Gå til innhold

Plages du av musesyken?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har hørt om "musesyken" i over 10 år nå, og har ennå ikke møtt noen som har hatt den.

Selv har jeg tilbrakt minst 4-5 timer daglig forran en PC i snitt, med perioder på 10-12 timer daglig (mye gaming) og har ikke merket noe.

 

Ut fra rådene som gis over (med unntak av 5 minutter hver time) må man jo gjøre noe veldig galt fra før om disse skal gjelde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har hatt noe selv som kan kalles musesyke. Fikk utrolig mye problemer med min skulder etter en "produksjonsjobb" som var avhengig av mye museklikking i lite tilpasset GUI. Var til tider svært høyt produksjonspress med konkurranser osv.

 

Greide heldigvis å komme meg unna denne jobben, og nå har jeg på langt nær like store problemer. Før denne jobben hadde jeg også "gamet" i 15 år med både lengre LAN med flere dager i strekk (FPS, RTS osv) uten noen som helst problemer.

 

Tror det er viktig slik som artikkelen sier å legge inn pauser, gjøre utstrekkingsøvelser og ikke minst passe på å senke skuldrene for å forsøke å hindre stress.

Lenke til kommentar
Hvil underarmene på bordet, hvil fingrene på tastatur og mus. Hold armene nært inntil kroppen.

Det er en del på jobben som bruker MouseTrapper for å minske belastningen, men så har de tastaturet så nær bordkanten at armene blir svevende i luften når de denne innretningen. Da forsvinner liksom litt av poenget. Jeg passer i hvert fall på å ha tastaturet mitt lengre inn på bordet slik at albuene kan ligge i fred når jeg skriver.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt om "musesyken" i over 10 år nå, og har ennå ikke møtt noen som har hatt den.

Selv har jeg tilbrakt minst 4-5 timer daglig forran en PC i snitt, med perioder på 10-12 timer daglig (mye gaming) og har ikke merket noe.

 

Ut fra rådene som gis over (med unntak av 5 minutter hver time) må man jo gjøre noe veldig galt fra før om disse skal gjelde.

 

Bare vent til du blir eldre. Så sant du ikke er GummiTarzan og er leddet feil vei , så vil du bli plaget av dette før eller siden.I større eller mindre grad.

Lenke til kommentar

Til GullLars: prøv å jobbe i i utviklingsmiljø der diverse cad-verktøy er 90% av hverdagen din (mao 8 timer daglig forran pcen) i tilleg til å ha teknologi/PC som hobby. Gjør dette til du er 45-50 så kan du takke deg lykkelig om du er blandt de heldige som ikke har dalgige smerter og i værste fall må omskolleres.

 

 

Generelt så har de siste årene overraket meg. Hver eneste gang jeg skal vende meg til en ny versjon av en programmpakke virker det som om det bare blir mer og mer museklikking og mindere man kan gjøre uten å måtte flytte hendevekk fra tastaturet og bort på musa. Så fysioterapeutene og ergonomi-ekspertene har lært om hvordan man skal behandle og forebygge slike skader, men det er ikke ut som om software-utviklenerene har skjønt en døyt.

Lenke til kommentar

Jeg vet musesyken finnes, og jeg påstår ikke det er oppdiktet, jeg bare nevnte at jeg ikke har møtt noen som har hatt det. Det har sikkert å gjøre med at jeg ikke har vært med folk som har hatt slike jobber.

 

Jeg har også merket meg at nye programmer mer og mer vil ha meg til å bruke musa, men prøver så langt det er mulig å bruke tastaturet og hurtigtaster, da det går mye raskere.

Jeg har en mistanke om at presset på musebruk er en kombinasjon av programmerere som fokuserer på fancy interaktiv GUI, "eldre" folk som ikke vil bry seg med å lære nye hurtigtaster og tastekombinasjoner, og yngre folk som har vokst opp uten å trenge å bruke tastaturet til annet enn å skrive tekst, og derfor automatisk bruker musa så langt det er mulig.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Nei nei nei. Musesyke kommer av overanstrengte muskler/sener. Som sagt tidligere, hvil armen på bordet og ha tastaturet og musen nær kroppen - Du skal ha bøy i albuene (90 grader cirka tror jeg det var anbefalt)!

Nytter heller ikke med oppvakte skuldre. Slipp ALT ned og la bordet ta seg av bæringen.

 

Om du sitter i programmer og må flytte musen veldig mye er det viktig med riktig 'pointer speed', altså farten på musepekeren.

For en 'erfaren' pc-bruker, har det ikke så mye å si. For de vet å slappe av og har dessuten opptrente pc-muskler. Hvertfal, jo lavere den er, jo mer arbeid er det for armen/hånden.

En annen ting man må tenke på er om hånden blir sliten av og ligge flat. Du kan jo prøve å snu hånden din opp ned (håndflaten opp) som om du skulle tøye, du vil merke relativt fort at du blir sliten av det. Kommer av at det er en uvant posisjon for hånden eller at musklene ikke er tøyd tilstrekkelig.

 

Det at du sitter 8-12 timer foran PCen har ikke så mye å si egentlig. Det har mye mer å si om du faktisk slapper av i armen og lar hånden ta seg av de fleste bevegelsene (høy følsomhet på musen). Med andre ord, riktig arbeidsposisjon. Det er vel ingen som løfter med ryggen er det? Vel, da gjør du feil.

Lenke til kommentar

Tror årsaken til musesyke varierer ganske mye. Har lest veldig mange årsaker til det og hjelpemidler som skal fungere de siste årene.

Selv har jeg kombinert alt mulig rart av feil sittestilling og musebruk. Resultatet er delvis ødelagt nakke og senebetennelse i høyrearmen nå og da. Å lese saker om nye gaming-mus er bare irriterende, da jeg må klamre meg til denne. Den kostet forresten det dobbelte av det jeg beregner på å kjøpe mus. :')

Og jeg har ikke en gang begynt på arbeidslivet...

 

(Skal heldigvis ikke så mye til for å unngå plagene, så man er ikke helt fortapt om man får det, men de dukker fort opp om jeg sitter feil en periode.)

Endret av NoiramV
Lenke til kommentar

For min del har jeg opplevd at kombinasjonen sittehøyde / høyde på pulten har veldig mye å si. Er pulten i feil høyde hjelper det ofte ikke å justere stolen.

 

Jeg var plaget med vond arm på en arbeidsplass for mange år siden. Etter bytte av jobb og ny pult/stol ble problemene borte og jeg har merket lite til det siden. Det eneste er når jeg sitter ved hjemmemaskinen over lengre perioder ( 4 - 5 timer + ). Da merker jeg at armen blir vond. Å justere stolen hjelper lite og sittestillingen føles i utgangspunktet naturlig, så det er ikke nødvendigvis noe som er lett å justere i en fei.

 

På jobb er det heldigvis null problem, så det er tydelig at det er et eller annet med oppsettet hjemme som er feil.

Lenke til kommentar

Jeg jobber som utvikler og begynte etter noen år å merke spenninger i musearmen min. Musklene i den høyre underarmen ble stive og ømme. For å ikke få større problemer gikk jeg radikalt til verks. Jeg flyttet musen til venstre side! Dette var rart og vanskelig i begynnelsen, men etter en tilvenningsperiode på en ukes tid begynte det å gå greit. Nå har jeg ingen problemer med å bruke venstrearmen, og merker lite til musesyken :-)

 

Hjemme har jeg hele tiden brukt høyrearmen, og dermed får jeg avlastning for venstrearmen også.

Lenke til kommentar

Viktig tema. Jeg gjør som Moosehead, byttet arm på jobb, og bruker stort sett høyre på hjemmebane. Har også byttet til samme mus som NoiramV på jobb, veldig grei å ha når jeg innimellom har hektiske dager og det blir uunngåelig med litt stress ...da er det enklere å bruke høyre mtp. vaner og tastaturoppsett.

 

Vet ikke hva det skyldes egentlig, noen av oss er vel kanskje mer skjøre enn andre :hrm:

Endret av Gorguss
Lenke til kommentar

"Tiling" vindusbehandler (som automatisk arrangerer vinduene), en fornuftig editor (vim eller emacs) og tilleggsprogrammer som vimperator til firefox gjør at mus er fullstendig overflødig til 95% av alt jeg bruker datamaskinen til. Synes synd på de som plages med å klikke rundt med musa i et grafisk brukergrensesnitt på jobben hele dagen :)

Lenke til kommentar

Til GullLars: prøv å jobbe i i utviklingsmiljø der diverse cad-verktøy er 90% av hverdagen din (mao 8 timer daglig forran pcen) i tilleg til å ha teknologi/PC som hobby. Gjør dette til du er 45-50 så kan du takke deg lykkelig om du er blandt de heldige som ikke har dalgige smerter og i værste fall må omskolleres.

 

 

Generelt så har de siste årene overraket meg. Hver eneste gang jeg skal vende meg til en ny versjon av en programmpakke virker det som om det bare blir mer og mer museklikking og mindere man kan gjøre uten å måtte flytte hendevekk fra tastaturet og bort på musa. Så fysioterapeutene og ergonomi-ekspertene har lært om hvordan man skal behandle og forebygge slike skader, men det er ikke ut som om software-utviklenerene har skjønt en døyt.

 

Er nok litt forksjell, nå er jeg riktignok ikke 50, men bruker endel PC på jobb, og mye av fritiden, og har aldri stresset med slikt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er nok riktig som ergonomene sier at du skal sitte "putt inn 15-20 regler her". Men skal man klare å fylle alle kravene til en ergonom, så kan man omtrent ikke bevege seg en millimeter bortsett fra når man henter kaffe/print osv.

 

Heldigvis er jeg omreisende konsulent, så har 10-15 arbeidsplasser med forskjellig alt mulig. varierer mellom touchpad/styrepinne/ 4-5 eksterne muser, og 5-6 forskjellige pc'er.

Sitter jeg for lenge stille på samme plass (her snakker vi om dager med 10timer + i arbeid) så begynner musklene i høyrearmen å bli stive.

Lenke til kommentar

Jeg har store problemer med musesyken, eller som jeg sier, musevirus. Det som skjer er at helt plutselig, så har musen klikket seg inn på komplett.no eller lignende, og så kommer det plutselig mail med ordrebekreftelse. Jeg prøver å forklare til min bedre halvdel at jeg er helt uskyldig, og skylder på musesyken, men det blir ikke godtatt som forklaring! :hmm:

Lenke til kommentar

Har slitt med det i årevis nå, og blir ikke kvitt det heller.

 

Det forløper seg som smerter/ubehag i skulder, på fremsiden rett over armhulen i høyde. I tillegg er øvre/indre del av underarmen plaget, og ved utstrakt "plaging" av armen, blir også håndbaken utsatt for ubehag som hindrer meg i å arbeide med armen.

 

Min teori for hvordan jeg har pådratt meg dette, er intensiv bruk av "minimus" til bærbar over lengre periode. Nå kan jeg knapt bruke hånda til å "muse" med i mer en 5-10 minutter før jeg må gi meg.

 

En ting som drar frem plagene er bilen, hvor det er midtkonsoll mellom setene, som da gjør at skulderen heves. Tilsvarende skjer i TV-stolene, som har høye armlener.

 

Løsningen min var noen uker med å tvinge meg selv til å bruke venstre arm istedenfor. Uten den tilpasningen hadde jeg vært nødt til å finne meg noe helt annet å arbeide med ...

 

Så, om armen melder fra om at ting ikke er bra — gjør noe med det før det er for sent!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...