Gå til innhold

PCspill vs. konsollspill?


Anbefalte innlegg

Og jeg synes det er mer behageligt å sitte i senga å spille på en grei nok flatskjerm eller ca 70cm fra skjermen noe så kan påføre meg dårlig syn og en pcskjerm gammel rusten 17" crt-skjerm den kan virkelig skape problemer på synet siden jeg har allerede nerdebriller fra før av :tease:

Og jeg har prøvd noen emuleringer synes styringa er litt vanskeligt å kronglete på pc.

 

Og jeg synes att gamle konsoll-spill skal telles i konsollen "favør" siden dem var opprinnelig ute på dem først før pc fikk tilgang til emuleringer osv. Husker jeg prøvde emulert utgave av Super Smash Bros 64 synes emuleringa sleit med lagging noe jeg synes er veldig irriterende :thumbdown:, detkan være jeg har prøvd en dårlig emulator da eller kan det være att pcen her hjemme er litt drit

8564517[/snapback]

 

Vel, som sagt før, om du liker å sitte i senga ved en faltskjerm, og får synsproblemer av 17-tommeren, så hva med å koble PCen til flatskjermen?

 

Når det gjelder styring, så foreslå jeg joypad, det funker vel så bra (egentlig bedre), en de gamle joypadene man hadde til konsollene (er det ingen som buker noe annet en tastatur til PC?)

 

Så var det det med praksis og ikke da, i praksis så kan man spille disse tingene på PC, mens på konsoll er det tungvint eller umulig, litt avhengig av hvilken konsoll det er snakk om.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og jeg synes det er mer behageligt å sitte i senga å spille på en grei nok flatskjerm eller ca 70cm fra skjermen noe så kan påføre meg dårlig syn og en pcskjerm gammel rusten 17" crt-skjerm den kan virkelig skape problemer på synet siden jeg har allerede nerdebriller fra før av :tease:

Og jeg har prøvd noen emuleringer synes styringa er litt vanskeligt å kronglete på pc.

 

Og jeg synes att gamle konsoll-spill skal telles i konsollen "favør" siden dem var opprinnelig ute på dem først før pc fikk tilgang til emuleringer osv. Husker jeg prøvde emulert utgave av Super Smash Bros 64 synes emuleringa sleit med lagging noe jeg synes er veldig irriterende :thumbdown:, detkan være jeg har prøvd en dårlig emulator da eller kan det være att pcen her hjemme er litt drit

8564517[/snapback]

 

Vel, som sagt før, om du liker å sitte i senga ved en faltskjerm, og får synsproblemer av 17-tommeren, så hva med å koble PCen til flatskjermen?

 

Når det gjelder styring, så foreslå jeg joypad, det funker vel så bra (egentlig bedre), en de gamle joypadene man hadde til konsollene (er det ingen som buker noe annet en tastatur til PC?)

 

Så var det det med praksis og ikke da, i praksis så kan man spille disse tingene på PC, mens på konsoll er det tungvint eller umulig, litt avhengig av hvilken konsoll det er snakk om.

 

AtW

8564557[/snapback]

 

Orker ikke å sitte med 26tommers så nærme er ikke så veldigt heldig det heller

Og pcen står nede blir litt dumt å bære flatskjermen opp og ned hele veien. Bruker heller flatskjermen til Xbox 360 og Playstation 3, det var derfor jeg skaffa den til å brukes kun til spilling på konsoller, ikke får å spille pcspill eller emulerte klassikere på den flatskjermen

 

Bruker pcen mest til surfing og sitte på MSN, den pcen er vel mer sagt brukt mer til vanlig bruk eller å spille på den.

 

Det er noe med att det er svindyrt og oppgradere for å kjøre spillene normalt uten lagging og framedrops, men uansett ikke min pc, bruker ikke mine penger på å oppgradere enn annens mann pc.

 

Fremover så er det bare 1 tittel som frister meg til pc og det er Crysis, mens konsoll har nesten altfor mangen spilltitler.

Endret av Toman85
Lenke til kommentar

 

Orker ikke å sitte med 26tommers så nærme er ikke så veldigt heldig det heller

Og pcen står nede blir litt dumt å bære flatskjermen opp og ned hele veien. Bruker heller flatskjermen til Xbox 360 og Playstation 3, det var derfor jeg skaffa den til å brukes kun til spilling på konsoller, ikke får å spille pcspill eller emulerte klassikere på den flatskjermen

8564592[/snapback]

 

Du kan jo bare flytte PCen opp med resten av spilleutstyret? Uansett så er jo det et valg du personlig har tatt, som tidligere sagt så kan man like gjerne koble en PC til TVen (eller playstation til CRT-monitoren om du så ønsker)

 

AtW

Lenke til kommentar
Gamle konsoll-spill, skal det telles i konsollens "favør" eller i PCens? I praksis har jo PC vesentlig bedre emuleringsmuligheter, skal jeg more med med Supermaro world nå, så gjør jeg det på PC, faktisk alt som er eldre en forrige genrasjon konsoll spiller jeg på PC. I mine øyne er det en stor fordel at man lett har tilgang til titusner av titler.

 

AtW

8564299[/snapback]

 

Som brukermoderator burde du holde deg for god til å oppfordre til piratkopiering. Super Mario World er fortsatt i salg, blant annet på Virtual Console til Wii og til Game Boy Advance.

Lenke til kommentar
Gamle konsoll-spill, skal det telles i konsollens "favør" eller i PCens? I praksis har jo PC vesentlig bedre emuleringsmuligheter, skal jeg more med med Supermaro world nå, så gjør jeg det på PC, faktisk alt som er eldre en forrige genrasjon konsoll spiller jeg på PC. I mine øyne er det en stor fordel at man lett har tilgang til titusner av titler.

 

AtW

8564299[/snapback]

 

Som brukermoderator burde du holde deg for god til å oppfordre til piratkopiering. Super Mario World er fortsatt i salg, blant annet på Virtual Console til Wii og til Game Boy Advance.

8564746[/snapback]

 

Hvordan er dette oppfordring til piratkopiering? I mine øyne er det helt legitimt å hente ned spill man har fra før.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvordan er dette oppfordring til piratkopiering? I mine øyne er det helt legitimt å hente ned spill man har fra før.

 

AtW

8564763[/snapback]

 

Du snakker om tilgang til titusener av titler, noe jeg tviler på at du eier legitimt.

 

Dessuten finnes ingen offisiell distribusjon av en ROM til Super Mario World, den må hentes fra illegale kilder. Om det er helt legitimt å hente den ned, kan du jo linke til stedet du lastet den ned fra her?

Endret av Pastor Lorentzen
Lenke til kommentar
Hvordan er dette oppfordring til piratkopiering? I mine øyne er det helt legitimt å hente ned spill man har fra før.

 

AtW

8564763[/snapback]

 

Du snakker om tilgang til titusener av titler, noe jeg tviler på at du eier legitimt.

 

Dessuten finnes ingen offisiell distribusjon av en ROM til Super Mario World, den må hentes fra illegale kilder. Om det er helt legitimt å hente den ned, kan du jo linke til stedet du lastet den ned fra her?

8564796[/snapback]

 

Ja, akkurat som jeg har tilgang til tusenvis av CDer fra cdon. Tilgang er ikke et ord som automatisk impliserer at man må kjøpe alt.

 

Hva er en "illegal kilde"? Illegal hvor? Og er det relevant? Det er flere ting det er lov å kjøpe, men ikke selge. Evt få, men ikke gi bort om man ønsker.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ja, akkurat som jeg har tilgang til tusenvis av CDer fra cdon. Tilgang er ikke et ord som automatisk impliserer at man må kjøpe alt.

 

Hva er en "illegal kilde"? Illegal hvor? Og er det relevant? Det er flere ting det er lov å kjøpe, men ikke selge. Evt få, men ikke gi bort om man ønsker.

 

AtW

8564826[/snapback]

 

Ta med en ørret til meg på vei hjem fra fisketuren, du.

Lenke til kommentar
Ja, akkurat som jeg har tilgang til tusenvis av CDer fra cdon. Tilgang er ikke et ord som automatisk impliserer at man må kjøpe alt.

 

Hva er en "illegal kilde"? Illegal hvor? Og er det relevant? Det er flere ting det er lov å kjøpe, men ikke selge. Evt få, men ikke gi bort om man ønsker.

 

AtW

8564826[/snapback]

 

Ta med en ørret til meg på vei hjem fra fisketuren, du.

8564831[/snapback]

 

Om du absolutt ønsker å ta alt folk sier i verste mening, så må du gjerne det. Jeg har forsøkt så godt som mulig forsøkt å oppklare mitt utsagn. Jeg håper vi kan gå videre til mer konstruktive deler av diskusjonen.

 

EDIT: rettet for skrivefeil

 

AtW

Lenke til kommentar
Gamle konsoll-spill, skal det telles i konsollens "favør" eller i PCens? I praksis har jo PC vesentlig bedre emuleringsmuligheter, skal jeg more med med Supermaro world nå, så gjør jeg det på PC, faktisk alt som er eldre en forrige genrasjon konsoll spiller jeg på PC. I mine øyne er det en stor fordel at man lett har tilgang til titusner av titler.

 

AtW

8564299[/snapback]

 

Som brukermoderator burde du holde deg for god til å oppfordre til piratkopiering. Super Mario World er fortsatt i salg, blant annet på Virtual Console til Wii og til Game Boy Advance.

8564746[/snapback]

 

Nå forutsetter dere at emulatoren er lovlig. Det er ikke fritt fram å lage emulatorer ettersom dette krever tilgang til en rekke imaterielle rettigheter

Lenke til kommentar

Vil bare kommentere noen argumenter som noen kom med: Det er ikke bare på pcer man kan finne spill til 100kr, xbox for eksempel har masse spill fra 2005 som blir solgt for 100 eller under nå for tiden. Bare ta en tur innom elkjøp og se hva som ligger i kaos i trau eller stikk innom en internett butikk (Psychonauts, king kong, fahrenheit, halo, ninja gaiden, ssx on tour er bare noen få eksempler).

 

Og det at det er så dyrt med tilbehør til konsoll, skjønner jeg ikke hvor folk får fra, det er jo på pc du må kjøpe alt ekstrautstyr for å eventuelt spille med kontroll, eller koble den til en tv.

 

Dessuten har konsoller dekket mer eller mindre alle sjangerer. Greit, strategi og mmo er bedre på pc, men det finnes til konsoll og (og spill som burnout, ssx, eller mario ser man aldri noe til på pc).

Lenke til kommentar
Vil bare kommentere noen argumenter som noen kom med: Det er ikke bare på pcer man kan finne spill til 100kr, xbox for eksempel har masse spill fra 2005 som blir solgt for 100 eller under nå for tiden. Bare ta en tur innom elkjøp og se hva som ligger i kaos i trau eller stikk innom en internett butikk (Psychonauts, king kong, fahrenheit, halo, ninja gaiden, ssx on tour er bare noen få eksempler).

 

Og det at det er så dyrt med tilbehør til konsoll, skjønner jeg ikke hvor folk får fra, det er jo på pc du må kjøpe alt ekstrautstyr for å eventuelt spille med kontroll, eller koble den til en tv.

 

Dessuten har konsoller dekket mer eller mindre alle sjangerer. Greit, strategi og mmo er bedre på pc, men det finnes til konsoll og (og spill som burnout, ssx, eller mario ser man aldri noe til på pc).

8566041[/snapback]

 

Det er likevel et mer eller mindre ubestridt faktum at pc-spill er billigere.

 

Hvilket ekstrautstyr trenger man for å koble til tv? Når det gjelder kontrollere, så trenger man ekstra kontroller, evt minekort og annet dill til konsoller også.

 

Jeg skjønner ikke helt det siste argumentet ditt, mener du PCer ikke dekker like mange sjangere som konsoll? At konsoll ikke er dålrigere enn PC, at PC ikke dekker sjangere like bra som konsoll?

 

AtW

Lenke til kommentar
Man trenger ikke minnekort nå til dags. Og med tilleggsutstyr for å koble til tv, mener jeg kabel.

 

Og det jeg mente om det siste er at det ikke finnes noen spillsjangre som er på pc som ikke er på konsoll, men mange på konsoll som ikke er på pc.

8567000[/snapback]

 

Men det føler da gjerne med kabel? Både for konsoll og PC.

 

Jeg vet ikke om jeg er helt enig med deg i det siste, det finnes noen kategorier spill som PC har vært alt for dårlig i, de siste årene, feks multiplayer-spill der man sitter i samme rom. Ikke glem at det finnes tusenvis av PC-spill langt bakover i tid, i mer eller mindre alle kategorier (også "bilmosing", snowboard og plattform). Det kan jo såklart diskuteres om det er noe å sammenlikne med, og jeg er definitivt enig i at PC er dårligere på noen spilltyper.

 

AtW

Lenke til kommentar

ok, sorry bommet litt der siden jeg ikke tenkte på at dvi ledning sikkert funker til en hd-tv (tenkte på vanlig tv for det meste) :blush:

 

Men selv om noen sjangre til pc ikke er helt borte, så har den få spill i for eksempel snowboardsjangeren eler gæren bil-kjøring (burnout går nesten som en egen sjanger)

edit: rettet en viktig skrivefeil, sorry igjen

Endret av gormers
Lenke til kommentar
ok, sorry bommet litt der siden jeg ikke tenkte på at dvi ledning sikkert funker til en hd-tv (tenkte på vanlig tv for det meste)  :blush:

 

Men selv om noen sjangre til pc ikke er helt borte, så har den spill i for eksempel snowboardsjangeren eler gæren bil-kjøring (burnout går nesten som en egen sjanger)

8567210[/snapback]

 

Ja, spørs hva man legger i "gæren bil-kjøring", det nyeste jeg kan komme på nå på stående fot er flatout. Men det finnes sikkert nyere, og veldig mange eldre. Jeg er ikke så veldig inne i snowboard spill, men det var ihvertfall et spill til PC som het "snowboard racer", og man har jo alltids "Ski or Die" :D Nå sier jeg ikke akkurat at dette er en spesielt levende sjanger på PC om dagen dog.

 

AtW

Lenke til kommentar

som sagt så rettet jeg en skrivefeil, men sånn som freeride: extreeme eller hva det het var et godt spill til pc tror jeg (selv om det var ski og ikke snowboard). Uansett mener jeg at for eksempel det finnes command and counquer som er greit nok til xbox, samme med ringenes herre spillet. Selv om den sjangeren er best til pc uten protest. MMOer finnes det mange av til konsoll, og age of conan skal jo komme og (pc er fortsatt best her og, men det finnes). Spill som final fatasy, og plattformspill ser man lite av til data, mens du får begge half-life spillene til konsoll.

Lenke til kommentar

Ut i fra det jeg mener, og har erfart har jeg kommet fra til at "beat em' up" spill er mer forbeholdt konsoll, men FPS er best egnet på pc (jeg sier ikke at FPS på konsoll suger) siden begge maskinene har kontrolerings muligheter som er best egnet den sjangeren.

 

Når det kommer til bilspill er jeg av den oppfatning at bilspill er like godt både på pc og konsoll. Spesielt hvis man bruker ratt og pedaler.

 

RTS-spill fungerer på konsoll, men jeg synst det er litt enklere å spille RTS på pc siden man kan bruke flere hurtigtaster i tillegg til at man har musen, som gjør at man kan merke enheter enklere når de beveger seg.

 

Jeg ser heller ikke bort i fra at konsoll kommer til å ta over mer og mer for pc når det kommer til spilling. Hvis man ser på utviklingen i konsoll spill fra 1997 til 2007 så har det blitt betraktelig enklere å styre i første person på konsoll, man har analoge knapper på konsoll (som man ikke har på tastaturet) som også gjør det enklere å spille på konsoll. Jeg tviler på at utviklingen kommer til å stoppe der vi er i dag. Slik det ser ut i dag så får man en større spilleopplevelse på konsoll siden man har analoge knapper, vibrerende kontroller og kontroller med bevegelsessensorer. Det eneste jeg _vet_ man har til pc er ratt med force-feedback (som også fåes til konsoll).

Lenke til kommentar
Ut i fra det jeg mener, og har erfart har jeg kommet fra til at "beat em' up" spill er mer forbeholdt konsoll, men FPS er best egnet på pc (jeg sier ikke at FPS på konsoll suger) siden begge maskinene har kontrolerings muligheter som er best egnet den sjangeren.

 

Når det kommer til bilspill er jeg av den oppfatning at bilspill er like godt både på pc og konsoll. Spesielt hvis man bruker ratt og pedaler.

 

RTS-spill fungerer på konsoll, men jeg synst det er litt enklere å spille RTS på pc siden man kan bruke flere hurtigtaster i tillegg til at man har musen, som gjør at man kan merke enheter enklere når de beveger seg.

 

Jeg ser heller ikke bort i fra at konsoll kommer til å ta over mer og mer for pc når det kommer til spilling. Hvis man ser på utviklingen i konsoll spill fra 1997 til 2007 så har det blitt betraktelig enklere å styre i første person på konsoll, man har analoge knapper på konsoll (som man ikke har på tastaturet) som også gjør det enklere å spille på konsoll. Jeg tviler på at utviklingen kommer til å stoppe der vi er i dag. Slik det ser ut i dag så får man en større spilleopplevelse på konsoll siden man har analoge knapper, vibrerende kontroller og kontroller med bevegelsessensorer. Det eneste jeg _vet_ man har til pc er ratt med force-feedback (som også fåes til konsoll).

8575245[/snapback]

 

De fleste kontrollertyper kan får kjøpt tilkonsoll får man kjøpt det samme eller noe som likner til PC, sitter feks selv med xbox360-kontrollere. Og i utgangspunktet er jo det meste USB, så det er kanskje kompatibelt i teorien (dog vet jeg ikke i praksis), hovedunntaket er vel wii-kontrolleren (som selv om man trikser den til å funke ikke har spill som er så godt egnet til en slik kontroller på PC). Men utifra det som er sagt i denne tråden kan det virker som det er relativt uvanlig av en eller annen grunn å bruke andre ting en mus+tast til PC?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...