Gå til innhold

– Alt du egentlig trenger er en stjernetrekker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på hvordan dere vet at dere aldri har skadet komponenter med ESD?

 

Så er det riktig at komponenter montert på pcb tåler mer enn løse, men det skal likevel ikke mye til å skade de. Symptomene trenger heller ikke være umiddelbart merkbare. Jeg har sett returer som har vist symptomer som økt io lekkasje (som gjerne blir til en io defekt etter noen timers bruk p.g.a. elektromigrasjon) eller sporadiske minnedefekter som må testes i timer for å identifisere. (vi vet at disse var ESD defekter siden vi decappet og så kraterne med elektronmikroskop)

 

Så selv om du ikke opplever å slippe røyken ut umiddelbart p.g.a ESD kan du neppe utelukke at tidlige feil av komponenter ikke skydes utladninger.

 

Husk også at elektrostatiske utladninger kraftige nok til å skade komponenter ikke behøver å være merkbare. 200V er nok til å skade, du må ha 10000V for å kjenne noe.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

En datanerds øl TCP/IPA. Den fikk jeg lyst på. Prøvde å søke litt, men kunne ikke finne mye informasjon. Hvor selges den?

https://untappd.com/b/brewcat-askim-tcp-ipa/1539459

 

Jeg har aldri brukt Antistatisk armbånd ved bygging av PC, dog har jeg vært veldig forsiktig og alltid tatt i kabinettets metallramme for utladning. Er ESD noe man kan få på garanti/reklamasjon? Dersom det faktisk kreves et elektronmikroskop for å finne ut årsaken.

 

Jeg bruker som regel å sette inn PSU etter hovedkortet. Det gjør det lettere å få hovedkortet på plass (spesielt i et trangt kabinett).

 

Kabinettet til min nåværende PC har ikke hull for montering av prosessorkjøler. Det var spesielt irriterende og tungvint når jeg på et senere tidspunkt var nødt å bytte ut stock kjøler mot en litt bedre. Heldigvis har nesten alle kabinetter i dag et slikt hull til prosessorkjøler.

 

Jeg husker da jeg monterte prosessoren på min nå aldrende PC så var lukkemekanismen veldig vanskelig å "lukke" og jeg måtte bruke litt kraft. Det var en LGA775 og Intel Core 2 Duo.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

En standardmodel stjernetrekker er en Phillips nr 2 (PH2), ikke 1, 3 eller Pozidrive 1/2/3.
Feil blits/skrutrekker ødelegger sporene i skruene.

Phillips-designet ble laget for å gjøre det enkelt å treffe skruesporet, men har ulempen at det er relativt lett å hoppe ut av skruesporet når man skal bruke krefter. I dag har vi elektriske skrutrekkere med moment, og foretrekker Torx som ikke hopper ut av sporet.

Endret av Frobe
  • Liker 6
Lenke til kommentar

En datanerds øl TCP/IPA. Den fikk jeg lyst på. Prøvde å søke litt, men kunne ikke finne mye informasjon. Hvor selges den?
https://untappd.com/b/brewcat-askim-tcp-ipa/1539459

 
Den selges dessverre ingen steder – den er hjemmebrygget (også etikettene er egendesignet) :-). Egentlig denne her: http://www.the-home-brew-shop.co.uk/acatalog/Festival-Razorback-IPA-Beer-Kit.html

Kurt :-)

Endret av Kurt Lekanger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det sikkert at BIOS eller UEFI alltid fungerer uten særlig kunnskap om slike innstillinger? Å bygge PC'en er ikke så vanskelig. Å forstå hvordan BIOS fungerer, det kan være vanskelig.

 

Tradisjonellt sett så har BIOS-manualer også vært ganske intetsigende hva angår å gi hint om hva innstillingene faktisk gjør. Det kunne kanskje trengt en ordentlig guide.

 

@Frobe:

Du har naturligvis rett angående skrutrekkere. Men i et PC-kabinett så strammer man jo som regel ikke like hardt til som mange andre steder skruer benyttes. Strammer man for hardt til på skruene i et PC-kabinett så kan gjengene ryke.

Endret av G
Lenke til kommentar

En datanerds øl TCP/IPA. Den fikk jeg lyst på. Prøvde å søke litt, men kunne ikke finne mye informasjon. Hvor selges den?

https://untappd.com/b/brewcat-askim-tcp-ipa/1539459

 

Den selges dessverre ingen steder – den er hjemmebrygget (også etikettene er egendesignet) :-). Egentlig denne her: http://www.the-home-brew-shop.co.uk/acatalog/Festival-Razorback-IPA-Beer-Kit.html

 

Kurt :-)

Kudos for kreativt navn!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Angående statisk elektrisitet, så er det bare å jorde seg selv ved å ta bort i kabinettet med jevne mellomrom.

Det er det jeg har brukt å gjøre. Vil det virke på kabinetter med både aluminium og stål?

 

Aluminium leder strøm, så ja. Stål leder vel også strøm.

 

Men sånn egentlig vet jeg ikke om det har noe for seg, for kabinettet er jo egentlig ikke koblet sammen med komponentene på hovedkortet.

Endret av Shi
Lenke til kommentar

 

 

Angående statisk elektrisitet, så er det bare å jorde seg selv ved å ta bort i kabinettet med jevne mellomrom.

Det er det jeg har brukt å gjøre. Vil det virke på kabinetter med både aluminium og stål?

 

Aluminium leder strøm, så ja. Stål leder vel også strøm.

 

Men sånn egentlig vet jeg ikke om det har noe for seg, for kabinettet er jo egentlig ikke koblet sammen med komponentene på hovedkortet.

 

Som det ble nevnt i artikkelen måtte man koble til PSU for at det skulle virke med å ta på kabinettet for utladning.

Lenke til kommentar

 

 

 

Angående statisk elektrisitet, så er det bare å jorde seg selv ved å ta bort i kabinettet med jevne mellomrom.

Det er det jeg har brukt å gjøre. Vil det virke på kabinetter med både aluminium og stål?

 

Aluminium leder strøm, så ja. Stål leder vel også strøm.

 

Men sånn egentlig vet jeg ikke om det har noe for seg, for kabinettet er jo egentlig ikke koblet sammen med komponentene på hovedkortet.

 

Som det ble nevnt i artikkelen måtte man koble til PSU for at det skulle virke med å ta på kabinettet for utladning.

 

Hmm. Ja, har hørt det samme, at PSU og kabel til veggen (jordet) må være koblet til. Og det gir jo mening, i at man vil nøytralisere seg i forhold til jorden. Og strømførende komponenter på hovedkortet, vil vel sånn sett ikke holde på statisk elektrisitet, så vidt jeg vet. Eller kanskje, ser de bruker å jordet for eksempel døra på et el-skap med selve skapet.

 

Men om man skal nøytralisere seg i forhold til noe, så må det jo være kontakt mellom det man skal nøytralisere seg mot. Og mellom jord/kabinett og komponenter på hovedkortet, vil det jo ikke være noen direkte kontakt.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri brukt Antistatisk armbånd ved bygging av PC, dog har jeg vært veldig forsiktig og alltid tatt i kabinettets metallramme for utladning. Er ESD noe man kan få på garanti/reklamasjon? Dersom det faktisk kreves et elektronmikroskop for å finne ut årsaken.

 

 

Sikkert mange komponenter som blir byttet hvor årsaken egentlig er ESD.

 

Desverre kan en del av feilene typiske for walking wounded komponenter være av den sorten som er vanskelige å demonstrere for en serviceteknikert som bare kjører den gjennom en to minutters test. Ting som krasjer en eller to ganger om dagen, eller hikker litt en gang i mellom.

 

Forskjellen mellom ESD beskyttelse og å kortslutte seg selv er at ESD armlenkene/arbeidsflatene er høyohmige (Men fortsatt ledende) ca 10MOhm er typisk. Dette gjør to ting: Det rediserer risiko for skade skulle man komme i kontakt med høyspent. (Ikke en særlig til bekymring for den jevne PC bygger, men relevant på en profesjonell lab) samt at det reduserer utladningsstrømmen skulle man introdusere noe i arbeidsmiljøet som har statisk ladning. (Det er utladningsstrømmen som gjør skaden)

 

Husk også at å bygge opp noen hundre volt statisk ladning går på brøkdeler av et sekund under riktige forhold. Hvis jording gjøres med å ta i chassis, holder du da hele tiden?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Plastmaterialer bygger opp mye statisk elektrisitet. Greit å være obs på.

 

Fysikkfaget forteller oss at metaller har en elektronsjø, hvor elektronene vil fordele seg.

Plastmaterialer vil kunne lade seg opp (bære ladningene ytterst på overflaten), og den statisk elektriske ladningen kan bygge seg opp til flere tusen volt.

 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Electrostatic_discharge

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Static_electricity

Endret av G
Lenke til kommentar

Har oppigjennom hjulpet mange kjentfolk og sånn rundtom men generelt er jeg overrasket over hvor mye tekniske ting tåler.

 

Kjølepasta i cpu socket, skruer og metall som ligger imellom og kortslutter.

 

Hovedkort montert uten avstandsstykker, komponenter lagret i dopapir.

 

En viss fornuft er nok en fordel men tullingene kommer ett stykke de og :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg har aldri brukt Antistatisk armbånd ved bygging av PC, dog har jeg vært veldig forsiktig og alltid tatt i kabinettets metallramme for utladning. Er ESD noe man kan få på garanti/reklamasjon? Dersom det faktisk kreves et elektronmikroskop for å finne ut årsaken.

 

 

Sikkert mange komponenter som blir byttet hvor årsaken egentlig er ESD.

 

Desverre kan en del av feilene typiske for walking wounded komponenter være av den sorten som er vanskelige å demonstrere for en serviceteknikert som bare kjører den gjennom en to minutters test. Ting som krasjer en eller to ganger om dagen, eller hikker litt en gang i mellom.

 

Forskjellen mellom ESD beskyttelse og å kortslutte seg selv er at ESD armlenkene/arbeidsflatene er høyohmige (Men fortsatt ledende) ca 10MOhm er typisk. Dette gjør to ting: Det rediserer risiko for skade skulle man komme i kontakt med høyspent. (Ikke en særlig til bekymring for den jevne PC bygger, men relevant på en profesjonell lab) samt at det reduserer utladningsstrømmen skulle man introdusere noe i arbeidsmiljøet som har statisk ladning. (Det er utladningsstrømmen som gjør skaden)

 

Husk også at å bygge opp noen hundre volt statisk ladning går på brøkdeler av et sekund under riktige forhold. Hvis jording gjøres med å ta i chassis, holder du da hele tiden?

På enkelte biler får jeg støt når jeg tar i ytterdøren for å lukke den etter å ha gått ut av bilen. Noen tips mot dette? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...