Gå til innhold

Musks nye rakett blåste over ende


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

- Om det ferdige produktet ikke takkler over 150km/t i vindstyrke uten å velte så har Musk og Co. et problem.

 

Ok. Fordi?

Fordi den kan velte?

Sheeesh det står jo i artikkelen.....

 

 

Da antar jeg at du redegjør for hvilke problemer du snakker om? Det er tydelig at det er DU som står for ekspertisen her, og ikke SpaceX ;)

Det var sikkert planlagt av SpaceX ekspertisen at den skulle velte...

 

Antall raketter veltet av SpaceX : 1.

Antall raketter veltet av BizzyX78 : 0.

 

Jeg vet ikke med dere, men statistikken -'tipper'- i BizzyX78 sin favør..

 

Du kan vel ha opp mot sånne hastigheter på Mars - antar det er det som skulle være problemet.

 

Men atmosfæren på Mars er mye tynnere, så det er fullstendig uproblematisk.

Jeg så en film som handlet om mars. Da var ikke sand stormene noe spøk :) Endret av keramikklampe
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fordi den kan velte?

Sheeesh det står jo i artikkelen.....

 

 

 

Det var sikkert planlagt av SpaceX ekspertisen at den skulle velte...

 

Antall raketter veltet av SpaceX : 1.

Antall raketter veltet av BizzyX78 : 0.

Feil konklusjon, SpaceX burde tatt vær forbehold. Man designer ikke en rakett for og takle sidevind. Det er unødige kompromisser man ikke har råd til, når det enkelt kan unngås med og løfte av når det er vindstille. De har nok lært :)

Lenke til kommentar

 

Fordi den kan velte?

Sheeesh det står jo i artikkelen.....

 

 

 

Det var sikkert planlagt av SpaceX ekspertisen at den skulle velte...

 

Antall raketter veltet av SpaceX : 1.

Antall raketter veltet av BizzyX78 : 0.

Feil konklusjon, SpaceX burde tatt vær forbehold. Man designer ikke en rakett for og takle sidevind. Det er unødige kompromisser man ikke har råd til, når det enkelt kan unngås med og løfte av når det er vindstille. De har nok lært :)

De hadde forberedt på kraftig vind ved å tjore den ned og lage ly mot retningen vinden blåste fra. Dessverre endret vinden retning i løpet av natten og ble mye kraftigere enn antatt.

Samtidig er det kun snakk om det relativt lette og hule nesepartiet som sto for seg selv, så vinden fikk tak og den ble veltet overende. Et endelig design vil ikke ha et slikt hult parti, selvfølgelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Som om ikke denne sølvpapir-raketten var komisk nok fra før så blir den vælva over av et vindkast og totalvraket.

 

Ikke like komisk som når folk i kommentarfelt slenger ut kommentarer uten å vite noe om det de har meninger om.

Om folk kun skulle skrive om det de har greie på, da ble ikke mye skrevet!

  • Liker 5
Lenke til kommentar



 



 



 



- Om det ferdige produktet ikke takkler over 150km/t i vindstyrke uten å velte så har Musk og Co. et problem.


 




Ok. Fordi?


 



Fordi den kan velte?
Sheeesh det står jo i artikkelen...





Da antar jeg at du redegjør for hvilke problemer du snakker om?
Det er tydelig at det er DU som står for ekspertisen her, og ikke SpaceX. ;)


 




Det var sikkert planlagt av SpaceX ekspertisen at den skulle velte...

Antall raketter veltet av SpaceX : 1.
Antall raketter veltet av BizzyX78 : 0.

Jeg vet ikke med dere, men statistikken -'tipper'- i BizzyX78 sin favør..





Du kan vel ha opp mot sånne hastigheter på Mars - antar det er det som skulle være problemet.

Men atmosfæren på Mars er mye tynnere, så det er fullstendig uproblematisk.


 




Jeg så en film som handlet om mars.
Da var ikke sand stormene noe spøk. :)


 

 

- Takk for støtten...
Om sant skal sies så er dette prosjektet i første omgang tenkt på mer lokalt bruk.
Som turer til og fra romstasjoner, og turer til og fra vår egen måne.

Men Musk har lenge lagt sterk vekt på gjennbruk.
Selv om kolonisering av Mars i utgangspunktet er en enveisbillett, så har Musk's mål om gjennbruk vært å muliggjøre en returbillett en gang i fremtiden.

Og etter NASA's målinger så kan vindstyrken der komme opp i mot grovt regnet 100km/t.
Etter det jeg vet om Mars så finnes der ingen form for hangar-løsning der som kan gi et romskip av denne størrelsen ly for vær og vind.

Det er også en kjent sak at det er lurt å ta litt ekstra i når det kommer til byggekonstruksjon og sikkerhet her på planeten.
Så da virker det jo ganske logisk at dem gjør det samme for romfart.
Så at romskipet er bygget for å takkle vindstyrker på rundt 150km/t er ikke så mye å forvente.
Lite kjipt om romskipet hadde veltet over taket på outpost'en på Mars på grunn av sterk vind.

Musk har for vane å hente inspirasjon fra forskjellige skilder, så kanskje han kommer frem til noe 'ala' "The Waters of Mars"-episoden fra "Doctor WHO".
Tidsmessig så bommer han ikke så fælt heller, siden outpost'en der ble grunnlagt 1.Juli-2058 etter en 2 års lang ferd frem til den røde planeten.

Musk's planer er jo at dem drar en gang mellom 2024 og 2034.
Når dem drar avgjør lengden på ferden.
Regner med at dem velger å dra når avstanden er kortest mulig innen det tidsrommet.
Og selvsagt om værforholdene ligger til rette for det.

Men først får vi se hva resultatet viser fra forsøkene med denne overnevnte prototypen det snakkes om i artikkelen.


 

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

Og etter NASA's målinger så kan vindstyrken der komme opp i mot grovt regnet 100km/s.

Etter det jeg vet om Mars så finnes der ingen form for hangar-løsning der som kan gi et romskip av denne størrelsen ly for vær og vind.

Mars har ca 0,6% av jordas atmosfære, og da utgjør 100 km/t vind på Mars ca samme kraft som 0,6 km/t vind på jorden. Vind på Mars er altså en ganske ubetydelig problemstilling. Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Og etter NASA's målinger så kan vindstyrken der komme opp i mot grovt regnet 100km/t.

Etter det jeg vet om Mars så finnes der ingen form for hangar-løsning der som kan gi et romskip av denne størrelsen ly for vær og vind.

 

 

 

Mars har ca. 0,6% av jordas atmosfære, og da utgjør 100 km/t vind på Mars ca. samme kraft som 0,6 km/t vind på jorden.

Vind på Mars er altså en ganske ubetydelig problemstilling.

 

 

 

- Da gjenstår det faktum at sandstormene på Mars er statisk ladede.

Og det skaper problemer i seg selv, selv om hastigheten ikke er så problematisk alene.

Lenke til kommentar

 

Som om ikke denne sølvpapir-raketten var komisk nok fra før så blir den vælva over av et vindkast og totalvraket.

Ikke like komisk som når folk i kommentarfelt slenger ut kommentarer uten å vite noe om det de har meninger om.

So what? Hva forventer man av et selskap, som er grunnlagt av en person som produserer dildo biler?

Hadde det vært her i nord, ville den blåst til Jan Mayen :tease:

Endret av Soles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...