Gå til innhold

All aktivitet

Denne strømmen auto-oppdateres

  1. Siste time
  2. Ja, det er mye grums på Dokument.no, men se hvordan skribenten argumenterer: Han har hengt seg opp i et noen bruker begrepet "nok er nok", eller "nå er det nok" med variasjoner. Hvem andre bruker ofte dette uttrykket? Jo: En eller annen høyreekstrem i utlandet. Tilfeldig? Sannsynligvis. Snakk om å være paranoid og konspiratorisk.
  3. Jeg betalte 3990 på netonnet i 2022. Beste HW-kjøpet noengang, spesielt til paradox-spill
  4. Tallet på savnede nærmer seg 50.000.
  5. Det ble litt for mye for meg, så jeg endte opp med en 5500X3D fra AliExpress til 1697 inkl. frakt og mva. (Mye) lavere ytelse, men sikkert godt nok frem til jeg får oppgradert til en ny PC når prisene forhåpentligvis normaliserer seg om noen år.
  6. NRK er avhengig av direktesendte programmer, men bortsett fra sport (og Spellemannprisen i år) har dette forsvunnet (for godt?). Nå sender NRK nesten bare repriser i prime-time. Da må man spørre seg hvordan de disponerer skattepengene de får inn.
  7. Jeg får stort sett det jeg vil fordi jeg for det meste ikke ser på nrk og tv2 😄Følger med på et par serier som jeg kan se når jeg vil og ser på filmer når det passer. Ellers hender det at bikkja og jeg ser litt på Animal planet (veterinærene i Rocky Mountain, Bad Dog og My cat from hell) 😅 Har vært nødt til å droppe omtrent alt av nyheter for å slippe unna fotball-og rognålet. Hadde de bare lagt det til sportssendingene,så hadde det vært greit.
  8. NRK holder oss godt oppdatert om jordskjelvet. Dødstallet er oppjustert til 235 og antall skadde 4300. Det høres fortsatt veldig lite ut i forhold til det de utallige bildene av sammenraste bytt antyder. USA sender et krigsskip for å hjelpe med redningsarbeid. Elon Musk gjør Starlink midlertidig gratis i Venezuela. UD sier at bare et fåtall nordmenn har meldt at de er på reise i Venezuela og så langt tyder ingenting på at disse er rammet.
  9. Synes det er for lite, synd med tidsforskjellen. Ikke lett å ha små barn og få sett Colombia-Kongo kl. 04:00.
  10. Blant de største prisøkningene vi har sett.Les hele artikkelen på Tek.no her
  11. Koster mer enn 7800x3d 🤔. Skjønner hvorfor, men synes det er litt rått allikevel.
  12. Lærte ikke du og alle andre dette gjennom hele barneskolen? Jon Blund tok opp barns rettigheter og viktigheten av å vise andre respekt. Hva har ikke virket, for lite indoktrinering?
  13. De selger ofte litt overprisede varer. Men det antar jeg du forstår...
  14. Pest eller kolera? Neitakk til begge deler. 🫣 Heldigvis så har vi i 2026 ørtåfjørti kanaler å velge mellom, og går det ikke noe interessant på noen av dem så har vi både YouTube og streamingkanaler å velge i mellom. Det eneste jeg savner er sommervær. 10 - 12 grader og regn/vind frister ikke så mye til uteaktiviteter.
  15. Tilgjengelig på Proshop til 4200 https://www.proshop.no/ProsessorCPU/AMD-Ryzen-7-5800X3D-10th-Anniversary-Edition-ProsessorCPU-8-kjerner-34-GHz-AMD-AM4-AMD-Boks-uten-kjoeler/3478197
  16. Fine bilder RambaZamba. Mine favoriter: Nr 1 (vakkert), 2, 3, 5 10.
  17. Nå bruker du bare denne oppbrukte frasen som retorisk skjold i håp om å få til et uangripelig argument. Ved å bruke barna som virkemiddel, gjør du nøyaktig det du kritiserer. Å undervise barn om grunnleggende rettigheter og hvordan samfunnet rundt dem er, som de lever i, er en selvfølge og noe vi har gjort i noen tiår. Barn lever ikke i et vakuum. De er de som dramatiserer og ekstremifiserer dette som skaper konflikt.
  18. Jepp! La foreldrene få prakke på ungene fordommene sine uten innblanding fra skoleverket eller noen andre. Blir bra det. Har fungert i alle år. 🙄
  19. Hva gjelder å tilrettelegge for at jeg lykkes i SW stillingen, så føler jeg det ikke ble gjort noenting nærmest. Har ikke hatt en eneste teknisk kurs,kun litt internopplæring når de ansvarlige hadde tid, men stort sett så måtte jeg lære meg selv nytt SW program og det meste. Jeg fikk også 4 prosjekter i firmaet på hele 2år og ble stort sett brukt som comissioning ressurs der jeg har reist masse utenlands eller på support. Flere ganger har jeg nevnt dette og blitt ignorert. Ifjor hadde jeg medarbeidersamtale der vi kartla mitt fremgang og videre plan,men jeg fikk aldri oppgaver der jeg kunne utvikle meg. Ble bare med reiser og support igjen. Blir på en måte vanskelig å bli god i noe man ikke får jobbet noe særlig med. Np er jeg på et prosjekt og godt i gang, har nesten ikke spurt om noe hjelp også får jeg denne i fleisen. Det skal sies at jeg fikk julekort i 2025 der han sier at jeg er hardt arbeidende og stå på fyr og han gleder seg til videre samarbeid? Forstå det den som kan 🤷🏻‍♂️ Har jobbet knallhardt og hatt masse overtid og stilt opp også nårnder har vært behov også blir jeg likevel dolket i ryggen, jaja sånn er vel bare arbeidslivet.
  20. I dag
  21. EDIT: Glem det. Tenkte på House of the Dragon.
  22. Syns ikke det blir for mye fotball nei. Elsker det, ser på hver dag, flere kamper til dagen. Så ja, jeg får se på min favorittkanal, som akkurat nå er der hvor det er fotball, om det så er nrk, nrk2, eller tv2 det går på. Men vi liker jo fotball begge 2 da, så det går helt fint 😅 Det er faktisk ikke mange dagene med "spillefri", og etterpå er det klart for 'Le tour" (tourdefrance). 🤪
  23. Hvilke plager? Må vell starte med legen, og finne ut om det er noe "galt". Dvs feks ulike beinlengder, skiveutglidninger eller lignende. Om det "bare" er muskulært er det fysio- eller manuelterapeut (for guds skyld ikke kiropraktor eller naprapat) og trening som hjelper.
  24. Trådstarter har utvist kompromissvilje ved å bidra i den andre avdelinga når det har vært behov for det.. Om det er utvist tilstrekkeleg med samarbeidsvilje kan sjølvsagt være eit relevant spørsmål, og det vil då kome ann på dei faktiske forhold. I denne saka så er det veldig relevant å sjå på kva som er avtalt av arbeidsoppgåver i arbeidsavtalen opp mot i kva grad arbeidsgivar kan bruke styringsretten til å endre arbeidsoppgåvene. Eventuelle nye arbeidsoppgåver skal ligge innafor rammene av arbeidsavtalen, og litt avhengig av korleis firmaet har organisert seg så er det sannsynleg at det å ha arbeidsavtale på at ein skal jobbe med software-utvikling gjer at det å drive med support ligg utanfor grunnpreget i stillinga. Men om trådstarter har arbeidsavtale om stilling som ingeniør/teknikker/konsulent/ i firma X utan at verken arbeidsoppgåver eller avdeling er spesifisert, så har arbeidsgivar stort handlingsrom i forhold til styringsretten. Må kommentere at sjølv om det ikkje er uvanleg at trådstarter får litt skylappar for eigen situasjon, så er det ikkje gitt at arbeidsgiver påstand medfører riktigheit. Det å påstå at trådstarter ikkje gjer sin opprinnelege jobb fullt så godt som sjefen ønska, kan også være eit grep for å bygge saksgrunnlag for ei (endrings-)oppseiing. Normalt sett vil ikkje manglande fagutvikling utgjer eit sakleg oppseiingsgrunnlag etter eventuell prøvetid med mindre arbeidsgivar også kan vise til kva grep som har blitt gjort for å rette opp i situasjonen. I ein slik situasjon vil arbeidsretten sjå på forhold som dokumentert opplæring, om arbeidstakaren har fått instruksar eller irettesettingar, osv. Det sagt så er det ikkje heilt utenkeleg at arbeidsgivar vurderer det slik at trådstarter ikkje gjer ein god nok jobb på software, men fordi det saklege grunnlaget for oppseiing er litt tynt så forsøker dei å løyse dette med å flytte trådstarter over til enklare arbeidsoppgåver slik at det kan tilsettast ein ny og betre softwareutviklar. Det kan være godt være at trådstartar har heilt rett i at det å jobbe i supportavdelingen er eit stort karrieresteg nedover, om trådstarter berre får enkle arbeidsgoppgåver. Du har rett til å utføre berre dei arbeidsoppgåvene som ligg til arbeidsavtalen. Arbeidsgivers styringsrett kan tøye litt på den avtalen med dei kan ikkje endre den. Nemte eksempel om snømåking vil berre ligge innafor styringsretten i ei kontorstilling dersom omfanget er svært avgrensa, anna arbeid som ligg utanfor grunnpreget i stillinga og som er av eit vist omfang vil ligge utanfor det som arbeidsgivar kan pålegge utan ei endringsoppseiing. Eg trur nok at du har valgt ein litt dårleg strategi i forsøk på å tviholde på stillinga di. Det hadde nok vært meir taktisk lurt å takke ja til meir lønn og avtale om midlertidig arbeid på support, og heller bruke den tida på å vurdere handlingsalternativt. Hadde du akseptert ein slik midlertidig avtale så er det god sjans for at du berre hadde gått tilbake til den opprinnelege stillinga når den avgrensa perioda var over, og hadde det ikkje skjedd så kunne du vurdert søksmål for å få tilbake den stillinga. Eller du kunne søkt ny jobb. No har du ordna det slik at du ikkje fekk høgare lønn, og at dine handlingsalternativ står mellom å finne ny jobb eller prøve deg på eit søksmål for å få tilbake stillinga. Som andre seier så trur eg det beste for deg vil være å finne deg ein heilt ny jobb, for sjølv om du får insistert på å gå tilbake til software så er sannsynlegheita stor for at du vil bli "straffa" med å få store og kjedelige arbeidsoppgåver, at du blir holdt tilbake lønnsmessig, og liknande tiltak som gjer at det er du som leverer oppseiinga. Du er nok likevel i ein viss maktposisjon ved at det tydelegvis manglar grunnlag for oppseiing, for det er heilt sikkert derfor arbeidsgivaren prøver å finne andre måtar å få deg ut av stillinga på. Det gjer at det er gode moglegheiter for at du kan klore deg fast i stillinga på software om arbeidsgivar ikkje tørr å ta risikoen på å levere oppseiing og deretter prøve å forsvare oppseiinga i arbeidsretten. Du må likevel huske på at du er ganske avhengig av å ha eit greit forhold til både sjef og kollegaer, så når du snakkar om karrieremessig blindveg så må du passe på at du ikkje blir sittande å støve ned i ei stilling med flott stillingstittel men utan spennande arbeidsoppgåver. Avslutningsvis så vil eg avslutte med at om det fortsatt er mogleg, så vil eg råde deg til å forhandle med arbeidsgivar. Det må være mogleg her å finne ein måte der du både kan hjelpe til på supportavdelinga utan at du mister din jobb og tittel på software.
  25. Jeg tenker at holdningene som du fremviser, i seg selv er mer en god nok motivasjon til å engasjere seg i "dette homotemaet". Det er ikke et "tema", det er folk rundt deg. Ved å lære barn om frihet, respekt og likeverd slipper vi forhåpentligvis at de får slike holdninger.
  1. Last inn mer aktivitet
×
×
  • Opprett ny...