Gå til innhold

Ikea skal angivelig lansere smarte rullegardiner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Motoriserte rullegardiner trenger ikke koste mer enn 700-1000 kr hvis man bruker Rollertrol eller tilsvarende motorer. Har motorisert alle rullegardiner og lameller med slike. :)

 

Men gøy å se Ikea på banen. Da pleier det å skje noe med priser generelt... ;)

 

Nå kan selvsagt Ikeas lys styres med eksterne apper, siden de holder seg til samme standardsystem som Philips Hue Lights benytter (Zigbee), men det øker interessen for å bruke Ikea-ytstyr, om man kan få motoriserte rullegardiner og motor for rullegardiner hos dem.

 

Spennende å se om man kan få motorstyring på gamle manuelle lerret ved å kjøpe et kit fra IKEA, som en billigere løsning enn å kjøpe helt nytt, motorisert lerret.

 

Men skal sjekke ut Rollertroll om de kan brukes til det samme, så takk for tips.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Kanskje dette kan kobles sammen med en lyssensor for automatikk? Det bør vel ikke være noen hindringer for dette?

 

Bør ikke være noe problem å sette det opp i f.eks Home Assistant.

Lenke til kommentar

Latskap eller et geni som virkelig ønsker det mørkt i et rom?

 

Som med mange andre såkalt smart-løsninger er det ikke særlig smart før man benytter det til noe mer enn å styre fra mobilen. Om jeg f.eks kan få rullegardinen til å gå opp samtidig som vekkerklokka ringer kan jeg se en nytte.

 

Å kunne ta den opp eller ned via mobil ser jeg ikke det helt store poenget med, med mindre jeg hadde hatt 4-5 i samme rom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som med mange andre såkalt smart-løsninger er det ikke særlig smart før man benytter det til noe mer enn å styre fra mobilen. Om jeg f.eks kan få rullegardinen til å gå opp samtidig som vekkerklokka ringer kan jeg se en nytte.

 

Å kunne ta den opp eller ned via mobil ser jeg ikke det helt store poenget med, med mindre jeg hadde hatt 4-5 i samme rom.

 

Heldigvis er det uendelige muligheter

Lenke til kommentar

Hvis man kobler den mot Philips Hue Bridge kan den bli ganske smart. I hvert fall veldig irriterende for samboere. IKEA sin hub kan ikke snakke direkte med internett, det kan Philips sin. Gjør IFTTT mulig. Også er det kjekt å kunne sjekke om lys er slått av og gardiner oppe hvis man ikke er hjemme.

 

Gardina går ned kl 13:32, den hjemmeværende kona er utro gitt...

Lenke til kommentar

Som med mange andre såkalt smart-løsninger er det ikke særlig smart før man benytter det til noe mer enn å styre fra mobilen. Om jeg f.eks kan få rullegardinen til å gå opp samtidig som vekkerklokka ringer kan jeg se en nytte.

 

Å kunne ta den opp eller ned via mobil ser jeg ikke det helt store poenget med, med mindre jeg hadde hatt 4-5 i samme rom.

 

Om du bruker Trådfriappen og Trådfri gateway så vil du kunne det. Den gir mulighet for tidsstyring. Opp klokken 07.10 og ned klokken 23.05 - f.eks.

 

Har Trådfri - og styrer en god del lys på tid, både av/på, styrke og fargetone.

 

Og som nevnt - IKEA bruker Zigbee - så mulighetene er uendelige.

 

Vi heller ikke forundre meg om IKEA kommer med mer styring til systemet sitt.

Lenke til kommentar

Dette blir interessant. Både fordi produktene til Ikea kan være aktuelle å handle inn i seg selv, men også for å få resten av bransjen til å få ut fingeren.

 

Jeg er glad for at jeg ikke kjøpte de overprisede gardinene med Tahoma-support for noen måneder siden siden, men hadde is i magen litt til :)

Lenke til kommentar

Om du bruker Trådfriappen og Trådfri gateway så vil du kunne det. Den gir mulighet for tidsstyring. Opp klokken 07.10 og ned klokken 23.05 - f.eks.

 

Har Trådfri - og styrer en god del lys på tid, både av/på, styrke og fargetone.

 

Og som nevnt - IKEA bruker Zigbee - så mulighetene er uendelige.

 

Vi heller ikke forundre meg om IKEA kommer med mer styring til systemet sitt.

 

Har hørt Philips Hue Bridge og Ikea sine pærer er en god kombinasjon, faktisk bedre enn Trådfri gateway. Er litt fristende å prøve. En forutsetning er at jeg også kan styre lys uten mobil, men det tar jeg som en selvfølge.

Lenke til kommentar

Har hørt Philips Hue Bridge og Ikea sine pærer er en god kombinasjon, faktisk bedre enn Trådfri gateway. Er litt fristende å prøve. En forutsetning er at jeg også kan styre lys uten mobil, men det tar jeg som en selvfølge.

 

Egne "brytere" som kan styre alt fra en pære til sett av pærer. Bruker det til lys i stua - og har da muligheten til også å dempe.

 

https://www.ikea.com/no/no/catalog/products/30338849/ Demping, fargejustering slå av/på - inntil 10 pærer

 

https://www.ikea.com/no/no/catalog/products/00347831/ Dimming og slå av/på - inntil 10 pærer.

 

I tillegg bevegelsessensor

Lenke til kommentar

Trådfripærene til IKEA fungerer ok med hue bridge, men det er ikke alt de takler like bra. Ved skifte av scenes, hender det fsnske ofte at de henger igjen på forrige fargetone og/eller dinmenivå, slik at jeg må veksle fram og tilbake et par ganger før de lyser riktig. De fungerer som en hue-pære med.eks home assistant.

Ut over der virker det ikke som de dimmer like lavt som hue-pærene, og fargerommet virker heller ikke like stort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Direkte styring med mobiltelefonen er en total blindgate, akkurat som bare å bruke en "smarthøyttaler". Skal man virkelig ha nytte av smarthus, trengs det mer avanserte makroer og styring. Jeg har både hjemme og i hytta alt av ovner (medregnet varmepumpe) koblet til systemet, så jeg kan velge nattesenking til å skje når som helst.

 

Og når jeg kommer på hytta og låser opp ID Locken går rullegardinene (RollerTrol) i stua opp, overvåkningskameraene slås av, makroene tilknyttet bevegelsessensorene blir deaktivert, lysene slår seg på avhengig av tidspunkt (alltid i gangen, i stua hvis det er etter at det har begynt å mørkne), og strømmen åpner magnetventilen til hytta og slås på til kaffemaskin, oppvaskmaskin, soverom osv.

 

Når jeg drar fra hytta, trykker jeg på en knapp inenfor døra. Da begynner lysene å slå seg av, rullegardinene går ned, overvåkningskameraene inne blir slått på, bevegelsessensorene blir aktivert, strømmen kuttes til magnetventil og det meste annet, og hvis noe står på av strøm ute, lyd/bilde inne eller ute og andre ting står på (som de elektrisk justerbare sengene og mobilladere), blir det slått av.

 

Og alt av lyd og bilde (nettradio, strømming, tv osv.) kan styres fra nettside, knapper og IR-fjernkontroller som er modifisert til å bruke RF.

 

Det vil jeg kalle et smarthus (vel, smarthytte). Det holder ikke å noen lyspærer koblet til en IKEA-hub... ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som med mange andre såkalt smart-løsninger er det ikke særlig smart før man benytter det til noe mer enn å styre fra mobilen. Om jeg f.eks kan få rullegardinen til å gå opp samtidig som vekkerklokka ringer kan jeg se en nytte.

 

Å kunne ta den opp eller ned via mobil ser jeg ikke det helt store poenget med, med mindre jeg hadde hatt 4-5 i samme rom.

 

 

Helt optimalt så burde kanskje rullegardinen på soverommet åpnet gradvis kanskje en halvtime før vekkerklokken ringer? Få inn litt og litt lys inn i rommet så blir det kanskje enklere å være morgenfrisk og rask og i brukbart humør før tredje kaffekopp?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...