Gå til innhold

AMD slo Intel i blindtest


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når det ikke oppgis hvilke innstillinger, om det var en satt rekkefølge man spilte i, og hvilket spill som var kjørt annet enn "eyefinity" og "7970" slår det meg at dette sannsynligvis er BF3 på High/Ultra, om noen merker forskjell på to prosessorer når flaskehalsen i høyeste grad ligger på skjermkortet er dette Placebo.

 

I verste fall var det slik at man først spilte på Intel-maskinen og så AMD-maskinen, for så å sammenligne opplevelsen etterpå. Dette gir en stor fordel for siste maskin testet.

 

Hadde det vært snakk om et spill som Crysis 2 eller Deus Ex:Human Revolution og 1920x1080 ville nok forskjellen vært mer merkbar.

 

EDIT:

Det er også rimelig svakt av Hardware.no å lage en artikkel med en slik sensasjonsoverskrift.

Endret av arni90
  • Liker 5
Lenke til kommentar

"AMD la faktisk opp til to blindtester."

 

Og vips var testen ugyldig. Misforstå meg rett, jeg blåser i hvem som leder, og ønsker at de skal konkurrere så heftig som mulig, til fordel for oss forbrukere. Men det er ikke lett å ta noe for god fisk når det er AMD som selv legger opp hele testen.

Endret av Runinho
Lenke til kommentar

Eller det kan være 2x HD 7970 skjermkort i crossfire der flere kjerner teller bedre i de tilfellene der.

 

Intel har vel bare 4 kjerner/8 tråder så igjen er hypertreading dårlig.

Selvfølgelig kan det være snakk om CrossfireX og et tilfelle der AMD har bedre båndbredde mot kortene og minimum fps går opp, men jeg vil tro 2600k vil få en betydelig ytelsesfordel mot FX-8150 når man kjører igang med CrossfireX grunnet det massive hoppet i ytelse.

 

Intel har definitivt fordelen når det kommer til antall regneoperasjoner som kan utføres per sekund i spill sammenlignet mot AMD, det er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar

Det som er viktig med en blindtest er :

 

1 : Sørge for at det er flere spill som kan prøves ut på begge systemene og at man bytter direkte fra det ene systemet til det andre.

2 : Sørge for at man ikke har en flaskehals som gjør at et system vil "handikappes" mot det andre systemet.

 

Men ja, det er trolig skjermkortet på test nr 2 som har gjort at brukerne har vanskelig for å si hvilket av systemene man foretrekker , det er dog godt mulig at minimum fps er noe bedre på Amd sitt oppsett uten at det totale oppnådde fps er bedre enn Intel sin løsning.

 

Om testen hadde blitt gjort av uavhengige testere så hadde jeg nok blitt litt mer interessert i hvorfor spillerne opplevde det slik..

Lenke til kommentar

Som teknikker må jeg nok underkjenne den tekniske vurdering her.

Det er folks opplevelse som betyr noe.

Tekniske testprogrammer er vel og bra, men de viser ikke alt - er kun et øyeblikksbilde og helt uten den skjønnsmessige vurderingen som en bruker løpende foretar.

 

Mange her stoler 110% på testprogrammer. Også skribenter.

Ikke gjør det.......

 

Jeg kom inn i dette på en tid da AMD var det klare valget ut fra teknikk, men for min del var det nok prisen som ble mest avgjørende. Og jeg har fremdeles min bias i behold.

 

Så er det selvklart helt umulig at det kun er en part tilstede.......

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Kan det være at spillene er GPU-begrenset og ikke CPU-begrenset (som spill stortsett er) og derfor merker ikke 140 tilfeldige "gamere" forskjell på et Intel og AMD oppsett ettersom forskjellen er marginal i praksis. Microstuttering burde da ikke være noe reellt problem når HD 7970 er en single-GPU løsning.

 

Men når det er AMD selv som kjører testen så kan det jo være at de glemte å legge inn de siste Intel driverne, kanskje de glemte brikkesett driverne totalt, kanskje Intel oppsettet ikke fikk den siste skjermkortdriveren heller? Tar aldri tester utført av en av produsentene som god fisk akkurat.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

AMD er best til gaming synes jeg ennå. Men i praksis merker jeg ikke forkjell. Kun prisen avgjør. Det skal ikke være noen forkjell i når en spiller med top gaming maskin for spillene har svært dårlige hardware krav. Så opplevelsen skal vel være den samme.

 

Men akk ja Intel HD SUCKS. Ikke kjøp en bærbar med det.

Lenke til kommentar

Intel er jo ganske overlegne på ytelelse i high end markedet. Så vidt jeg kan forstå er AMD's eneste mulighet for å selge CPUene sine for tiden å konkurrere på pris/ytelse i de segmentene hvor de kan matche Intel på ytelse. Strømforbruk kan kanskje også være en faktor på noen modeller, men neppe i denne testen.

 

Så jeg ser egentlig ingen grunn for at AMD skulle trenge å "jukse" med en slik test. De valgte plattformene og valgte da natuligvis to områder hvor de er konkurransedyktige på pris/ytelse. Vanskeligere trenger det ikke være.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...