Gå til innhold

Ikea skal angivelig lansere smarte rullegardiner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet fremdeles ikke om du er ironisk, så nå tror jeg du må begynne å sette "Alvor" og "Ironi" på innleggene dine. Stort sett alt mitt er basert på Lua, HTML og Pyton-scripts (jeg kjører ikke Home Assistant), så jeg vet stort sett hva som foregår under panseret i systemet mitt.

Hvilket "assistant system" du bruker har ikke noe med hvordan man mekanisk og elektrisk monterer sammen ett system for å KLARGJØRE det for IoT styring.

Og fortsatt ikke deg jeg svarte på det tidligere innlegget så tror vi sier adjø

Lenke til kommentar

Hvilket "assistant system" du bruker har ikke noe med hvordan man mekanisk og elektrisk monterer sammen ett system for å KLARGJØRE det for IoT styring.

Og fortsatt ikke deg jeg svarte på det tidligere innlegget så tror vi sier adjø

Men å koble en motor til internett vil heller ikke i seg selv ikke gjøre noe smart. Det er styringen som er utfordringen. Det er ikke umulig, men ting skal prate sammen og faktisk fungere uten problemer over tid. Det er da utfordringene dukker opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men å koble en motor til internett vil heller ikke i seg selv ikke gjøre noe smart. Det er styringen som er utfordringen. Det er ikke umulig, men ting skal prate sammen og faktisk fungere uten problemer over tid. Det er da utfordringene dukker opp.

"Mekanisk og elektronisk monterer sammen ett system for å klargjøre for Iot".... Dvs en motor med styringselektronikk for å koble sammen med app styring... Ganske logisk

Lenke til kommentar

Trenger jeg å forklare det for deg så er det for avansert for deg uansett.

Men er ikke vanskelig å f.eks ha en motor med simpel styring tilknyttet nett. Slik som f.eks en app styrt persienne nettopp har..

 

Ta det i så fall som en utfordring. :)

Jeg tror det er noen hakk opp til at det blir for avansert, men forsøk å forklare meg så finner vi ut sammen hvor den grensen går. Jeg er veldig interessert i å koble "alt" av IoT sammen.

 

 

Jeg lever for å automatisere det aller meste i min tilværelse hjemme. Vi har bl.a. hatt rullegardinmotorer og motorstyrte zip-screens i årevis.

 

Jeg har selv satt opp motorstyring på lameller. Det jeg imidlertid har oppdaget når det kommer til konseptet om at "alt kan automatiseres" er at det er ganske langt fra teori og praksis. I teorien kan en rullegardin lett automatiseres med en motor og en Arduino. Men i praksis er det fort noe helt annet. For det skal ikke bare virke som et "proof of concept", det skal virke HVER DAG året rundt, det skal se sånn noenlunde PENT UT samtidig som det er funksjonelt, den skal STOPPE av seg selv øverst og nederst og det skal STYRES fra en sentral et sted...

 

I teorien er det enkelt å bygge sin egen forbrenningsmotor. I praksis er det ikke fullt så enkelt. ;)

Endret av Moskus
  • Liker 4
Lenke til kommentar

"Mekanisk og elektronisk monterer sammen ett system for å klargjøre for Iot".... Dvs en motor med styringselektronikk for å koble sammen med app styring... Ganske logisk

Og ganske tynt. Du skal fortsatt få det til å kommunisere med andre ting om du skal kunne kalle det smart. Å ha en egenutvilket app for å styre en enkelt ting du har laget selv er i seg selv ikke spesielt smart(men gøy).

 

Når du kommer til smarthusløsninger og smarte produkter så må altså tingene prate sammen. Det hjelper ikke at de bare er koblet til internett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ta det i så fall som en utfordring. :)

Jeg tror det er noen hakk opp til at det blir for avansert, men forsøk å forklare meg så finner vi ut sammen hvor den grensen går. Jeg er veldig interessert i å koble "alt" av IoT sammen.

 

 

Jeg lever for å automatisere det aller meste i min tilværelse hjemme. Vi har bl.a. hatt rullegardinmotorer og motorstyrte zip-screens i årevis.

 

Jeg har selv satt opp motorstyring på lameller. Det jeg imidlertid har oppdaget når det kommer til konseptet om at "alt kan automatiseres" er at det er ganske langt fra teori og praksis. I teorien kan en rullegardin lett automatiseres med en motor og en Arduino. Men i praksis er det fort noe helt annet. For det skal ikke bare virke som et "proof of concept", det skal virke HVER DAG året rundt, det skal se sånn noenlunde PENT UT samtidig som det er funksjonelt, den skal STOPPE av seg selv øverst og nederst og det skal STYRES fra en sentral et sted...

 

I teorien er det enkelt å bygge sin egen forbrenningsmotor. I praksis er det ikke fullt så enkelt. ;)

Har laget systemer selv. Spørs hva man har av utstyr og hvor praktisk anlagt man er osv osv.

Men jeg lever for å IKKE automatisere alt hjemme.

Og å diskutere detaljer bak alt slikt dilldall har jeg ikke tolmodighet for å skrive på ett forum heller. Ikke tid heller da jeg er på jobb.

Slikt taes muntlig og gjerne med skisser etc så.

Lenke til kommentar

Og ganske tynt. Du skal fortsatt få det til å kommunisere med andre ting om du skal kunne kalle det smart. Å ha en egenutvilket app for å styre en enkelt ting du har laget selv er i seg selv ikke spesielt smart(men gøy).

 

Når du kommer til smarthusløsninger og smarte produkter så må altså tingene prate sammen. Det hjelper ikke at de bare er koblet til internett.

Neimen sier du det? Du forsto ikke det var en ekstremt enkel forklaring altså? Trenger ikke å belære meg om ting jeg kan altså?

Lenke til kommentar

Og å diskutere detaljer bak alt slikt dilldall har jeg ikke tolmodighet for å skrive på ett forum heller. Ikke tid heller da jeg er på jobb.

 

Bevisbyrden er din, så vi vi kan gjerne vente til i kveld når du har bedre tid. Trenger ikke rapportspråk, et muntlig språk og forkortelser går fint. Forumet støtter vedlegg og masse bildeformater som er utmerket til skisser. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du sier jo du har peiling så da vet du vel resten selv.. Med mindre det er bare påstander da..

 

Jeg har ikke sagt at jeg har peiling på at "alt enkelt kan automatiseres". Det var deg. Ergo: Din bevisbyrde.

 

Jeg har derimot sagt at det er forskjell på teori og praksis når det kommer til automasjon.

Endret av Moskus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt at jeg har peiling på at "alt enkelt kan automatiseres". Det var deg. Ergo: Din bevisbyrde.

 

Jeg har derimot sagt at det er forskell på teori og praksis når det kommer til automasjon.

Du ga utrykk for det og han andre som kommentere her hevder jo du er ekspert så.

Nei, trenger ikke å bevise noe jeg. Jeg vet hva jeg kan og ikke kan og det er mer enn godt nok for meg. Som sagt ikke tenkt å sitte på ett forum å belære folk om dette emnet.

 

Teori og praksis er nødvendigvis ikke det samme nei.

Endret av MobileX
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...