Gå til innhold

All aktivitet

Denne strømmen auto-oppdateres

  1. Siste time
  2. Blokken jeg bor i var ferdig i 1961, så det er definitivt ikke er byer anlegg. Forrige eier fikk lage inn kursen på platetoppen. Hele anlegget er skjult, så usikker på hvordan han fikk plass til ledningene. Kan legge ut bilde etter jeg kommer hjem.
  3. intel i5/i7 og Ryzen 5/7 vil være bra nok selv de som er noen år gamle. Jeg bruker denne siden til å sammenligne prosessorer: https://www.cpubenchmark.net/singleCompare.php Jeg ville tenkt litt på skjermstørrelse, er 14 tommer stort nok. For oppløsning så er 1920x1080 eller 1920x1200 bra nok.
  4. Jotun

    Tesla - kaféen

    Det sies jo her inne at det er galskap å kalle det for autopilot. For det gir feil inntrykk Si til han i Oslofjorden som gikk på dass og måket ned en seilbåt at autopilot ikke betyr at han ikke må følge med. Det heter jo autopilot hei innlysende at man ikke trenger følge med. Men gjelder vel bare tesla? Leafen min lar meg følge akkurat like lite med som teslaen. For det var vel også helt utrolig at tesla lar oss ikke holde i rattet en stund. I motsetning til alle andre systemer. Egentlig er det for meg ikke summen som er mest grell i den saken fra USA. Det er dommens definisjon av hvor dum man har lov å være som er verst. I Norge ville man aldri fått dom i en helt lik sak. Eller? Det var tross alt det denne diskusjonen startet med.
  5. Dette kan variere. Det finnes fleire måtar å organisere arbeidet på som kalles 5 skift. Det kan bety at arbeidet er delt inn i fem bolker der du jobber ei veke dagtid, ei veke kveld, ei veke fri, ei veke natt, og ei veke fri, før du starter på nytt med ei veke dagtid. I denne samanhengen er det 5 skift fordi det er ein rotasjon der du har samme arbeidstid berre kvar femte veke. Men det kan også bety at du jobbar fire veker med kveldsskift og så har fri den femte veka før det er nye fire veker med kveldsskift. Eller dersom det er ein arbeidsplass der ein jobbar alle sju dagane i veka så kan det ei 5 skift ordning medføre at ein deler inn dagane i fem ulike skift slik at du på ei slik ordning jobbar til dømes kvar femte søndag. Kort sagt så må du forhøyre deg om korleis skiftarbeidet er organisert der du fekk jobbtilbodet. Om dette er ein jobb i ein bedrift med tariffavtale så kan du sjekke opp i aktuell tariffavtale om det der er definert ei skiftordning, om ikkje så må du være klar over at det ikkje finnes ein fastsatt definisjon på kva som er 5 skift arbeid. Det du i alle fall må finne ut av er om skiftordninga også innbefatter nattskift og/eller helgearbeid. Nokre stadar er det skiftarbeid 365/24/7, andre stadar jobbes det berre måndag til fredag frå 07 til 23. Sjølv om det er berre arbeides 16 timar per dag så kan det være store forskjellar på korleis skifta er organisert, nokre stadar er det berre to skift med enten dag eller kveldsarbeid, andre stadar så er det tredelt der nokon startar tidleg, nokon midt på dag og nokon til kvelden slik at det stadig overlapp av tilsette på arbeidsplassen. Måten ein roterer mellom dei ulike skifta kan variere, typisk at du jobber ei veke i gongen på samme tidspunkt eller at du rullerer frå dag til dag. Kva skiftordning som er mest gunstig er ofte høgst individuelt. Nokre vil helst jobbe intensivt med lange perioder med fri, andre vil helst ha hyppige men kortare friperioder.
  6. Det finnes egne regler man skal følge når noen opplyser om at de er syk på grunn av forhold på jobb. Da skal det dokumenteres eller sannsynliggjøres at det faktisk foreligger helseskadelige forhold og så skal det fortløpende gjøres noe med disse. Alternativet der er at saken går til Arbeidstilsynet, som kan pålegge arbeidsgiver å rydde opp. Dersom det ikke er sannsynlig at det finnes helseskadelige forhold på jobb, tolkes ditt utsagn som del av konflikt eller at du er vanskelig å samarbeide med, og du kan da få problemer med sykmelding og sykefravær. Det er altså ikke lurt å slenge ut at ‘noe av sykefraværet handler om jobb’ uten at du kan dokumentere eller sannsynliggjøre helseskadelige forhold.
  7. Muligt jeg misforstår noe her. For i oppkjørsler og steder det er lagt grus og singel, er det vel ikke ønskelig at noenting skal vokse. Så hvorfor gjør det noe om alt vegetasjon som befinner seg akkurat der blir skadet? Den logikken har jeg problem med å forstå. Det måtte i såfall være om man har tanker om at det skal endres en engang i uoverskuelig framtid, med at noen vil ha plen e.l. på det stedet grusveien var. Men tviler på at det vil bli et problem i såfall.
  8. Du hadde garantert fått TN-IT-trafo (~50k) hvis ditt område hadde blitt oppgrdert til TN. Men nå hører sånne anlegg til sjeldenhetene og noen sånne tilfeller må jo nettselskapene regne med at det finnes. Ser vi på boligmassen totalt så er vel gjennomsnittsalderen fra byggeår rundt 50 år, men gjennomsnittsalderen på elektriske anlegg er nok betydelig lavere. Kanskje 20 år? Det vil si at det burde være rom for å oppgradere husstander enkeltvis når tiden uansett er inne for en stor oppgradering. Nå vet jeg ikke hvor gammelt ditt elektriske anlegg er, men håper ikke du planlegger at det skal stå på stedet hvil som et lokalt el-museum i 100 år. Det bør vel påregnes utskiftet innen noen tiår selv om du har et spesielt dyrt anlegg. Hvis du plutselig får et brev om at du får en frist 20 år for å oppgradere til TN, ville det vært et stort problem for deg? Ville du søkt om fristforlengelse?
  9. I går var det ikke strategien som vant løpet for Norris, men Norris selv. Han kjørte utrolig bra, særlig siste 10-15 rundene var imponerende
  10. Hvilket yrke/type jobb er dette, og snakk om langtidssykemelding eller kortere perioder? Mulig juss-delen gir deg bedre svar, men min ufaglærte mening er at dette høres galt ut og absolutt ikke noe lederen kan gjøre. Det viser dessverre også litt av grunnen til at man bør unngå å dele hvorfor man blir sykemeldt til jobben. Kanskje med unntak av åpenbare greier som benbrudd eller noe. Stort sett risikerer man at det brukes, lovlig eller ei, mot en selv fra folk som ikke forstår. Eller at det bygger opp en holdning. Sliter noen mentalt, eller har en mer kontroversiell diagnose som f.eks. ME så kan andre tro de er late og egentlig kan jobbe.
  11. Godt spørsmål! Jeg har ikke filla snøring, er vel svaret. Og hva som objektivt sett er riktig juss her er antageligvis av begrenset interesse så lenge alle interessante konsekvenser krever skyld enten hos bilist (for straff) eller hos fotgjenger (for avkortning av erstatning). Løsningen sørger for at både bilist og fotgjenger har gode argumenter for å hevde de ikke kan klandres (jeg vil hevde at et opphevet gangfelt gir bilisten grunn til å utvise særskilt aktsomhet, men er usikker på om den gjennomsnittlige dommer vil være enig med meg), og det er først og fremst utenfor jussen at de store problemene skapes.
  12. Bare koselig vi ønsker dere også en fin og god lørdag ❤️❤️
  13. Skal selje Pokémon-kort for 20 millionar Det starta med ei hylle med samleobjekt i kjellaren. No sel ekteparet Pokémon-kort for millionar til tusenvis av norske kundar. Les hele saken på Gamer.no»
  14. Helt enig i dette. Utfordringen er ofte gitt i forutsetningene til det eksisterende skapet, og som elektrikker kan man ikke trylle. Om du bare har 2 kurser med smeltesikring, så er det et veldig gammelt anlegg. Det betyr at det sannsynligvis må gjøres masse ting som vi ikke engang kan komme på med fri tenking på forumet. Du kan jo ta et bilde av skapet, så er vi lysår nærmere realiteten allerede.
  15. Jeg teller litt på knappene, men holder fortsatt på min gamle diesel-SUV. Min bil er 12 år gammel, og fortsatt forholdsvis behagelig. Stor SUV som nok er ganske trygg fortsatt. Skulle jeg byttet ut min bil med en elbil finnes det i praksis ikke noen som erstatter den (latterlig lav lasteevne), og de nærmeste koster fort 7-800 K i innkjøp, med et brukbart forventet verditap per år. Min dieselbil har derimot holdt seg meget bra i pris de siste årene. Med innbytte ville det fort koste 600K i mellom, noe som bare i renter er 30K i året. I tillegg har man som nevnt over høyere verditap. Man får nok en "sprekere" bil ved å gå over til el, men ellers savner jeg ikke så mye. Har også vært veldig deilig nå på ferie å kunne tanke full tank (som varer i ca 1400 km) på noen få minutter mens jeg ser andre må sitte å lade mens de leser avisen e.l... Svigers har stresset fælt med hvordan de skal lade. Selvsagt kan man nok delvis planlegge seg rundt dette, men likevel ekstra bekymring som er deilig å unngå. Så selv om min bil kanskje fort koster 30K ekstra i året (diesel 10-15K, bompenger 10K, service 10K), holder jeg fast på denne. Kommer nok ikke så galt ut med tanke på økonomi, og man vet hva man har. Skulle det begynne å bli mer feil å bilen, vil jeg nok vurdere et bytte. Men veldig usikker på hva jeg da skal velge. Håper det er et par år til, slik at de elbilene som nå er nye har fått litt verdifall, og helst litt mer rekkevidde.
  16. Salvesen.

    Tesla - kaféen

    Hva ønsker du kilde på? Jeg kan godt finne en manual fra enhver produsent som har tilsvarende system der en kan lese at om en tar hendene av styret vil det ta X tid før bilen krever at du tar de tilbake LES lovlig å ta hendene av styret. Men du klarer det sikkert selv? Men som sagt jeg kan hjelpe deg om det blir vanskelig.. Dette er vell promo for FSD? Næ, du ser nok ikke meg rope noe slikt.
  17. Ved moderat / fornuftig pris så får vi mindre import enn ved høyere pris. Beklager at jeg tar rollen som budbringer på hvordan dette henger sammen. Hvor mye mer import vi får om vi priser oss til 35 øre/kWh i stedet for ca 5 øre kl 13-16 i dag vet jeg ikke, for jeg har ikke tatt meg tid til å dypdykke i pris-volum grafene. Men du har sikkert rett i at det vil øke importen. Siste tall fra kl 14 importerte vi 1595 MW.
  18. Var forrige uke på sykesamtale med min leder. Som er greit nok. Jeg var ærlig å sa at noe av årsaken at jeg er sykemeldt er jobben. Min leder forstod det, ifølge lederen selv. I dag så ringer lederen meg, hei kan du friskmelde deg og komme på jobb. Sa at jeg ikke kunne det. Virket som lederen ble litt irritert. Spørsmålet mitt er, har dem lov til å ringe å spørre om man kan friskmelde seg? Virker bare som dem ikke tar hensyn. Anonymous poster hash: 5ce58...35d
  19. oophus

    Tesla - kaféen

    Ja, det der forblir whataboutism. Ingen her som kjemper for at autopilot i fly eller skip, eller tog forsåvidt burde forbys. De ble innført på ordentlige måter innenfor sine respektive regelverk. Tesla på den andre siden prøver alt de kan for å unngå regelverk, og finnes det regelverk så utnytter de andre regelverk for å unngå sperrene. Les tidligere link jeg gav her inne. Fint eksempel er jo Tesla's forsøk på å bruke ei slags taxi løyve i California for å få lov til å åpne FSD inn der. De har ikke engang søkt om å få teste ut en robotaxi der, men prøver altså å få innpass utenfor regelverket. Syns du det er greit?
  20. Dette er absolutt planen, men jeg vet det er mange kloke hoder i denne delen av forumet som kan gi råd og tips. Og jeg har fått inntrykk av at det er noen elektrikere også. Ikke at de vil gi noen spesifikke råd for et anlegg de ikke har sett, men om hvordan ting kan gjøres.
  21. Tja. Her er det en del. Bergvarmepumpa går på 3-fase IT, den må i så fall byttes sammen med kabel. Platetoppen (5-platers induksjon) går på 3-fase, den klarer også 400V men da må kabel byttes og det er ikke enkelt siden den står på en øy. Dessuten er begge elbilladerne koblet på 3-fase, der må kabler byttes. I tillegg må alle kabler mellom sikringsskapene byttes (det er 4 skap her) samt at 2 solcelleinvertere + kabler til de må byttes. Alt i alt tipper jeg det ville kostet 300-400.000 kroner å oppgradere til TN.
  22. Yung Lean & Bladee - Things Happen
  23. Jotun

    Tesla - kaféen

    Svigerfar har en forenklet autopilot som kun går på kurs. Så..... Men snakker ikke om skip. Snakker om andre steder ordet autopilot brukes. Noe som jo bør være forbudt.
  24. Ville nok konferert med elektrikker for å sjå kor omfattande det er å oppgradere fullt ut, må du trekke nye kablar utan at det er lagt inn trekkrør så baller det for på seg ved at du også må pusse opp dersom du ønsker skjult elektrisk anlegg. Sidan du bur i leilegheit så er det ikkje sikkert det er så aktuelt, men om du fyrst skal gjere mykje arbeid på det elektriske anlegget så ville eg underholdt tanken om å få satt opp eigen kurs på verandaen som kan brukast til såkalte balkongpanel (solceller som henges på veranda/vegg og plugges i stikkontakt. Nye NEKen har opna litt meir opp for at det kan etablerast dedikert kurs for dette. https://www.dsb.no/elsikkerhet/aktuelt-elsikkerhet2/pluggbare-solcellepaneler-innebarer-risiko/ Det er nokre hinder, mellom anna at det må brukast eigen plugg. Det er kanskje litt tidleg for å satse på dette sidan det så langt ikkje er laga ein internasjonal standard for pluggen enda, men skal du fyrst ha utekontakt så ville eg underholdt tanken med å også få lagt opp kabel slik at du seinare kan montere standarisert plugg. Med tanke på komande straumprisar og billegare solcellepanel så er det nok fleire som kjem til å gjere dette. På ein innglassa veranda slik som du har så vil du kunne sette opp eit slikt solcellepanel utan å henge panelet på utsida med dertil naboklager og søknad til styret. Ein ekstra bonus er at slik dedikert kurs for straum inn vil også være ypperleg til å kolpe til eit vanleg straumaggregat om du skal tenke litt eigenberedskap for langvarige straumbrot.
  25. Om en bruker 13000 (som SIFO budsjettet) på annet enn hus/leilighet. Så vil en med 24000 i måneden har 11000 å bruke på hus/leilighet. Disse 11000 skal da dekke huslån, fellesutgifter, strøm/oppvarming, innboforsikring. En kan kanskje bruke mindre enn SIFO, og klare litt mer på leilighet/hus, men det blir litt lite igjen til annet. I utganspunktet er det ikke ønskelig å bruke så stor andel av inntekt på bolig (14000 er i hvertfall mye). Jeg har ikke tatt med eventuell bostøtte her.
  26. oophus

    Tesla - kaféen

    Ja, den kan du jo komme med en kilde på. Så lenge Tesla's systemer defineres som et nivå 2 ADAS så skal man ha hendene på rattet og øynene på veien hele tiden. Problemet dukker altså opp når Tesla's egen PR konge ikke gjør dette selv, og i tillegg sier ting som får folk til å tru at man ikke trenger det. Ergo søksmål. Dette er altså første skjermbilde av en promovideo som Tesla og Elon Musk lagde. En promovideo som tydeligvis var vanskelig å lage, siden de måtte bruke systemet utenfor det de normalt sett solgte (pre mapping), og bilen krasjet underveis under forsøkene på å få til en "perfekt" omgang som kunne lages til en video. Er jo bare å bruke logikk det. Sluttresultatet blir nok en eller annen løsning bak lukkede dører med NDA'er og diverse, så kan du jo rope ut og si at "Tesla vant", selv om du jo innerst inne vet hva slike løsninger brukes for.
  1. Last inn mer aktivitet
×
×
  • Opprett ny...