Gå til innhold

Omtale av Sid Meier's Civilization IV (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beste spillet jeg noen gang har spilt vil jeg si, 10/10 - det er genialt, både i singleplayer og i multiplayer :) Flott anmeldelse, men hvor er 10-tallet? dere har brukt det på langt dårligere spill tidligere ;)

 

 

Edit: for å gjøre om litt på spørsmålet, hva mangler i anmelders mening for at spillet skulle oppnådd 10/10?

Endret av KriFos
Lenke til kommentar

Det var eindel bugs som gjor at det mista tieren! Noko som eg er heilt einig med. Er uansett eit fantastisk spel som verkeleg gjer det altfor lett for meg å koma over eit kjærligheitsforhald :p

Dette er spel som tar oss nerder med storm og i vekene framover så blir det få gutar å jakte på i byane om laurdagane.

Lenke til kommentar

Hvordan står det til med spillet ellers (tenker på bugs osv.)? Mener å ha hørt at det skulle være en del problemer med det. Har aldri prøvd Civilizations før, men siden jeg liker strategispill vil jeg nok kjøpe dette så snart jeg er lei av Hearts of Iron 2 :)

 

Og en ting til. Hvorfor er det elefanter i New York i 2047AD? Bilde.

 

Edit: ble visst svart på før jeg fikk spurt gitt...

Endret av dravisher
Lenke til kommentar

Spillet er nokså ustabilt til tider, kræsjer til desktop titt og ofte. Heldigvis er det autosave for annenhver runde. For min del så kræsjer spillet nesten alltid når jeg skal scrolle over et bestemt område vha minikartet nederst til høyre.

 

Helt glimrende spill ellers, men jeg synes det var litt kort. Spilte meg gjennom på ca 8 timer.

Lenke til kommentar
Spillet er nokså ustabilt til tider, kræsjer til desktop titt og ofte. Heldigvis er det autosave for annenhver runde. For min del så kræsjer spillet nesten alltid når jeg skal scrolle over et bestemt område vha minikartet nederst til høyre.

 

Helt glimrende spill ellers, men jeg synes det var litt kort. Spilte meg gjennom på ca 8 timer.

5121927[/snapback]

 

Har aldri hatt et eneste kræsj jeg.. heller ingen av vennene mine som jeg spiller ofte med... merkelig nok.

 

Og nevn et spill som har kommet ut de siste 10 årene som ikke har hatt små bugs? Forøvrig kommer det en patch denne uken i følge Civfanatics.

Lenke til kommentar

Jeg liker det veldig godt, og det fortjener absolutt 9! :)

Men, jeg hadde egentlig håpet at spillet ville blitt mer avansert. Nå er jeg veldig fan av Hearts of iron 2 :) ;derfor jeg syns det hadde vært veldig kult hvis civ4 hadde flere teknologi begreninger, slik at sivilisasjoner kunne bli avanserte uten nødvendigvis å ha de samme kunskapene. Syns også at de kunne da selfølgelig tatt med flere teknologier, og tatt det litt ut i sci fi teknologier ;) .. Det jeg også savner er litt mere avanserte kamper, føler ofte det blir litt tåpelig å stå i kø for å innta en by, altså angripe med en og en enhet. Og ja, syns også spillet er for kort,, syns det gikk mye rasker enn tidliger spill..

 

Men uansett , veldig bra spill, liker de forbedringene en kan ha til landskapet rundt, og den måten styreformen konfigureres på ny.. Veldig bra :)

Lenke til kommentar

Jeg og et par kamerater har tydeligvis vært litt heldige, siden vi ikke har opplevd noe bugs/crash, selvom vi har spilt mp over nettet.

 

Synes egentlig det er bra at det har blitt kjappere å spille, da multiplayer i 25 timer kan være praktisk vanskelig å få til (Civ 3). Dessuten er det surt å miste hele riket sitt i 1 krig, etter å ha brukt 15 timer på å bygge det opp ;) Snakker da fremdeles om MP.

Lenke til kommentar

På laptop-en min (ein Tundra 1557 frå PSData) er det 100% stabilt. Har ikkje merka ein einaste bug. Reknar med det kan vere litt forskjell på stabiliteten på forskjellig maskinvare, slik det òg er med t.d. KOTOR-spela (som er fenomenalt buggy på Radeon, og visstnok berre litt buggy på nVidia)

 

Har heller ikke vært borti kræsj ved civ4, verken på min maskin eller de 2 andre jeg spilte med på LAN.

Bare synd at utviklinga går litt raskt i slutten da :(

5122036[/snapback]

Synest òg det første gongen, men etter at eg endra spellengda til "epic", kjennast tempoet mykje meir riktig. Får faktisk tid til å bygge dei nye tinga eg finn opp. :)

 

Kay

Lenke til kommentar
Helt glimrende spill ellers, men jeg synes det var litt kort. Spilte meg gjennom på ca 8 timer.

5121927[/snapback]

Kort? Hvis du syntes det gikk fort, prøv et huge map med epic hastighet... Civilization er ikke en type spill man spiller for å "runde", man spiller det igjen og igjen... og igjen. ;) Og det er faktisk positivt at man kan få en vinner i løpet av åtte timer (eller enda fortere) med tanke på multiplayer. Jeg tror det er nokså få av oss som har et helt døgn å sette av til en MP runde i Civilization.

 

Jeg for min del ser fram til den annonserte patchen. Rent bortsett fra bugs er Civ4 en ren innertier for min del. :thumbup:

Lenke til kommentar
er det lett å komme i gang med for folk som aldri har spillt Civilization før ?

5122229[/snapback]

Dersom du berre sett deg ned på og leikar deg litt på lettaste vanskegrad, skulle det ikkje vere noko problem. Men det vil nok ta lang tid å mestre. Eg er sjølv Civ-veteran og har spelt samtlege spel med tilknytning til serien (med unntak av Call to Power 2), og det tok meg mange, mange timar før eg heilt hadde taket på dei nye elementa (som t.d. religion). Men dersom du berre slappar av og prøver deg fram skulle det ikkje vere altfor vanskeleg. :)

 

Hugsar første gongen eg prøvde Civilization. Eg kan vel ha vore nok sånt som 12 eller 14 år gamal. Satte disk 1 inn i Amiga'n og venta. Etter ein lang kartgenererings-prosess sat eg med eit kart og noko som blinka (ein "settler", visstnok). Hadde inga aning om kva det gjekk ut på, og hadde ingen manual (dette var i steinalderen før eg det var noko stor bevisstheit omkring piratkopiering). Visste ikkje eingong at det var eit strategispel, eller kva strategispel eigentleg gjekk ut på. Men takka vere nokre nyttige "tutorial tips" inne i spelet og stor nyskjerrigheit, oppdaga eg meir og meir etter kvart som timane flaug. Og sidan har Civilization hatt ein heilt spesiell plass hos meg. :love:

 

Der er forresten eit tutorial, utan at eg heilt veit korleis det er. Trur ikkje det eigentleg er naudsynt sidan lettaste vanskegrad verkeleg byr på veldig lite motstand.

 

Kay

Lenke til kommentar
Det jeg også savner er litt mere avanserte kamper, føler ofte det blir litt tåpelig å stå i kø for å innta en by, altså angripe med en og en enhet.

5122048[/snapback]

 

Options -> Stacked units attack together (eller noe sånt), så kjører du på med alle de valgte enhetene samtidig (bruk alt og ctrl for å velge alle eller flere enheter fra en rute).

Lenke til kommentar
Der er forresten eit tutorial, utan at eg heilt veit korleis det er. Trur ikkje det eigentleg er naudsynt sidan lettaste vanskegrad verkeleg byr på veldig lite motstand.

Jepp, det er en tutorial og den fungerer for så vidt greit. "Hi, I'm Sid. Welcome to Civilization IV". :)

 

Hovedpoenget er, som du sier, å ikke ta det for seriøst i starten. Da glir tingene inn etter hvert, og hvis du skulle gjøre noen enorme tabber er det jo bare å begynne på nytt.

Lenke til kommentar
Systemkrav på dette spillet?

5122663[/snapback]

Minimum System Requirements

Operating System:

Windows� 2000/XP

Processor:

1.2 GHz Intel Pentium 4 or AMD Athlon processor or equivalent

Memory:

256 MB RAM (Windows 2000) / 512 MB RAM (Windows XP)

Hard Disk Space:

1.7 GB Free

CD-ROM Drive :

4X Speed

Video:

DirectX 9.0c-compatible 64 MB video card with Hardware T&L support ( GeForce 2/Radeon 7500 or better)

Sound:

DirectX 9.0c-compatible sound card

DirectX®:

DirectX® version 9.0c (included) or higher

 

Recommended System Requirements

Operating System:

Windows� 2000/XP

Processor:

1.8 GHz Intel Pentium 4 or AMD Athlon processor or equivalent

Memory:

512 MB RAM

Hard Disk Space:

1.7 GB Free

CD-ROM Drive :

4X Speed

Video:

128 MB Video Card w/ DirectX 8 support (pixel & vertex shaders)

Sound:

DirectX 9.0c-compatible sound card

DirectX®:

DirectX® version 9.0c (included) or higher

 

Supported Operating Systems

Windows 2000

Service Pack 1 or higher WITH Internet Explorer 6.0 or higher

Windows XP

Home or Professional w/ Service Pack 1 or higher

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...