Gå til innhold

Omtale av Sid Meier's Civilization IV (PC)


Anbefalte innlegg

edit: ah, Blacktower bekrefter det med vanskelighetsgrad. Har aldri spillet på lettere en noble, og det ble med noen få ganger da det var alt for lett  :innocent:

5125955[/snapback]

 

Heh, er det bare jeg som spiller på lett vansklighetsgrad i starten for å få meg meg mange av mulighetene i spillet? Angående det, så virker de tyngre vansklighetsgradene litt mindre frustrerende i civ4, deity kunne være litt slitsomt til tider på civ2. (byer som revolter med en gang du bygger de osv).

 

AtW

5126017[/snapback]

Tro meg: Frustrert vil du bli hvis du lenger opp spiller ;) Med andre ord: Barbarer blir en svie i rompa du vil prøve å bli kvitt så fort som mulig, AI'en utnytter deg så mye som mulig, og angriper deg når de er mektigere enn deg. Det er dessuten lettere å få dem til å hate deg :)

5126039[/snapback]

 

Joda, men sånn har det "alltid" vært, uregjerlige byer ser ikke ut til å være et like stort problem som i civ2, og man blir ikek kastet ut i anarki med en gang, osv.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, men sånn har det "alltid" vært, uregjerlige byer ser ikke ut til å være et like stort problem som i civ2, og man blir ikek kastet ut i anarki med en gang, osv.

 

AtW

5126191[/snapback]

 

Det er forøvrig usedvanlig deilig å slippe å oppleve at en stor velfungerende superby blir et opprørshøl forbi *en* rabiat tulling har funnet muselort i frokostblandinga si :D

 

 

Hvordan zoomer man egentlig? Har bare hatt en 4 timersøkt så langt men den muligheten har jeg ikke funnet ennå, sikert gjemt rett under nesa mi som vanlig... :ermm:

Lenke til kommentar
Hvordan zoomer man egentlig? Har bare hatt en 4 timersøkt så langt men den muligheten har jeg ikke funnet ennå, sikert gjemt rett under nesa mi som vanlig...  :ermm:

5126797[/snapback]

Jeg for min del zoomer vha scrollehjulet på musen. Hvis ikke det funker hos deg kan du kanskje endre mappingen til noe annet i innstillingene til Civ4.

Lenke til kommentar
Hvordan zoomer man egentlig? Har bare hatt en 4 timersøkt så langt men den muligheten har jeg ikke funnet ennå, sikert gjemt rett under nesa mi som vanlig...

Har du mus med rullehjul ? Prøv å rulle... ;)

 

 

Må bare si at spillet fortjener minst 9 av 10. Etter min mening har man tatt de irriterende elementene fra tidligere spill og implementert de på en måte som gjør at spillflyten er bedre...

 

Minuset må være at det nå er mer vanedannende enn heroin

Lenke til kommentar
Rullehjulet ja, det skal jeg prøve når jeg kommer hjem. Takker ;)

 

Kan du ikke forandre synsvinkelen også? Er den gjemt like lurt?

5126848[/snapback]

Synsvinkelen er avhengig av hvor mye du zoomer. Jo lenger ut du zoomer, jo mer vinkelrett med overflaten blir synsvinkelen. Du må nesten prøve og se. :)

Lenke til kommentar
Rullehjulet ja, det skal jeg prøve når jeg kommer hjem. Takker ;)

 

Kan du ikke forandre synsvinkelen også? Er den gjemt like lurt?

5126848[/snapback]

Synsvinkelen er avhengig av hvor mye du zoomer. Jo lenger ut du zoomer, jo mer vinkelrett med overflaten blir synsvinkelen. Du må nesten prøve og se. :)

5126861[/snapback]

Tror faktisk jeg skjønte det det ut fra beskrivelsen din :)

 

Hva med himmelretningen?

Lenke til kommentar

Problemene med game speed mot slutten ødelegger all moroa for min del. Problemet er at mot slutten av spillet så utvikler du nye teknologier så fort at før du får bygget en ny unit i en by er den allerede utdatert. En fabrikk kunne kanskje løst problemet men hvis du spiller på "prince" eller over sliter man med at en AI setter igang space race før du får tid til å si ordet "fabrikk" og da er resten av spillet bare et rotterace for å vinne space racet.

 

Konklusjon: Spiller er uspillelig mot slutten og jeg gidder ikke å spille spillet før det har kommet en patch som fikser en balansert gamespeed.

 

mag

Endret av trMaG
Lenke til kommentar
Problemene med game speed mot slutten ødelegger all moroa for min del. Problemet er at mot slutten av spillet så utvikler du nye teknologier så fort at før du får bygget en ny unit i en by er den allerede utdatert. En fabrikk kunne kanskje løst problemet men hvis du spiller på "prince" eller over sliter man med at en AI setter igang space race før du får tid til å si ordet "fabrikk" og da er resten av spillet bare et rotterace for å vinne space racet.

 

Konklusjon: Spiller er uspillelig mot slutten og jeg gidder ikke å spille spillet før det har kommet en patch som fikser en balansert gamespeed.

 

mag

5127048[/snapback]

 

 

Synes du har litt rett der. Spilte nettopp gjennom det, og på slutten var det bare 3 - 4 turns på hver teknologi.... Så da er det bare å samle inn penger og betale for å oppgradere de.. Og det ble bare noen av disse hightech unitene som raste rundt og herjet,, hadde ikke tid til å bygge flere..... Så,, går litt for fort ja,, generelt synes jeg... :ermm:

Lenke til kommentar
En fabrikk kunne kanskje løst problemet men hvis du spiller på "prince" eller over sliter man med at en AI setter igang space race før du får tid til å si ordet "fabrikk" og da er resten av spillet bare et rotterace for å vinne space racet.

mag

5127048[/snapback]

Jeg slår av space-vicvtory, og da blir det roligere mot slutten, selv om nye teknologier strømmer på. Uansett, man er jo ikke i krig hele tiden heller da.

Lenke til kommentar
En fabrikk kunne kanskje løst problemet men hvis du spiller på "prince" eller over sliter man med at en AI setter igang space race før du får tid til å si ordet "fabrikk" og da er resten av spillet bare et rotterace for å vinne space racet.

mag

5127048[/snapback]

Jeg slår av space-vicvtory, og da blir det roligere mot slutten, selv om nye teknologier strømmer på. Uansett, man er jo ikke i krig hele tiden heller da.

5127906[/snapback]

 

Krig er jo en fin måte å "distrahere" motspillere på, spesielt om man ligger litt over på teknologi-fronten.

 

AtW

Lenke til kommentar
En fabrikk kunne kanskje løst problemet men hvis du spiller på "prince" eller over sliter man med at en AI setter igang space race før du får tid til å si ordet "fabrikk" og da er resten av spillet bare et rotterace for å vinne space racet.

mag

5127048[/snapback]

Jeg slår av space-vicvtory, og da blir det roligere mot slutten, selv om nye teknologier strømmer på. Uansett, man er jo ikke i krig hele tiden heller da.

5127906[/snapback]

 

Krig er jo en fin måte å "distrahere" motspillere på, spesielt om man ligger litt over på teknologi-fronten.

 

AtW

5127917[/snapback]

 

Tror jeg skal prøve å slå av space-victory trikset... men forandrer ikke det faktum at game speed er veldig dårlig balansert på slutten. Håper den kommende patchen fikser dette. En teori er jo at firaxis faktisk har lagt inn denne "feilen" med overlegg slik at piratversjoner som ikke er patchbare ikke skal bli like interessante.

 

mag

Lenke til kommentar

Tror jeg skal prøve å slå av space-victory trikset... men forandrer ikke det faktum at game speed er veldig dårlig balansert på slutten. Håper den kommende patchen fikser dette. En teori er jo at firaxis faktisk har lagt inn denne "feilen" med overlegg slik at piratversjoner som ikke er patchbare ikke skal bli like interessante.

 

mag

5128318[/snapback]

 

Jeg er egentlig ikke enig i at det går så volsomt fort på slutten, slik har det jo "alltid" vært, og det er jo litt realistisk, så jeg har ikke helt troen på denne bug-teorien. Crackede patcher kommer jo som regel uansett..

 

AtW

Lenke til kommentar
Tenkte jeg skulle spille på en bærbar, men den mangler de skrå piltastene fordi det ikke er noen numpad. Vil det være et problem? Må vel basere seg mye på bruk av "go to" og mus. Tungvint.

5128350[/snapback]

Eg spelar på berbar, synest eigentleg det går greit å styre med mus. Eg har ein slik numpad ein kan plugge inn i USB-porten, men har ikkje brydd meg med å leite den fram.

 

Kay

Lenke til kommentar
Det er ikke sikkert det er en feil, men det skulle da kunne godt ann å fiksa det slik at man kunne velge at det skulle gå enda saktere :) . Hadde vært gøy med litt middelalder-kriging også :)

5128969[/snapback]

Du kan selv endre kostnadene for hver teknologi, se i mappen XML under Assets.

Stort sett kan alle spillparametrene endres.

Lenke til kommentar
Det er ikke sikkert det er en feil, men det skulle da kunne godt ann å fiksa det slik at man kunne velge at det skulle gå enda saktere :) . Hadde vært gøy med litt middelalder-kriging også :)

5128969[/snapback]

Du kan selv endre kostnadene for hver teknologi, se i mappen XML under Assets.

Stort sett kan alle spillparametrene endres.

5129569[/snapback]

 

Det er vel heller kostnader på units og bygninger som er litt høyt? Hvis man øker teknologikostnadene risikerer man vel sitte med steinalderteknologi i år 2000 mens man reduserer kostnadene på units og bygninger vil man få større utbytte av disse??

 

mag

 

edit: starter et nytt spill nå så får vi se etter at det er fullført..

Endret av trMaG
Lenke til kommentar
Musikken i dette spelet er genial! Passar ekstremt bra inn og Civ IV er ei heilt anna oppleving lydmessig enn forgjengarane, som var strekt prega av pling plong-musikk :) Den musikken passa forsåvidt bra, men det gjer ei heilt anna stemning med den mykje meir episke og dramatiske musikken!

5125536[/snapback]

Enig, musikken er fantastisk! Spesielt liker jeg den klassiske musikken i moderne tid. Høres ut som Philip Glass, uten at jeg har sjekket det opp. Fantastisk musikk! Har ikke vært borti et spill på lenge som har hatt så imponerende musikk, 10 av 10 fra min side! Du kan også høre på den når du vil siden musikken ikke er gjemt inn i noen spesielle filer.

....\Firaxis Games\Sid Meier's Civilization 4\Assets\Sounds

Mine favoritter er ChairmanDances og MeisterEckhardt i modern mappa.

 

EDIT: John Adams heter visst komponisten som har laget det jeg liker.

Endret av AMD-King
Lenke til kommentar
Musikken i dette spelet er genial! Passar ekstremt bra inn og Civ IV er ei heilt anna oppleving lydmessig enn forgjengarane, som var strekt prega av pling plong-musikk :) Den musikken passa forsåvidt bra, men det gjer ei heilt anna stemning med den mykje meir episke og dramatiske musikken!

5125536[/snapback]

Enig, musikken er fantastisk! Spesielt liker jeg den klassiske musikken i moderne tid. Høres ut som Philip Glass, uten at jeg har sjekket det opp. Fantastisk musikk! Har ikke vært borti et spill på lenge som har hatt så imponerende musikk, 10 av 10 fra min side! Du kan også høre på den når du vil siden musikken ikke er gjemt inn i noen spesielle filer.

....\Firaxis Games\Sid Meier's Civilization 4\Assets\Sounds

Mine favoritter er ChairmanDances og MeisterEckhardt i modern mappa.

 

EDIT: John Adams heter visst komponisten som har laget det jeg liker.

5129875[/snapback]

 

Noen drev å klaget over at musikken var litt forskøvet i forhold til tidsepokene, feks at rennesanse-musikk ikke var i rennesanse-epoken osv. Personlig har jeg ikke bitt meg noe merke i dette dog...

 

AtW

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...