Gå til innhold

Ikea skal angivelig lansere smarte rullegardiner


Anbefalte innlegg

Det tror jeg det er første gang jeg er blitt beskyldt for! Alle påstår ellers at jeg alltid må være så jævla bleeding edge! ;)

 

OK, da har jeg antakeligvis lest anmeldelser av eldre versjoner av programvaren, for da jeg leste om Amazon og Google var det snakk om at man ikke kunne filtrere.

 

Ja det kan godt være, men i dag bruker en stemmelærling for å unngå slike problemer. Samt en kan jo gjøre det mer avansert med å kreve passord osv for å kjøre forskjellige kodesnutter eller flag. Det er mange muligheter, så det er bare til å oppdatere seg. 

 

Men poenget er uansett det samme, å bruke stemmeassistent sier ingenting om hvor smart ett system er. Det er ett tilskudd for å gjøre det enklere å utføre manuelle kommandoer(som kan være avanserte script). Personlig bruker jeg det dagen lang for å slippe å bruke telefon/app osv når dette trengs. Som å se på tv, endre lys ift setting, sette hus i div moduser, lage kaffe osv inn i evigheten. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var vel ikke det som var utgangspunktet i diskusjonen heller da jeg kom inn i den, det var å BASERE systemet på mobiltelefonstyring eller smarthøyttaler. For det er ikke noe særlig smart system, det regner jeg med at du er enig i. Jeg kommer sikkert til å slenge inn en Alexa eller noe sånt etter hvert for å se hvordan jeg kan integrere den i systemet, på samme måte som en bryter eller fjernkontroll er integrert. Foreløpig gjør jeg det meste av de tingene du nevner der med fysiske brytere på strategiske steder, og med IR-fjernkontroller som er "ombygd" til RF og sentral mottaker ved hjelp av Next Generation IR Remote-systemet. Alt det tekniske (forsterkere, paraboltunere osv. osv.) er både i huset og på hytta samlet i eget rom, så det bare er HDMI over CAT6, bluetooth-enheter koblet over CAT6-kabler og høyttalerkabler til rommene.

Lenke til kommentar

Det var vel ikke det som var utgangspunktet i diskusjonen heller da jeg kom inn i den, det var å BASERE systemet på mobiltelefonstyring eller smarthøyttaler. For det er ikke noe særlig smart system, det regner jeg med at du er enig i. Jeg kommer sikkert til å slenge inn en Alexa eller noe sånt etter hvert for å se hvordan jeg kan integrere den i systemet, på samme måte som en bryter eller fjernkontroll er integrert. Foreløpig gjør jeg det meste av de tingene du nevner der med fysiske brytere på strategiske steder, og med IR-fjernkontroller som er "ombygd" til RF og sentral mottaker ved hjelp av Next Generation IR Remote-systemet. Alt det tekniske (forsterkere, paraboltunere osv. osv.) er både i huset og på hytta samlet i eget rom, så det bare er HDMI over CAT6, bluetooth-enheter koblet over CAT6-kabler og høyttalerkabler til rommene.

 

Tja, det er så smart som personen trenger det til å være. Folk har forskjellige behov. For min del er det smart da jeg har mange manuelle triggere på grunn av at jeg ikke står opp til samme tid hver dag, legger meg samme tid hver dag osv. Men ting som varme går helt av seg selv da jeg vet hvilken temperatur jeg vill ha. Jeg er utrolig distre så alexa hjelper meg å passe på nøkler, bilen lader, få på varme i bilen osv. Dette er smart for meg men ikke nødvendigvis for deg :) Men å drive å skru på hvert eneste flag som befinner seg i alexa med en kommando hver er ikke mye smart nei. 

Lenke til kommentar

Jeg tror du misforstår meg litt. Opprinnelig var det vel snakk om systemer som bare var basert på styring fra mobilen (det med smarthøyttalere kom inn i diskusjonen litt senere) gjennom en gateway, sånn at det ikke lå noen muligheter for automatisk trigging eller makroer. Det var det jeg mente ikke var så smart at det gjorde noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror du misforstår meg litt. Opprinnelig var det vel snakk om systemer som bare var basert på styring fra mobilen (det med smarthøyttalere kom inn i diskusjonen litt senere) gjennom en gateway, sånn at det ikke lå noen muligheter for automatisk trigging eller makroer. Det var det jeg mente ikke var så smart at det gjorde noe.

 

Smarthussystemer kun med mobilstyring er ikke bare "ikke så smart", det er jo faktisk ganske upraktisk. Men det er dere begge helt enige i, så dropp diskusjonen. ;)

 

Smarte høyttalere hjelper en del på. Men ikke nok. Svaret er, som det alltid er: Automatikk. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å kunne ta den opp eller ned via mobil ser jeg ikke det helt store poenget med, med mindre jeg hadde hatt 4-5 i samme rom.

 

Trenger ikke 4-5, om man bare har ett, to eller 3 vinduer som må blendes. Å kunne ta gardinene opp eller ned via mobilen, eller etter hvert stemmeassistent, er kjekt den dagen du gjør noe som ikke kan automatiseres til faste tidspunkt, og man ikke trenger så himla mye mer.

 

Selv bor jeg i ei lita leilighet, og lysstyring og eventuell blending av vinduer er det eneste jeg trenger. Anlegget styrer seg mer eller mindre selv pga at enhetene er nye nok, TV slår på både receiver og TV-tuner. Da sitter jeg altså igjen med lys og gardiner. Lys har jeg foreløpig løst med billigsett fra clasohlson/Kjell&Company. De selger begge utstyr fra Luxurparts, selv om de på Clasohlson er merket som Cotech, men dette er bare rebranding.

 

Se for deg at du er hjemme en formiddag, og det er VM-kamp i fotball. Rommet er dessverre flombelyst siden det er sommer, og du ser knapt skjermen for alt gjenskinnet. Da er det veldig kjekt å kunne fiske opp fjernkontrollen eller mobilen for å senke gardinene, så du ser noe.

 

Når så kampen er ferdig, og du ikke trenger lys-sperren, så bruker du igjen fjernkontrollen til å heve gardinene.

 

Selvsagt kan man ta dette lengre ved å lage en egen automasjon for å senke gardiner, dimme lys, slå på tv eller projektor, stille inn lydanlegget etc. Men noen ganger trenger man ikke gå den lange omveien, så lenge snarveien er tilstrekkelig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...