Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Svindlet på bruktmarked


Lockdown

Anbefalte innlegg

hei, jeg lagt ut annonsen på bruktmarked at jeg ønsker å kjøpe en 980 ti skjermkort. Etter par dager, en som heter George tok kontakt med meg gjennom sms. Etter hyggelig samtale så bestemmer vi oss at han skal sende varen som postoppkrav som 5000,-. Par dager senere ga han beskjed at han trenger penger snart for å kjøpe et nytt skjermkort. Han spurte meg om det er mulig jeg kan forhånd betalt, jeg var naiv nok til å forskudd betalte fyren. jeg fikk navn, adresse, kontonummer og alt mulig. 

 

Morgen etter han har fått pengene, ga han beskjed at han har da sendt meg varen gjennom posten. Han ga meg sporing nummer også. Men når jeg fikk pakken var ikke det 980 ti kortet som ligger i esken, det var en pc vifte som koster ikke mer enn 100,- samt med par ekstra ubrukelig ledninger. 

 

Jeg har prøvd å ringe han (sikkert over 30-40 ganger nå), det ringer men ingen ta opp tlf. Sendt også sms til han at jeg skal melde saken til politiet. Jeg skal melde saken til politiet i morgen men det ser ut som jeg får neppe de pengene tilbake. Advarer dere som blir kontakt av denne fyren, vær forsiktig. Navnet er ***** 

Endret av Hårek
Fjernet navn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe av problemet i denne saken er vel at du betalte på forhånd?  hadde du betalt det hele som oppkrav ville det vært andre grunnlag da du fikk noe helt annet en avtalt?

 

Litt offtopic men 980 ti er jo noe av det beste på markedet til 8-9 tusen kroner? Og så i tillegg trengte han penger til nytt skjermkort (når han har det beste) gir jo ingen mening skurrer veldig. Hvorfor skulle han da selge det for nesten halv pris til deg ? 

 

Uansett kjipt er det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@tmz: jeg bor i Bergen og fyren bor rundt i Oslo tror jeg. Tror han oppga også falsk addr også.

 

@lixxon: jeg betalte forhånd ja, men jeg fikk jo pakken han sendte. Når jeg åpnet pakken var det bare pc vifte og ledninger som er ubrukelig. 

Du har jo kontonummer som er knyttet til han. Du kan jo prøve å levere inn en anmeldelse, men kjenner jeg politiet rett så henlegger de bare saken uten å se på den engang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du ikke får fatt i fyren får du vurdere om det er verdt å rappe ting og tang i retur fra samme adresse. Er politiet opptatt med andre ting gjelder det forhåpentligvis begge veier. Når det er sagt er det oftest ingen problemer med å betale forskudd, fra mine kjøpere på finn er det få som ber om forskudd, enkelte ganger sender jeg til og med uten å få betalt først eller slenge på oppkrav - forutsatt at vedkommende har handlet med meg et par ganger. På en såpass dyr vare er det oftest verdt det å slenge på oppkrav, men om du åpner den hjemme uten vitner er det jo ekvivalent med å betale forskudd uansett.

Lenke til kommentar

@thekims: jeg har anmeldt fyren i dag, tviler om det hjelper noe særlig. Poster det opp her for at folk skal være forsiktig.

 

@woff: trist men det er sant...

 

@knopflerbruce: Ikke sant? jeg har handlet mange ganger på finn og bruktmarked og når jeg betalte forskudd til noen enkel gikk det helt fint. Nå innser jeg at man skal ikke være naiv å stole på andre lengre. Sånne mennesker ødelegge for de andre. 

Lenke til kommentar

Er poenget å henge vedkommende ut med fult navn og adresse? Eller er det å advare andre mot det?

 

Du husker nok det til neste gang.

 

Bare navnet George er grunn god nok til at det burde ringe en bjelle. Ikke fordi det er noe galt med folk som faktisk heter George, men fordi det må være et av verdens mest brukte svindlerdekknavn.

 

Er det derfor Georeg W.Bush er USA minst likte president?

Endret av Vinterstund
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Pengene er tapt, veldig mange som gjør det godt å svindle på finn.. Ingen konsekvens så lenge du holder deg til noen tusenlapper... Velkommen til virkeligheten, jeg også ble lurt for 2500kr. Hadde kontonummer, hvilke bank det var og alt sammen men politiet henla saken med en gang!

Lenke til kommentar

Opplevde noe liknende en gang, men gjaldt bare en tiendedel av ditt beløp. Fikk litt hjelp av noen folk med tilgang til folkeregisteret, ringte kona hans og sa jeg kom til å fortsette å plage dem om mannen hennes ikke betalte. To dager senere hadde jeg pengene på konto. Hardt mot hardt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...