Gå til innhold

Disse PC-ene tryner mest


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle gjerne sett statistikk på de samme feilene, men hvor selvbygde maskiner er delt opp etter hvorvidt den som har bygget og/eller oppgradert systemet har brukt antistatisk beskyttelse eller ikke. Jeg har bare mitt eget anekdotiske bevis å gå etter, men jeg opplevde aldri DOA lengre og vesentlig færre komponenter som har feilet etter tid, etter å ha tatt i bruk den antistatiske matta og lenka. Fnøs litt av det første gang da jeg ble tvunget til å bruke det på IKT for mange herrens år siden, men nå kunne jeg ikke tenkt meg å fikle i en maskin uten. Jada, jeg vet man kan jorde seg på andre måter og, men matta og lenka er ganske praktisk når man har vanen og har den liggende lett tilgjengelig.

Endret av Nichotin
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Min oppfatning er at velger man bra utstyr og ikke slurver når man er inne og fikler i maskinen, så kan den vare lenge den. Jeg hadde problemer for en stund siden med hovedkort og harddisker som døde, men det var fordi jeg klarte å velge dårlige strømforsyninger. Da jeg informerte meg om hva som var bra for 5-6 år siden har jeg aldri hatt et dødt hovedkort og bare en død disk.

Lenke til kommentar

Skulle gjerne sett statistikk på de samme feilene, men hvor selvbygde maskiner er delt opp etter hvorvidt den som har bygget og/eller oppgradert systemet har brukt antistatisk beskyttelse eller ikke. Jeg har bare mitt eget anekdotiske bevis å gå etter, men jeg opplevde aldri DOA lengre og vesentlig færre komponenter som har feilet etter tid, etter å ha tatt i bruk den antistatiske matta og lenka. Fnøs litt av det første gang da jeg ble tvunget til å bruke det på IKT for mange herrens år siden, men nå kunne jeg ikke tenkt meg å fikle i en maskin uten. Jada, jeg vet man kan jorde seg på andre måter og, men matta og lenka er ganske praktisk når man har vanen og har den liggende lett tilgjengelig.

 

Antistatisk utstyr har lite for seg og må brukes riktig De fleste amatører som har kjøpt med antistatisk utstyr sist de kjøpte komponenter over nett vet ikke å bruke dette utstyret korrekt.. De fleste kommer lenger med å bruke bomullsklær, droppe gulvtepper og en sunn dose sunn fornuft.

 

Jeg har aldri hørt om at noen har skadet komponenter ved hjelp av statisk elektrisitet uten å gjøre dette med vilje. Det er kanskje mulig om den som monterer ikke har noen form for peiling og har på seg syntetiske klesplagg som han gnukker sammen samtidig som han tar på alle kontaktflatene han kommer til.

 

Isåfall er det han som monterer som er problemet og ikke statisk eliktrisitet.

 

PEBKAC er det mest dekkende ordet i forbindelse med feil på datamaskiner og komponenter. Det og logikken bak å anskaffe en PC uten å lære å bruke den eller sette seg inn PCens virkemåte.

 

"Hei, jeg har aldri bygd en PC før og jeg vet ikke hvordan jeg gjør det eller hvilke komponenter som er fornuftige å velge. Kan noen hjelpe meg vær så snill?"

 

Det oppstår lite feil generelt i samfunnet dersom folk respekterer omgivelsene nok til å holde fingrene fra fatet til de faktisk har satt seg inn i det de skal gjøre. Alt for mange benytter seg av prøv og feil metoden. Det kommer lite godt ut av å gjøre ting på måfå.

Folk må ha såppas respekt for det de skal gjøre at de setter seg inn i det på forhånd eller søker profesjonell assistanse for å unngå helt innlysende feil og unødvendige problemstillinger.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Antistatisk utstyr har lite for seg og må brukes riktig De fleste amatører som har kjøpt med antistatisk utstyr sist de kjøpte komponenter over nett vet ikke å bruke dette utstyret korrekt.. De fleste kommer lenger med å bruke bomullsklær, droppe gulvtepper og en sunn dose sunn fornuft.

 

Jeg har aldri hørt om at noen har skadet komponenter ved hjelp av statisk elektrisitet uten å gjøre dette med vilje. Det er kanskje mulig om den som monterer ikke har noen form for peiling og har på seg syntetiske klesplagg som han gnukker sammen samtidig som han tar på alle kontaktflatene han kommer til.

 

Nja, noen mennesker er langt mer elektrisk ledende enn andre mennesker, husker en youtube hit for en stund siden angående en gutt som ødela eller fikk hva som helst av elektronisk utstyr til å tryne når han kom i kontakt med det (berøring).

Lenke til kommentar

Er dette en rapport på hardware som er "ødelagt" eller rapport på hardware fail rapportert til MS?

Om det er det siste så er det vel ikke så rart at hjemmebygde PC'er har høyere failrate da disse sikkert klokkes oftere og hva er det som skjer når man klokker? Vel det hender jeg får BSOD i hvertfall og da får man jo spm. om å sende inn feil rapport til MS.

Lenke til kommentar

En PC tryner ikke. Skapningen som sitter mellom tastatur og stol får PCen til å tryne.Det er lite feil på hovedkort etter solid state kondensatorer ble standard med mindre du regner med folk som bygger sin første, andre eller tredje PC ved å romstere nede i LGA-sokkelen med en skrutrekker.HVa mener du forresten med at de ryker? At de tar kveld innen 1-3 år eller at du beholder PCen igang i utover 5 år i håp om at noen komponenter endelig skal takke for seg?Med dagens produksjonsteknikk er det sjeldent at det innenfor levetiden på 3-5 år oppstår feil på komponenter som har passert kvalitetskontrollen. Dersom de overlever håndteringen til skapningen som monterer komponentene og får tilstrekkelig kjøling vil komponentene stort sett holde lenger enn noen makter å ha de i daglig bruk. Produsentene bruker lavtlønnet arbeidskraft i produksjonen, men de har ikke så gode marginer at at det tillater hyppige forekomster av feil.

 

Så det du sier, er at Olga som akkurat har fått seg en stasjonær PC levert på døra, koblet den til og deretter er det bare tastatur, mus og av/på-knapp som brukes, har skylda dersom det viser seg å være en hardwarefeil på PCen iløpet av de neste 5 årene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle gjerne sett statistikk på de samme feilene, men hvor selvbygde maskiner er delt opp etter hvorvidt den som har bygget og/eller oppgradert systemet har brukt antistatisk beskyttelse eller ikke. Jeg har bare mitt eget anekdotiske bevis å gå etter, men jeg opplevde aldri DOA lengre og vesentlig færre komponenter som har feilet etter tid, etter å ha tatt i bruk den antistatiske matta og lenka. Fnøs litt av det første gang da jeg ble tvunget til å bruke det på IKT for mange herrens år siden, men nå kunne jeg ikke tenkt meg å fikle i en maskin uten. Jada, jeg vet man kan jorde seg på andre måter og, men matta og lenka er ganske praktisk når man har vanen og har den liggende lett tilgjengelig.

 

Jeg har samme inntrykk med bruk av eller ikke bruk av antistatisk lenke.

Endret av ronron25
Lenke til kommentar

Hvis disse tallene er korrekte så er det en bedring i forhold til situasjonen da jeg startet som tekniker for en del år siden. Man snakket om typisk ca. 2% feilrate fra fabrikantene, mens her er det altså kommet under 1%.

 

7% feilrate på hjemmelagde maskiner virker litt lavt kanskje, men for meg som tekniker synes det kanskje litt i overkant naturlig at folk bygger maskinene sine selv. Jeg har iblant snublet over tråder hvor folk ordlegger seg litt engstelig i forhold til sitt første selvbygg, så det er kanskje stort sett folk med en viss grad av kyndighet som velger å gjøre det selv.

Lenke til kommentar

En PC tryner ikke. Skapningen som sitter mellom tastatur og stol får PCen til å tryne.Det er lite feil på hovedkort etter solid state kondensatorer ble standard med mindre du regner med folk som bygger sin første, andre eller tredje PC ved å romstere nede i LGA-sokkelen med en skrutrekker.HVa mener du forresten med at de ryker? At de tar kveld innen 1-3 år eller at du beholder PCen igang i utover 5 år i håp om at noen komponenter endelig skal takke for seg?Med dagens produksjonsteknikk er det sjeldent at det innenfor levetiden på 3-5 år oppstår feil på komponenter som har passert kvalitetskontrollen. Dersom de overlever håndteringen til skapningen som monterer komponentene og får tilstrekkelig kjøling vil komponentene stort sett holde lenger enn noen makter å ha de i daglig bruk. Produsentene bruker lavtlønnet arbeidskraft i produksjonen, men de har ikke så gode marginer at at det tillater hyppige forekomster av feil.

 

Så det du sier, er at Olga som akkurat har fått seg en stasjonær PC levert på døra, koblet den til og deretter er det bare tastatur, mus og av/på-knapp som brukes, har skylda dersom det viser seg å være en hardwarefeil på PCen iløpet av de neste 5 årene?

 

Ja, hun utfører ikke vedlikehold på verken systemfiler eller maskinvare i løpet av de 5 årene. Det kan godt være at hun fortsetter å bruke PCen lenge etter at vitene har satt seg fast i støvdotter samtidig som hun lurer på hvorfor maskinen skur seg av i tide og utide.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Er dette en rapport på hardware som er "ødelagt" eller rapport på hardware fail rapportert til MS?Om det er det siste så er det vel ikke så rart at hjemmebygde PC'er har høyere failrate da disse sikkert klokkes oftere og hva er det som skjer når man klokker? Vel det hender jeg får BSOD i hvertfall og da får man jo spm. om å sende inn feil rapport til MS.

Dette er reboots / crash og ikke kun ødelagt hardware.

 

Og ja der er en betydelig feilkilde her, ikke bare overklokking som gjør maskinen mer ustabil men også at folk som bygger pcen ikke bare kjører mer spill og tunge programmer og ikke minst mer beta programmer av disse.

 

Lenke til kommentar

Er dette en rapport på hardware som er "ødelagt" eller rapport på hardware fail rapportert til MS?Om det er det siste så er det vel ikke så rart at hjemmebygde PC'er har høyere failrate da disse sikkert klokkes oftere og hva er det som skjer når man klokker? Vel det hender jeg får BSOD i hvertfall og da får man jo spm. om å sende inn feil rapport til MS.

Dette er reboots / crash og ikke kun ødelagt hardware.

 

Og ja der er en betydelig feilkilde her, ikke bare overklokking som gjør maskinen mer ustabil men også at folk som bygger pcen ikke bare kjører mer spill og tunge programmer og ikke minst mer beta programmer av disse.

 

Var det jeg trodde og som jeg sa så er det jo ikke så rart at hjemmebygg har høyere failrate da.

Lenke til kommentar

Det var en periode jeg hadde problemer med defekte minnechips på minnemoduler fra Corsair og Crucial. Dette gjaldt Crucial BallistiX (DDR2) og 4GiB moduler i XMS3-serien til Corsair. Med Crucial så feilet ikke mindre enn tre (!) minnemoduler, mens én modul fra Corsair har feilet.

 

Minnefeilene har vært oppstått med tre ulike hovedkort, og med helt standard JEDEC timings og klokkefrekvenser. Minnetestene i Memtest86+ har flere ganger feilet å avdekke minneproblemer, selv ved kjøring av opp mot to pass/gjennomløp.

 

Minnefeil kan være notorisk vanskelig å diagnostisere. Selv om minnechips er enkle komponenter, så er det få andre feil som har potensiale å ødelegge så ufattelig mye som defekte minnebrikker. Dette spesielt fordi alle moderne operativsystem og systembibliotek bufrer filaksess. Er det defekte minneceller i en minnebrikke, så kan potensielt samtlige filer som har blitt åpnet for skriving i perioden feilen har vært tilstede, være skadet. Og det finnes ingen generell metode for å undersøke integritet på filer.

 

Å bruke filsystem som ZFS kan hjelpe, men ZFS gir egentlig ingen garantier ved defekte minnebrikker. Men et skikkelig filsystem hjelper mot "stille" fra harddisker eller harddisk-kontrollere.

 

Det er synd at minnemoduler med ECC-støtte er sjeldne, at Intel-hovedkort med støtte for dette koster en nyre og en lever, og at hovedkort med AMD-chipsett må ha fastvare som støtter aktivering av dette under boot. Sistnevnte er overhodet ingen selvfølge. Og selv om hovedkortet støtter det, så er ikke produsenten alltid så flink til å annonsere dette.

Lenke til kommentar

skulle gjerne ha sett på statisikken hvor lenge man har fabrikkbygde pcer før man bytter dem ut kontra oppgradere eller bygger ny

Det som gjør statistikken lit merkelig ( ut fra artikkelen) er at det er fabrikkbygde bærbare pcer som kommer best ut. hallo . nesten alle bærbare er fabrikkbygde

 

Man har jo 4 alternativer å velge mellom

Fabrikkbygg kontra selvbygd opp mot stasjonær eller bærbar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...