Gå til innhold

Fem lydkort i mellomklassen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Creative Audigy 2 ZS:

1 x mikrofon - inngang - stereo minijack 3,5 mm

linje inn - stereo minijack 3,5 mm

linje ut/hodetelefoner - stereo minijack 3,5 mm

utlinje (senter/subwoofer/senter bak) - firepols minijack 3,5 mm

utlinje (bak) - stereo minijack 3,5 mm

SPDIF-utgang - minijack 3,5 mm

intern TAD - 4 pin MPC

2x intern linje inn - 4 pin MPC

2xIEEE 1394 firewire (en av dem internt på kortet)

Her er det noe som skurrer veldig. Dette kortet har vitterlig 3 utlinjer, hvorav 2 av de er 4pols ...

Lenke til kommentar

er det virkelig så mange som bruker surround oppsett til PC'en. Jeg kjenner bare en person som har surround høytalere til PC'en, og han bruker dem i et rom hvor høytalerene selvfølgelig blir stående helt galt. Og det tror jeg er slik det vanligvis er. Tror surround er en oppblåst fisk for folk flest når det kommer til PC bruk

Lenke til kommentar
er det virkelig så mange som bruker surround oppsett til PC'en. Jeg kjenner bare en person som har surround høytalere til PC'en, og han bruker dem i et rom hvor høytalerene selvfølgelig blir stående helt galt. Og det tror jeg er slik det vanligvis er. Tror surround er en oppblåst fisk for folk flest når det kommer til PC bruk

har også ett slikt surround sett, problemet er at alle høytalerne blir stående foran meg på pulten.. så egentlig helt meningsløst. Kjøpte settet for å få subwoofer, men kunne sikkert kjøpt ett billigere og bedre sett med kun 2 høytallere og sub.

Lenke til kommentar
håpet på noe x-fi greier, men ellers bra :)

Må si meg enig i det. Leste overskriften "Test: Lydkort" og nakkehårene reiste seg i spenning. Må bare beklage ovenfor for den som har brukt masse tid på testing denne gang, men så lenge ikke X-fi er med så blir ikke testresultatet verdt noe for oss som avventer kjøp av nytt kort. Ta med de to-tre beste fra denne testen og sett de opp mot X-Fi (med og uten x-men) så skal jeg trykke vilt på alle sponsorbannerene på HW-sidene ;)

Lenke til kommentar

Jeg savner et aspekt ved denne testen: Kompabilitet med GNU/Linux. Synes at i disse tider hvor flere og flere tester ut, og faktisk går over på GNU/Linux så burde man begynne å utvide til også å teste i GNU/Linux. Tradisjonelt er produktene fra Creative meget gode her, kortene har bred støtte i GNU/Linux, og ser at de samme tendensene begynner å gjøre seg gjeldende i FreeBSD.

Lenke til kommentar

nå har jeg Audigy 2 ZS, og det er jo bra at det vinner, igjen.. men det hadde jo også vært litt gøy å se noen gå forbi. Creative har så klart vært lengst i bransjen, og det får de fremdeles uttelling for. skulle tro alle startet likt etter så mange år! blir i alle fall spennende å se hvordan X-fi blir.

Endret av capy
Lenke til kommentar
Den støtter også alle EAX-standardene, inkludert EAX Advanced HD. I tillegg er kortet det eneste kortet i testen som er THX-godkjent.

Kortet støtter ikke EAX 5.0

 

Alle kortene gjør det skarpt her, men Phase22 utmerker seg spesielt. Likevel; alt under 0,01 er faktisk svært bra.

For å være ærlig vet jeg ikke engang hva THD er, men i følge grafene virker det som om det er Aureon Universe som utmerker seg... kan to av grafene ha byttet plass?

 

Det er imidlertid ingen støtte for EAX eller multikanalslyd i spill, men man kan få digital surroundlyd gjennom DTS hvis man har ekstern dekoder.

Denne teksten tror jeg har sneket seg over fra Phase 22 på forige side, A7.0 har bla EAX 1-2 støtte.

 

Vi hadde gjerne sett at Creative fikk seg en reell utfordrer på lydkortfronten i dag, men må så langt fastslå at de ligger et hestehode foran konkurrentene, hovedsakelig fordi de har hatt mulighet til å definere og utvikle mange av standardene som brukes i dag.

Og suksess med å drepe konkurrentene. [...] :realmad:

 

Overraskende mange som bruker det integrerte lydkortet på hk, iflg. hw.no`s poll.

Litt lav bevissthet rundt dette med lyd? Eller bare funker det "greit nok"?

Mange greier seg nok på mystisk måte med den integrerte lyden analogt, men noen av oss bruker digital utgang til ekstern forsterker og får derfor teoretisk bedre lyd(-kvalitet) enn testvinneren.

 

Må si meg enig i det. Leste overskriften "Test: Lydkort" og nakkehårene reiste seg i spenning. Må bare beklage ovenfor for den som har brukt masse tid på testing denne gang, men så lenge ikke X-fi er med så blir ikke testresultatet verdt noe for oss som avventer kjøp av nytt kort. Ta med de to-tre beste fra denne testen og sett de opp mot X-Fi (med og uten x-men) så skal jeg trykke vilt på alle sponsorbannerene på HW-sidene

De fleste X-FI kortene ekskluderer seg selv fra denne "mellomklasse" testen pga sin ufattelig steindyre pris, og jeg vil heller vente å se en sammenligning av alle de forskjellige X-FI kortene i samme test hint, hint enn at HW hadde lagt til det billigeste kortet i denne testen.

 

er det virkelig så mange som bruker surround oppsett til PC'en.

Det lurer jeg også på, og hvilke høytalere bruker de i så fall? Dersom 4x analoge jack kontakter til et 2000,- Creative plastikksett er standarden så er det direkte trist.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
håpet på noe x-fi greier, men ellers bra :)

Må si meg enig i det. Leste overskriften "Test: Lydkort" og nakkehårene reiste seg i spenning. Må bare beklage ovenfor for den som har brukt masse tid på testing denne gang, men så lenge ikke X-fi er med så blir ikke testresultatet verdt noe for oss som avventer kjøp av nytt kort. Ta med de to-tre beste fra denne testen og sett de opp mot X-Fi (med og uten x-men) så skal jeg trykke vilt på alle sponsorbannerene på HW-sidene ;)

Noen fra HW som kan si når det kommer test av de nye X-Fi kortene? :)

Lenke til kommentar
Overraskende mange som bruker det integrerte lydkortet på hk, iflg. hw.no`s poll.

Litt lav bevissthet rundt dette med lyd? Eller bare funker det "greit nok"?

Mange greier seg nok på mystisk måte med den integrerte lyden analogt, men noen av oss bruker digital utgang til ekstern forsterker og får derfor teoretisk bedre lyd(-kvalitet) enn testvinneren.

 

I den grad det er snakk om musikk/film så kan jeg si meg enig i at en ekstern DA-konverter sansynligvis vil gi bedre resultat.

 

Men i spill er jeg helt uenig.

Spill idag har et utrolig avansert lydbile og det blir lagt på effekter, retning og hundre andre ting (f.eks EAX1-5). Et HK basert lydkort støtter i all hovedsak ikke dette 100% og da hjelper det lite at DA konverteringen foregår eksternt. Datastrømmen HK sender ut er uansett mangelfull da kortet ikke har teknologien som håndterer generering av avansert lydbile.

Arrester meg gjerne om jeg tar feil, jeg har ikke noe dokumentasjon å slå i bordet med annet enn at dette har opptatt logikkdelen i hodet mitt et par dager. (i den grad jeg har noen.. ;) )

Lenke til kommentar

Mozze: Jeg er 100% enig, men når det gjelder lydkvalitet i spill så har det egentlig så lite å si at det er heller teknoligien kortene støtter som er viktigest. Skal jeg ha et lydkort til å spille musikk/film så er lydkvalitet alfa og omega, men til spill er det mye viktigere om kortet støtter 3D lyd som EAX. De fleste spill bruker vel mp3/ogg komprimert lyd i 22kHz på 64-128 kbps så du sitter ikke akkurat å nyter dynamikken i lyden til maskingeværet.

 

Konklusjon: Jeg er enig med deg at i spill gir X lydkort dårligere "lydopplevelse" enn f.eks Audigy med EAX 3 (eller Vortex2 med A3D 2.0), men der vil jeg argumentere at lydkvaliteten har lite å si.

 

Topp spillopplevelse != Lydkort inkludert på hovedkort

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Alle kortene gjør det skarpt her, men Phase22 utmerker seg spesielt. Likevel; alt under 0,01 er faktisk svært bra.

For å være ærlig vet jeg ikke engang hva THD er, men i følge grafene virker det som om det er Aureon Universe som utmerker seg... kan to av grafene ha byttet plass?

 

Det er imidlertid ingen støtte for EAX eller multikanalslyd i spill, men man kan få digital surroundlyd gjennom DTS hvis man har ekstern dekoder.

Denne teksten tror jeg har sneket seg over fra Phase 22 på forige side, A7.0 har bla EAX 1-2 støtte.

JohnDoe, takk for feilene du påpekte, disse er nå utbedret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...