Gå til innhold

ANMELDELSE: No Man's Sky


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spillet er ment som et spill man kan slappe av med, ta inn inntrykk som larzen sa så fint i Abzu anmeldelsen. Hvis folk hadde tatt spillet som det var så tror jeg vi hadde hatt høyere scores. Tror mange forventer et star citizen ut av dette, noe det ikke er.. det har også blitt overhypet slik at mange som ikke engang er målgruppen til spillet slipper til.. derav mye negativitet. Bugs skal det uansett selvfølgelig trekkes for.

 

Smaken er som baken, 5/10 er denne anmelderens karakter, noe jeg selvfølgelig respekter. Jeg ville personlig gitt det en 8/10.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Mye jeg stusser på i forbindelse med dette spillet, og Hello Games gjør sitt beste for å fremstå så inkonsekvent som overhodet mulig.

 

For eksempel var Sean Murray nylig ute å oppklarte flerspillerkomponenten, men forklaringen ble den samme som alltid. Han sier spillet er så stort at sannsynligheten for å møte en annen spiller er utrolig lav. To ting jeg stusser på i forhold til den forklaringen. Hvorfor sier han ikke bare ja eller nei til om det er implementert flerspiller? Kan jeg fysisk møte en annen person?

 

Det andre er at de fleste, spesielt nå i startfasen, vil jobbe seg mot universets senter. Det må jo øke sannsynligheten for å møte andre spillere eksponensielt jo nærmere du kommer, for ikke å snakke om når du endelig er i sentrum?

 

Uansett, uten flerspiller virker dette spillet helt dødfødt for meg. En annen ting er at de snakker om basebygging i fremtiden. Men utifra det jeg har lest er sannsynligheten for å reise tilbake til en tidligere planer liten, og om du gjorde det, hvorfor skulle du oppholde deg på akkurat den?

 

Virker som et feilslått konsept som har fått alt for mye oppmerksomhet spør du meg. Starbound er ute nå, og virker som et mye bedre forsøk på et lignende konsept.

Lenke til kommentar

Blir nok å vente til Steam sitt vinter salg og plukker det opp til en hyggelig pris og med forhåpentligvis endel nytt innhold. Men hvor mange timer har anmelder spilt? Virker litt tidlig å slippe en anmeldelse?

Du trenger faktisk ikke å spille mange timer. Noen få timer er nok til å skjønne hva som foregår, og at overraskelse er over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Laget av 15 personer, og solgt til samme pris som om det skulle vært laget av over 300.

Jeg forstår ikke helt hvorfor folk reagerer på det. En DVD koster det samme uavhengig av om det er en svær film eller noe sært. Artister hvis eneste instrument er en laptop tar seg like godt betalt for musikken sin som band som har leid studioer og kanskje til og med et helt symfoniorkester.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

 

Laget av 15 personer, og solgt til samme pris som om det skulle vært laget av over 300.

Jeg forstår ikke helt hvorfor folk reagerer på det. En DVD koster det samme uavhengig av om det er en svær film eller noe sært. Artister hvis eneste instrument er en laptop tar seg like godt betalt for musikken sin som band som har leid studioer og kanskje til og med et helt symfoniorkester.

 

 

Dette er ikke en DVD. Faktumet er at indie-spill som regel alltid selges svært billig i forhold til typiske stortitler som er laget av langt flere mennesker. 

Lenke til kommentar

Laget av 15 personer, og solgt til samme pris som om det skulle vært laget av over 300.

 

Det kunne vært laget av 1 person og om spillet var interessant nok så ville jeg betalt det samme som om det var 300 personer som laget det. 

 

 

Blir nok å vente til Steam sitt vinter salg og plukker det opp til en hyggelig pris og med forhåpentligvis endel nytt innhold. Men hvor mange timer har anmelder spilt? Virker litt tidlig å slippe en anmeldelse?

Du trenger faktisk ikke å spille mange timer. Noen få timer er nok til å skjønne hva som foregår, og at overraskelse er over.

 

 

Nja det gjenstår å se. Er mange spill som en må putte mange timer i før spillet åpner seg opp skikkelig. Nå vet jeg ikke om det er tilfellet med NMS. Men jeg tar ihvertfall ikke ordet til noen som har bare vært noen timer i spillet. 10++ i et type spill som dette derimot så begynner jeg å lytte. 

 

Men samme kan det være. Spillet skal kjøpes men jeg har det ikke travelt. Jo lengre en venter med å kjøpe et spill idag jo bedre og mer for pengene får en :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Laget av 15 personer, og solgt til samme pris som om det skulle vært laget av over 300.

Jeg forstår ikke helt hvorfor folk reagerer på det. En DVD koster det samme uavhengig av om det er en svær film eller noe sært. Artister hvis eneste instrument er en laptop tar seg like godt betalt for musikken sin som band som har leid studioer og kanskje til og med et helt symfoniorkester.

 

 

Det er ikke samme tilfelle med spill som med filmer/musikk når det gjelder prising.

 

Det er rett og slett et ran at dette spillet koster det samme som Star Citizen.Hadde Hello Games faktisk klart å lage et spill med innhold og kvalitet som er i nærheten av samme liga kunne det vært diskutert, eller i det hele tatt noe som ikke blir slaktet av anmeldere. Men det gjør de selvsagt ikke med 1000 ganger mindre budsjett. Det er overhodet ikke forsvarlig å ta 499 for dette spillet, og jeg håper de dårlige anmeldelsene får de til å sette ned prisen. 

Lenke til kommentar

Er dette jeg har vært bekymret for helt siden den bli annonsert. Folk hopper på hypebølgen og lovpriser opp i skyene, men gidder ikke sette seg inn i hva det faktisk er det de får. For å ta noen høydepunkter:

 

- "Det er ikke multiplayer!" Det har da heller ikke vært lovet.

- "Null PvP!" I et single-player spill?

- "Kjedelige planeter å utforske." Ikke uventet. Kvantitet over kvalitet. Trodde noen seriøst at samtlige planter skulle ha like mange detaljer som en by i GTA?

- "Spillet er for kort!" Seriøst... har hørt det tar ca 30 timer å nå sentrum av universet. Men selv om det hadde vært 100 timer er det bare en ørliten del av spillet.

- "Lite substans!"... sier de samme folkene som elsker Elite. WTF?

- "Dette suger, men (sett inn spill her) vil bli konge." Her snakker man om å aldri lære. Spill hypes, spillet skuffer, folk hyper allerede neste spill.

 

Kunne fortsatt lenge, men poenget er at alt for mange ønsket seg noe spillet aldri var ment å være, og som aldri ble lovet. Tar man det for hva det er kan man nok kose seg her i mange, mange timer. I tillegg har vi jo dette med gratis oppdateringer og forbedringer. Det vi sitter med nå er bare begynnelsen. Jeg storkoser meg med dette, og kommer til å gjøre det i mange måneder fremover. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er mer enn nok AAA spill med samme prislapp som ikke har vært verdt koden de ble skrevet i, og budsjettet er vel nok bevis i seg seg selv til at dette spillet åpenbart ikke har samme produksjonsverdien som feks Star Citizen... Tviler på at Hello Games satt prislappen, den står nok (desverre) Sony for

Lenke til kommentar

Star Citizen kommer til å ha dyp historie samt du har langt mer gameplay elementer siden alt er online, ingen loading. Kan krige mot hverandre, trade, samarbeide flere om bord i et skip, dra på oppdrag sammen.

Føler spillet her har gått glipp av mye pga dem valgte å kjøre det singleplayer.

EVE Online, med andre ord. Det er for øvrig null loading i NMS heller. Jeg satte meg på skipet på en planet og reiste helt til en annen planet, landet der og gikk ut uten å få en eneste loading skjerm. Det er også online, så jeg kan navngi solsystemet, planetene og det meste på selve planetene (dyr, planter osv) og laste dem opp. Jeg får betalt i in-game penger, og du kan besøke planeter jeg har navngitt. I teorien, i alle fall. Men over tid kan det nok bli lettere å finne planeter andre spillere har skapt.

 

NMS er for øvrig ikke direkte single-player. Det er andre spillere der. Men fordi universet er så vanvittig stort er det foreløpig vanskelig å finne andre spillere. Men hvem vet? Er godt mulig de endrer dette etterhvert. :)

Endret av Schreiber
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Av det eg hittil har funne ut om NMS synast spillet å levere som forventa. For høgt prisnivå og 30 fps trekker PS4-versjonen ned til 7/10 for min egen del. Elles er alt ved spillet slik det er meint å være. At anmelder med fleire klager på mangler som ikkje er ein del av spillet, bør man ikkje ta høgtidelig. Det blir som å bry seg om at nokon klager på at båten ikkje er ein bil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er dette jeg har vært bekymret for helt siden den bli annonsert. Folk hopper på hypebølgen og lovpriser opp i skyene, men gidder ikke sette seg inn i hva det faktisk er det de får. For å ta noen høydepunkter:

 

- "Det er ikke multiplayer!" Det har da heller ikke vært lovet.

- "Null PvP!" I et single-player spill?

- "Kjedelige planeter å utforske." Ikke uventet. Kvantitet over kvalitet. Trodde noen seriøst at samtlige planter skulle ha like mange detaljer som en by i GTA?

- "Spillet er for kort!" Seriøst... har hørt det tar ca 30 timer å nå sentrum av universet. Men selv om det hadde vært 100 timer er det bare en ørliten del av spillet.

- "Lite substans!"... sier de samme folkene som elsker Elite. WTF?

- "Dette suger, men (sett inn spill her) vil bli konge." Her snakker man om å aldri lære. Spill hypes, spillet skuffer, folk hyper allerede neste spill.

 

Kunne fortsatt lenge, men poenget er at alt for mange ønsket seg noe spillet aldri var ment å være, og som aldri ble lovet. Tar man det for hva det er kan man nok kose seg her i mange, mange timer. I tillegg har vi jo dette med gratis oppdateringer og forbedringer. Det vi sitter med nå er bare begynnelsen. Jeg storkoser meg med dette, og kommer til å gjøre det i mange måneder fremover. :)

 

Det de har sagt er at de ikke ønsker fokus på multiplayer. Utviklerne sa at du du vil kunne møte andre spillere, se andre spillere osv. dersom man kommer over andre, selv om det er svært usannsynlig. I ettertid har dette vist seg å være ren løgn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det eneste som skremmer meg litt fra å kjøpe det er tyngden som virker å være lagt på overlevelsesaspektet framfor oppdagelsesaspektet. 

 

At hele spillet dreier seg om å reise rundt, skaffe ting og bruke dte på bedre utstyr for å så komme deg dypere inn i universet høres helt greit ut, jeg trenger ikke noe "end-game-objetive" (jeg elsket for eksempel ideen om å kunne kjøpe opp eiendommer i GTA). Når jeg leser enkelte anmeldere så virker det derimot som om overlevelse går på bekostning av oppdagelse. Altså, at det er spill hvor du konstant må lete etter mineraler for å holde seg selv i livet. Andre imidlertid, sier at du fint kan utforske uten å konstant ha trusselen om det å sulte/fryse ihjel hengende over deg. 

 

Så... hvilken er det? Uansett, spillet virker som jeg forventet: mer ett konsept heller enn et fullverdig spill. Med det mener jeg, det er utrolig at noen har lagd et spill hvor du i teorien aldri vil oppdage alt som er der, men samtidig vil det alltid være sånn at etter en stund har du sett alt. 

Lenke til kommentar

Mye jeg stusser på i forbindelse med dette spillet, og Hello Games gjør sitt beste for å fremstå så inkonsekvent som overhodet mulig.

 

For eksempel var Sean Murray nylig ute å oppklarte flerspillerkomponenten, men forklaringen ble den samme som alltid. Han sier spillet er så stort at sannsynligheten for å møte en annen spiller er utrolig lav. To ting jeg stusser på i forhold til den forklaringen. Hvorfor sier han ikke bare ja eller nei til om det er implementert flerspiller? Kan jeg fysisk møte en annen person?

 

Det andre er at de fleste, spesielt nå i startfasen, vil jobbe seg mot universets senter. Det må jo øke sannsynligheten for å møte andre spillere eksponensielt jo nærmere du kommer, for ikke å snakke om når du endelig er i sentrum?

 

Uansett, uten flerspiller virker dette spillet helt dødfødt for meg. En annen ting er at de snakker om basebygging i fremtiden. Men utifra det jeg har lest er sannsynligheten for å reise tilbake til en tidligere planer liten, og om du gjorde det, hvorfor skulle du oppholde deg på akkurat den?

 

Virker som et feilslått konsept som har fått alt for mye oppmerksomhet spør du meg. Starbound er ute nå, og virker som et mye bedre forsøk på et lignende konsept.

 

Helt enig. Jeg har hele tiden vært litt skeptisk til dette spillet da jeg følte at dette var en ny Spore. Og ser dessverre ut som at jeg fikk rett. Likte utrolig godt de videoene der hvor man sammen med flere flyr i verdensrommet.

 

Og når Sean Murray sier det så krystallklart for min del da han ble spurt direkte av Stephen Colbert så er det en totalt dealbreaker for meg når Multiplayer er strupet/borte/har aldri vært der/klarer ikke å gi noe klart svar.

 

Her sier han det jo i klartekst for min del at det er Multiplayer.

https://youtu.be/ZqeN6hj4dZU?t=5m42s

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...