Gå til innhold

Fresco - nytt norsk elbil merke


gamlefar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tipper dette er enda en bil som det aldri blir noe av.

 

Men hadde vært morro om de fikk laget noe. Men 4trins girkasse med overdrive? På en elbil?

 

Stusset på det samme.

Det betyr at de klarer å operere utenfor feltsvekkingsområdet, men det betyr også at de ikke er gode nok til å få den til å operere optimalt *med* feltsvekking.

 

0-100 på 2 sek med giring ?

 

Dessuten, de virkelig gode har tatt steget videre fra induksjonsmotorer for å virkelig vri svampen med tanke på effektivitet, men til gjengjeld blir den nærmest triviell å styre kraftelektronikkmessig med girkasse og induksjonsmotor.

 

Anyways, jeg holder fingeren på luftslott som vil få masse oppmerksomhet og støtte i Norge frem til det fordamper.

Lenke til kommentar

Ja 2 sekunder med giring har jeg lite tro på.

Den girkassa må være himla sterk og for å tåle momentet.

Jeg er ikke noen bilmann, men må den ikke ha en slags clutch også? Den alene må koste styggelig mye for å takle en motor som har moment til å vri hjulene opp i 100 km/t på 2 sekunder.

 

Håper media intervjuer de og stiller slike tekniske spørsmål.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke noen bilmann, men må den ikke ha en slags clutch også? Den alene må koste styggelig mye for å takle en motor som har moment til å vri hjulene opp i 100 km/t på 2 sekunder.

 

Håper media intervjuer de og stiller slike tekniske spørsmål.

Er veldig mange måter å lage girkasser på. Med våtclutch, tørrclutch, sentrifugalclutch osv.

Koenigsegg og andre har bevist at det lar seg gjøre å lage sykt kraftige girkasser, men det koster deretter og høres veldig unødvendig ut på en elbil.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Ifølge brreg er Fresco Motors et enkeltpersonforetak registrert på en Espen Kvalvik. Ikke registrert i foretaksregister eller mva-registeret. Ifølge purehelp med 1 ansatt. Det kan jo ha endret seg. Noen som bor i Trondheim kan jo stikke innom Frostaveien 13b og se om det er et kontor eller en privat leilighet...

 

Skal vi lese mellom linjene på deres egen Facebookside så var de på tegnestadiet i oktober i fjor, og hadde laget de første digitale bildene i desember til en investor-video for Scandinavian Investment Network. Der får jeg bare en melding om at "Sorry, this pitch has expired."

 

Siden deres har ingen bilder av noen påbegynt prototype eller detaljer, ingen reelle specs, bare noen luftige "target spesifications", muligheten for å forhåndsreservere bilen, men ingen antydning om pris. De har en investorside som går rett til et kontaktskjema med et felt for "Investor amount in €" men absolutt ingen informasjon om hva man investerer i. "The future", sier videoen, med det samme bildet av de to karene sittende i et ellers tomt kontor... 

 

Jeg vet ikke, men jeg ville ikke gamblet på at de var 2 år unna en leveringsklar bil.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ifølge brreg er Fresco Motors et enkeltpersonforetak registrert på en Espen Kvalvik. Ikke registrert i foretaksregister eller mva-registeret. Ifølge purehelp med 1 ansatt. Det kan jo ha endret seg. Noen som bor i Trondheim kan jo stikke innom Frostaveien 13b og se om det er et kontor eller en privat leilighet...

 

Skal vi lese mellom linjene på deres egen Facebookside så var de på tegnestadiet i oktober i fjor, og hadde laget de første digitale bildene i desember til en investor-video for Scandinavian Investment Network. Der får jeg bare en melding om at "Sorry, this pitch has expired."

 

Siden deres har ingen bilder av noen påbegynt prototype eller detaljer, ingen reelle specs, bare noen luftige "target spesifications", muligheten for å forhåndsreservere bilen, men ingen antydning om pris. De har en investorside som går rett til et kontaktskjema med et felt for "Investor amount in €" men absolutt ingen informasjon om hva man investerer i. "The future", sier videoen, med det samme bildet av de to karene sittende i et ellers tomt kontor... 

 

Jeg vet ikke, men jeg ville ikke gamblet på at de var 2 år unna en leveringsklar bil.

 

Geir :)

 

Lukter svindel.

Lenke til kommentar

Med «hele verden» som kaster milliarder etter de som er langt på vei med prototyper som virker, som har ansatte med verdifull erfaring fra bilbransjen og/eller andre elbil-utviklingsprosjekter så blir dette litt som å fise i airconditionanlegget om man tror man kan få til noe som merkes med de dimensjoner som antydes her.

 

De kunne prøvd seg på noe *litt* mindre ambisiøst enn en elbil. Hva med elsparkesykkel eller droner eller noe slikt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...