Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

Det er hvertfall ganske vanlig med lav startlønn (og lav lønn generelt) i supportjobber med mindre det involverer vaktordninger/overtid.

 

Med din utdanning bør du uansett kanskje sette ambisjonene noe høyere enn dette på sikt.

 

Om dere benytter et ITIL-basert saksbehandlingsverktøy kan du jo lære deg mer om prosessene der (Incident, Change, Problem), kanskje få deg en ITIL foundation sertifisering. Eller du kan utvikle deg innen Agile og/eller Test Management og bli scrum-master/test-manager. Du har vel fra studiet også lært noe om BI og Big Data?

 

Studiet ditt bør gi en rekke gode muligheter for mer givende arbeid (og vesentlig bedre betalte jobber) enn drift/support.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er hvertfall ganske vanlig med lav startlønn (og lav lønn generelt) i supportjobber med mindre det involverer vaktordninger/overtid.

 

Med din utdanning bør du uansett kanskje sette ambisjonene noe høyere enn dette på sikt.

 

Om dere benytter et ITIL-basert saksbehandlingsverktøy kan du jo lære deg mer om prosessene der (Incident, Change, Problem), kanskje få deg en ITIL foundation sertifisering. Eller du kan utvikle deg innen Agile og/eller Test Management og bli scrum-master/test-manager. Du har vel fra studiet også lært noe om BI og Big Data?

 

Studiet ditt bør gi en rekke gode muligheter for mer givende arbeid (og vesentlig bedre betalte jobber) enn drift/support.

Ja, har hatt software engineering og store datamengder. Jeg føler at jeg står litt på bar bakke. Litt derfor jeg takket ja til denne jobben. I tillegg slipper jeg å pendle til Oslo.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Stillingstittel: IKT-driftsmedarbeider

Sektor: Privat
Arbeidsoppgaver: driftsansvarlig
Erfaring: 2 år lærling > (6 år annen bransje, 670 k inntekt) > 5 måneder IT driftsansvarlig
Alder: 25
Utdanning: IKT-fagbrev
Årsinntekt: Fått jobbtilbud på 440 000 fast + 70 000 kr i vaktordning. Mobil, pc, bredbånd etc.
Sted: Oslo

 

 

Vet ikke om jeg skal takke ja til jobb tilbudet eller velge å gå ta bachelor i informasjonssystemer?

Endret av ITduden
Lenke til kommentar

Stillingstittel: IKT-driftsmedarbeider

Sektor: Privat

Arbeidsoppgaver: driftsansvarlig

Erfaring: 2 år lærling > (6 år annen bransje, 670 k inntekt) > 5 måneder IT driftsansvarlig

Alder: 25

Utdanning: IKT-fagbrev

Årsinntekt: Fått jobbtilbud på 440 000 fast + 70 000 kr i vaktordning. Mobil, pc, bredbånd etc.

Sted: Oslo

 

 

Vet ikke om jeg skal takke ja til jobb tilbudet eller velge å gå ta bachelor i informasjonssystemer?

Arbeidserfaring er viktigere enn utdannelse spør du meg.

 

Dessuten taper du økonomisk på å være i utdannelse framfor å jobbe. Du taper også erfaring og ansiennitet.

 

Skal du ta igjen det tapte må du ha en tilsvarende høyt betalt jobb. Regner du med at du relativt enkelt får en ny jobb som betaler vesentlig mer etter at du er ferdig med en bachelor?

 

Hvordan tror du arbeidsmarkedet ser ut når du er ferdig om 3 år?

Lenke til kommentar

Stillingstittel: Seniorkonsulent / utvikler, privat sektor

Erfaring: 2,5 år etter studier, men programmert lenge

Alder: 26 år

Sertifisering: Noe Java, men har nok lite å si innenfor min type jobb

Arbeidsoppgaver: Sitter ute hos kunde og skriver kode

Utdanning: 5 årig mastergrad fra NTNU Trondheim/gløshaugen (siving datateknikk)

Årsinntekt: ~605k fastlønn, ~80k bonus, +overtid (men blir lite av det, kun frivillig).

Goder: Gadgetbudsjett, trening, fri mobilbruk, dekt internett, mye kompetansebygging, maks pensjon, behandlingsforsikring, 6 uker ferie og de perksa der.

Arbeidstid: 37,5t uke, kjernetid 9-15 men jobber stort sett som jeg vil bare det totalt blir riktig.

Arbeidssted: Oslo

 

Samme bedriften, men halvårig lønnsjustering og en ekstra rolle siden sist

Stillingstittel: Fagleder, seniorkonsulent / utvikler, privat sektor

Erfaring: 3 år

Årsinntekt: 635k fastlønn, ~160k bonus, +overtid (men blir lite av det, kun frivillig).

Arbeidsoppgaver: Sitter ute hos kunde og skriver kode. Ansvarlig for kompetansen og faglig opplegg til en ~15 mennesker

Lenke til kommentar

Arbeidserfaring er viktigere enn utdannelse spør du meg.

 

Dessuten taper du økonomisk på å være i utdannelse framfor å jobbe. Du taper også erfaring og ansiennitet.

 

Skal du ta igjen det tapte må du ha en tilsvarende høyt betalt jobb. Regner du med at du relativt enkelt får en ny jobb som betaler vesentlig mer etter at du er ferdig med en bachelor?

 

Hvordan tror du arbeidsmarkedet ser ut når du er ferdig om 3 år?

ser mange snitter på 550-600 k, noen uten, og noen med utdaning. Så er egentlig ikke noe fasit svar, men jeg tror at med utdanning så vil kan kunne få seg mer krevende jobb, sånn som utvikling og systemansvarlig, og det gir lett 550-700 k i årslønn. Med bare fagbrev og noen års erfaring vil ikke det gi mer enn 400-500k i snitt.

Lenke til kommentar

Største fordelen med utdanning er at du har større valgfriheit på arbeidsmarkedet. Utan formell utdanning kan det være vanskelegare å få seg jobb hos andre arbeidsgivere enn den som kjenner dine kvalifikasjonar.

I tillegg vil ein med utdanning stå langt sterkare ved nedbemanning eller endring av arbeidsoppgåvene.

 

For dei aller fleste vil det lønne seg med utdanning når ein ser på gjennomsnittet av heile yrkeskarrieren.

Lenke til kommentar

Største fordelen med utdanning er at du har større valgfriheit på arbeidsmarkedet. Utan formell utdanning kan det være vanskelegare å få seg jobb hos andre arbeidsgivere enn den som kjenner dine kvalifikasjonar.

I tillegg vil ein med utdanning stå langt sterkare ved nedbemanning eller endring av arbeidsoppgåvene.

 

For dei aller fleste vil det lønne seg med utdanning når ein ser på gjennomsnittet av heile yrkeskarrieren.

 

 

Pluss at studietiden var gøy :w00t:

da er det bare tut og kjør for utdanning!

 

500 k i lønn synes jeg ikke høres mye ut egentlig

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Satt å snakket lønn og lønnsutvikling med en kollega tidligere i dag og lagde en oversikt over min utvikling siden jeg startet i nåværende firma i 2010.

 

15.03.10: Kundebehandler, innleid. 23k/mnd
01.07.10: Kundebehandler, fast ansatt, 25k/mnd
01.10.10: Kundebehandler, 27k/mnd
01.12.10: Tekniker, 29k/mnd + 10% bonus
01.10.11: Network Operator, 29k/mnd + 10% bonus, 2.5k/mnd i vakt
01.03.12: Network Operator, 32k/mnd + 10% bonus, 2.5k/mnd i vakt
01.01.13: Senior Driftstekniker, 33k/mnd + 10% bonus, 4k/mnd i vakt
01.09.13: Senior Driftstekniker, 33.5k/mnd + 10% bonus, 5k/mnd i vakt
01.04.14: Systems Engineer, 39.5k/mnd, 8k/mnd i vakt
01.10.14: Systems Engineer, 40.5k/mnd, 8k/mnd i vakt
01.10.15: Systems Engineer, 41.5k/mnd, 8k/mnd i vakt
01.10.16: Systems Engineer, 42.5k/mnd, 8k/mnd i vakt
01.10.17: Systems Engineer, 43.5k/mnd, 8k/mnd i vakt
01.03.18: Systems Engineer, 49k/mnd, 8k/mnd i vakt
Lenke til kommentar

 

Satt å snakket lønn og lønnsutvikling med en kollega tidligere i dag og lagde en oversikt over min utvikling siden jeg startet i nåværende firma i 2010.

 

15.03.10: Kundebehandler, innleid. 23k/mnd
01.07.10: Kundebehandler, fast ansatt, 25k/mnd
01.10.10: Kundebehandler, 27k/mnd
01.12.10: Tekniker, 29k/mnd + 10% bonus
01.10.11: Network Operator, 29k/mnd + 10% bonus, 2.5k/mnd i vakt
01.03.12: Network Operator, 32k/mnd + 10% bonus, 2.5k/mnd i vakt
01.01.13: Senior Driftstekniker, 33k/mnd + 10% bonus, 4k/mnd i vakt
01.09.13: Senior Driftstekniker, 33.5k/mnd + 10% bonus, 5k/mnd i vakt
01.04.14: Systems Engineer, 39.5k/mnd, 8k/mnd i vakt
01.10.14: Systems Engineer, 40.5k/mnd, 8k/mnd i vakt
01.10.15: Systems Engineer, 41.5k/mnd, 8k/mnd i vakt
01.10.16: Systems Engineer, 42.5k/mnd, 8k/mnd i vakt
01.10.17: Systems Engineer, 43.5k/mnd, 8k/mnd i vakt
01.03.18: Systems Engineer, 49k/mnd, 8k/mnd i vakt

 

 

Dette er vell brutto?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Både 1 og 2 linje. Skal starte med programvare foreløpig og overvåking av drift servere. 6 mnd prøvetid

 

Vet ikke om du kommer til å lese dette så lenge etterpå, jeg jobber med bruker support. (ikke kunder)

I "mitt" firma har NITO klart å forhandle frem en minstelønn for sine medlemmer på 425k.

Vi har alt mulig av IT relaterte stillinger i firmaet, men dette gjelder altså også for dem på support.

M.a.o. du kan komme inn nyutdannet med bachelor og starte på 425k, en lønn som er høyere enn minimums

lønn for EL og IT medlemmer med 10 års relevant erfaring.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Oppdatering etter 2 år. Fikk en lønnjustering etter å ha jobbet der i 2 år, og må si jeg er veldig fornøyd.

 

Stillingstittel: Utvikler
Erfaring: 2 år

Alder: 25
Arbeidsoppgaver: Utvikle og forberede eksisterende systemer.
Utdanning: Bachelor i IT og informasjonsystemer
Årsinntekt: 648 000kr

Stillingstittel: Utvikler
Erfaring: 0 år
Arbeidsoppgaver: Utvikle og forberede eksisterende systemer.
Utdanning: Bachelor i IT og informasjonsystemer
Årsinntekt: 495 000 + bonus/provisjon halvåret, pc, tlf

 

Ble ganske overrasket etter å ha søkt etter min første jobb i 5 mnd, og får så høy startlønn. 

 

Endret av Hentrix
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt off-topic, men jeg spør likevel;

 

Jeg ser mange stillinger innen IT-support krever/ønsker erfaring med Office 365. Kunne noen gitt meg en kort forklaring på hva det innebærer? Antar at det betyr mer enn å være god i Word :) Og gjerne tips til hvordan jeg kan lese meg opp, eventuelt ta sertifisering online innen dette. 

Lenke til kommentar

Office365 er et samlebegret som (ofte) innebærer Exchange Online, Skype for Business Online, OneDrive for Business samt. den tradisjonelle Office-pakken i web- og/eller klientformat.

Ofte innebærer det også en bruker- og gruppesynkronisering fra tradisjonelt AD til AzureAD, som er backend i O365.

 

Du kan fint sette opp din egen O365 tenant ved å kjøpe en O365 lisens. De billigste koster ikke mange kronene i måneden, og du kan når som helst avslutte en lisens.

 

Det finnes forskjellige O365 lisenser som gir forskjellig innhold. Prisen er deretter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette var før (2015):

Stillingstittel: Senior Konsulent
Erfaring: ca 15 år
Sertifiseringer: 15 stk
Arbeidsoppgaver: Alt innen drift/infrastruktur med hovedfokus på Exchange/VMWare
Utdanning:  ingenting
Årsinntekt: ca 550 000 + bonus, frynsegoder og overtid
Alder: 34
Arbeidssted: Oslo
 
Nå:
Stillingstittel: Arkitekt
Erfaring: ca 20 år
Sertifiseringer: 20 stk
Arbeidsoppgaver: Arkitektur rundt Azure, AzureAD og Hybrid Cloud. 
Utdanning:  ingenting
Årsinntekt: ca 750 000 + bonus, grei pensjonssparing + div frynsegoder
Alder: 39
Arbeidssted: Oslo
Endret av xcomiii
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Stillingstittel: Konsulent

Erfaring: 0 år

Sertifiseringer: null

Arbeidsoppgaver: Utvikling (Java, Docker, Openshift, MicroServices)

Utdanning:  Master i IKT, Sivilingeniør

Årsinntekt: 460000 + bonus (hvis man sitter på prosjektet - får ca. 6000 i måneden nå), + trening + mobil + internett + 10000 i år til hjemmekontor + forsikring (reise, helse, pensjon) + overtid + kan ta hvilket som helst kurs + massaje/terapeut (24 ganger i år).

Alder: 26

Arbeidssted: Oslo

 

Jeg trives godt på jobben siden den er den aller første jobben min (null stress fra arbeidsgiver/prosjektet)

 

Nå er det gått nesten 6 månder, og kan si at jeg har 6 månders erfaring.

Var det en grei startlønn? Jeg har jo Sivilingeniør utdannelse og tenkte en som har master måtte tjene rundt 600k i fast lønn? Er det realistisk eller?

Hvor mye kan jeg forvente lønnshop etter et år? eller kreve? og hvordan kan jeg kreve/si at jeg ønsker lønnshopp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...