Gå til innhold

Tusen ganger raskere internett?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes det var ganske mye hvis, om og men i det whitepaperet i forhold til GMPLS. Samtidig har jeg hørt om flere teknologier som prøver å slippe delayet forbundet med OEO-switching.

 

Det var da forøvrig uvanlig å se en artikkel som omhandler et enkelt IEEE-paper. Var det noen spesiell grunn til at akkurat dette fortjente mer oppmerksomhet? Det kommer jo en jevn strøm av papers fra den kanten som lover gull og grønne skoger, selv om bare noen av dem faktisk ender opp med å revolusjonere verden.

Lenke til kommentar

Problemet med Norge er at det oppfordres politisk og økonomisk til å bo spredt. Da blir det ikke mye lønnsomhet i å oppgradere linjenettet til hver forbruker. Dermed ender vi med at store deler av befolkninga må nøye seg med det 50 år gamle telekabler kan tynes til. Hadde folk bodd mer samlet ville det blitt mye billigere per abonnement å legge nye høyhastighetskabler.

Lenke til kommentar

Dekning er viktigere for min del. At det ikke er mulig å få over 600 kb/s fordi du bor et par kilometer utenfor byen, er dårlig. Prisene i Norge for å få høye hastigheter er også dyre sammenlignet med Danmark osv.

Det har med begrensninger i telefon-teknologien. Denne kan ikke forbedres, den kan kun byttes ut med en annen teknologi. Coax og fiber er eneste alternativene til twisted-pair

Lenke til kommentar

Men her forsto jeg det slik at det dreier seg om forbindelser mellom land, ikke det siste steget ut til sluttbrukerne. Hvis hele Europa bygges ut med denne strukturen kan til og med finnmarkingene få kjappere nett, hvis dde f.eks skal koble seg til en server i Tyskland.

Lenke til kommentar

Hele poenget med teknologien i artikkelen er å redusere ping, ikke øke båndbredden. Ping er dessverre begrenset av lysets hastighet.

 

Forutsatt at fiberen går i rett linje langs overflaten av jorda fra denne til andre siden av jorda og det ikke er noen mellomledd så tar det 20 000 km / 300 000 km/s = 1/15 sekund = 67 millisekunder. Fiberen ligger selvsagt ikke i rett linje, så kan man tenke selv at lysets hastighet er en stor begrensning for ping. Dermed er det begrenset hvor mye ping kan reduseres.

Lenke til kommentar

Hele poenget med teknologien i artikkelen er å redusere ping, ikke øke båndbredden. Ping er dessverre begrenset av lysets hastighet.

 

Forutsatt at fiberen går i rett linje langs overflaten av jorda fra denne til andre siden av jorda og det ikke er noen mellomledd så tar det 20 000 km / 300 000 km/s = 1/15 sekund = 67 millisekunder. Fiberen ligger selvsagt ikke i rett linje, så kan man tenke selv at lysets hastighet er en stor begrensning for ping. Dermed er det begrenset hvor mye ping kan reduseres.

En "rett linje" på en krum overflate kalles en geodetisk kurve.

Lenke til kommentar

Men her forsto jeg det slik at det dreier seg om forbindelser mellom land, ikke det siste steget ut til sluttbrukerne. Hvis hele Europa bygges ut med denne strukturen kan til og med finnmarkingene få kjappere nett, hvis dde f.eks skal koble seg til en server i Tyskland.

 

Mange i Finnmark er gått over til fiber inkludert meg. Fikk tilbudt fiber i en liten bygd fordi hovedkabelen som går til de "store" byene går gjennom her.

 

En bygd på rundt 40 innbyggere, der minimum 20 stk måtte takke ja til fiber for utbygning.

 

Tror det blir 20 år til neste gang de oppgraderer linjene her til noe større, er ikke så store budsjetter de opererer med her. Selskapet var ikke støttet av staten, mer ett sammarbeid mellom ulike nettselskaper.

Endret av Samegerilja
Lenke til kommentar

Dette var litt en en genistrek.... tsktsk.

 

Enveis... og med det vinker vi farvell til TCP? Eller har de utviklet en hel-optisk krets som sørger for retur med samme hastighet og latenvy?

 

Og hva er greien med at nettet skal bli flere tusen ganger raskere? Skal de redusere latency fra 1ms til 1/1000 del? Be my guest... vi får se hvor mye raskere nettet oppleves.

 

Og selv om denne teknologien faktisk gjør forbindelsen 1000 ganger raskere, så er det ingen andre en de med 10Gbps linje rett i veggen som gjør det. Og kun mot de servere som kjører all data i ramdisk.

 

Jeg håper virkelig at dette er min mest forhastede post noen sinne, for dette er noe av det dummere jeg har hørt.

Lenke til kommentar

er ærlig talt ikke alt som en gang ligner på artikler lenger, mye er bare svada som er oversatt og tilført noen lenker.

 

jeg savner gode gamle HW.no dypt, hvor godt opplyste nerder satt oppe i 5 netter på rad for å lodde/teste/skrive for å få skrevet ned noe som er verdt å lese.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...