Gå til innhold

All aktivitet

Denne strømmen auto-oppdateres

  1. Siste time
  2. Lærte ikke du og alle andre dette gjennom hele barneskolen? Jon Blund tok opp barns rettigheter og viktigheten av å vise andre respekt. Hva har ikke virket, for lite indoktrinering?
  3. De selger ofte litt overprisede varer. Men det antar jeg du forstår...
  4. Pest eller kolera? Neitakk til begge deler. 🫣 Heldigvis så har vi i 2026 ørtåfjørti kanaler å velge mellom, og går det ikke noe interessant på noen av dem så har vi både YouTube og streamingkanaler å velge i mellom. Det eneste jeg savner er sommervær. 10 - 12 grader og regn/vind frister ikke så mye til uteaktiviteter.
  5. Tilgjengelig på Proshop til 4200 https://www.proshop.no/ProsessorCPU/AMD-Ryzen-7-5800X3D-10th-Anniversary-Edition-ProsessorCPU-8-kjerner-34-GHz-AMD-AM4-AMD-Boks-uten-kjoeler/3478197
  6. Fine bilder RambaZamba. Mine favoriter: Nr 1 (vakkert), 2, 3, 5 10.
  7. Nå bruker du bare denne oppbrukte frasen som retorisk skjold i håp om å få til et uangripelig argument. Ved å bruke barna som virkemiddel, gjør du nøyaktig det du kritiserer. Å undervise barn om grunnleggende rettigheter og hvordan samfunnet rundt dem er, som de lever i, er en selvfølge og noe vi har gjort i noen tiår. Barn lever ikke i et vakuum. De er de som dramatiserer og ekstremifiserer dette som skaper konflikt.
  8. Jepp! La foreldrene få prakke på ungene fordommene sine uten innblanding fra skoleverket eller noen andre. Blir bra det. Har fungert i alle år. 🙄
  9. Hva gjelder å tilrettelegge for at jeg lykkes i SW stillingen, så føler jeg det ikke ble gjort noenting nærmest. Har ikke hatt en eneste teknisk kurs,kun litt internopplæring når de ansvarlige hadde tid, men stort sett så måtte jeg lære meg selv nytt SW program og det meste. Jeg fikk også 4 prosjekter i firmaet på hele 2år og ble stort sett brukt som comissioning ressurs der jeg har reist masse utenlands eller på support. Flere ganger har jeg nevnt dette og blitt ignorert. Ifjor hadde jeg medarbeidersamtale der vi kartla mitt fremgang og videre plan,men jeg fikk aldri oppgaver der jeg kunne utvikle meg. Ble bare med reiser og support igjen. Blir på en måte vanskelig å bli god i noe man ikke får jobbet noe særlig med. Np er jeg på et prosjekt og godt i gang, har nesten ikke spurt om noe hjelp også får jeg denne i fleisen. Det skal sies at jeg fikk julekort i 2025 der han sier at jeg er hardt arbeidende og stå på fyr og han gleder seg til videre samarbeid? Forstå det den som kan 🤷🏻‍♂️ Har jobbet knallhardt og hatt masse overtid og stilt opp også nårnder har vært behov også blir jeg likevel dolket i ryggen, jaja sånn er vel bare arbeidslivet.
  10. EDIT: Glem det. Tenkte på House of the Dragon.
  11. Syns ikke det blir for mye fotball nei. Elsker det, ser på hver dag, flere kamper til dagen. Så ja, jeg får se på min favorittkanal, som akkurat nå er der hvor det er fotball, om det så er nrk, nrk2, eller tv2 det går på. Men vi liker jo fotball begge 2 da, så det går helt fint 😅 Det er faktisk ikke mange dagene med "spillefri", og etterpå er det klart for 'Le tour" (tourdefrance). 🤪
  12. Hvilke plager? Må vell starte med legen, og finne ut om det er noe "galt". Dvs feks ulike beinlengder, skiveutglidninger eller lignende. Om det "bare" er muskulært er det fysio- eller manuelterapeut (for guds skyld ikke kiropraktor eller naprapat) og trening som hjelper.
  13. La barna være i fred.
  14. Trådstarter har utvist kompromissvilje ved å bidra i den andre avdelinga når det har vært behov for det.. Om det er utvist tilstrekkeleg med samarbeidsvilje kan sjølvsagt være eit relevant spørsmål, og det vil då kome ann på dei faktiske forhold. I denne saka så er det veldig relevant å sjå på kva som er avtalt av arbeidsoppgåver i arbeidsavtalen opp mot i kva grad arbeidsgivar kan bruke styringsretten til å endre arbeidsoppgåvene. Eventuelle nye arbeidsoppgåver skal ligge innafor rammene av arbeidsavtalen, og litt avhengig av korleis firmaet har organisert seg så er det sannsynleg at det å ha arbeidsavtale på at ein skal jobbe med software-utvikling gjer at det å drive med support ligg utanfor grunnpreget i stillinga. Men om trådstarter har arbeidsavtale om stilling som ingeniør/teknikker/konsulent/ i firma X utan at verken arbeidsoppgåver eller avdeling er spesifisert, så har arbeidsgivar stort handlingsrom i forhold til styringsretten. Må kommentere at sjølv om det ikkje er uvanleg at trådstarter får litt skylappar for eigen situasjon, så er det ikkje gitt at arbeidsgiver påstand medfører riktigheit. Det å påstå at trådstarter ikkje gjer sin opprinnelege jobb fullt så godt som sjefen ønska, kan også være eit grep for å bygge saksgrunnlag for ei (endrings-)oppseiing. Normalt sett vil ikkje manglande fagutvikling utgjer eit sakleg oppseiingsgrunnlag etter eventuell prøvetid med mindre arbeidsgivar også kan vise til kva grep som har blitt gjort for å rette opp i situasjonen. I ein slik situasjon vil arbeidsretten sjå på forhold som dokumentert opplæring, om arbeidstakaren har fått instruksar eller irettesettingar, osv. Det sagt så er det ikkje heilt utenkeleg at arbeidsgivar vurderer det slik at trådstarter ikkje gjer ein god nok jobb på software, men fordi det saklege grunnlaget for oppseiing er litt tynt så forsøker dei å løyse dette med å flytte trådstarter over til enklare arbeidsoppgåver slik at det kan tilsettast ein ny og betre softwareutviklar. Det kan være godt være at trådstartar har heilt rett i at det å jobbe i supportavdelingen er eit stort karrieresteg nedover, om trådstarter berre får enkle arbeidsgoppgåver. Du har rett til å utføre berre dei arbeidsoppgåvene som ligg til arbeidsavtalen. Arbeidsgivers styringsrett kan tøye litt på den avtalen med dei kan ikkje endre den. Nemte eksempel om snømåking vil berre ligge innafor styringsretten i ei kontorstilling dersom omfanget er svært avgrensa, anna arbeid som ligg utanfor grunnpreget i stillinga og som er av eit vist omfang vil ligge utanfor det som arbeidsgivar kan pålegge utan ei endringsoppseiing. Eg trur nok at du har valgt ein litt dårleg strategi i forsøk på å tviholde på stillinga di. Det hadde nok vært meir taktisk lurt å takke ja til meir lønn og avtale om midlertidig arbeid på support, og heller bruke den tida på å vurdere handlingsalternativt. Hadde du akseptert ein slik midlertidig avtale så er det god sjans for at du berre hadde gått tilbake til den opprinnelege stillinga når den avgrensa perioda var over, og hadde det ikkje skjedd så kunne du vurdert søksmål for å få tilbake den stillinga. Eller du kunne søkt ny jobb. No har du ordna det slik at du ikkje fekk høgare lønn, og at dine handlingsalternativ står mellom å finne ny jobb eller prøve deg på eit søksmål for å få tilbake stillinga. Som andre seier så trur eg det beste for deg vil være å finne deg ein heilt ny jobb, for sjølv om du får insistert på å gå tilbake til software så er sannsynlegheita stor for at du vil bli "straffa" med å få store og kjedelige arbeidsoppgåver, at du blir holdt tilbake lønnsmessig, og liknande tiltak som gjer at det er du som leverer oppseiinga. Du er nok likevel i ein viss maktposisjon ved at det tydelegvis manglar grunnlag for oppseiing, for det er heilt sikkert derfor arbeidsgivaren prøver å finne andre måtar å få deg ut av stillinga på. Det gjer at det er gode moglegheiter for at du kan klore deg fast i stillinga på software om arbeidsgivar ikkje tørr å ta risikoen på å levere oppseiing og deretter prøve å forsvare oppseiinga i arbeidsretten. Du må likevel huske på at du er ganske avhengig av å ha eit greit forhold til både sjef og kollegaer, så når du snakkar om karrieremessig blindveg så må du passe på at du ikkje blir sittande å støve ned i ei stilling med flott stillingstittel men utan spennande arbeidsoppgåver. Avslutningsvis så vil eg avslutte med at om det fortsatt er mogleg, så vil eg råde deg til å forhandle med arbeidsgivar. Det må være mogleg her å finne ein måte der du både kan hjelpe til på supportavdelinga utan at du mister din jobb og tittel på software.
  15. Jeg tenker at holdningene som du fremviser, i seg selv er mer en god nok motivasjon til å engasjere seg i "dette homotemaet". Det er ikke et "tema", det er folk rundt deg. Ved å lære barn om frihet, respekt og likeverd slipper vi forhåpentligvis at de får slike holdninger.
  16. Jeg misforstod, for alle de andre hadde kommet når vi startet å se for en uke eller to siden, så jeg trodde alle var ute.
  17. Det er mer interessant å lese om alle dronene de ikke skjøt ned. Nå begynner det å lekke ut info fra russiske innbyggere via sosiale media. 1. Den kjemiske fabrikken Azot i byen Novomoskovsk i Tula oblast er visst rammet av angrep. Innbyggere har hørt mange eksplosjoner og lukter noe de mistenker er ammoniakk. Brann er bekreftet av FIRMS sattelitter. Energi-infrastruktur i samme by skal også være rammet og det skal være strømbrudd, også det rapportert via sosiale medier. A fire was also recorded on the territory of Novomoskovsk DRES 3. In Kerch, a fire is burning in the area of the deployment of air defense equipment and an airfield. Fires have been detected at a small civil aviation airfield near Kerch, - Crimean Wind 4. A secondary detonation is heard in the occupied Yenakiyevo, Donetsk region. 5. In Ozyory, Moscow region, Russian air defense fired on a private sector. 6. A fire has been detected on the Tavrida Highway. 7. A fire has been detected at the Zaliv Shipyard in Kerch. Two fires are located in the shipyard's waters. 8. Køer på 2800 biler ved Kerch-brua på grunn av droner og luftvernaktivitet. Jeg har ikke sett meldinger om skader på brua eller kjøretøy. Mer om denne køa. Køa er i retning fra Krim til Russland. Ennå mer kø, inkludert 3 tankbiler mellom sivile kjøretøy.
  18. I dag
  19. Uenig, spørsmålet tar ikke hensyn til at man er i et demokrati eller hvilken tilstand landet er i. Spørsmålet tar ikke hensyn til hvor grensen går. Man kunne like gjerne spurt om man var imot politisk vold når Norge var innvandert av tyskland og quisling erklærte seg som statsminister. Var ikke saken da viktig nok?
  20. Powertrainer

    Korsryggplager

    Lurer på om det er folk som plages med dette og hvordan de opplever kompetansen i Norge på denne problematikken. Har selv vært gjennom flere merkelige behandlingsforløp som ofte har forverret plagene.
  21. fantastisk. Godt jobbet da.
  22. Når man har en ansatt man ikke er fornøyd med så ønsker gjerne arbeidsgiver å avslutte det "on good terms". Da er det ikke nødvendigvis slik at du vil få en helt elendig referanse til ny stilling. Jeg har nylig vært i en lignende situasjon hvor jeg var leder for en ansatt som ikke fungerte, men ikke på det nivået at vi bare kunne si opp vedkommende. Vi hadde da samtaler for å prøve å få dette til frivillig, noe som skjedde. Når jeg da ble oppringt som referanse var jeg ærlig, men valgte å fokusere på det positive. Litt som i et jobbintervju hvor man selger inn seg selv. Og det endte jo opp med et jobbtilbud. Referanser har ganske begrenset verdi for å luke ut dårlige ansatte hvis personen fortsatt jobber under personen du får oppgitt som referanse.
  23. Donald Trumps kostbare kriger er god butikk for oss, enten vi liker det eller ei.
  24. Jeg leser to budskap ut av den artikkelen: - Resultat før skatt er i størrelseorden 10 ganger høyere for olje og gass enn for strøm. Sånn røffly kan vi si at når strømprisen øker, så får vi en cachback på 10 ganger den økningen via olje og gass. - Eksport er bedre for Norge enn å bruke opp varene selv. Likevel vil noen klippe eksporten vår. - For noen år siden: Drivstofforbruket til en taxisjåfør er vanligvis veldig annerledes enn for en enslig pensjonist. Den som kjører mest, og fyller når drivstoffer er på ukas dyreste time, betaler mest. Sånn er det med strøm også. De som bruker mest, og særlig på de dyreste tidspunktene, betaler mest.
  25. Ja , helt enig. Ikke la barna bli en hoggestabbe for de voksnes konflikter. Det er mange voksne som tydeligvis er opptatt av dette homotemaet, se bare på hvor mange som stiller opp i homoparadene. Jeg undrer meg over hvorfor. Kanskje de har noe slags psykologiske konflikter rundt det. Men i alle fall, ikke ta det ut på barna.
  1. Last inn mer aktivitet
×
×
  • Opprett ny...