Gå til innhold

Imam i forsvaret, religiøs splittelse


Anbefalte innlegg

 

Synd du følte det sånn. Har inntrykk av at den opplevelsen tilhører sjeldenhetene og at de fleste er fornøyde med å ha feltprester.

 

Ønsker ikke at Imamer skal overta fordi det ikke er noe vi har tradisjon for i forsvaret. Prestene er et gode vi har hatt lenge og som det er lite grunn til å avskaffe. Å innføre mer (fremmed) religiøsitet i forsvaret ser jeg ikke noe poeng med.

Det var ikke noe tradisjon å ha prester i forsvaret heller. Kristendom er like fremmed som islam. Å innføre kristendom i forsvaret i utgangspunktet ser jeg null poeng med.

 

For å være helt ærlig, kristendom har ingenting å gjøre med et effekivt forsvar i 2017.

 

Det er tradisjon. En, etter min mening, fin tradisjon som bidrar til en bedre hverdag for soldatene. Feltpresten, med alle de oppgavene den utfører, tror jeg faktisk bidrar til å gjøre forsvaret bedre, ikke minst når det gjelder skarpe operasjoner eller en eventuell væpnet konflikt. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min hverdag ble ikke noe bedre av at noen prøvde å forkynne religion og overtale meg til å tro på deres religion.

 

Like lite som en feltprests hverdag blir bedre av at jeg prøver å forkynne min religion og overtale feltpresten til å tro på min religion.

 

Ikke bare ble dagen dårligere, det var helt irrelevant og forstyrrende for den jobben jeg skulle gjøre.

 

På hvilken måte tror du en prest hadde forbedret hverdagen i andre yrker? Kanskje advokater skulle hatt en egen advokatprest for å gjøre dagen deres bedre? Eller geologer kunne hatt sin egen geologiprest?

 

Hvis feltprester gjør dagen bedre, kan ikke en feltimam gjøre dagen like god eller enda bedre?

 

Kan ikke en ny og bedre tradisjon opprettes der feltprester erstattes av feltimamer?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Min hverdag ble ikke noe bedre av at noen prøvde å forkynne religion og overtale meg til å tro på deres religion.

 

Like lite som en feltprests hverdag blir bedre av at jeg prøver å forkynne min religion og overtale feltpresten til å tro på min religion.

 

Ikke bare ble dagen dårligere, det var helt irrelevant og forstyrrende for den jobben jeg skulle gjøre.

 

På hvilken måte tror du en prest hadde forbedret hverdagen i andre yrker? Kanskje advokater skulle hatt en egen advokatprest for å gjøre dagen deres bedre? Eller geologer kunne hatt sin egen geologiprest?

 

Hvis feltprester gjør dagen bedre, kan ikke en feltimam gjøre dagen like god eller enda bedre?

 

Kan ikke en ny og bedre tradisjon opprettes der feltprester erstattes av feltimamer?

Nå høres det ut som du og feltpresten hadde et usedvanlig dårlig forhold. Prestene jeg har opplevd i forsvaret har i liten grad drevet med forkynning eller prøvd å omvende folk, utover selve gudstjenesten. Men de har vært tilgjengelige om soldatene trengte noen å snakke med, når avdelingen trengte å reflektere over etiske spørsmål og for å hjelpe avdelingen gjennom tunge perioder. Soldatyrket er tross alt ikke "andre yrker", og når man jobber med å risikere eget liv, og ta andres, kan det være godt å ha en slik person. Det er synd at du har hatt så store problemer med feltpresten, og det finnes helt sikkert råtne egg også der, men jeg tror det er få som har en like negativ opplevelse.

 

Jeg tror ikke å erstatte presten, som vi har tradisjon for og mange føler en viss tilknytning til, med en imam, som er helt fremmed for de fleste nordmenn, er noen god ide. Om Norge hadde en dyp Islamsk tilknytning og historie ville det kunne vært en god løsning. 

Lenke til kommentar

Alle prester driver i aller høyste grad med forkynnelse! Jeg har aldri sett en prest som ikke forkynner. Gudstjenestens eneste formål er å forkynne.

 

Presten var kun tilgjengelig for meg da det var snakk om forkynnelse. Da jeg avsto fra å bli med på feltgudstjeneste ble jeg stilt spørsmål fra min offiser om jeg ikke kunne vise respekt! Alternativet til feltgudstjeneste var å gjøre oppvask. Så det ble min oppgave, resten av troppen var ikke så "dumme".

 

Kanskje jeg skulle hatt en samtale med feltpresten at jeg følte meg ekskludert og tilsidesatt? At anklager om respektløshet i seg selv var mangel på respekt? Eller kanskje ikke, siden feltpresten var kilden til hele splittelsen i utgangspunktet på grunn av forkynnelsen.

 

Synes ikke kristendom har noe å gjøre i en offentlig organisasjon som forsvaret.

Om Norge hadde en dyp Islamsk tilknytning og historie ville det kunne vært en god løsning.

Med den holdningen kan det bli virkelighet ganske så snart. Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Jeg vil nå si at Abigor's forhold til sin feltprest er irrelevant i det store og hele.

 

Spørsmålet er om ikke religion og stat skal skilles - også når det kommer til militæret?

 

Argumentene som kommer frem er at vi bør fortsette å ha kristne predikanter i forsvaret siden vi har en tradisjon med å ha kristne predikanter i forsvaret. Og det at vi bør ha muslimske predikanter i forsvaret siden vi har tradisjon med å ha religiøse predikanter i forsvaret - som er like så sirkulært.

 

Om man skal ha noen til å roe ned psyken til soldater i feltet så burde vel livssyns nøytrale psykologer være tingen. Profesjonelle sagafortellere hører hjemme i sagahuset - ikke i nasjonale eller internasjonale politiske affærer og ærender.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle prester driver i aller høyste grad med forkynnelse! Jeg har aldri sett en prest som ikke forkynner. Gudstjenestens eneste formål er å forkynne.

 

Presten var kun tilgjengelig for meg da det var snakk om forkynnelse. Da jeg avsto fra å bli med på feltgudstjeneste ble jeg stilt spørsmål fra min offiser om jeg ikke kunne vise respekt! Alternativet til feltgudstjeneste var å gjøre oppvask. Så det ble min oppgave, resten av troppen var ikke så "dumme".

 

Kanskje jeg skulle hatt en samtale med feltpresten at jeg følte meg ekskludert og tilsidesatt? At anklager om respektløshet i seg selv var mangel på respekt? Eller kanskje ikke, siden feltpresten var kilden til hele splittelsen i utgangspunktet på grunn av forkynnelsen.

 

Synes ikke kristendom har noe å gjøre i en offentlig organisasjon som forsvaret.

Om Norge hadde en dyp Islamsk tilknytning og historie ville det kunne vært en god løsning.

Med den holdningen kan det bli virkelighet ganske så snart.

 

Som sagt så er det synd du følte det sånn. Så vidt jeg vet skal presten være en tilgjengelig kontaktperson om man trenger noen å snakke med, og flere som ikke tør gå til befalet går til presten når de trenger hjelp eller er i en kjip situasjon. 

 

Jeg vil nå si at Abigor's forhold til sin feltprest er irrelevant i det store og hele.

 

Spørsmålet er om ikke religion og stat skal skilles - også når det kommer til militæret?

 

Argumentene som kommer frem er at vi bør fortsette å ha kristne predikanter i forsvaret siden vi har en tradisjon med å ha kristne predikanter i forsvaret. Og det at vi bør ha muslimske predikanter i forsvaret siden vi har tradisjon med å ha religiøse predikanter i forsvaret - som er like så sirkulært.

 

Om man skal ha noen til å roe ned psyken til soldater i feltet så burde vel livssyns nøytrale psykologer være tingen. Profesjonelle sagafortellere hører hjemme i sagahuset - ikke i nasjonale eller internasjonale politiske affærer og ærender.

Jeg tviler på at en psykolog vil kunne fylle rollen presten har i dag. Det er ikke bare snakk om å "roe psyken" men også en å reflektere over etiske problemstillinger over, holde seremonien om soldater skulle dø osv. Igjen så virker det ikke å være noen særlig misnøye med det å ha feltprester blant soldatene, men først og fremst blant utenforstående som på død og liv ønsker å drive disse ut av forsvaret.

Lenke til kommentar

Religion har allerede splittet forsvaret i lang tid på grunn av at de kristne har tatt seg til rette i denne offentlige statlige instutisjonen med feltprester, feltgudstjenester og satt sitt kristne preg på det meste av forsvaret.

 

 

Norge er jo et kristent land, da. Sånn sett er det mer naturlig med en feltprest enn en feltimam. Men det beste hadde vel vært en feltterapeut som ikke snakket om religion.

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at en psykolog vil kunne fylle rollen presten har i dag. Det er ikke bare snakk om å "roe psyken" men også en å reflektere over etiske problemstillinger over, holde seremonien om soldater skulle dø osv. Igjen så virker det ikke å være noen særlig misnøye med det å ha feltprester blant soldatene, men først og fremst blant utenforstående som på død og liv ønsker å drive disse ut av forsvaret.

 

Hvorfor tviler du på det? Filosofisk moral lære eller etiske problemstillinger er da ikke et kristent eller religiøst betegnet fenomen eller fagområde.

Hvorfor ønsker du ikke at statlige instanser skal være religions nøytrale?

 

 

Norge er jo et kristent land, da. Sånn sett er det mer naturlig med en feltprest enn en feltimam. Men det beste hadde vel vært en feltterapeut som ikke snakket om religion.

 

Norge er ikke et kristent land nei. Men ja, det har vært det i en lang periode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg tviler på at en psykolog vil kunne fylle rollen presten har i dag. Det er ikke bare snakk om å "roe psyken" men også en å reflektere over etiske problemstillinger over, holde seremonien om soldater skulle dø osv. Igjen så virker det ikke å være noen særlig misnøye med det å ha feltprester blant soldatene, men først og fremst blant utenforstående som på død og liv ønsker å drive disse ut av forsvaret.

 

Hvorfor tviler du på det? Filosofisk moral lære eller etiske problemstillinger er da ikke et kristent eller religiøst betegnet fenomen eller fagområde.

Hvorfor ønsker du ikke at statlige instanser skal være religions nøytrale?

 

 

 

 

Fordi psykologens rolle, utdanning og kunnskapsområde i større grad er pasientbehandling, og i mindre grad å behandle de moralske og etiske problemstillingene. Psykologen vil antagelig heller aldri oppnå særlig tillit hos soldatene, gitt at en har rolle som behandler og "portvakt" med tanke på skikkethet. Videre tror jeg veldig mange vil være mer bekvemme med en prest som følger båren deres, enn en psykolog. 

 

Jeg ønsker ikke at Forsvaret skal avskaffe prestetjenesten fordi jeg ikke ser hva godt som skulle komme ut av det. 

Lenke til kommentar

 

 

Fordi psykologens rolle, utdanning og kunnskapsområde i større grad er pasientbehandling, og i mindre grad å behandle de moralske og etiske problemstillingene.

Og en prest sin rolle, utdanning og kunnskapsområde er i større grad teologi og prekener. Ser ikke helt relevansen her for arbeidet de skal gjøre i militæret.

 

 

 

Psykologen vil antagelig heller aldri oppnå særlig tillit hos soldatene, gitt at en har rolle som behandler og "portvakt" med tanke på skikkethet. Videre tror jeg veldig mange vil være mer bekvemme med en prest som følger båren deres, enn en psykolog. 

 

Kall det for noe annet om du får ståpels på armene av ordet.

Har du personlig en dårlig historikk som har svekket din tillit til helsepersonell, fysisk eller psykisk så har vel uansett lite å gjøre med troverdigheten deres eller den generelle tilliten folk har til dem?

 

 

 

 

Jeg ønsker ikke at Forsvaret skal avskaffe prestetjenesten fordi jeg ikke ser hva godt som skulle komme ut av det. 

 

Jeg har da aldri formidlet et ønske om å avskaffe tjenesten, men å erstatte den med en nøytral figur som ikke er personlig vinklet mot det ene eller det andre, da det er totalt irrelevant for tjenesten militæret skal gjøre for det norske riket.

Lenke til kommentar

 

 

 

Fordi psykologens rolle, utdanning og kunnskapsområde i større grad er pasientbehandling, og i mindre grad å behandle de moralske og etiske problemstillingene.

Og en prest sin rolle, utdanning og kunnskapsområde er i større grad teologi og prekener. Ser ikke helt relevansen her for arbeidet de skal gjøre i militæret.

 

 

 

Samt innsikt i etikk og livssyn. Nettopp dette er veldig relevant i et yrke der liv går tapt, og blir tatt, og man utvikler en kultur rundt nettopp dette. 

 

Kall det for noe annet om du får ståpels på armene av ordet.

Har du personlig en dårlig historikk som har svekket din tillit til helsepersonell, fysisk eller psykisk så har vel uansett lite å gjøre med troverdigheten deres eller den generelle tilliten folk har til dem?

 

Det handler ikke om hver enkelts erfaring, men at det er ganske kjent innad i forsvaret at du skal være forsiktig med hva du sier til psykologen eller forsvarets helsepersonell da det kan sette en brå stopp for karriæren din. Nettopp det er tross alt en del av disses oppgave. 

 

Jeg har da aldri formidlet et ønske om å avskaffe tjenesten, men å erstatte den med en nøytral figur som ikke er personlig vinklet mot det ene eller det andre, da det er totalt irrelevant for tjenesten militæret skal gjøre for det norske riket.

 

Hvordan ser du for deg å fjerne prestene fra prestetjenesten og erstatte dem med en "nøytral figur" uten å avskaffe prestetjenesten? Og nei, om prestene kan bidra til at soldatene, og avdelingene, løser sine oppdrag bedre og har det bedre med en prest er deres bidrag selvfølgelig ikke irrelevant. 

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at en psykolog vil kunne fylle rollen presten har i dag. Det er ikke bare snakk om å "roe psyken" men også en å reflektere over etiske problemstillinger over, holde seremonien om soldater skulle dø osv. Igjen så virker det ikke å være noen særlig misnøye med det å ha feltprester blant soldatene, men først og fremst blant utenforstående som på død og liv ønsker å drive disse ut av forsvaret.

Det er absolutt misnøye blant soldatene, det var jeg et klart eksempel på. Når feltpresten er årsaken til den kjipe situasjonen så er det ikke det et naturlig mål for en samtale.

 

Hvordan kan du tro at en prest ikke skaper misnøye i forsvaret når prester skaper misnøye alle andre steder i samfunnet?

Lenke til kommentar

Jeg ønsker ikke at Forsvaret skal avskaffe prestetjenesten fordi jeg ikke ser hva godt som skulle komme ut av det.

Forsvaret kunne blitt sekulært akkurat som samfunnet det skal forsvare.

 

Forsvaret kunne blitt religionsnøytralt, fremfor å fremheve en spesifikk religion.

 

Forsvaret kunne blitt mer inkluderende ved å ikke arrangere religiøse møter der de ikke-kristne ikke føler seg velkommen.

Lenke til kommentar

 

Jeg tviler på at en psykolog vil kunne fylle rollen presten har i dag. Det er ikke bare snakk om å "roe psyken" men også en å reflektere over etiske problemstillinger over, holde seremonien om soldater skulle dø osv. Igjen så virker det ikke å være noen særlig misnøye med det å ha feltprester blant soldatene, men først og fremst blant utenforstående som på død og liv ønsker å drive disse ut av forsvaret.

Det er absolutt misnøye blant soldatene, det var jeg et klart eksempel på. Når feltpresten er årsaken til den kjipe situasjonen så er det ikke det et naturlig mål for en samtale.

 

Hvordan kan du tro at en prest ikke skaper misnøye i forsvaret når prester skaper misnøye alle andre steder i samfunnet?

 

Jeg betviler ikke at du, og noen andre som deg, finnes. Jeg har bare ikke inntrykk av at den misnøyen er særlig utbredt. 

 

 

 

Jeg ønsker ikke at Forsvaret skal avskaffe prestetjenesten fordi jeg ikke ser hva godt som skulle komme ut av det.

Forsvaret kunne blitt sekulært akkurat som samfunnet det skal forsvare.

 

Forsvaret kunne blitt religionsnøytralt, fremfor å fremheve en spesifikk religion.

 

Forsvaret kunne blitt mer inkluderende ved å ikke arrangere religiøse møter der de ikke-kristne ikke føler seg velkommen.

 

Noen ikke-kristne føler seg ikke velkommen. Det siste jeg tenker på når det er snakk om møtene med prestene i forsvaret er ekskluderende. Ja, Forsvaret kunne gjort det du skriver, men som nevnt kan jeg ikke se hva det skulle være å tjene på det. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...