Gå til innhold

Vi fikk se AMDs entusiastprosessor «Zen» i aksjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Stille om pris

Ikke et ord ble sagt om pris, men det er klart at dette er en svært viktig faktor om AMD skal lykkes i å hente tilbake kunder som de siste årene har flyktet i hopetall til konkurrentens plattform og prosessorer.

En tilbakekomst fra AMD i entusiastsegmentet vil også være viktig for oss forbrukere. Blant annet kan dette gi markedet en etterlengtet priskrig der hvor hvor prisen den siste tiden kun har gått en vei, og hvor ytelsesforbedringene mellom hver generasjon ikke har vært all verden.

 

Synd pris ikke nevnet koster det like mye som sokkel 2011-03 så spørs det.

 

 

I Summit Ridge-generasjonen får vi prosessorer med opptil 8 Zen-kjerner og 16 tråder. Ifølge AMD vil Zen by på 40 prosent høyere ytelse per klokkesyklus enn dagens raskeste Excavator-prosessorkjerner (basert på 28-nanometers produksjonsprosess).

40% raskere en AMD fx 9590?

 

Noen rykter om strømbruk og hvilken cpu den konkurer mot intel?

 

http://wccftech.com/amd-zen-cpu-8-core-summit-ridge-launching-october/

 

Ser ut som man må smøre seg med tolmodighet en del måneder til.

Oktober\ eller begynnelsen av 2017 er lenge å vente.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

I Summit Ridge-generasjonen får vi prosessorer med opptil 8 Zen-kjerner og 16 tråder. Ifølge AMD vil Zen by på 40 prosent høyere ytelse per klokkesyklus enn dagens raskeste Excavator-prosessorkjerner (basert på 28-nanometers produksjonsprosess).

40% raskere en AMD fx 9590?

 

Noen rykter om strømbruk og hvilken cpu den konkurer mot intel?

 

9590 er en piledriver, og zen vil ha en mye høyere ytelse per klokkesyklus enn 40% mot piledriver. Zen vil få en TDP på 95W og skal konkurrere mot Kaby Lake!

Endret av Koven
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Klarer ikke å finne Excavator-prosessorkjerner?

https://en.wikipedia.org/wiki/Excavator_%28microarchitecture%29

 

Hvis det er socket FM2+ (AMD A10-7890K)

Så er den ganske utdatert. da FX gir bedre cpu kraft.

 

Bulldozer/Piledriver er FX serien.

 

Er enig angående varmeproblemet\overklokking er AMD dårlig på.

Vet ikke om AMD går tilbake med 4 pins CPU hovedkort istedenfor 8 pins.

Slik GTX 1080 gjorde.

 

Usikker på om AMD er noe særlig på Crossfire X\SLI?

 

Frykter cpuen gjør det bedre i videoredigering\virtualisering enn spilling.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

så hvis man regner 10 + 15 + 40 = 65.

Så IPC er 65 høyere en piledriver?

 

Muligens Excavator er raskere per kjerne.

Men FX 8350 har flere kjerner\omtrent som hypertreading så under belasting vil den muligens være raskere.

 

For hvis jeg har forstått regnestykket rundt 50-60% raskere en FX 8350?

I så fall burde den kunne fint konkurere mot overklokket i7 6700k.

 

Da jeg lurer på om det er særlig vits å kjøpe i7 6700k nå eller om jeg burde vente et halv år til.

Hvis jeg skal få full utbytte av 10 gigabit ethernet\ usb 3.1 og GTX titan SLI.

 

For det sies AMD Crossfire funger best med AMD hovedkort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 Stille om pris

Ikke et ord ble sagt om pris, men det er klart at dette er en svært viktig faktor om AMD skal lykkes i å hente tilbake kunder som de siste årene har flyktet i hopetall til konkurrentens plattform og prosessorer.

En tilbakekomst fra AMD i entusiastsegmentet vil også være viktig for oss forbrukere. Blant annet kan dette gi markedet en etterlengtet priskrig der hvor hvor prisen den siste tiden kun har gått en vei, og hvor ytelsesforbedringene mellom hver generasjon ikke har vært all verden.

 

Synd pris ikke nevnet koster det like mye som sokkel 2011-03 så spørs det.

 

 

I Summit Ridge-generasjonen får vi prosessorer med opptil 8 Zen-kjerner og 16 tråder. Ifølge AMD vil Zen by på 40 prosent høyere ytelse per klokkesyklus enn dagens raskeste Excavator-prosessorkjerner (basert på 28-nanometers produksjonsprosess).

40% raskere en AMD fx 9590?

 

Noen rykter om strømbruk og hvilken cpu den konkurer mot intel?

 

http://wccftech.com/amd-zen-cpu-8-core-summit-ridge-launching-october/

 

Ser ut som man må smøre seg med tolmodighet en del måneder til.

Oktober\ eller begynnelsen av 2017 er lenge å vente.

All den tid dei snakker om å erstatte AM3+ er det nokk meir sannsynleg at vi får ein lga 115x konkurent. Eventuelt satser dei på ein sokkel både for server og retail arkitekturen sin. Noke som egentlig vil være ein fordel både med tanke på pris og brukarvennlighet.

Lenke til kommentar

Siden AMD sa at de satser på å konkurere i entusiast markedet, så betyr det i praksis Broadwell-E ytelse. Så en 8-kjerne Zen vil kunne konkurere mot en Intel i7 6900K da. Hvis det stemmer, så er AMD tilbake ja. Klarer ikke Zen dette, så må AMD prise den riktig iallefall.

Lenke til kommentar

Litt skuffende at de ikke viste frem et fungerende system med Zen enda...

Tror nok det kommer til å holde hardt med tilgjengelighet i desember.

 

Uansett. Når selskap som Intel, AMD og Nvidia oppgir "40% økning i IPC (Instruksjoner per sykel)" så er dette gjerne et "best case" scenario. Programmer og arbeidslaster stresser forskjellige aspekter av prosessorarkitekturen ulikt.

 

Så, det jeg vil frem til. Ikke forvent dere 40% økning på all arbeidslast.

Lenke til kommentar

Kanskje dette kan gi billigere priser på Intel sine topp prosessorer.

Tror det kanskje blir noe billigere i 2017-2018 mest på grunn av konkuransen og forbedring av dollarkursen som det rykes om.

Men ikke regn med store prisnedgang.

AMD har lite overskudd siden er omtrent konsollmarkedet amd tjener på.

Så jeg tror AMD vil prise seg litt et sted mellom skylake\Haswell.

 

Kanskje cpu til 2000-3000 kr eller noe slikt.

Lenke til kommentar

 

Kanskje dette kan gi billigere priser på Intel sine topp prosessorer.

Tror det kanskje blir noe billigere i 2017-2018 mest på grunn av konkuransen og forbedring av dollarkursen som det rykes om.

Men ikke regn med store prisnedgang.

AMD har lite overskudd siden er omtrent konsollmarkedet amd tjener på.

Så jeg tror AMD vil prise seg litt et sted mellom skylake\Haswell.

 

Kanskje cpu til 2000-3000 kr eller noe slikt.

 

AMD priser Polaris veldig aggressivt, så jeg tror AMD vil gjøre det samme med Zen for å vinne tilbake markedsandeler i fra Intel! Lykkes AMD med Zen med pris og ytelse, så tror jeg Zen+ vil bli noe dyrere... Zen er tross alt 30% mindre enn Sky Lake, så AMD har litt å gå på der. 

Lenke til kommentar

AMD priser Polaris veldig aggressivt, så jeg tror AMD vil gjøre det samme med Zen for å vinne tilbake markedsandeler i fra Intel! Lykkes AMD med Zen med pris og ytelse, så tror jeg Zen+ vil bli noe dyrere... Zen er tross alt 30% mindre enn Sky Lake, så AMD har litt å gå på der.

Nå er det Kaby Lake den skal opp mot, ikke Skylake.

 

Hvor stort areal disse prosessorene krever er heller ikke kjent.

Lenke til kommentar

 

AMD priser Polaris veldig aggressivt, så jeg tror AMD vil gjøre det samme med Zen for å vinne tilbake markedsandeler i fra Intel! Lykkes AMD med Zen med pris og ytelse, så tror jeg Zen+ vil bli noe dyrere... Zen er tross alt 30% mindre enn Sky Lake, så AMD har litt å gå på der.

Nå er det Kaby Lake den skal opp mot, ikke Skylake.

 

Hvor stort areal disse prosessorene krever er heller ikke kjent.

 

Det er fortsatt den samme arkitekturen på 14nm, så jeg tviler på at den blir så mye mindre enn Sky Lake...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...