Gå til innhold

Vi fikk se AMDs entusiastprosessor «Zen» i aksjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

så hvis man regner 10 + 15 + 40 = 65.

Så IPC er 65 høyere en piledriver?

 

Muligens Excavator er raskere per kjerne.

Men FX 8350 har flere kjerner\omtrent som hypertreading så under belasting vil den muligens være raskere.

 

For hvis jeg har forstått regnestykket rundt 50-60% raskere en FX 8350?

I så fall burde den kunne fint konkurere mot overklokket i7 6700k.

 

Da jeg lurer på om det er særlig vits å kjøpe i7 6700k nå eller om jeg burde vente et halv år til.

Hvis jeg skal få full utbytte av 10 gigabit ethernet\ usb 3.1 og GTX titan SLI.

 

For det sies AMD Crossfire funger best med AMD hovedkort.

 

Det er ikkje sånn du regner med prosenter. Du tar ikkje i betraktning "rentes rente". Ved å regne med vekstfaktorer blir resultatet slik:

 

1 * 1.10 * 1.15 * 1.40 = 1.771

 

Så me kan regne med 77.1% bedre IPC enn piledriver.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Zen skal konkurrere mot arvtakeren til 6700k og da må kanskje Intel ta seg fra 4 til 8 kjerner.

Tviler sterkt på at Intel kommer til å dytte mainstream-plattformen opp til 8 kjerner på en generasjon, mer sannsynlig at de går opp til 5 eller 6 kjerner om 8-kjernet Zen viser seg å hamle opp med 4-kjernet i7.

Lenke til kommentar

 

Kanskje dette kan gi billigere priser på Intel sine topp prosessorer.

Tror det kanskje blir noe billigere i 2017-2018 mest på grunn av konkuransen og forbedring av dollarkursen som det rykes om.

Men ikke regn med store prisnedgang.

AMD har lite overskudd siden er omtrent konsollmarkedet amd tjener på.

Så jeg tror AMD vil prise seg litt et sted mellom skylake\Haswell.

 

Kanskje cpu til 2000-3000 kr eller noe slikt.

 

Hva mener du med Skylake/Haswell?

 

Intel sine priser i USD har ligget veldig stabilt. Når var sist de gikk opp engang?

Intel CPUer blir ikke dyrere, og de blir ikke billigere. Jeg ser ikke hvorfor de skulle endre på noe nå, eller når Zen kommer. Med mindre Zen har betydelig bedre price/performance, så kommer nok Intel til å beholde prisene. Vi lever i en verden med stor Intel dominans, folk kommer ikke til å storme til butikken å kjøpe AMD selv om det er bedre.

 

så hvis man regner 10 + 15 + 40 = 65.

Så IPC er 65 høyere en piledriver?

 

Muligens Excavator er raskere per kjerne.

Men FX 8350 har flere kjerner\omtrent som hypertreading så under belasting vil den muligens være raskere.

 

For hvis jeg har forstått regnestykket rundt 50-60% raskere en FX 8350?

I så fall burde den kunne fint konkurere mot overklokket i7 6700k.

 

Da jeg lurer på om det er særlig vits å kjøpe i7 6700k nå eller om jeg burde vente et halv år til.

Hvis jeg skal få full utbytte av 10 gigabit ethernet\ usb 3.1 og GTX titan SLI.

 

For det sies AMD Crossfire funger best med AMD hovedkort.

Som andre har påpekt så funger jo ikke prosentregning slik, så det blir mer 70-80%. Selv om det fungerer sånn i spill ofte, slik at du faktisk kan regne ut noe enkelt. Når du har 1000 prosent modifiers og skal ta prosenter av alle de andre prosentene så blir det mye regning når du bare vil spille et spill :p

 

Hvis du har sett en ytelsestest, som Geekbench f.eks så har den mange sub tester. For en ny CPU kan den muligens være 5% dårligere i en sub-test, og 50% bedre i en annen. Likevel er gjerne den samlede Geekbench scoren 10% høyere. Det gjør derimot at de kan putte "50% raskere" på plakaten.

 

Ser ikke hvorfor hvor mye raskere den er har så mye å si uansett. Den vil åpenbart ikke slå noen Intel topprossesorer. Jeg tror heller ikke det er poenget. Poenget er jo å gi Intel konkurranse i det segmentet der det selges en del CPUer. CPU som er kraftig nok til en vanlig gaming PC. Så det som har mest å si blir jo ikke ytelsen, men til hvilken pris vi får den ytelsen. Det er hvertfall min mening. Det er det de gjør med sitt Polaris RX 480 og. Ikke i nærheten av 1080 i ytelse, men veldig ba ytelse for pengene.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-135366

Synes jeg har hørt dette før: "krig mot Intel" uten at det ble noen suksess. Det er lov å håpe. Har brukt 8 kjerne CPUer til AMD i mange år, og de holder ikke lenger mål med den krevende situasjonen med svulmende OS, og krevende programvare. Det dukker stadig flere prosessortråder som OSet bruker for hvert eneste år grunnet stadig mer avanserte funksjoner lagt til i OSet. Erfart dette med Windows 8.1, Windows 10 og Server 2012 R2.

Lenke til kommentar

Har brukt 8 kjerne CPUer til AMD i mange år, og de holder ikke lenger mål med den krevende situasjonen med svulmende OS, og krevende programvare.

Det dukker stadig flere prosessortråder som OSet bruker for hvert eneste år grunnet stadig mer avanserte funksjoner lagt til i OSet. Erfart dette med Windows 8.1, Windows 10 og Server 2012 R2.

 

Jo flere tråder jo bedre for FX, så jeg skjønner ikke helt at dette skal være en fæl sak?

Med mange nok tråder er jo 8350 ikke langt unna en i5 4xxx i ytelse.

Dagens FX har kun 2 problemer, høyt effektforbruk og dårlig ytelse single thread. Løser de dette så er de godt på vei til å være en god konkurrent.

Endret av Apox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mon tro om dette kan være dagens svar på den legendariske Athlon 64

Og hvis at alt stemmer med TDP og generell ytelse per krone så tror jeg at AMD sitter med en joker her.. Og til sammenlikning med forrige genrasjon x86-64 (Siste "high-end" CPU var vel FX-8370 hvis jeg ikke tar feil) .. Den var basert på Piledriver-kjernen fra 2012.

 

Zen vil ha en helt ny arkitektur som kan minne om Intel (les: HyperThreading) så dermed vil man da få ekte kjerner som kjører to tråder hver, i motsetning til den gamle FX-serien hvor man effektivt hadde en gruppe med to kjerner som kjørte på halv fart hver.. Så derfor fikk man ekstremt dårlig single-thread ytelse kontra tilsvarende Intel

 

Og vi vet jo alle hvor strømkrevende FX-9370 og 9590 var.. Med tanke på "ytelse per watt" så hadde de ingenting å stille opp mot Intel.. Forhåpentligvis så har AMD lært av sine feilvalg i fortiden (i likhet med Intel på midten av 2000-tallet), så nå kan det sikkert bli reell konkurranse i CPU-markedet igjen

 

Jeg har på min side alltid hatt et greit forhold til AMD, men med FX så så jeg hvor dårlig de egentlig var. Så inntil videre er det Intel for alle penga.. Men det kan snart bli endret på.

Som en liten "side-note": AMD har jo også tapt seg litt på skjermkort fronten siden den gang de var kongen på haugen med sitt Radeon HD 7970 GHz Edition (eller HD 5970 for den saks skyld), så det skal bli spennende å se hva de klarer med RX 400.. Bare synd at de har en såpass knotete driverprogramvare i forhold til de grønne..

 

SÅ LA OSS HÅPE AT 2016 BLIR ET SABLA BRA ÅR FOR AMD.. Slik at vi får konkurranse i markedet igjen.. Og god konkurranse betyr lavere priser ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-135366

 

Har brukt 8 kjerne CPUer til AMD i mange år, og de holder ikke lenger mål med den krevende situasjonen med svulmende OS, og krevende programvare.

Det dukker stadig flere prosessortråder som OSet bruker for hvert eneste år grunnet stadig mer avanserte funksjoner lagt til i OSet. Erfart dette med Windows 8.1, Windows 10 og Server 2012 R2.

 

Jo flere tråder jo bedre for FX, så jeg skjønner ikke helt at dette skal være en fæl sak?

Med mange nok tråder er jo 8350 ikke langt unna en i5 4xxx i ytelse.

Dagens FX har kun 2 problemer, høyt effektforbruk og dårlig ytelse single thread. Løser de dette så er de godt på vei til å være en god konkurrent.

 

Erfaringen jeg har gjort her er dessverre ikke like optimistisk som dine. Forskjellig bruk er vel antakelig årsaken til at det er slik. 3 års erfaring og mange konfigurasjoner har ført til den konklusjonen jeg gav. Varme er ikke en issue her siden vi i dag har tilgang til gode kjøleløsninger. Kunne vært spennende og høre andre sine erfaringer med AMD 8 kjerne CPUer. 

Lenke til kommentar

AMD har i alle generasjoner vært bedritent å eie enten det var en K6 200 MHz som hadde 25% dårligere ytelse i Quake enn en Pentium 200 MMX. Athlon XP-æraen, eller om det var Athlon 64/Opteron. De gangene ytelsen tilsymelatende har vært til stede har det likevel vært dårlige chipset og hovedkort. Å ha det AMD har alltid og kommer alltid til å være sjanseløst. Jeg husker der jeg satt der som fattigmann med min blodklokkede XP-M og jeg har fremdeles mareritt om Opteron-riggen min fra den tiden alle andre kjøpte Core 2 Duo. Det finnes ikke ei stor nok bøtte til å romme alle mine tårer som skyldes AMD.

 

AMD er og blir annerangs prosessor, altså ikke noe for folk med ambisjoner.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

AMD har nå allt vært bedritent å eie enten det var en K6 200 MHz som hadde 25% dårligere ytelse i Quake enn en Pentium 200 MMX. Athlon XP-æraen, eller om det var Athlon 64/Opteron. Å ha det AMD har alltid og kommer alltid til å være sjanseløst. Jeg husker der jeg satt med min fattige blodklokkede XP-M og et hovedkort som ikke lignet grisen. Det finnes ikke ei stor nok bøtte til å romme alle mine tårer som skyldes AMD.

Opteron og 

DFI Lanparty NF4 SLI-DR  var jo rimelig konge da :)

 

3,5v på OCZ VX ram  :green:

 

 

Har ikkje hatt AMD cpu siden 2005  :shrug:

Lenke til kommentar

Jeg hadde et Sapphire Pure Innovation som hovedkort til min AMD Opteron.

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16813154006

 

Hadde til og med rødt grafikkort fra Gainward i form av 7800 GT.

Med hvitt og rødt hovedkort så PC-en ut som en polkagris. :laugh:

 

For en opplevelse det var å komme seg over på IX38 QuadGT med E8500 og senere X58 med Quad- og Hexacore.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...