Gå til innhold

Omtale av Sid Meier's Civilization IV (PC)


Anbefalte innlegg

Vet ikke med deg, men jeg har aldri fått en eneste settler i ei hytte, trodde også dette var fjernet fra CivIV.

Du vet at du får mer "utbytte" av tribal villages hvis du bruker en scout eller explorer fremfor en vanlig unit (warrior e.l.) til "ta" den med? Les mer info på f.eks http://civfanatics.com/civ4/info/

 

PS: Ellers var det en sånn passe anmeldelse av et veldig bra spill. Etter min smak var gledesrusen over spillet spandert litt for mye spalteplass fremfor saklig, detaljert anmeldelse/beskrivelse av det. Akkurat det er vel helt uproblematisk for de av oss som kjenner Civ fra før, men jeg vil nok tro at de som aldri tidligere har opplevd Civ trolig vil ha større vansker for å svelge en sånn jubel-anmeldelse. Anmeldelsen kan da kanskje virke litt overfladisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet ikke med deg, men jeg har aldri fått en eneste settler i ei hytte, trodde også dette var fjernet fra CivIV.

Du vet at du får mer "utbytte" av tribal villages hvis du bruker en scout eller explorer fremfor en vanlig unit (warrior e.l.) til "ta" den med? Les mer info på f.eks http://civfanatics.com/civ4/info/

5125286[/snapback]

Du kan kun få settlers eller workers dersom du spiller på de to letteste nivåene. Står i manualen. :)

Lenke til kommentar

Jeg har spilt gjennom et par runder, og dette er klart det beste spillet i rekken. Mange gode forbedringer. Har veldig sans for oppgraderinger på enhetene, og noe som også omtalen sier så får det deg til å beskytte enhetene mye mer. Grensene er helt geniale, slutt på å ha alle mulige fremmende enheter rekende rundt i landet mitt.

 

Jeg har bare spilt en gang med space-victory, men det blir sånn kjør på slutten for å bygge romskipet. Grafikken er veldig bra og funskjonell. Brukersnittet er også velfungerende med muligheter til å slå på/ta av den informasjonen man ønsker. Zoom-funksjonen er glimrende også. Åpningsmusikken er noe av det stiligste og mest passende jeg har hørt på et spill noensinne. Resten av musikken er også bra.

Jeg er redd dette spillet vil spise fryktelig mye av min tid.

Lenke til kommentar
Jeg har spilt gjennom et par runder, og dette er klart det beste spillet i rekken.  Mange gode forbedringer.  Har veldig sans for oppgraderinger på enhetene,  og noe som også omtalen sier så får det deg til å beskytte enhetene mye mer.  Grensene er helt geniale, slutt på å ha alle mulige fremmende enheter rekende rundt i landet mitt.

 

Jeg har bare spilt en gang med space-victory, men det blir sånn kjør på slutten for å bygge romskipet.   Grafikken er veldig bra og funskjonell.  Brukersnittet er også velfungerende med muligheter til å slå på/ta av den informasjonen man ønsker.  Zoom-funksjonen er glimrende også.  Åpningsmusikken er noe av det stiligste og mest passende jeg har hørt på et spill noensinne. Resten av musikken er også bra.

Jeg er redd dette spillet vil spise fryktelig mye av min tid.

5125356[/snapback]

 

Musikken i dette spelet er genial! Passar ekstremt bra inn og Civ IV er ei heilt anna oppleving lydmessig enn forgjengarane, som var strekt prega av pling plong-musikk :) Den musikken passa forsåvidt bra, men det gjer ei heilt anna stemning med den mykje meir episke og dramatiske musikken!

Endret av Brighto
Lenke til kommentar
Christian,08/11-2005 : 12:27]Det jeg også savner er litt mere avanserte kamper, føler ofte det blir litt tåpelig å stå i kø for å innta en by, altså angripe med en og en enhet.

5122048[/snapback]

 

Options -> Stacked units attack together (eller noe sånt), så kjører du på med alle de valgte enhetene samtidig (bruk alt og ctrl for å velge alle eller flere enheter fra en rute).

5122554[/snapback]

 

Ja, den funksjonen kjenner jeg til, men disabla den snart igjen, ettersom en kunne risikere å miste alle unitsa uten at en fikk kontrol over "handlingsforløpet". Men jeg mener ikke at jeg ikke liker, eller synes det er kjedelig å ta en og en enhet til kamp. Det jeg mener er at når en har tre enheter, så burde alle disse være i stand til å invadere byen samtidig, og ikke en og en.. Det er forskjell på å sloss mot en og en samtidig (som også gjøres via stacked, bare speeda opp.......... ?) og det å sloss en mot tre eller flere mot flere samtidig.. Å ha tre (f.eks) mot en samtidig er en fordel, dette sees enkelt i spill som (axis and allies brettspill og lignende),, og det hadde vært kult om en kunne hatt mer avanserte attack metoder slik som i HOI2,, som support attack osv... :)

Lenke til kommentar
Vet ikke med deg, men jeg har aldri fått en eneste settler i ei hytte, trodde også dette var fjernet fra CivIV.

Du vet at du får mer "utbytte" av tribal villages hvis du bruker en scout eller explorer fremfor en vanlig unit (warrior e.l.) til "ta" den med? Les mer info på f.eks http://civfanatics.com/civ4/info/

5125286[/snapback]

Du kan kun få settlers eller workers dersom du spiller på de to letteste nivåene. Står i manualen. :)

5125330[/snapback]

 

Ok, da hadde det jo noe å gjøre med vansklighetsgraden :) Det er jo forsåvidt interessant. Det gjør det jo endel mindre skeivt i starten, det gjør spillet ganske så annerledes enn civ2 og 1 i starten. Der man hadde mange byer veldig fort.

 

AtW

Lenke til kommentar

Har spilt spillet en god stund nå, og det er ikke annet å si enn 10/10. Det er rett og slett 1. Nummer én. Jeg lo og lo av folkene i CivAnon, men nå begynner jeg nesten å tro at jeg burde melde meg inn i noe lignende.

 

Spillet er rett og slett episk, alle detaljer stemmer, hele spillet stemmer. (Har ikke erfart noen bugs). Musikken passer ekstremt bra inn alle steder, nå har de endelig "gjort det riktig". Jeg har ledd i maktrus, da mine mektige romerske Praetorianere knuste amerikanerne under sine sandaler som små maur, jeg har grått i fortvilelse og angst da mine beste franske enheter på den tiden - grenadierne - ble skutt til smithereens av tyske Panzer. Jeg har slått i bordet av vrede mot meg selv, hvordan kunne jeg være så dum? Og jeg har gnidd meg i hendene, da nok en plan går nøyaktig som den skal.

 

Det eneste - eneste - som er feil, er at det går så altfor, altfor fort mot slutten. De siste "Epic"'ene mine har gått på 10-25 timer, avhengig av vanskelighetsgrad, størrelse på kartet, hvilket land jeg spiller og måte å vinne på. Jeg gidder knapt oppgradere enhetene mine fra Praetorianere, da Mech Inf ikke kommer så mye senere etter at jeg kanskje må skifte ut alt forsvar fra mine herlige romerske legioner. (Liten overdrivelse, men vi overlever, dere skjønner hva jeg mener.. :innocent: )

 

Civ var alltid, og forblir fortsatt, nummer 1.

 

For øvrig: Religion skal på ingen måte undervurderes. Avhengig av vanskelighetsgrad kan religion være din reddende engel, eller din dødsdom. PC'en har en tendends til å ha alle andre religioner enn den du grunnlegger, så beware :)

Lenke til kommentar

 

For øvrig: Religion skal på ingen måte undervurderes. Avhengig av vanskelighetsgrad kan religion være din reddende engel, eller din dødsdom. PC'en har en tendends til å ha alle andre religioner enn den du grunnlegger, så beware :)

5125822[/snapback]

 

Hvordan da mener du, med allierte og kriger og slikt?

 

AtW

Lenke til kommentar
Noen innspill:

 

1. Spillet suger mye minne, 1300 Meg har jeg fått det til å bruke

 

Til spillet generelt (uttalelsene basert på alt for mange timer med civ 1 og 2, ikke spilt noe særlig 3).

 

Settlere: De koster mye å bygge settlere i fireren, antaklig for å hindre settler-rushing, men det gjør fordelen med å finne setllere i landsbyer veldig stor, man kan spare hundrevis av år i spillet på å få noen settlere i starten.

 

Kultur: Bra konsept, men det tar lang tid å overta byer med det, såpass lang tid at jeg foreløpig ikke synes det er et bra alternativ i forhold til militærmakt, kjøping av byer var mer brukbart i 1 og 2. Men det er også mye vanskligere å angripe enn før, og dette veier til en viss grad opp.

 

Religion: Litt usikker, det virker ikke å ha så mye å si åssen religion man har, litt kvasi-irrelevant iforhold til civics o.l, Ellers er civics en OK ide, virker som det har litt mindre å si, forskjellige styresett i civ2 mer eller mindre tvang deg til meget forskjellige strategier.

 

Alt i alt synes jeg det virker som en bra oppgradering

 

AtW

5123514[/snapback]

 

Vet ikke med deg, men jeg har aldri fått en eneste settler i ei hytte, trodde også dette var fjernet fra CivIV. Har spilt mine games nå, senest i dag vant jeg Time Victory (flest poeng ved 2050) på Emperor :) - var noen lusne stemmer unna Diplomatic :p

5123636[/snapback]

 

Da tror jeg enten at du har uflaks eller at det er avhengig av vansklighetsgrad (eller en annen innstilling), har bre prøvd et par ganger på noble elelr hva enn defaulten er for å sette meg inn i spillet, på den ene omgangen fikk jeg to settlere veldig tidlig i landsbyer, og det hjelper enormt.

 

AtW

5123657[/snapback]

 

 

Merkelig, ingen jeg kjenner har fått det heller. Siterer manualen her:

 

"Friendly Villages

As your units explore the world, they may encounter tribal villages. These villages may attack your explorers, or they may provide maps, money, or new technology..."

 

Men vet at de var veldig sjeldne i Civ III og. Som du sier kan d også være avhengig av vanskelighetsgrad, og muligens også om man spiller expansionist? Man får i hvertfall bedre resultater når man går inn i "goodiehuts" med scouts enn med vanlige units.

 

 

 

edit: ah, Blacktower bekrefter det med vanskelighetsgrad. Har aldri spillet på lettere en noble, og det ble med noen få ganger da det var alt for lett :innocent:

Endret av KriFos
Lenke til kommentar

edit: ah, Blacktower bekrefter det med vanskelighetsgrad. Har aldri spillet på lettere en noble, og det ble med noen få ganger da det var alt for lett  :innocent:

5125955[/snapback]

 

Heh, er det bare jeg som spiller på lett vansklighetsgrad i starten for å få meg meg mange av mulighetene i spillet? Angående det, så virker de tyngre vansklighetsgradene litt mindre frustrerende i civ4, deity kunne være litt slitsomt til tider på civ2. (byer som revolter med en gang du bygger de osv).

 

AtW

Lenke til kommentar

 

For øvrig: Religion skal på ingen måte undervurderes. Avhengig av vanskelighetsgrad kan religion være din reddende engel, eller din dødsdom. PC'en har en tendends til å ha alle andre religioner enn den du grunnlegger, så beware :)

5125822[/snapback]

 

Hvordan da mener du, med allierte og kriger og slikt?

 

AtW

5125881[/snapback]

Hver leder (AI, sådan) har noen slags "attitude-points" i positiv eller negativ retning mot deg. Har du en annen statsreligion enn et land, får du minus-poeng, da du "tror på en hednisk religion". Om du har samme statsreligion får du pluss-poeng, da de "bryr seg om sine brødre og søstre i troen.". Antall poeng i den ene eller andre retningen varierer sterkt, det ser ut til å øke over tid.

 

Disse attitude-pointsene er for øvrig en viktig del av interaksjoen med de andre landene. Ting som at du ikke gir dem tribute (døøøh) eller nekter å "hjelpe dem" (døøøh) ved å gi dem en teknologi husker de *lenge*, om ikke for alltid. Det samme om du bestemmer deg for å hjelpe dem, eller handler mye med dem. Men husk: AI'en vurderer hele tiden sin egen styrke i forhold til din. Hvis de er overlegne i forhold til deg, vil det ikke gå lang tid, eller mange attitude-points i feil retning, så erklærer de deg krig. Er du derimot den dominerende makten i spillet, vil de kvie seg veldig for å gå til krig mot deg, og det krever mer attitude-points i feil retning før de gjør noe ut av det.

 

Min erfaring, anyway.

Lenke til kommentar

edit: ah, Blacktower bekrefter det med vanskelighetsgrad. Har aldri spillet på lettere en noble, og det ble med noen få ganger da det var alt for lett  :innocent:

5125955[/snapback]

 

Heh, er det bare jeg som spiller på lett vansklighetsgrad i starten for å få meg meg mange av mulighetene i spillet? Angående det, så virker de tyngre vansklighetsgradene litt mindre frustrerende i civ4, deity kunne være litt slitsomt til tider på civ2. (byer som revolter med en gang du bygger de osv).

 

AtW

5126017[/snapback]

Tro meg: Frustrert vil du bli hvis du lenger opp spiller ;) Med andre ord: Barbarer blir en svie i rompa du vil prøve å bli kvitt så fort som mulig, AI'en utnytter deg så mye som mulig, og angriper deg når de er mektigere enn deg. Det er dessuten lettere å få dem til å hate deg :)

Lenke til kommentar

 

For øvrig: Religion skal på ingen måte undervurderes. Avhengig av vanskelighetsgrad kan religion være din reddende engel, eller din dødsdom. PC'en har en tendends til å ha alle andre religioner enn den du grunnlegger, så beware :)

5125822[/snapback]

 

Hvordan da mener du, med allierte og kriger og slikt?

 

AtW

5125881[/snapback]

Hver leder (AI, sådan) har noen slags "attitude-points" i positiv eller negativ retning mot deg. Har du en annen statsreligion enn et land, får du minus-poeng, da du "tror på en hednisk religion". Om du har samme statsreligion får du pluss-poeng, da de "bryr seg om sine brødre og søstre i troen.". Antall poeng i den ene eller andre retningen varierer sterkt, det ser ut til å øke over tid.

 

Disse attitude-pointsene er for øvrig en viktig del av interaksjoen med de andre landene. Ting som at du ikke gir dem tribute (døøøh) eller nekter å "hjelpe dem" (døøøh) ved å gi dem en teknologi husker de *lenge*, om ikke for alltid. Det samme om du bestemmer deg for å hjelpe dem, eller handler mye med dem. Men husk: AI'en vurderer hele tiden sin egen styrke i forhold til din. Hvis de er overlegne i forhold til deg, vil det ikke gå lang tid, eller mange attitude-points i feil retning, så erklærer de deg krig. Er du derimot den dominerende makten i spillet, vil de kvie seg veldig for å gå til krig mot deg, og det krever mer attitude-points i feil retning før de gjør noe ut av det.

 

Min erfaring, anyway.

5126025[/snapback]

 

Hmm, akkurat, nå pleier jeg alltid å være den dominerende makten i Civ :). Så jeg får se hvor nyttig det er. Man pleier jo å klare seg greit mot dataen, selv om jeg ikke har prøvd alvorlig på toppvasnklighetsgradene ennå. Kan jo hende det er mye vanskligere enn feks i civ2.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hmm, akkurat, nå pleier jeg alltid å være den dominerende makten i Civ :). Så jeg får se hvor nyttig det er. Man pleier jo å klare seg greit mot dataen, selv om jeg ikke har prøvd alvorlig på toppvasnklighetsgradene ennå. Kan jo hende det er mye vanskligere enn feks i civ2.

 

AtW

5126044[/snapback]

På prince og lettere skal det ikke være noe veldig stort problem å bli dominerende nei :)

Lenke til kommentar
Er det bare meg som ikke har sansen for hester og kornaks på størrelse med fotballbaner her? Det ser forferdelig teit ut.

5126119[/snapback]

Dette er snakk om litt logisk tenkning. Hvor lett er det å finne ut om du har kuer på et landområde om du må zoome ned på bakkenivå for å finne dem? Sorry, den tok jeg ikke helt, det er tross alt ikke "verden" vi skal se, det er en fremstilining, en informativ fremstilning av ressurser, type område og enheter i det område du ser i Civ, aldri "real life". Du må tross alt tenkte litt spillmekanikk også. Dette er ikke en RTS.
Lenke til kommentar
Hmm, akkurat, nå pleier jeg alltid å være den dominerende makten i Civ :). Så jeg får se hvor nyttig det er. Man pleier jo å klare seg greit mot dataen, selv om jeg ikke har prøvd alvorlig på toppvasnklighetsgradene ennå. Kan jo hende det er mye vanskligere enn feks i civ2.

 

AtW

5126044[/snapback]

På prince og lettere skal det ikke være noe veldig stort problem å bli dominerende nei :)

5126076[/snapback]

 

Hehe, er du frekk eller? Har endel erfaring fra deity på civ2, så jeg skal nok klare å dominere ganske greit på civ4 også, ihvertfall fram til empreror, på civ2 var jo king en typisk "moro-spill"-vansklighetsgrad, som man bare kunne sette seg ned å ta en kjapp omgang med. Tar litt forbehold om endringer i vansklighetsgradene her nå, har bare prøvd bitte litt på deity i civ4, for å være helt ærlig vet jeg ikke om jeg orker å ta meg tiden til det heller, har mye å gjøre om dagen, og deity krever litt mer innstats enn feks king. Får se om jeg får litt fri i ferien.

 

AtW

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...