Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har noe med innstillinger i biosen å gjøre, etter som jeg har forstått det. Litt for innvikla for meg. Jeg klona bare OS fra ssden over til m2en heller med Samsung Data Migration, det var lettere.

 

Jeg oppgraderte nettopp 2 laptopper fra HDD til SSD. Ene var ikke noe problem overhodet, så jeg visste jo da at det ikke var noe galt med installasjons mediet (USB3.0 pinne). Brukte samme pinne på laptop nummer 2, og fikk da beskjed om at det manglet en fil, slik du beskriver. Viste seg at filen som "manglet" var driver til laptoppens USB3.0 port, som jeg altså hadde valgt for å få så rask installasjonstid som mulig. Flyttet pinnen over i USB2.0 port, og fikk installert uten noe mer problemer.

 

Men, flott du fikk ordnet deg uansett. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg oppgraderte nettopp 2 laptopper fra HDD til SSD. Ene var ikke noe problem overhodet, så jeg visste jo da at det ikke var noe galt med installasjons mediet (USB3.0 pinne). Brukte samme pinne på laptop nummer 2, og fikk da beskjed om at det manglet en fil, slik du beskriver. Viste seg at filen som "manglet" var driver til laptoppens USB3.0 port, som jeg altså hadde valgt for å få så rask installasjonstid som mulig. Flyttet pinnen over i USB2.0 port, og fikk installert uten noe mer problemer.

 

Men, flott du fikk ordnet deg uansett. :)

 

Da skal jeg prøve det neste gang jeg skal formatere pcen.

Lenke til kommentar

Kan vi forvente betydelig lavere priser på SSD i 2019 når flere produsenter får tilgang til billigere flerlags-NAND? Flere nettsteder spekulerer i et prisfall fra januar og utover. 2TB 860 evo ser veldig fristende ut, men ikke like fristende hvis jeg kan spare en god slump på å vente til slutten av januar eller februar (ingen akutt behov, men det nærmer seg).

Lenke til kommentar

Kan vi forvente betydelig lavere priser på SSD i 2019 når flere produsenter får tilgang til billigere flerlags-NAND? Flere nettsteder spekulerer i et prisfall fra januar og utover. 2TB 860 evo ser veldig fristende ut, men ikke like fristende hvis jeg kan spare en god slump på å vente til slutten av januar eller februar (ingen akutt behov, men det nærmer seg).

Kjøp ved behov. Priser vil jo gå litt nedover, men aldri så mye som vi håper. Se prisstatistikk på 850 evo f.eks..

 

Ingen her kan se inn i fremtiden så vidt jeg vet. Så umulig å vite hva asiaterene finner på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg går ut i fra at du sikter til QLC (4 bit per celle) som er ganske nytt i markedet. Jeg ser ikke på det som en prisreduksjon i seg selv, men et nytt lavnivå i kvalitet. SSDer med TLC (3 bit per celle) vil nok synke i vanlige sakte takt. QLC har i teorien 25% lavere pris ber bit, men det er visstnok mer komplisert å lage og krever mer presis spenningsavlesing og flere kretser for gjenoppfrisking. Det gjør at prisreduksjonen ikke blir fullt så mye som 25%. Videre så venter jo også produsentene litt høyere marginer i starten for å få betalt inn utviklingskostnadene. Mer presis spenningsavlesing og hyppigere gjenoppfrisking gjør QLC generelt tregere.

 

Alt i alt tror jeg ikke QLC vil gjøre så mye mer enn å redusere kvalitet, hastighet og pris marginalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg går ut i fra at du sikter til QLC (4 bit per celle) som er ganske nytt i markedet. Jeg ser ikke på det som en prisreduksjon i seg selv, men et nytt lavnivå i kvalitet. SSDer med TLC (3 bit per celle) vil nok synke i vanlige sakte takt.

Jeg tenkte mer på "64-layer 3D TLC":

 

https://www.anandtech.com/show/13752/anandtech-year-in-review-2018-ssds

 

 

With good yields and strong competition, NAND flash memory prices began to tumble in 2018. And they are expected to continue dropping in early 2019, even with plans from the manufacturers to slow or halt production capacity expansions.

...

SSD prices in general have been dropping faster than at any time in the past several years, and all of the price increases caused by shortages during the transition to 3D NAND have been erased.

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå begynner det vel å ligne på noe? 1TB SSD M2 til 1349 i skrivende stund. 

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4906050

 

Den over er dessverre på bare 1 TB. Skulle gjerne hatt 2TB eller 4TB til tilsvarende pris ved å bruke gangetabellen...

2TB ligger for tiden på 2901,-

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4906051

 

Skulle gjerne hatt en 4TB til 5000 kroner.... Da hadde det holdt i bøtter og spann til mitt bruk.

Lenke til kommentar

Litt forvirret over 970 EVO Plus. Finner den ikke i butikker (for ny?), og på Guru3d testen du linket så er den heller ikke testet mot 970 EVO eller 970 PRO i samme størrelse. Er det meningen at den skal overgå 970 PRO i ytelse? Hvorfor er den isåfall ikke markedsført bedre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...