må jo innrømme at de selger 10 ganger mer GTA spill til Xbox og ps2 :ph34r:

 

Vel så får det bare bli Konsollene som vinner da :p

Lenke til kommentar

"Hardcore gamers"... For et fattig uttrykk. Hadde ikke vært direkte stolt over å ha blitt ansett som en "hardcore gamer". Eller de som selv anser seg som "hardcore gamers", jeez, det er kult.

 

- Hva gjør du i fritiden?

- Jo, jeg gamer, HARD CORE! Ikke'no casual phun-gaming på meg, nei!

- ...Okeeey.

 

Hehe, gjør ikke narr av noen, bare uttrykket. (Som noen har kommet med for å rettferdiggjøre sin ekstreme entusiasme?)

Endret av Motoko
Lenke til kommentar
Det er vel noe sant i det som ble nevnt her tidligere, konsoll er for casual gamers, pc for FPS og hardcore gamere.

8559242[/snapback]

 

Snevert syn du har, hva med de av oss som er "hardcore" i Halo/Killzone/GeoW/RS6 (til konsoll) osv? Er ikke vi hardcore fordi vi sitter med gamepad istedefor mus? Hva med de som spiller PC for å ha det gøy? Og ikke spiller FPS men RTS, RPG osv osv.

 

Men, hva legger du i "hardcore" da?

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at alle her har opplevd en eller annen feil med PCen sin, som var uforklarlig. Uansett om man hadde fiksa på pcen eller ikke. Jeg rett og slett hater alle blåskjermene jeg har fått, derfor kjøpte jeg en pc fra dell og prøvde å unngå å fikle med den. Men når et kjent program som norton systemworks, låser maskinen til en evig loop i bootup (og det var i XP, ikke vista), må man jo begynne å lure.

 

En annen ting er at en konsoll krever mye mindre kraft for å vise like bra grafikk som på pc.

Nå ble kanskje dette til om hva jeg liker best, men uansett så tror jeg det skal mye til for at pc-spill skal forsvinne. CS er jo en stor sosial ting, og LAN-ing er populært. Mange gratis spill vil også sikkert dukke opp. Når det er sagt, tror jeg fler og fler utviklere vil fokusere på konsoll og for eksempel nintendo har jo slått godt an ved å lage en konsoll som ikke går nærmere pcer.

Lenke til kommentar
For meg virker det som om PC-spill er blitt mer "sport", mens konsollspill er "kultur". Noen som er med på den tankegangen?

 

Personlig går jeg for kultur :)

8444840[/snapback]

 

Jeg skjønner ikke helt hva du legger i "kultur", personlig synes jeg konsoll-spill ofte er litt "simplere" og mer "lettbeinte" enn PC-spill.

 

AtW

Lenke til kommentar

du har ikke hørt om firmwareoppdateringer du?

..og de hjelper hvor lenge?

Lengre enn "anti-hack-softwaren" på PC spill/helt til neste firmwareoppdatering ;)

8450863[/snapback]

 

Med en konsoll trenger man stort sett å chippe en gang, og voila, man kan kopiere fritt, uten videre stress.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

En annen ting er at en konsoll krever mye mindre kraft for å vise like bra grafikk som på pc.

 

 

Gjør den? Det er ikke mitt inntrykk. Det er ikke spesielt mye overhead når man kjører et spill på en PC.

 

Så til trådstarters spørsmål, slik jeg ser det er det 3 måter å se problemstillingen: 1. Hva synes du om konsoll vs PC? 2. Hva tror du kommer til å skje med konsoll vs PC? 3. Hva håper du kommer til å skje med konsoll vs PC.

 

1. Konsoller har i mine øyne sine beste sider i typiske flerplayerspill i samme rom, og action/plattform-spill, på det meste annnet kommer de til kort i mine øyne. Det er få gode titler, og det er for liten fleksibilitet i måten ting er satt opp (enkelte produsenter kjører jo hardt på properitært dill for å tjene penger, og gjør det vansklig å bruke vanlige HDer feks, forruten den manglenede fleksibiliteten i direkte spillrelaterte ting). Men spesielt flerspiller-spill gjør konsoller verd å ha i mine øyne.

 

2. Konsoller og PCer blir stadig likere, og som vanlig etter nye konsollers lansering ropes det om PC-spillenes død, som det har vært gjort siden PS1 kom. Men det er allikevel et faktum at konsoll-spill har blirr mer populære (potensielt på PC-spills bekostning). Samtidig som konsoller blir mer fleksible (ihvertfall noen). Om PC-spill blir mer eller mindre borte, så tror jeg konsollen vil likne mer på PC innen den tid ihvertfall.

 

3. Min drømmefremtid angående dette: Ingen konsoller. Da slipper man eksklusive titler, man slipper hardware-begrensinger, man kan koble til enhver kontroller man ønsker. En PC er kraftig nok til å kjøre alle konsollspill, absolutt alt en konsoll kan gjøre kan en PC gjøre like bra eller bedre, om man faktisk implmenterer det. Jeg hadde nok ihvertfall spart penger plass og andre ting om jeg kunne kjøre alt fra PC.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...