Gå til innhold

PCspill vs. konsollspill?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er ditt eget valg. PCen kan plasseres i hvilket rom man vil, og kobles opp til hvilken skjerm man vil, og benyttes fra hvilket sittemøbel man vil, hvorfor brukes det som et argument mot PC som spillesystem?

 

AtW

8563692[/snapback]

 

Fordi det er mer lettvint å koble opp en konsoll til TV enn en PC?

8563712[/snapback]

 

Er det? Når jeg har prøvd har det bestått i å koble en kabel fra skjermkort til TV, ditto med konsoll... Og uansett, om det er problemet, så hvorfor ikke bruke det faktiske problemet som argument, ikke noe annet?

 

AtW

Lenke til kommentar
Tja, jeg har måttet gå på skjerminnstillinger å velge å bruke ekstern skjerm. Også må jeg endre skjermoppløsningen i spillene for å tilpasse de TV-skjermen.

8563733[/snapback]

 

Det er jo ikke selve oppkoblingen, det er måten PC-spill er bygd opp på, det må du jo gjøre uansett om man bruker monitor eller TV. Spillene fungerer jo selv om oppløsningen er lavre en native, og du får se bildet helt fint. At det er mer tweaking på PC får så være, men jeg ser ikke a dette er noe som gjør det noe mer tungvint å bruke TV enn monitor, og jeg hører sjelden folk klage over at det er for tunfgvindt å bruke monitor på PC...

 

AtW

Lenke til kommentar

Problemet er at mange bruker PC'en til arbeid og surfing, og da er det ikke særlig praktisk å ha den stående koblet opp mot TVen. Selvfølgelig kan man kjøpe en til PC som man kan ha koblet opp mot TVen, men da kan man like gjerne kjøpe en konsoll som er billigere og enklere.

Endret av Ant1
Lenke til kommentar
Problemet er at mange bruker PC'en til arbeid og surfing, og da er det ikke særlig praktisk å ha den stående koblet opp mot TVen. Selvfølgelig kan man kjøpe en til PC som man kan ha koblet opp mot TVen, men da kan man like gjerne kjøpe en konsoll som er billigere og enklere.

8563765[/snapback]

 

Er det så mye billigere? Tar man med overpriset ekstrautstyr og spillpris synes jeg ikke konsoller er så veldig mye billigere.

 

men ja, konsoller er enklere, men de har også vesentlig færre muligheter. (for å ikke snakke om bare en brøkdel av titlene) Jeg liker fleksibiliteten en PC gir. Eneste grunnen til at jeg har konsoller er at ikke alle spill kan skaffes til PC. På mange måter koker det ned til det samme som på veldig mange andre fronter: PCen kan gjøre jobben best, men det krever mer oppsett.

 

AtW

Lenke til kommentar

Personlig har jeg kastet av meg ideen om å kjøpe meg konsoll, jeg bruker PCn til spill og arbeid. Jeg har alltid likt spill best på PC, mange spill har modder og andre tweaks som ikke går an å bruke på konsoller. Dessuten blir jeg aldri vant med gamepadene av en eler annen grunn.

 

Jada, konsollene er billigere, men spillene er dyrere. Jeg liker også å kunne kjøpe litt eldre PC-spill i tilbudskorga til rundt 70-100 kroner, heromkring er det utenkelig for konsollspill.

Lenke til kommentar
Det er jo ikke selve oppkoblingen, det er måten PC-spill er bygd opp på, det må du jo gjøre uansett om man bruker monitor eller TV.

 

Jeg slipper å gjøre dette med konsoller, ergo er det mer lettvint å legge seg på sofaen å spille konsollspill enn å spille PC-spill.

 

At det er mer tweaking på PC får så være, men jeg ser ikke a dette er noe som gjør det noe mer tungvint å bruke TV enn monitor, og jeg hører sjelden folk klage over at det er for tunfgvindt å bruke monitor på PC...

8563763[/snapback]

 

Dette har ikke vært problemstillingen. Din påstand var at det er like enkelt å ligge på sofaen å spille PC-spill på en TV som å ligge på sofaen å spille konsollspill på en TV. Nå har vi kommet frem til at PC-spilling fra sofaen på en TV krever litt mer arbeid enn å spille konsollspill. Ergo er påstanden din ugyldiggjort.

Lenke til kommentar
Det er jo ikke selve oppkoblingen, det er måten PC-spill er bygd opp på, det må du jo gjøre uansett om man bruker monitor eller TV.

 

Jeg slipper å gjøre dette med konsoller, ergo er det mer lettvint å legge seg på sofaen å spille konsollspill enn å spille PC-spill.

 

At det er mer tweaking på PC får så være, men jeg ser ikke a dette er noe som gjør det noe mer tungvint å bruke TV enn monitor, og jeg hører sjelden folk klage over at det er for tunfgvindt å bruke monitor på PC...

8563763[/snapback]

 

Dette har ikke vært problemstillingen. Din påstand var at det er like enkelt å ligge på sofaen å spille PC-spill på en TV som å ligge på sofaen å spille konsollspill på en TV. Nå har vi kommet frem til at PC-spilling fra sofaen på en TV krever litt mer arbeid enn å spille konsollspill. Ergo er påstanden din ugyldiggjort.

8563819[/snapback]

 

Ærlig talt, om vi først skal kverrulere, så er det eneste jeg har sagt om enkelhet at det er like enkelt å koble opp en PC på en TV som en konsoll (strengt tatt sa jeg ikke det engang, jeg stillte sprøsmålstegn ved om hvorvidt det motsatte var tilfellet), det er det. Oppkoblingen er akkurat like enkel.

 

Om man derimot skal prøve å være litt konstruktiv, så var utgangspunktet at det ble brukt som et argument for konsoll, mot PC at man kan sitte i sofaen å spille, det kan man fint med PC også. Det er i mine øyne ikke noe mer meningsfylt en å påstå at PCer ikke kan spilles på, fordi det kreer at man stiller inn oppløsningen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Om man derimot skal prøve å være litt konstruktiv, så var utgangspunktet at det ble brukt som et argument for konsoll, mot PC at man kan sitte i sofaen å spille, det kan man fint med PC også. Det er i mine øyne ikke noe mer meningsfylt en å påstå at PCer ikke kan spilles på, fordi det kreer at man stiller inn oppløsningen.

 

AtW

8563852[/snapback]

 

Det er klart man kan, men det er mer upraktisk. Du skrev jo nettopp at det gjerne krevde mer tweaking?

 

Man kan også sitte på bussen med en laptop å høre på MP3, istedetfor å bruke en iPod. Men det er også mer upraktisk.

Lenke til kommentar
Om man derimot skal prøve å være litt konstruktiv, så var utgangspunktet at det ble brukt som et argument for konsoll, mot PC at man kan sitte i sofaen å spille, det kan man fint med PC også. Det er i mine øyne ikke noe mer meningsfylt en å påstå at PCer ikke kan spilles på, fordi det kreer at man stiller inn oppløsningen.

 

AtW

8563852[/snapback]

 

Det er klart man kan, men det er mer upraktisk. Du skrev jo nettopp at det gjerne krevde mer tweaking?

 

Man kan også sitte på bussen med en laptop å høre på MP3, istedetfor å bruke en iPod. Men det er også mer upraktisk.

8563865[/snapback]

 

Mer upraktisk enn hva? Det er i mine øyne ikke mer upraktisk enn å koble det opp imot monitor, dermed er PC like godt egent til både monitor og TV-spilling. For å ta utgangspunkt i din analogi, det blir som å argumentere for at Ipoden er best, fordi der bruker man propper, mens på PCen har men store headset. Propper og headset er akkurat like enkelt å bruke på en PC, det som skiller den fra en Ipod er andre faktorer.

 

AtW

Lenke til kommentar
Man kan presse masse ut av en konkret spec på PC også, om man så ønsker, det er bare det at det ikke gjøres av praktiske grunner. Bare se på demo-scenen hva de får til med feks sterkt begrenset disk-plass. En ting mange også glemmer med forrige genrasjon konsoller er at oppløsningen er ekstremt lav.

 

AtW

8560881[/snapback]

Selvfølgelig kan man presse ut masse av PCer, konsoller er jo ikke noe mer enn spesialiserte PCer i seg selv, men man kan ikke presse like mye ut av en PC med mindre man bygger sitt eget operativsystem og lager programmet kun for visse CPUer, GPUer, lydkort, og så videre. Noe som er helt soleklart ikke et alternativ for spillutvikling.

 

Konsollene har to store fordeler, nemlig svært lite ressurskrevende operativsystem, og et fast sett med hardware. Hvis man lager et PCprogram for en PC med de samme fordelene, så er det klart at den kan pushes til mye. Men det kommer aldri til å skje.

Lenke til kommentar
Man kan presse masse ut av en konkret spec på PC også, om man så ønsker, det er bare det at det ikke gjøres av praktiske grunner. Bare se på demo-scenen hva de får til med feks sterkt begrenset disk-plass. En ting mange også glemmer med forrige genrasjon konsoller er at oppløsningen er ekstremt lav.

 

AtW

8560881[/snapback]

Selvfølgelig kan man presse ut masse av PCer, konsoller er jo ikke noe mer enn spesialiserte PCer i seg selv, men man kan ikke presse like mye ut av en PC med mindre man bygger sitt eget operativsystem og lager programmet kun for visse CPUer, GPUer, lydkort, og så videre. Noe som er helt soleklart ikke et alternativ for spillutvikling.

 

Konsollene har to store fordeler, nemlig svært lite ressurskrevende operativsystem, og et fast sett med hardware. Hvis man lager et PCprogram for en PC med de samme fordelene, så er det klart at den kan pushes til mye. Men det kommer aldri til å skje.

8563982[/snapback]

 

Jeg tviler litt på OSets enorme innvirkning, men det er klart, det kommer antakelig ikke til å skje at man programerer mot et svært lite eller helt fast sett med hardware på PC. Ihvertfall i dag går utviklingen såpass fort framover at det ikke gir så mye mening.

 

Så i praksis gir en konsoll bedre resultatet på sin gitte maskinvare enn en tilsvarende PC, grunnen til at jeg skrev innlegget var for å klargjøre hva jeg mener er årsaken til denne forksjellen. (og det er i mine øyne ikke tekniske ting, direkte)

 

EDIT: lagt til oppklarende avsnitt

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg tviler litt på OSets enorme innvirkning, men det er klart, det kommer antakelig ikke til å skje at man programerer mot et svært lite eller helt fast sett med hardware på PC. Ihvertfall i dag går utviklingen såpass fort framover at det ikke gir så mye mening.

 

Så i praksis gir en konsoll bedre resultatet på sin gitte maskinvare enn en tilsvarende PC, grunnen til at jeg skrev innlegget var for å klargjøre hva jeg mener er årsaken til denne forksjellen. (og det er i mine øyne ikke tekniske ting, direkte)

 

EDIT: lagt til oppklarende avsnitt

 

AtW

8564015[/snapback]

OS har relativt stor innvirkning, siden de sluker (relativt mye) RAM, noe som konsoller sjelden har noe ekstra å gå på.

 

Jeg tror egentlig ikke vi sier forskjellige ting, vi klargjør vel bare forskjellige sider av samme sak.

 

Altså: Det er ikke noe i hardwaret i seg selv som tilsier noen forskjell, bare i den praktiske bruken.

 

Men poenget mitt var vel at den praktiske bruken tilsier rimelig store forskjeller.

Lenke til kommentar
Ja, men så har vi det tekniske vs det praktiske som jeg snakket om lengre opp. Man kan godt optimalisere mot en gitt hardware-plattform på PCC også om man så ønsker, men det blir av praktiske grunner ikke gjort. Den tekniske forskjellen i ytelse er liten.

 

AtW

8563440[/snapback]

Vel, det er det praktiske som er interessant vil nå jeg si. Rent hardware messig er en gaming PC er byggd opp av en del flere komponenter enn en konsoll; lydkort, hovedkort med funksjonalitet som ikke er forbundet med en konsoll etc. Også for CPU og GPU trengs det gjerne færre transistorer når dem er designet kun for et formål.

Lenke til kommentar

Synes konsollspill er best siden jeg har fått mye mer opplevelse på konsollspill en pcspill. Alt fra Mario til Gears Of War, det er 2 spill som har gitt meg en opplevelse av pcspilla er vel Half life 2 og Doom 3

 

Konsollspill som har gitt meg opplevelse er:

Mario 64

Gears Of War

Obilvion

Halo og Halo 2

GTA-serien

Donkey Kong 64

Super Mario World til SNES :tease:

Resident Evil 4 til GC

Og mangen fler

 

Så min tanke er konsollspill som er best :thumbup:

Lenke til kommentar
Synes konsollspill er best siden jeg har fått mye mer opplevelse på konsollspill en pcspill. Alt fra Mario til Gears Of War, det er 2 spill som har gitt meg en opplevelse av pcspilla er vel Half life 2 og Doom 3

 

Konsollspill som har gitt meg opplevelse er:

Mario 64

Gears Of War

Obilvion

Halo og Halo 2

GTA-serien

Donkey Kong 64

Super Mario World til SNES  :tease:

Resident Evil 4 til GC

Og mangen fler

 

Så min tanke er konsollspill som er best :thumbup:

8564242[/snapback]

 

Selv om jeg nesten mener at dine påstander om opplevelse nesten må bunne ut i fraværet av spilling på PC enn noe annet (eller en veldig spesiell smak, doom3 er jo et relativt middelmådig PC-spill), så bringer du opp et interessant poeng.

 

Gamle konsoll-spill, skal det telles i konsollens "favør" eller i PCens? I praksis har jo PC vesentlig bedre emuleringsmuligheter, skal jeg more med med Supermaro world nå, så gjør jeg det på PC, faktisk alt som er eldre en forrige genrasjon konsoll spiller jeg på PC. I mine øyne er det en stor fordel at man lett har tilgang til titusner av titler.

 

AtW

Lenke til kommentar
Synes konsollspill er best siden jeg har fått mye mer opplevelse på konsollspill en pcspill. Alt fra Mario til Gears Of War, det er 2 spill som har gitt meg en opplevelse av pcspilla er vel Half life 2 og Doom 3

 

Konsollspill som har gitt meg opplevelse er:

Mario 64

Gears Of War

Obilvion

Halo og Halo 2

GTA-serien

Donkey Kong 64

Super Mario World til SNES  :tease:

Resident Evil 4 til GC

Og mangen fler

 

Så min tanke er konsollspill som er best :thumbup:

8564242[/snapback]

 

Selv om jeg nesten mener at dine påstander om opplevelse nesten må bunne ut i fraværet av spilling på PC enn noe annet (eller en veldig spesiell smak, doom3 er jo et relativt middelmådig PC-spill), så bringer du opp et interessant poeng.

 

Gamle konsoll-spill, skal det telles i konsollens "favør" eller i PCens? I praksis har jo PC vesentlig bedre emuleringsmuligheter, skal jeg more med med Supermaro world nå, så gjør jeg det på PC, faktisk alt som er eldre en forrige genrasjon konsoll spiller jeg på PC. I mine øyne er det en stor fordel at man lett har tilgang til titusner av titler.

 

AtW

8564299[/snapback]

 

Og jeg synes det er mer behageligt å sitte i senga å spille på en grei nok flatskjerm eller ca 70cm fra skjermen noe så kan påføre meg dårlig syn og en pcskjerm gammel rusten 17" crt-skjerm den kan virkelig skape problemer på synet siden jeg har allerede nerdebriller fra før av :tease:

 

Og jeg har prøvd noen emuleringer synes styringa er litt vanskeligt å kronglete på pc.

 

Og jeg synes att gamle konsoll-spill skal telles i konsollen "favør" siden dem var opprinnelig ute på dem først før pc fikk tilgang til emuleringer osv.

 

Husker jeg prøvde emulert utgave av Super Smash Bros 64 synes emuleringa sleit med lagging noe jeg synes er veldig irriterende :thumbdown:, det kan være jeg har prøvd en dårlig emulator da eller kan det være att pcen her hjemme er litt drit

Endret av Toman85
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...