Gå til innhold

Foto

KOMMENTAR: Spillindustrien markedsfører seg selv ihjel


27 svar i denne tråden

#1 Øyvind Steinkopf Sund

Øyvind Steinkopf Sund

    Skribent, Gamer.no

  • Medlemmer
  • 72 innlegg
  •   9. juni 2015

Skrevet 5. oktober 2016 - 13:00

diplo.300x169.jpg

Samtidig har uavhengige, folkefinansierte spill blitt foregangsfigurer for en usunn markeds- og brukerkultur.

KOMMENTAR: Spillindustrien markedsfører seg selv ihjel
  • 0

#2 Serpentbane

Serpentbane

    Bruker

  • Medlemmer
  • 4 004 innlegg
  •   3. juni 2008

Skrevet 5. oktober 2016 - 13:35

Konklusjon.
Jeg skal altså lage en super trailer til et spillkonsept jeg mener kommer til å skape stor hype på kickstarter. Når hypen er i gang skal jeg så fortsette å hype slik at pengene renner inn. Med mange millioner dollars over budsjett skal jeg imidlertid ikke pøse alt dette inn i spillet, men heller leie inn noen middels utviklere og grafikere for å lage et spill som ikke nødvendigvis er så bra, men som faktisk gjør omtrent det jeg har lovet. Denne utviklingen bør ikke koste millioner av dollars.

Lanser spillet, få masse negativ omtale, men le hele veien til banken.
  • 1

Har fjernet 6'ene


#3 magne.moe

magne.moe

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 571 innlegg
  •   11. februar 2009

Skrevet 5. oktober 2016 - 13:46

Godt skrevet, nå er ikke spill som ikke lever opp til markedføring, hype og forventninger noe nytt.
Noen som husker Spore? Fable 1 var også meget langt fra det som ble lovet ved anonsering.

Men i begge tilfellene var manglene vell kjent før lansering. Dette var før kickstarter så du viste hva du kjøpte om du fulgte litt med.
No man sky var enda mer alvorlig siden de løy om ting som flerspiller.
  • 0

#4 tommyb

tommyb

    Bruker

  • Medlemmer
  • 9 430 innlegg
  •   23. november 2002

Skrevet 5. oktober 2016 - 13:52

Konklusjon.
Jeg skal altså lage en super trailer til et spillkonsept jeg mener kommer til å skape stor hype på kickstarter. Når hypen er i gang skal jeg så fortsette å hype slik at pengene renner inn. Med mange millioner dollars over budsjett skal jeg imidlertid ikke pøse alt dette inn i spillet, men heller leie inn noen middels utviklere og grafikere for å lage et spill som ikke nødvendigvis er så bra, men som faktisk gjør omtrent det jeg har lovet. Denne utviklingen bør ikke koste millioner av dollars.

Lanser spillet, få masse negativ omtale, men le hele veien til banken.


Vasker du bort de negative adjektivene, har du beskrevet hvordan Kickstarter fungerer.

Du må lage et konsept og det må være interessant og troverdig.
Du må få dette synlig og populært for å få inn midlene.
Du må produsere, enten internt i din organisasjon eller få tak i eksterne til å produsere.
Produktet må holde lovnadene.

Går du med overskudd, har du vunnet.
Får du positiv omtale, kan du gjenta prosessen og vinne på nytt.
  • 2

#5 Stormwolf

Stormwolf

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 557 innlegg
  •   29. august 2010

Skrevet 5. oktober 2016 - 14:00

Alt dette har vært åpenbart i mange, mange år. Men folk flest er desverre ikke smarte nok. Når noen nevner noe som skurrer eller rett og slett ser dårlig ut selv om det er hypa opp i skyene så får du i bøtte og spann "whiner" "er ikke ute enda, så du kan ikke klage" "spillet er ute om 1 uke, mye som kan gjøres på den tiden" og mye annet som er like smart som noe en skulle trodd en apekatt som hadde skrevet, hadde en apekatt kunne skrive.

TL;DR - Folk aksepterer ikke negativ omtale, spesielt ikke når det er noe som ikke er utgitt.
  • 1

#6 Vrengtpolvott

Vrengtpolvott

    Bruker

  • Medlemmer
  • 5 295 innlegg
  •   25. juni 2004

Skrevet 5. oktober 2016 - 14:07

Alt dette har vært åpenbart i mange, mange år. Men folk flest er desverre ikke smarte nok. Når noen nevner noe som skurrer eller rett og slett ser dårlig ut selv om det er hypa opp i skyene så får du i bøtte og spann "whiner" "er ikke ute enda, så du kan ikke klage" "spillet er ute om 1 uke, mye som kan gjøres på den tiden" og mye annet som er like smart som noe en skulle trodd en apekatt som hadde skrevet, hadde en apekatt kunne skrive.

TL;DR - Folk aksepterer ikke negativ omtale, spesielt ikke når det er noe som ikke er utgitt.


De som snakket om hvor bra det kom til å bli før utgivelse, og så innerst inne angrer på kjøpet, er ofte også de som hyler høyest til å forsvare det når alle andre har tatt til vettet også.
  • 0
Elsker deg for alltid Karo, du var virkelig menneskets beste venn <3
"Kloke ord frå Vrengtpolvott det der. Vi har nok alle noko å lære frå den karen." -ttt
GamerTag: Stavaas
PSN ID: iStavaas

#7 Maabren

Maabren

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 797 innlegg
  •   3. desember 2012

Skrevet 5. oktober 2016 - 14:14

Konklusjonen må være at mange spillere stort sett er gnukk tullinger etter spill og lar seg friste av den minste hype.
  • 0

#8 radiohodet

radiohodet

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 544 innlegg
  •   18. januar 2008

Skrevet 5. oktober 2016 - 14:27

Problemet er jo utelukkende spillpressen. Fanboys "trenger" legitimitet fra spillpressen for å kunne begrunne sine hysterisk latterlige meninger om det neste luftslottet. (Det er selvsagt mulig at fanboys hadde funnet på en annen form for legitimitet om spillpressen hadde begynt å oppføre seg som en presse, og ikke bare et markedsføringsorgan.) Regner med dette nå endrer seg hos Gamer etter denne analysen.

 

Kanskje slutte med å ukritisk poste pressemeldinger fra f.eks EA om f.eks Battlefield 1. Ser det er 4 stykker bare siden august.


  • 1

#9 TazheI

TazheI

    Bruker

  • Medlemmer
  • 14 innlegg
  •   28. mars 2014

Skrevet 5. oktober 2016 - 16:08

Først o fremst så skjønner jeg hva du ønsker å si. Men jeg synes fokuset ligger for mye i at problemet er i spill bransjen. Du nevner jo film trailere og selv synes jeg filmer hyper for med trailer og må til og med ut med spoilere i trailere for å få folk til å se.

Selv er jeg spilldesigner og tenker mye på hvordan jeg skal framstille spillet, men uten hype trailere så kan dt bli vanskelig å selge. Og igjen helt enig i at mange spill trailer jukser mye. Men dette bør ikke stoppe folk i å gi spill en sjanse.

Jeg tror heller vi må vær skeptiske på markedsføring som en helhet, dette er noe vi alle blir påvirket av i hverdagen.
  • 1

#10 Elgen-Hansi

Elgen-Hansi

    Bruker

  • Medlemmer
  • 505 innlegg
  •   3. juni 2011

Skrevet 5. oktober 2016 - 20:52

Gamere skylder på skaperne av No Mans Sky for hypetoget som tok helt fullstendig av, og dermed kaster pressen seg på. De vil jo ikke snakke om hvordan sirkuset var deres egen feil...

Var Hello Games overambisiøse tidlig i utviklingen? Helt klart, men annet kan ikke forventes. Senere, når de så de måtte kutte, burde de selvfølgelig ha vært tydeligere på det, og hele multiplayerbiten er jo direkte flau, men med den enorme oppmerksomheten og entusiasmen de mottok ble de nok revet litt med selv og.

Det skulle ikke mye innsikt til å se at dette sannsynligvis var ren hype, lenge før utgivelsen. Hva de viste endret seg ikke nevneverdig, og fokuset på størrelse burde gjøre hvilken som helst erfaren gamer skeptisk. Dette er ikke et nytt fenomen...

Å sitte igjen i etterkant, butthurt for at man var dum nok til å preordre dette, også skylde på spillindustrien blir for enkelt!
  • 0

#11 Svar

Svar

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 363 innlegg
  •   10. desember 2003

Skrevet 5. oktober 2016 - 21:47

Men så er det slutt nå på at nordmenn kan sponse ting på kickstarter da.
  • 0

#12 Lilac1

Lilac1

    Bruker

  • Medlemmer
  • 3 161 innlegg
  •   28. februar 2007

Skrevet 5. oktober 2016 - 22:11

Konklusjon.
Jeg skal altså lage en super trailer til et spillkonsept jeg mener kommer til å skape stor hype på kickstarter. Når hypen er i gang skal jeg så fortsette å hype slik at pengene renner inn. Med mange millioner dollars over budsjett skal jeg imidlertid ikke pøse alt dette inn i spillet, men heller leie inn noen middels utviklere og grafikere for å lage et spill som ikke nødvendigvis er så bra, men som faktisk gjør omtrent det jeg har lovet. Denne utviklingen bør ikke koste millioner av dollars.

Lanser spillet, få masse negativ omtale, men le hele veien til banken.


Du beskrev nettopp star citizen
  • 1
Any minute now, consumers will stop caring about stupid bullshit like "ease of use" and "smooth interfaces" and start treating things like the number of cores in the dedicated graphics chip and support for open audio and video codecs with the importance they deserve. And then, mark my words, Apple will be truly fucked.

#13 Wonderchin0

Wonderchin0

    Bruker

  • Medlemmer
  • 313 innlegg
  •   18. februar 2010

Skrevet 6. oktober 2016 - 13:21

Konklusjon.
Jeg skal altså lage en super trailer til et spillkonsept jeg mener kommer til å skape stor hype på kickstarter. Når hypen er i gang skal jeg så fortsette å hype slik at pengene renner inn. Med mange millioner dollars over budsjett skal jeg imidlertid ikke pøse alt dette inn i spillet, men heller leie inn noen middels utviklere og grafikere for å lage et spill som ikke nødvendigvis er så bra, men som faktisk gjør omtrent det jeg har lovet. Denne utviklingen bør ikke koste millioner av dollars.

Lanser spillet, få masse negativ omtale, men le hele veien til banken.

Du beskrev nettopp star citizen

Er du seriøs nå? For en idiot du er. Star Citizen er langt forbi "it's a scam" stadiet.

Ta en titt neste uke på hva som har skjedd med SC.
  • 2

#14 Wonderchin0

Wonderchin0

    Bruker

  • Medlemmer
  • 313 innlegg
  •   18. februar 2010

Skrevet 6. oktober 2016 - 13:25

Ellers er jeg enig med artikkelforfatter. Hvor ble av alle demoene? Å spille demoer var fantastisk og gjorde at jeg kjøpte mange spill som jeg ikke hadde tenkt til ellers.

Nå for tiden får vi servert demoer som "open betas", som ikke er det samme i det hele tatt, mest pga begrenset tid og "artificial scarcity" som er en konsekvens av dette. Rett og slett en nedtur.

Som min far sier, alt var bedre i gamle dager. Begynner å bli enig med det utsagnet.
  • 1

#15 ATWindsor

ATWindsor

    Bruker

  • Medlemmer
  • 68 909 innlegg
  •   17. april 2002

Skrevet 6. oktober 2016 - 21:31

Spillpressen har sine svin på skogen her også i mine øyne, hvorfor lar dere feilaktige forhåndsvinsinger, og preorder-bonus, season-pass og alt mulig slippe igjennom uten kritikk? Hvorfor snur man et blindt øye til ikke-åpen multiplayer der servere legges ned etter en ganske kort periode? Det er slike ting som dette som får folk til å forhåndskjøpe spill istedet for å vente tålmodig og se om det er bra.

 

AtW


  • 1
"It is not so much that I have confidence in scientists being right, but that I have so much in nonscientists being wrong"
-Isaac Asimov

#16 PheIix

PheIix

    Bruker

  • Medlemmer
  • 531 innlegg
  •   11. februar 2008

Skrevet 7. oktober 2016 - 01:02

Men så er det slutt nå på at nordmenn kan sponse ting på kickstarter da.

 

Hva mener du? Jeg støttet akkurat Tiny Epic Galaxies: Beyond the black... Mener du at det er slutt på at nordmenn kan starte prosjekt på kickstarter?

 

Edit: Feil Tiny Epic spill, jeg fikk akkurat Tiny Epic Western i posten....


Dette innlegget har blitt redigert av PheIix: 7. oktober 2016 - 01:04

  • 0
Guns don't kill people - Ninjas kill people!

#17 Gunman1986

Gunman1986

    Bruker

  • Medlemmer
  • 820 innlegg
  •   17. september 2012

Skrevet 7. oktober 2016 - 07:50

Vasker du bort de negative adjektivene, har du beskrevet hvordan Kickstarter fungerer.

Du må lage et konsept og det må være interessant og troverdig.
Du må få dette synlig og populært for å få inn midlene.
Du må produsere, enten internt i din organisasjon eller få tak i eksterne til å produsere.
Produktet må holde lovnadene.

Går du med overskudd, har du vunnet.
Får du positiv omtale, kan du gjenta prosessen og vinne på nytt.


Er helt enig, kickstarter er det beste som har skjedd spill industrien, jeg backet både Planetary Annihilation og Pillars of Eternity med 2000kr hver og selv om jeg ikke likte Pillars of Eternity og gikk lev av Planetary Annihilation etter 200 timer på early Access og jeg har ikke spilt end produktet så har reisen fra å kunne være med fra Development til slutt vært noe av beste underholdningen jeg har hatt de siste årene. Early Access spill fra små utgivere er mer eller mindre (med unntak av Paradox) de eneste spillene jeg spiller for tiden og får underholdning av. Stonehearth sin reise til fungerende multiplayer vil ta lengre tid enn forventet og det er helt greit. Et annet spill er The Mandate, råbra konsept, dritbra trailer og bra markedsføring men det å sette opp et studio av personer fra mange forskjellige land fra scratch har vært et stort problem. Blir jeg dritsur hvis de flopper og ikke leverer? Nei det er en risiko og det viser at etterspørselen etter skikkelige spill som ikke er EA er stor selv om de store studioene ikke ser profitten pga markedsundersøkelse av kjedelige advokater og økonomer viste at profittmarginen ikke er stor nok fordi 13 åringer ser for mye youtube eller whatever.
 

Ellers er jeg enig med artikkelforfatter. Hvor ble av alle demoene? Å spille demoer var fantastisk og gjorde at jeg kjøpte mange spill som jeg ikke hadde tenkt til ellers.

Nå for tiden får vi servert demoer som "open betas", som ikke er det samme i det hele tatt, mest pga begrenset tid og "artificial scarcity" som er en konsekvens av dette. Rett og slett en nedtur.

Som min far sier, alt var bedre i gamle dager. Begynner å bli enig med det utsagnet.


Var ikke dette hele problemet med NMS i motsetning til nesten alle kickstartere? Nesten alle kickstartere er Early Access spill. Selv om det burde nesten vært lovpålagt med mandatory demo av spill så har early Access på en måte blitt en form for et mindre demo alternativ (problemet er jo at det ikke er gratis). Ikke at Early Access løser hele problemet etter release, når som du sier det er "artificial scarcity" og problemet med NMS var ikke hypen i begynnelsen, men hypen opp mot slutten. Hadde NMS hatt early Access ville det ikke funtes noe rage rundt NMS fordi streamere ville vist hvor dårlig spillet er før release, det ville bare vært et spill vi forstod ble drit over 1 år siden før release fordi vi hadde muligheten til å teste det. Developersn og utgiverne i NMS skapte artificial scarcity ved å begrense alt av informasjon om spillet opp til release. Som kan bevises med at de sa til streamere at de ikke skulle streame en skit i starten for å ikke "ødelegge opplevelsen for andre" AKA please don't show People that our game is shit!.


Jeg er helt uenig i med artikkel forfatteren Øyvind Sund når det kommer til hans konklusjon, hvis vi ikke skal hype oss og glede med kickstarter og early Access fra mindre utgivere bare fordi vi kan kaste bort penger så er det endelige konsekvensen at vi bare si oss fornøyd med EA og Ubisoft sh*t for all fremtid. Konklusjonen burde heller være at alle preorder og kickstarter spill burde ha early Access og open Development og når de er released så skal de ha gratis demo versjoner. De som gir det fortjener all støtten de kan få. Kickstarter trenger hype og folk som er villige til å kaste penger må få muligheten til det, dette tjener absolutt alle på selv om spillene flopper. Til og med de kyniske personene som aldri støtter early access spill og mener alt er drit tjener på det, men det stopper de ikke fra å kalle de som bruker penger på kickstarter for idioter and thats okay.


Dette innlegget har blitt redigert av Gunman1986: 7. oktober 2016 - 08:05

  • 0

2019 Clown World Deluxe

Jeg fikk iallefall opplevd 90-tallet, så jeg har uansett hatt et bedre liv enn alle mennesker før meg og alle mennesker etter meg. Only 90's kids understand.


#18 WickedSoulSalsa

WickedSoulSalsa

    Bruker

  • Medlemmer
  • 8 innlegg
  •   3. juli 2016

Skrevet 7. oktober 2016 - 12:57

Liler nms jg og egentlig ikke sur over hele lanseringa med pris og det hele d wr go chill for min adhd
  • 0

#19 IntelAmdAti

IntelAmdAti

    Bruker

  • Medlemmer
  • 10 923 innlegg
  •   21. september 2002

Skrevet 7. oktober 2016 - 15:00

Du kan ikke forvente kvalitet når du forhåndsbetaler spill.
  • 0

#20 nessuno

nessuno

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 407 innlegg
  •   21. januar 2013

Skrevet 9. oktober 2016 - 22:49

Største problemene IMHO, både med tanke på markedsføring og/eller etikk:
- gratis begrenset beta ble til betalt Early Access
- eller så ble alpha/beta ikke frigitt, derimot kan man forhåndsbestille noe som ikke er ferdig
- final release som er egentlig beta (eks: Mafia)
- DLC i bøtter og spann
- freemium og/eller gjenstander man kan selge og kjøpe. Dette er bortimot direkte ulovlig og/eller bidrar til ulovlige handlinger (gambling med skins, andre ting som er de-fakto "penger")
- Falsk markedsføring av forskjellig slag
- Remakes. Greit nok at jeg personlig synes Blood kunne godt få seg en velfortjent oppfølger/remake, men det burde ikke bety at man skal holde dønn nøyaktig samme ideen gående for lenge. Eks: GTA, COD, MW, Pokemon, Doom etc. Man trenger mer innovasjon, eks Hotline Miami, Mirror's Edge, etc.

Summa summarum er at alt for mange store aktører i spillbransjen er blitt mer og mer som Hollywood: lage noe "nytt" som er ikke nytt i det hele tatt, hype det opp så mye som mulig, selge så mye av produktet som mulig, og hvis man er ikke lei enda lage del II etc. Men så lenge massene er ikke lei fastfood-analogien av spill så kommer de til å kjøpe det uansett. Dessverre.
  • 0


0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere