Gå til innhold

Fem lydkort i mellomklassen


Anbefalte innlegg

Men til hw.no testpersonell: Hva med en større fokusering på linux/UNIX?

Nå svarer jeg kun for testene jeg selv skriver:

 

Linux er den klart mest interessante plattformen for tiden, og der det er praktisk mulig vil jeg alltid forsøke å teste ut ting på denne plattformen.

 

I en samletest for PCI-lydkort er likevel ikke Linux SÅ interessant. Fordi:

 

1. Alle driverne og programvaren er for Windows. Kortene ville antakelig virke i Linux, men er det interessant i seg selv?

2. Det ville kreve dobbelt så mye arbeid å teste.

3. Det er ikke utviklet renommerte benchmarkprogrammer for lyd og Linux. Arrester meg hvis jeg tar feil. Jack har jeg også dårlige erfaringer med. Å teste flere lydkort på den måten vil jeg nødig begynne med.

 

Et annet eksempel: Doom 3 fungerer ikke med surround i Linux i det hele tatt, ID har bare utviklet spillet i stereo.

 

Jeg tror imidlertid Linux vil bli en mer og mer naturlig plattform å teste på, spesielt på et sted som Hw.no - men ting tar tid. Linux kommer da vitterlig, men det går sakte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lenge snust litt på phase 22 til hobbyinnspillinger. Er strengt tatt ikke så kresen på lyd, så det innebygde lydkortet (Realtek AC'97) har holdt lenge for meg. Dersom jeg skulle gå til anskaffelse av phase 22 regner jeg med at dette også vil være bedre til spill og musikk (2.1) enn det jeg har nå?

Lenke til kommentar

Mine erfaringer:

Creative har vært så dårlig på å supplere drivere på sine websider, at jeg rett og slett slutta å bruke kortet mitt. Jeg har også bestemt meg for aldri å kjøpe et nytt kort fra dem med mindre de faktisk klarer å hoste en eneste driver i mer enn et år etter release av kortet.

 

Svigerbroderen kjøpte et M-audio kort for ei stund tilbake, og fikk bare problemer. Etter masse feilsøking viste kortet seg å være inkompatibelt med pc'en, som da var helt nedstrippet og bestod av svært så standard utstyr. Etter litt research på div. forum, viste det seg av veldig mange også har hatt det samme problemet både på pc og mac. M-Audio var stort sett nevnt i kombinasjon med ikke-eksisterende service og ignorans overfor kundene sine. Driveroppdatering var det vissnok også få av. Kortet ble byttet inn igjen siden svigeren kjente de som solgte han kortet.

 

@ Zardoz: Ikke alt av innebygde lydkort er så dårlig som mange skal ha det til. Jeg er svært fornøyd med Soundstorm ^_^

Lenke til kommentar
Hvor mye bedre er disse kortene i forhold til et integrert lydkort?

 

Må si med en gang at jeg er audio-analfabet, men jeg har de samme høyttalerene som de har i testen her og "SoundStorm™ / Dolby® Digital Audio" integrert lydkort... nForce 2 chipset med hk fra ASUS (A7N8X Deluxe).

De er ganske så mye bedre. SoundStorm på Asus A7N8X-E Deluxe hadde ikke mye sjanse mot SB Audigy 2, mest på grunn av at Asus brukte en analogdel fra Realtek. Jeg mener de burde brukt analogdelen fra Sigmatel, hvilket også var intensjonen fra nVIDIA sin side.

Lenke til kommentar
Det er valgfritt å velge Linux og da får dere ta dette til etterretning. Alt er jo så mye bedre med Linux så da får dere jo finne tester andre steder da :!: Oi, ble dere oversett... Nei det har vi ikke sett :D

Det ville vært en fin gest av hw.no å ta med resultater i GNU/Linux. Det er faktisk en del lesere på hw.no som benytter GNU/Linux og UNIX, så det ville ha gjort hw.no ganske unike. Det er ikke bare windows-folk som leser hw.no. Det kunne vært et samarbeidsprosjekt mellom hw.no og programmer.no. Det er også valgfritt å bruke Windows ;) .

Lenke til kommentar
Det er valgfritt å velge Linux og da får dere ta dette til etterretning. Alt er jo så mye bedre med Linux så da får dere jo finne tester andre steder da  :!: Oi, ble dere oversett... Nei det har vi ikke sett  :D

Var det et forsøk på å være morsom?

 

Jeg synes det hadde vært fint om det ble gjort i det minste en kjapp test av hardwaren i linux, så vi som kjøpere har en ide om hvordan det vil virke. Hvis det skulle dukke opp noen gode programmer for å foreta avanserte tester så kan det utvides etterhvert.

Lenke til kommentar
Det er valgfritt å velge Linux og da får dere ta dette til etterretning. Alt er jo så mye bedre med Linux så da får dere jo finne tester andre steder da  :!: Oi, ble dere oversett... Nei det har vi ikke sett  :D

Var det et forsøk på å være morsom?

 

Jeg synes det hadde vært fint om det ble gjort i det minste en kjapp test av hardwaren i linux, så vi som kjøpere har en ide om hvordan det vil virke. Hvis det skulle dukke opp noen gode programmer for å foreta avanserte tester så kan det utvides etterhvert.

Helt enig. Kommentarer av den typen er bare tåpelig. Linux-ytelse og støtte er en viktig ting for de som vurderer linux, og for linux-brukere som vurderer å kjøpe nytt lydkort. Det er en del av oss som faller inn i en av de to kategoriene.

Lenke til kommentar

Hver gang jeg skal kjøpe hardware som krever drivere, har jeg alltid Linux/UNIX-støtte i bakhodet. Rett og slett fordi at jeg primært bruker disse operativsystemene, og da er jeg interessert i hva slags støtte jeg vil vente av disse produktene. Det er ikke mange nettsteder som tenker på dette, og da vil nok hw.no være ganske unike i denne sammenheng. Linux og UNIX er på fremmarsj, så dette bør tas på alvor.

Lenke til kommentar

Personlig blir jeg til dels forvirret over hvilket lydkort jeg bør kjøpe. Det er fordeler og bakdeler med dem alle. Er vel derfor jeg fremdeles sitter på et -Live kort?

 

I HTPC'en har jeg et M-Audio Revolution 7.1 og det fungerer fortreffelig. Kjører vel å merke lyden ut på Coaxial Digital. Dette kortet er sterkt anbefalt på avforum.no og avsforum.com. Ihvertfall da det var nytt :roll:

 

Finner det litt merkelig at ikke M-Audio Rev. 5.1 kortet ble testet frem for 7.1 versjonen. Dettet kortet er et nyere kort, har bedre DAC’er og er mer beregnet for spill enn 7.1 versjonen.

Lenke til kommentar
Overraskende mange som bruker det integrerte lydkortet på hk, iflg. hw.no`s poll.

Litt lav bevissthet rundt dette med lyd? Eller bare funker det "greit nok"?

For meg så funker det "greit nok" som du sier, jeg er personlig ikke noe for eller imot slik hovedkort-lyd. Grunnen til at jeg bruker det er pga at jeg ikke har hatt råd til å kjøpe noe bedre lydkort så jeg har bare brukt det som er på maskinen min.

 

Hehe savner mitt gode gamle AWE32 med 32MB minne, heh

 

Frankie

Lenke til kommentar
Det er valgfritt å velge Linux og da får dere ta dette til etterretning. Alt er jo så mye bedre med Linux så da får dere jo finne tester andre steder da :!: Oi, ble dere oversett... Nei det har vi ikke sett :D

Lol, var det et forsøk på å ha dagens beste innlegg? :dontgetit:

 

Vel seriøst, det finnes ikke bare brukere på windows platformen, vi har brukere på både mac og Linux/Unix, så hvorfor ikke ha en slik genial lydtest under linux også. Og utifra det jeg leste til testeren selv så virket ikke det helt usannsynlig men bare tidkrevende (mulig jeg misforstod?). Det er klart det tar tid å finne en test-metodikk som passer bra i Linux som i windows, om kanskje ikke like bra som i windows så burde det være mulig å få til en som gir en pekepinn ihvertfall, bare en tanke gang.

 

Frankie

Lenke til kommentar

Har ikke lest alt i denne tråden da jeg er alt for lei all drittkastinga på HW.no. Ville bare understreke at dette faktisk er en test av hvordan selve kortene yter, altså lydkvalitet vs. prisen. At kortene funger på Linux er vissnok et pluss, men svært, svært tidkrevende, spesielt fordi de rett og slett ikke er beregnet på dette. så og si alle drivere og software er for Windows, og kanskje Mac i noen tilfeller. Hvorfor grine over at artikkelforfatteren ikke gikk utenfor testens intensjoner?

Lenke til kommentar
Hvorfor grine over at artikkelforfatteren ikke gikk utenfor testens intensjoner?

Det har ikke jeg sett noe til. Kanskje du skulle lest tråden likevel?

 

Det eneste vi sier er at vi kunne ønska en kjapp test av hvordan det fungerer i linux. Du vet, det er ikke bare windows brukere som kjøper hardware! At det ikke følger med drivere til linux på cden har ikke noe med saken å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...