All aktivitet
Denne strømmen auto-oppdateres
- Siste time
-
Nei, den ansatte trenger ikke sannsynliggjøre det - det er som sagt et føre var prinsipp. Dersom det stilles spørsmål skal man anta at dette er helseskadelig frem til det er risikovurdert til så lav risiko som praktisk mulig. Selv helt grunnløse påstander skal behandles som reelle farer inntil de kan dokumenteres. Selv om jeg ikke er enig, så er det ingenting direkte feil. Verken NAV eller fagrøyrsla har et direkte ansvarsforhold i et arbeidsmiljøspørsmål. Det sagt så er verneapparatet forankret med fagrøyrsla, men verneapparatet har kun informasjonsforhold tilbake. Så ansvaret er ansatt -> verneombud -> HTV -> arbeidsgiver og AMU. Man kontakter ikke AT før man har forsøkt intern varsling. Så useriøse arbeidsgivere er det en varm plass i helvete til.
-
Jamen har eg hatt flaks i sommer. 5k km nedover Europa og Norge med AP kjøring store deler av tiden. Men har sikkert drept noen på veien uten at eg vet om det. AP er jo fryktelig rævva. Another day i "Tesla suger balle - tråden der alle som ikke eier tesla kan diskutere hvor dårlig bilen de ikke har er og hvor fortreffelig alle andre er"
-
Akkurat samme erfaring. For bilforsikring bør man sjekke vilkårene igjen etter to, høyst tre år. Har selv klp, ikke på grunn av jobb eller fagforening, men fordi de var markedets billigste, og de har holdt seg stabile i pris over flere år.
-
Innunder et sikkerhetssystem så skal du jo egentlig ikke ha særlig med valg rundt det. Det følger litt samme logikk som med setebelte. Om Elon Musk mener at AP er sikrere på enn av, så er det merkelig at det skal være av og at du selv skal bestemme hvor "sikrere" du ønsker å gjøre andre trafikanter rundt deg. Det er uansett slik at ODD avgjør om slikt kan aktiveres eller ikke. En bra definert og testet ODD gir deg muligheten til å ha automatikk i det. Der droppet jo Tesla ballen, og lar den avgjørelsen kun falle til sjåføren. Du sitter galt om du blir mentalt sliten av å ha hendene på rattet. Prøv å fiks sittestillingen din.
-
Ja, jeg tenker på uttalselsene som omhandler sikkerhet, at om noe er mer sikkert med systemet påskrudd eller ikke, så vil det være naturlig at ting alltids er aktivert ved oppstart hvor man kun venter på korrekt ODD før det aktiveres. Hvis ikke så gir ikke slike uttalelser noe særlig med mening.
-
Kanskje om det er sjeldent nok, men skjer det mye soner man ut slike varsellyder. Du har forøvrig ikke svart på spørsmålet: Hva er minimumstiden for et forhåndsvarsel om utkopling som du hevdet var den vesentlige forskjellen på teslas og andres systemer?
-
Israelsk media melder at Netanyahu skal ha bestemt seg for full militær okkupasjon av hele Gazastripen, til tross for at IDF er imot. Netanyahu said set to order full takeover of Gaza, despite IDF qualms, risk to hostages https://www.timesofisrael.com/netanyahu-reportedly-looking-to-order-full-takeover-of-gaza-despite-idf-qualms/ Senior official close to PM quoted saying ‘the die is cast — we are going for a full occupation of the Gaza Strip,’ also suggests IDF chief resign if he opposes move. Prime Minister Benjamin Netanyahu reportedly told ministers this week that he will seek cabinet backing for a plan to fully occupy the Gaza Strip, despite objections from within the Israel Defense Forces. According to reports in Hebrew media, several ministers said Netanyahu used the term “occupation of the Strip” in private conversations describing his vision for the expansion of military operations in Gaza — a notable shift in tone as the government prepares to discuss the future of the Gaza campaign. The Ynet news site quoted a senior official close to the premier as saying, “The die is cast — we are going for a full occupation of the Gaza Strip.”
-
https://www.msn.com/en-us/news/politics/why-trump-s-texas-battle-over-the-house-could-end-up-affecting-every-american/ar-AA1JUUny?ocid=hpmsn&cvid=682b480d1d724ad9be1d9db900f7c83d&ei=30 Democrats might finally have learned something about Donald Trump — if they hope to beat him, they must get down in the gutter alongside him. Party leaders in powerhouse blue states on Monday vowed to emulate the president’s methods to create new Democratic-friendly seats in the House of Representatives in response to his bid to carve out five new GOP districts in Texas. Det var på tid. Over 63 % av amerikanerne misliker demokratenes strategi om å holde seg i ro under en meningsmåling, da det bli klart at man ikke kan forbli passiv, har man etter hvert hentet fram knivene på alle steder og gjort seg klar for krig. Hvilken er hva demokratitilhengerne i et halvt år hadde etterspurt. I kongressen har demokratene nå valgt å blokkere alt arbeid med republikanerne som nekter å innse at de bare dytte fra seg disse som trenges for å få gjennomslag for egne politikk. I California er demokratene villig til å bruke gerrymandering, i likhet med andre delstater, og de kan gjøre det uten legale hindringer fordi Roberts hadde blokkerte dommere i lavere instanser fra å ta affære. “We are at war,” New York Gov. Kathy Hochul said Monday, alongside several exiled Texas lawmakers, warning that Democrats should forget independent redistricting panels intended to draw fairer maps that represent a complex electorate. “The playing field has changed dramatically, and shame on us if we ignore that fact and cling tight to the vestiges of the past,” Hochul said. “That era is over. Donald Trump eliminated that forever,” she said. WAR. Det som så lenge hadde vært fryktet, har hendt; for første gang siden 1861 er det nå åpen krigstilstand mellom riksdekkende partier i USA i det politiske livet - en situasjon som republikanerne hadde aktivt oppmuntret til siden 1994. Given all this, if the Democrats don’t fight back now, when will they ever fight? De er ikke gitt andre valg. Republikanerne nekter å innse at de er gått for langt, og det er merkbart at stemningen blant amerikanerne har forverret seg inntil punktet at sammenbruddstegn kan sees på lang hold. Demokratiet er i ferd med å bli nedlagt, og amerikanerne flest fattet ikke det - for det er ikke Trump som er den egentlige trusselen, det er det republikanske partiet som har blitt kapret av demokratifiendtlige ekstremister. Bare 36 % støtter Trump omkring hans økonomipolitikk, det merkes at partilojalitet og gammeldaglige makttenkning er det som sørger for "høye" tall bak presidenten som har utløst et økonomisk ragnarok som nå er synlig for alle. Og andelen synker; turister utebli, importstallene er rød, eksporttallene har ikke bedret seg, gjeldstyngden har forverret seg, det hersker forvirring omkring statsbudsjettet som et resultat av 3B-skatten - og amerikansk upopularitet er voksende. Modi er frustrert, men han har seg selv å takke for at et tiårgammelt prosjekt gikk i vasket mellom India og USA, som likedan opplever voksende fiendtlighet og frustrering i alle kanter. Mange rikinger i USA begynner å bli nervøse for sine bankkontoer i Sveits hvor det er sterk sinne rettet mot Trump. https://www.msn.com/en-us/money/markets/trump-s-rotten-character-has-become-a-problem-for-our-whole-economy-analyst/ar-AA1JUcR0?ocid=hpmsn&cvid=682b480d1d724ad9be1d9db900f7c83d&ei=30 Trump avsløres som en bløffmaker og svindler som simpelt ikke skjønte seg på grunnleggende økonomi. Og hans maktbegjær sammen med total ignoranse for hva andre gjøre i hans plass gjør ham dypt uegnet.
-
Vet ikke om jeg helt forstår deg. Som arbeidstaker skal det holde å gi beskjed, enten via sykmelding eller ved annen skriftlig beskjed. Man behøver heller ikke være syk eller fraværende, for å si fra om helseskadelige forhold. Men det er jo arbeidstaker/den som melder fra, som må dokumentere eller sannsynliggjør at det foreligger forhold som medfører sykdom, med mindre denne er så åpenbar at ingen unngår å se den? Man skal være obs, for dette kan lett være varsling, og man kan fort havne i en situasjon hvor arbeidsgiver gjør alt de kan for å få bort noen som varsler. Er enig i at man må raskest mulig koble på vernetjeneste og bedriftshelsetjeneste, i tillegg mener jeg at fagforening og NAV. Da kan typisk disse instansene være de som ‘oppdager’ feilen og tar den videre, slik at man ikke står alene mot arbeidsgiver. Zepticon, ting blir ikke magisk sant bare fordi du gjentar det. Det er (heldigvis) ikke slik at inkompetent ledelse nødvendigvis medfører høyt arbeidspress, høyt konfliktnivå, syke mennesker, etc. Det finnes mange måter å angripe én og samme situasjon på, og de har ulike utfall. Takler man det på rett måte, så hender det at ledelsen faller for egne grep og man får ny ledelse - helt uten en eneste sykedag.
-
Nei, det er ikke vanskelig. Men Støre og stortingsflertallet vil ofre læring og trygghet for ALLE for at ikke voldspøblene skal bli "splittet fra fellesskapet". – Sylvi Listhaug vil splitte klassen, splitte skolen og splitte landet. Og da sier jeg noe jeg ikke sier så ofte: Jeg er redd for hva det kan gjøre med Norge. Det kan rive opp det fellesskapet vi har i Norge i dag, sier Støre. https://www.vg.no/nyheter/i/qPqg6m/statsminister-jonas-gahr-stoere-ut-mot-frp-leder-sylvi-listhaugs-skoleplaner
- 383 svar
-
- 1
-
-
Mandatområdet var fra begynnelsen delt inn i to deler, Palestina og Transjordan (på den tiden var det ca. 10% jøder i Palestina). Det samme var Syria (Syria og Libanon). FNs delingsforslag foreslo en egen arabisk stat i Palestina. Gaza var aldri en del av Egypt, men var en palestinsk enhet som var under egyptisk protektorat. Så, nei, det var aldri tanken at Jordan skulle være palestinernes stat, og i alle tilfeller ble dette endelig avskrevet under Black September i 1971, der PLO ble kastet ut av Jordan ved bruk av våpen. Palestinerne i Jordan har den dag i dag status som flyktninger, ikke jordanere.
-
Sikert mange biler fortsatt som ikke har lane departure intervention, men de fleste nyere biler har vel dette nå. Noen er litt i overkant aktive og griper inn ved normal kutting av svinger på svingete vestlandsveier, men det er heldigvis ikke noe jeg er plaget med i min. Andre slike konstant aktive systemer er intervensjon ved kryssende trafikk (på min plukkes det opp av radarene på hjørnene, så de ser rundt det som ellers er blinde hjørner), Intervensjon ved parkering for å hindre småbulker ved manøvrering i langsom fart (Drevet av ultrasoniske sensorer) , nødbrems (drevet av hovedradar og frontkamera), trafikklysvarsel (drevet av hovedkamera)
-
Du må altså rykke litt i rattet for å bevise for Tesla at du følger litt med, eller dvs følger med på en skjerm som maser litt på deg på utsiden av synsfeltet du egentlig skal ha... Samtidig kan du jo forsvare Tesla i deres fremgangsmetode for å undersøke hvorfor uhell har skjedd med AP på:
-
Autosteer lar seg kun aktivere der bilen mener det er trygt for den å aktivere det. Er en blå "lampe" på skjermen som gråes ut når Autosteer ikke kan aktiveres. Men selv der den kan aktiveres er det ikke nødvendigvis ønskelig at jeg vil den skal det. Autisteer følger jo feks navigasjonen. Men ikke alltid jeg har fortalt bilen hvor jeg skal så da er det greit å slå det av midlertidig f.eks. liker å ha full kontroll når det er av eller på. Jeg tror nok Autosteer gjør veiene sikrere ja. Når jeg kjører langt er det veldig behagelig at bilen gjør det meste selv og man bare må følge med. Blir mye mere sliten av langtur i andre biler hvor jeg konstant må sitte å dytte på rattet.. Skal sies at jeg ikke har mye erfaring med andre nye biler sitt system da. Eneste er Hyundai sitt som jeg slo av med en gang da det bare fikk bilen til å svaie att å frem på veien som om jeg kjørte beruset.. Dette er sikkert falsk statistikk da siden der er Tesla sin? men om bare halvparten er sant så er det jo fortsatt bra.
-
Det er også lyd, så nei en går ikke glipp av det og reagerer en ikke slås det av med lyd, blink, meldinger og mer. Så nei, en skal være blind og døv for å ikke se dette. Og de kjører ikke bil(enda iallefall)
-
Dette er nok forholdsvis uavhengig av kva konkurrentane gjer. Det er ein vanleg taktikk blant forsikringsselskapa at dei tilbyr deg prisgunstig forsikring for å få deg som kunde, når dei fyrst har deg på kroken så justeres prisane og av og til også dekningsgraden litt etter litt. Dei fleste kundane er ganske så passive og betalar likevel, om kunden ringer for å klage så justeres ofte prisen ned igjen for å hindre deg i å bytte forsikringsselskap. I ditt tilfelle er du ekstra sårbar fordi det også kan være andre grunnar til at det er vanskeleg for deg å bytte forsikringsselskap. Det beste er å høyre med andre forsikringsselskap for å få pristilbod, då kan du enten bytte forsikringsselskap eller presse Gjensidige med at dei må redusere sin pris til eit tilsvarande nivå for at du skal bli.
- 2 svar
-
- 1
-
-
Meldinger på skjermen er noe man lett går glipp av. Særlig når det ikke er et heads up display. Slike meldinger kommer forøvrig i andre biler også om du slipper rattet, men det er jo ikke noe en ansvarlig sjåfør vil gjøre uansett. (Ihvertfall ikke i et SAE lv. 2 system)
-
Woke i moderne underholdningsindustri
Crooked Cracker svarte på Reg2000 sitt emne i TV-serier og -programmer
Er blondt hår og blå øyne i denne reklamen satt som et premiss for gode gener? Ja eller nei. -
Jeg driter i alderen til kriminelle. 1. lovbrudd, vi forsøker rehabilitering. 2. lovbrudd og vi innser at alle kan gjøre feil, så rehabilitering igjen. 3. lovbrudd er snipp-snapp-snute. Det er for jævlig at eldre ikke får verdig oppfølging og pleie, fordi vi skal sy puter under armene på kriminelle. Unge får ikke den utdanning de har krav på for det er uro-momenter i klasserommet. Dette er ikke vanskelig.
- 383 svar
-
- 2
-
-
Tenker du på lane departure intervention nå? Det systemet er alltid aktivt sammen med hen hel bunke andre systemer trigget av radarene og de ultrasoniske sensorene, men styreassistanse er en del av cruise control systemet som må aktiveres. I min bil aktiverer man CC og velger mellom Limit, ACC eller ACC + styreassistanse. I nyere biler kan man også gå videre til ytterligere automasjon på utvalgte veier. ACC + styreassistanse er noe du kan la være aktivt hele tiden (men må altså aktiveres) og den vil konstant styre fart mens styreassistansen er avhengig av veien og vil kople inn og ut avhengig av om veien er slik at den kan støttes. Denne er uansett slik at man styrer selv og bare merker at styreassistenten er enig med deg, man slutter aldri å kjøre selv, og styreassistenten kopler ut momentant om man gjør noe som automasjonen ikke gjør (skifte fil selv, svinge av veien o.l.) Jeg kjører stort sett slik at jeg aktiverer CC systemet umiddelbart, og kjører i Limit modus i smågater og så bytter til ACC + styreassistanse på hovedveier.
-
Ny Folkeavstemming om EU-medlemskap
PosteMonopolet svarte på DJViking sitt emne i Politikk og samfunn
Eneste måten å stemme for eller mot EU er å stemme på et parti som er for eller mot EU. -
Men men: Var ikke nettopp Jordan som skulle være Arabernes stat ut i fra Mandatet til "mandatory palestine"? Så løftet ble overholdt, også ser det ut som at noen har snudd på flisa og ikke sakt seg enig i deling Israel/Jordan
-
Da går du isåfall imot Elon Musk som mener at autosteer og AP på generell basis gjør veiene sikrere. Du mener altså at systemet gjør veiene mer usikre? Isåfall hva i allverden gjør systemet på veiene i det hele tatt? Aha, det er her vi går på en missforståelse ja. Du vet at du kan aktivere AP der AP egentlig ikke er trent opp til å fungere optimalt. Ergo ville det vært farlig? Du ser kanskje et poeng her, eller? Fordi på en BMW, eller Mercedes så vil systemet alltids være på, og med "på" så menes det at det aktiveres når alt er klart. Det betyr at det ikke er på nødvendigvis når du kjører ut av parkeringsplassen og den første kilometeren om det er midt i byen. Det aktiveres når man typisk er ute på veier med gode veimarkeringer o.l. som jo da typisk vil være ved hovedveiene. Eventuelt så kjapt man står i en kø. Operasjonsområdene er mye bedre definert. Så konklusjonen er at Tesla sin autosteer ikke er et sikkerhetsssystem? Det er et system som "leker" at det er et bedre system en det egentlig er? Om man bruker et system som fordrer et mye bedre samarbeid mellom system og sjåfør, så vet man jo hvilke biler som faktisk havner i grøfta og ikke, for jeg har da vitterlig sett nok av Teslaer i grøftene...