Gå til innhold

Hver fjerde nordmann bruker ikke mobildata


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er IT-konsulent, men bruker kun PC til nettbaserte ting.

 

Min iPhone 6 brukes utelukkende som telefon og musikkspiller, og til å svare på sms en gang i blant når jeg er nødt.

Gidder bare ikke knote på en så liten skjerm for å gjøre ting jeg kan gjøre mye mer behagelig på PC'en senere.

 

Den er aldri på nett, hverken wifi eller 3G. Musikk laster jeg inn fra PC via usb.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det er ikke så veldig rart. Min far er rett og slett redd for prissjokket. Eg har *nesten* klart å overtale han til å skaffe abbonement siden de fleste operatører bare struper hastighet og samtidig er EU inkludert.

 

Men f.eks når han reiser til Finland tar han båt mellom Sverige og Finland hvor datakostnader er gjennom skyene.

 

I motsettning til ringing og sms hvor man rett og slett må passe på og ikkje trykke på knappen når man er i utlandet, så er mobildata noe som står og durer i bakgrunnen hele tiden og som de ikkje tør passe på.

 

De fleste eldre eg har snakket med sier de sannsynligvis ikkje vil bruke noe mobildata ettersom de har lite behov for det, eller fordi de er livredde regningen og nekter å bruke det før det er gratis overalt. Inkludert alle land og spesialsoner som f.eks cruiseskip.

 

Kort fortalt er alle eldre personer eg kjenner rett og slett fornøyd med å sjekke Facebook en gang for dagen på hotelrommet, eller så er de fremdeles livredd prissjokk takket være bakgrunnsdata og spesialsoner, samt non-EU land.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg er IT-konsulent, men bruker kun PC til nettbaserte ting.

 

Min iPhone 6 brukes utelukkende som telefon og musikkspiller, og til å svare på sms en gang i blant når jeg er nødt.

Gidder bare ikke knote på en så liten skjerm for å gjøre ting jeg kan gjøre mye mer behagelig på PC'en senere.

 

Den er aldri på nett, hverken wifi eller 3G. Musikk laster jeg inn fra PC via usb.

 

Du verden, så stolt du er av noe så intetsigende som dette. Du er virkelig helten vi alle trenger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bruker wifi, og kun kontantkort på mobilen.. bruker mindre en 20kr\måned.

 

Jeg også. Fylte på 100 kr i slutten av oktober 2017 og har noen kroner igjen. Ringer folk via messenger og viber. Er det krise bruker jeg penger for å ringen. 0 grunn til å bruke mobildata

Lenke til kommentar

Dette henger nok sammen med steinalderkonseptet med å måtte betale per TB med data man bruker. Det hang lenge igjen med ting som SMS og ringeminutter også, men til slutt ble dette noe man betalte for, for så å ha ubegrenset av det. Folk har wifi over alt, og skjønner lett at de overbetaler i bøtter og spann for noe som likevel bare gir dem noe begrenset. For mange er ikke dette noe problem da man bare kan betale ekstra for mer data, men for andre som ser på hva de får igjen for pengene så er mobildata-kosten tullete idag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg er IT-konsulent, men bruker kun PC til nettbaserte ting.

 

Min iPhone 6 brukes utelukkende som telefon og musikkspiller, og til å svare på sms en gang i blant når jeg er nødt.

Gidder bare ikke knote på en så liten skjerm for å gjøre ting jeg kan gjøre mye mer behagelig på PC'en senere.

 

Den er aldri på nett, hverken wifi eller 3G. Musikk laster jeg inn fra PC via usb.

Du verden, så stolt du er av noe så intetsigende som dette. Du er virkelig helten vi alle trenger.

 

 

Hvor skrev jeg at jeg er stolt av å ikke bruke mobildata?

 

Gratulerer med en helt ny type personlighetsforstyrrelse! Den der har jeg ikke vært borti før.

 

 

Nei, noe så idiotisk er det absolutt ingen grunn til å være stolt av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke overraskende. Mange er prisbevisste også, det er tross alt litt begrenset hva man kan bruke mobilen sin til når man er i farten, altså beveger seg selv.

Så fort man sitter ned ett sted så har man oftest trådløst WiFi å bruke.

Det er WiFi på skoler, parker, kjøpesentre, og det meste av bygg for publikum m.m. Selv verksteder og matbutikker har WiFi til kunder. Tar man buss og tog er det ofte WiFi der, men noe variabelt.

Det betyr også noen færre som ikke bare ser ned i mobilen på surfing når man går osv.

 

Noen eldre er nok fortsatt redd for prissjokk, slik det var i starten på data.

 

En liten mimring, for 15 år siden betalte man maks 10 kr døgnet for data, hos noen operatørerer, f.eks. Telenor. Så brukte du litt data en dag var det bare å surfe i vei, det gikk ikke over 10 kr. Av og til ble mobilen brukt på bærbar PC for nettsurfing der, langt billigere enn hva steder tok i betaling for wifi døgntilgang på overnattingssteder. Så droppet de det etter noen år og folk fikk ekstreme regninger. Det bido til en redsel som fortsatt noen eldre har i dag.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Det var fleire enn eg hadde trudd. At dei som fekk telefon i alderen 60+ ikkje er så ivrig forstår eg, men kjenner samtidig fleire i 80-åra som er ivrig på Snapchat og Facebook. Det hadde vore interessant å sjå ein aldersfordeling. Dei eldre med born og barneborn er kanskje meir aktive med mobildata enn dei utan så mykje kontakt med yngre.

 

Det er data som koster og når mange nordmenn er ekstremt prisbevisste eller rett og slett gnitne, så er det billigste abonnement som gjelder.

Det er litt artig å sjå kor mykje tid og krefter som blir brukt av enkelte på å få det rimelegaste abonnementet. Eg har stort sett same abonnement i årevis. Kunne kanskje enda nokre gonger i året og spart ein femtilapp her og der, men det er så forsvinnande liten del av inntektene at eg ikkje gidd. Kunne sikkert spart like mykje påske ein handletur der eg går i ein billegare butikk.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var fleire enn eg hadde trudd. At dei som fekk telefon i alderen 60+ ikkje er så ivrig forstår eg, men kjenner samtidig fleire i 80-åra som er ivrig på Snapchat og Facebook. Det hadde vore interessant å sjå ein aldersfordeling. Dei eldre med born og barneborn er kanskje meir aktive med mobildata enn dei utan så mykje kontakt med yngre.

Det er data som koster og når mange nordmenn er ekstremt prisbevisste eller rett og slett gnitne, så er det billigste abonnement som gjelder.

Det er litt artig å sjå kor mykje tid og krefter som blir brukt av enkelte på å få det rimelegaste abonnementet. Eg har stort sett same abonnement i årevis. Kunne kanskje enda nokre gonger i året og spart ein femtilapp her og der, men det er så forsvinnande liten del av inntektene at eg ikkje gidd. Kunne sikkert spart like mykje påske ein handletur der eg går i ein billegare butikk.
Mange "eldre" er fornøyd med å sende bilde av og til på mms er mitt inntrykk med billigste abb. Noen har nok også latt seg lure av selgere på provisjonsjakt som har solgt for høye datapakkeabb. Jeg jobber på en svært stor plass og flere i 30 åra er heller ikke så ivrig på Snapchat.

 

Det er mer synd at de som ikke ser behov for internett som underholdning, må betale 600 kr i mnd for å få internett (billigste på Altibox). Dette kun for nettbank og visse tjenester på nett. Det burde vært et 2 mbit strupet tilbud...

 

Noen pensjonister har det virkelig trangt økonomisk. Det gjelder enkelte andre også...

Dessuten er nok en viss del av dette ekstratelefoner til hytte o.l. som ikke brukes som underhildningsenhet.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Det er mer synd at de som ikke ser behov for internett som underholdning, må betale 600 kr i mnd for å få internett (billigste på Altibox). Dette kun for nettbank og visse tjenester på nett. Det burde vært et 2 mbit strupet tilbud...

 

Noen pensjonister har det virkelig trangt økonomisk. Det gjelder enkelte andre også...

Hvis man ikke bruker strømmetjenester eller andre "datasluk" burde det vel være billigere med et mobilt bredbånd uansett? Ice tar jo 200 kr/mnd for 7GB, men man må kanskje opp i 15 GB for å holde følge med oppdateringer av apper og windows?

 

EDIT:

Husker også da jeg var i førstegangstjenesten 2009/2010 at jeg hadde et "0 kr" abonnement, der jeg betalte maks 9 kr dagen for data, det beholdt jeg til den dagen jeg fikk telefon fra Netcom at de stengte ned abonnementet og ville selge meg et 300 kr/mnd abonnement til 200 kr/mnd. :lol:

Endret av N o r e n g
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...