Gå til innhold

Plages du av musesyken?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-5a6f9

Musesyken er en betegnelse på en tilstand der folk ikke er i stand til å lære seg tastatursnarveier og klamerer seg med makt til musen.

Løsningen er så enkel som så:

Lær deg snarveier og behandle musen forsiktig.

 

Jeg har for mange år siden antydning til vondt i håndleddet fordi jeg spilte et idiotisk spill. Jeg oppdaget at jeg krampholdt på musen.

Fra den dagen sluttet jeg med dataspill, og nærmest slapp taket i musen.

Og jeg kan de aller mest brukte tastatursnarveiene i alle programmene jeg bruker.

Det gjør også at jeg jobber lynraskt på PC'en.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alltid moro med lekmenn (jeg kaller dere det da dere neppe har medisinsk utdannelse) som ikke har slitt med smerter (ENNÅ, for det skjer alle, gitt nok tid) og derfor tror at deres oppsett er den eneste løsningen for å forhindre den såkalte musearmen. Selv har jeg eksperimentert med trening, sitte-stå pult, forskjellige tastatur og museanordninger i flere år nå, uten at det har hjulpet meg noe særlig å reversere "lidelsen". Noe er sikkert psykosomatisk og/eller tillært oppførsel, men det er levnet liten tvil om at jeg ikke har svært spente muskler, foroverroterte skuldre og fucka sener. På engelsk kalles dette RSI (repetitive strain injury), for "musearm" er et snevert ord som ikke tar med i betraktningen at det like gjerne kan være tastaturet som er synderen.

 

Jeg har heller ikke hatt en spesielt uergonomisk datahverdag (bortsett fra laptoptilværelsen på VGS, det var et traust kapittel), og er således lei for at det skulle hende "meg" - jeg hadde ingen anelse om at slike smerter kunne utvikles så raskt, hadde forventet å styre unna til jeg nærmet meg pensjonsalder og noe lurt tok over for dagens tastatur- og musparadigme.

 

Og til deg som aldri har hørt noen snakke om musearmplager før: har det slått deg at det ikke er noe man vil snakke for høyt om, da det i jobbsammenheng er særdeles ugunstig?

 

Edit:

For øvrig: Det er svært lett at venstrearmen også blir affektert dersom det går så langt at du er nødt til å bytte musehånd. Hvis det er den ikke-dominante, vil det også gå langt raskere (husker jeg leste det i en RSI-artikkel, det ble referert til noe forskning også, men jeg husker lite). Det er ingen LØSNING.

Endret av Stulle
Lenke til kommentar

Det er ingen løsning på plagene å bytte arm, men det er i alle fall en løsning på eventuell omskolering eller delvis uførhet og kjedelige tider på trygd. Hvis venstre-armen som nå blir benyttet, i utg.punktet varer kortere enn den dominante, vil jeg tro at den reduserte bruken i forhold til høyre-siden, skulle veie opp og gi meg omtrent like mange år foran maskinen som "keivhendt". — I så tilfelle, er jeg fornøyd med "løsningen".

 

Jeg er forøvrig, og har alltid vært, effektiv med tastaturet, men når man arbeider med grafisk er ikke tastaturet en erstatning for mye av det som gjøres. Tegnebrettet er jo et alternativ, men som de fleste av oss husker fra skoletiden, så er en penn noe de fleste ikke sitter uanstrengt med i timevis. Uansett, når det er for sent — så er det for sent ...

Lenke til kommentar

Det kunne gå opptil 70% raskere å få symptomer i venstrearmen ved armbytte iflg. det jeg leste. Antakelig er det beste å variere hver time ila. dagen, med trackballs, vertikale mus, mousetrapper og bytte av arm FØR man får vondt. Dette blir imidlertid etterpåklokskap.

 

Det skal nevnes at jeg har vondt på samme område som deg, i deltoid-delen av overarmen, omtrent der skulder og overarm møtes. Jeg har dog vondt i fingrene også, etter mye tastaturarbeid, hvilket jeg mener er et langt mer irriterende symptom.

 

Og om ikke musearm var nok, så er en stillesittende livsstil likevel uhorvelig helsefarlig, bare google "sedentary dangers". Og folk skylder på karbohydrater ;)

Lenke til kommentar

Diabetes kommer kjapt som en tanke om hva man kan pådra seg ved å sitte på rævva hele dagen. En på minnelse om at jeg ikke har gjort for mye fysisk de siste årene — om jeg bare kunne komme meg i gang igjen ...

 

Fingrene ja. Jeg har noen ganger plager i/ved senene på håndbaken. Det føles som om noen har gnidd oppå der i lengre tid, og om jeg ikke stopper da, ender jeg opp med å bli kvalm også. Konklusjonen er nok at min "ville omgang" med data opp gjennom årene har rota til den armen skikkelig.

Lenke til kommentar

Har du blitt utredet eller forsøkt ting som trykkbølgebehandling?

Legene jeg har snakket med vil bare "se det an" eller sette kortisonsprøyter, og dét er helt uaktuelt. Trykkbølgebehandling virker det som har mer effekt når det er ett spesifikt, konkret sted å behandle - ikke hvis man ikke vet hvor et eventuelt utspring er, eller om det er flere. Hos oss som har slitt lenge er både nakke, rygg, armer og skuldre totalt miskjøtt og forringet, dessverre. Ikke tror jeg det i stor grad er mulig å reversere heller, før virtual reality og en tastatur- og musfri hverdag er her - eventuelt den dagen vi kan bli cyborgs eller få bionic limbs.

Lenke til kommentar
Snarere tvert imot, effektene ser man ikke før denne generasjonen vokser opp.

En hel generasjon til på uførestønad ...

 

Har du blitt utredet eller forsøkt ting som trykkbølgebehandling?

Nei, jeg er ikke utredet. Fikk bare tid til å vagt skrape i plagene før legen ville ha meg ut fra kontoret. Det meste jeg klarte å hale ut av ham var noe salve, jeg ikke husker hva het. Jeg har prøvd to varianter, men det fungerer ikke. Fastlegeordningen synes jeg er et dårlig utgangspunkt for det meste ut over rimelig akutte ting.

 

Trykkbølgebehandling mener jeg å ha hørt nevnt ved en anledning, men kjenner ikke til hva det er. Kanskje jeg burde slå det opp, for mitt håp til at en naprapat hadde noe å fare med falt i grus det også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...